کره‌ی زمین منبع بزرگی از آب است. بارها و بارها در مورد بحران آب می‌شنویم اما هر بار که به کره زمین نگاه می‌کنیم با خودمان می‌گوییم حالا که 70 درصد از سطح کره‌ی زمین را آب پوشانده است چرا باید مشکل آب وجود داشته باشد؟ درست است. در حدود 70 درصد از سطح کره‌ی زمین را آب گرفته است اما همچنان مشکل آب آشامیدنی وجود دارد. چرا که این آب قابل آشامیدن نیست. اینجاست که اهمیت دستگاه آب شیرین کن مشخص می‌شود.

آب دریاها و بسیاری از آب‌های زیرزمینی شورند. حاوی نمک‌ها و املاح معدنی گوناگون هستند که باعث شده است قابل استفاده و آشامیدن نباشد. اما آب شیرین کن خانگی یا آب شیرین کن صنعتی این مشکل را حل کرده است. البته هنوز هم مشکل آب آشامیدنی وجود دارد اما با این دستگاه‌های کوچک بزرگ بخش اعظمی از این مشکلات حل شده است.

ما در ادامه به شما خواهیم گفت آب شیرین کن desalination چیست و چه کاری انجام می‌دهد. با انواع دستگاه‌های آب شیرین کن آشنا می‌شوید و در مورد فیلتر آب شیرین کن و ظرفیت آن‌ها هم صحبت خواهیم کرد.

 

کاربرد آب شیرین کن

اینکه بتوانیم از آب شور آب شیرین تولید کنیم کار ساده‌ای نیست. نیاز به فرایندهای مکانیکی و حرارتی دارد و دستگاه‌های خاص خودش را دارد. جدا کردن نمک از آب باید در یک بستر قدرتمند انجام شود. در حال حاضر دو نوع طرز کار برای آب شیرین کن وجود دارد. یکی آب شیرین کن اسمز معکوس و دیگری آب شیرین کن حرارتی یا HTH.
هر کدام از این مکانیزم‌ها باید یک سازوکار خاص کار می‌کنند و هر کدام هم مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. با این دو دستگاه بیشتر آشنا شوید.

 

آب شیرین کن اسمز معکوس یا غشایی

نام اسمز معکوس را احتمالا در دستگاه‌های آب تصفیه کن شنیده‌اید. اسمز معکوس یکی از پیشرفته‌ترین روش‌های تصفیه آب است که کارایی بسیار بالایی دارد و کیفیت آب را به بالاترین حد ممکن می‌رساند. به آن آب شیرین کن غشایی هم می‌گویند.

آب شیرین کن غشایی در حقیقت با استفاده از یک یا چند غشای متخلخل فرایند شیرین‌سازی آب را انجام می‌دهد. اما این غشا چگونه عمل شیرین‌سازی را انجام می‌دهد؟ یک غشا داخل آب قرار می‌گیرد. غشایی که بسیار نازک است و روی آن سوراخ‌های بسیار ریزی در ابعاد نانو وجود دارند. مولکول‌های آب به دلیل جرم وزنی و حجم کمی که دارند می‌توانند از داخل این سوراخ‌های ریز عبور کنند. اما نمک‌های موجود در آب بسیار بزرگتر هستند.

با اینکه در آب حل شده‌اند و با چشم دیده نمی‌شوند اما همچنان بزرگتر هستند و غشا می‌تواند جلوی آن را بگیرد و به این صورت عمل شیرین‌سازی انجام می‌شود.

اما این سوراخ‌ها تنها دلیل شیرین‌سازی نیستند. در برخی دستگاه‌های تصفیه آب از جریان برق استفاده می‌شود تا یون‌هایی که با آب واکنش داده‌اند هم پیوندشان شکسته شود و وارد آب نشوند.

این جریان برق باعث می‌شود تا الکترون‌های آزاد با یون‌های مثبت واکنش داده و اندازه‌ و حجم مولکول‌های نمک واکنش‌ داده شده بیشتر شود و از داخل غشا عبور نمی‌کند. این مکانیزم آب شیرین کن غشایی است. اسمز معکوس یکی از پرکاربردترین روش‌ها در اسمز معکوس است.

مهم‌ترین نکته در دستگاه آب شیرین کن غشایی این است که به برق بسیار کمی احتیاج دارد و اصلا نیازی به برق با ولتاژ و جریان بالا نیست. معمولا از یک غشای نیمه تراوا یا نیمه نفوذ پذیر استفاده می‌شود که بتواند به خوبی جریان آب و جریان نمک‌ها را کنترل کند.

اما این دستگاه‌ها یک مشکل دیگر هم دارند. معمولا غشایی که در داخل این دستگاه‌ها استفاده می‌شود گران‌قیمت است و تکنولوژی ساخت آن باید بسیار قوی باشد. اما روش پراستفاده‌ای است و در اکثر مراکز تولید آب شیرین صنعتی و خانگی از این دستگاه‌ها استفاده می‌‌شود.

 

آب شیرین کن حرارتی

آب شیرین کن حرارتی هم مکانیزم بسیار پیشرفته‌ای دارد. اما توضیح آن بسیار ساده است. وقتی آب را حرارت می‌دهید چه اتفاقی می‌افتد؟ آب بخار می‌شود. بخار آب تنها حاوی مولکول‌های آب است و هیچ نمکی حین تبخیر در بخار آب وجود ندارد. از این قابلیت آب برای تبخیر آب استفاده می‌شود.

آب را حرارت می‌دهند. آب بخار می‌شود و بخار آن را تقطیر می‌کنند. یعنی با یک وسیله‌ای سرد می‌کنند و دوباره به مایع تبدیل می‌کنند. اما این کار مشکلاتی هم دارد. برای گرم کردن آب به انرژی نیاز است. یک انرژی زیاد که بتواند همیشه آب را تبخیر کند. این انرژی را از کجا باید تامین کرد؟ به همین دلیل مهندسان مکانیک روش‌های متعددی را برای این کار پیشنهاد کرده‌اند.

یکی از این روش‌ها MSF یا Multi-Stage Flash Distillation است. یعنی آبی که در حال تبخیر است را از یک محفظه‌ی تبخیر ناگهانی عبور می‌دهند. با کاهش فشار آب به صورت ناگهانی بخش زیادی از آب به بخار تبدیل می‌شود.

این بخار در یک محفظه‌ی جداسازی از آب جدا می‌شود و وارد دستگاه‌های سرد‌سازی و تقطیر می‌شود. با این روش هم انرژی کمتری نیاز است و هم در مدت زمان کم می‌توان حجم زیادی از آب را تولید کرد.

این روش‌ها هنوز هم در حال توسعه هستند. تعداد محفظه‌ی تغییر فشار بیشتر و بیشتر می‌شوند تا میزان بخار بیشتری از آب در یک سطح دمایی خاص بگیرند. از این روش در آب شیرین کن دریایی استفاده می‌شود.

گرمای لازم برای حرارت دادن به آب هم از موتور کشتی تامین می‌شود. چون موتور کشتی تا دمای 300 هم بالا می‌رود. می‌توان از این حرارت اتلافی استفاده کرد و همواره آب آشامیدنی شیرین تولید کرد. روی نفت‌کش‌ها و برج‌های مراقبت دریایی هم نصب می‌شوند. نفت‌کش‌ها حرارت بسیار بیشتری دارند و تولید آب شیرین خیلی سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

در دستگاه آب شیرین کن خانگی بیشتر از اسمز معکوس استفاده می‌شود. چرا که نیازی به حرارت و یا انرژی زیاد ندارد. کم‌صدا و کم‌خطر است و کیفیت آب بسیار بالایی هم دارد. اما برای فرایندهای خاص که ظرفیت آب شیرین کن باید زیاد باشد استفاده از آب شیرین کن حرارتی HTH و یا MSF پیشنهاد می‌شود.

البته به شرطی که یک منبع گرما برای تبخیر آب وجود داشته باشد. در غیر این صورت بهتر است حتما از دستگاه‌های اسمز معکوس استفاده شود.

 

انواع آب شیرین کن

 

مدل‌های مختلفی از دستگاه آب شیرین کن وجود دارند. هر مدل با توجه به کاربردی که دارد تولید و عرضه شده است. به طور مثال از آب شیرین کن دریایی نمی‌توان در شیرین‌سازی آب خانگی استفاده کرد. چون هم انداز‌ه‌ها و ابعاد آن بزرگترند و هم صرفه‌ی اقتصادی ندارد. ظرفیت آب شیرین کن هم مسئله‌ی دیگری است که در انتخاب نوع آب شیرین کن تاثیر دارد.

به طور مثال برای یک شرکت تولیدی کنسرو لوبیا به آب زیادی نیاز است. نمی‌توان این آب را از طریق آب شیرین کن خانگی تامین کرد. از این جهت به یک آب شیرین کن صنعتی نیاز است که ظرفیت بسیار بیشتری دارد و می‌تواند در مدت زمان کمی آب زیادی را تولید کند. در ادامه به توضیح بیشتر این دستگاه‌ها پرداخته‌ایم.

 

آب شیرین کن های صنعتی

در صنعت استفاده از آب شیرین بسیار متداول است. مخصوصا در کارخانه‌هایی که محصولات خوراکی مختلف را تولید می‌کنند حتما باید از آب شیرین استفاده شود. در غیر این صورت مواد غذایی بسیار بدمزه می‌شوند و امکان خوردن و استفاده از آن‌ها وجود ندارد.

برخی مجموعه‌های کارخانجات بزرگ که خارج از شهر احداث می‌شوند. هم برای استفاده کارکنان و هم استفاده در فرایند تولید نیاز به آب شیرین دارند. آب شیرین کن می‌تواند بهترین گزینه باشد. استفاده از تانکرهای آب شیرین هم بسیار وقت‌گیر و هزینه‌بر است و هم از نظر سلامتی چندان قابل اعتماد نیست. از این جهت استفاده از دستگاه‌های تصفیه آب می‌تواند تا حد زیادی این نیاز را پوشش دهد.

دستگاه تصفیه آب صنعتی

آب شیرین کن صنعتی در مراکز تجاری و مجتمع‌های مسکونی بسیار بزرگ هم استفاده می‌شود. البته آب شهری شیرین است ولی برخی مراکز تجاری نزدیک به دریا و یه جزیره‌هایی که امکان آب‌رسانی به آن‌ها وجود ندارد حتما باید از آب شیرین کن استفاده کنند.

آب شیرین‌کن‌های صنعتی اندازه و ابعاد بسیار بزرگتری دارند. ظرفیت بسیار بالاتری دارند و از نظر قیمت هم بسیار گران‌قیمت‌تر هستند. باید فضای خاصی برای نصب آن‌ها وجود داشته باشد. فشار آب هم باید از طریق پمپ‌هایی تامین شود تا آب بتواند داخل این دستگا‌ه‌ها حرکت کند.

آب شیرین کن دریایی نوعی از دستگاه‌های شیرین‌سازی آب در ابعاد کوچکتر است. اما ابعاد بسیار بزرگتر آن‌ها هم وجود دارد که تجهیزات غول‌پیکری دارند و به اتاق‌های بزرگی برای نگهداری و استفاده نیاز دارند.

 

آب شیرین کن های خانگی

بسیاری از شهرها و روستاهای ایران هنوز به سیستم‌ آب‌رسانی شهری متصل نیستند. یعنی لوله‌کشی آب به این مناطق نرسیده است و از این جهت از رودخانه‌ها و یا چشمه‌ها استفاده می‌کنند. اما در سال‌های اخیر به دلیل خشک‌سالی بسیاری از رودخانه‌ها خشک شده‌اند و چشمه‌ها هم آب چندانی ندارند.

از این جهت استفاده از چاه‌ها و قنا‌ت‌ها رواج یافته است. اما چون آب چاه و قنات دارای املاح معدنی است باید حتما از یک آب شیرین کن استفاده شود تا این آب را به طور کامل قابل آشامیدن کند.

برخی خانه‌های ویلایی که هنوز سیستم آب‌رسانی شهری در آنجا وجود ندارد معمولا از آب چاه استفاده می‌کنند. در برخی مناطق ایران کیفیت آب شهری بسیار نازل است و افراد ترجیح می‌دهند از آب چاه و یا آب دریا استفاده کنند. آب شیرین کن تمام این مشکلات را حل می‌کند.

جالب است بدانید که دستگاه‌های آب شیرین کن خانگی اکثر از نوع اسمز معکوس هستند. دستگاه‌های آب شیرین کن خانگی کوچک هستند و ابعاد بسیار کوچکی دارند. به راحتی داخل خانه نصب می‌شوند و مدل‌های مختلفی هم دارند. از نوع فیلتردار آن که زیر سینک نصب می‌شود گرفته تا انواع هوشمند و رومیزی آن که یک محفظه‌ِ‌ی بزرگ دارند و آب در آن‌ها به مرور زمان شیرین می‌شود.

دستگاه آب شیرین کن خانگی

با دستگاه آب شیرین کن نیازی به آب شهری احساس نمی‌شود. اگر نزدیک دریا باشید می‌توانید از این آب استفاده کنید و می‌توانید از طریق یک پمپ آب را از چاه بیرون بکشید و به لوله‌کشی خانه وصل کنید. برای استحمام، آشپزی و همچنین آشامیدن هیچ مشکلی نخواهید داشت و تمام مشکلات شما حل می‌شوند.

 

مشکلات آب شیرین کن

اما آب شیرین کن هم با توجه به اینکه یک وسیله‌ی مکانیکی است و با جریان برق کار می‌کند مشکلاتی دارد. یعنی جزو معایب آب شیرین کن به شما می‌آِیند. در ادامه به برخی از این مشکلات می‌پردازیم.

می‌دانید که آب شیرین‌کن‌ها هم مانند دستگاه تصفیه آب فیلتر دارند. آب با عبور از این فیلترها و گرفتن املاح و نمک‌ها به اصطلاح نمک‌زدایی می‌شود و شما در نهایت آب شیرین تحویل می‌گیرید. اولین مشکل یا عیب دستگاه این است که این فیلترها هر یک سال و یا دو سال باید تعویض شوند.

اگر یکی از فیلترها از کار بیفتد و یا پمپ دستگاه به درستی کار نکند جریان آب قطع می‌شود.

دستگاه‌های آب شیرین کن خورشیدی به انرژی زیادی نیاز دارند و بیشتر برای کاربردهای صنعتی کارایی دارند. نیروگاه‌های آب شیرین در حال حاضر با استفاده از کلکتورهای خورشیدی کار می‌کنند. یعنی گرمای لازم برای حرارت دهی به آب را از طریق کلکتورهای خورشیدی جذب می‌کنند. قیمت دستگاه‌های آب شیرین کن خورشیدی بسیار زیاد است.

برخی مشکلات فنی در ادامه کار با آب شیرین کن خانگی به وجود می‌آید. به طور مثال فیلترها هوا را محبوس می‌کنند و نیاز دارید که فشار فیلترها را مجددا تنظیم کنید.
اما این مشکلات قابل حل هستند. دستگاه‌های آب شیرین کن برندهای معتبر کمتر دچار این مشکلات می‌شوند و به راحتی کار می‌کنند. اما در صورت بروز مشکلات فنی هم این دستگاه‌ها تعمیرپذیری بسیار بالایی دارند و به راحتی تعمیر می‌شوند. از این جهت جای نگرانی نیست.

 

مشخصات فنی آب شیرین کن‌ ها

 

در مورد مشخصات فنی آب شیرین‌کن‌ها چیزی که بیشتر از بقیه اهمیت دارد ظرفیت آب شیرین کن است. در حقیقت ظرفیت دستگاه نشان می‌دهد که برای چه کاربردی مناسب است. به طور مثال مجتمع‌های تجاری و پاساژها به حجم مشخصی از آب نیاز است که باید تامین شود. در نتیجه نیاز به یک ظرفیت مشخص دارید.

200 متر مکعب در شبانه روز ظرفیت خوبی برای دستگاه‌های آب شیرین کن در صنعت است. هر معتر معکب هزار لیتر است. یعنی 200 هزار لیتر در شبانه‌ روز تولید می‌کند که مقدار بسیار زیادی است.

سایز لوله هم بسیار مهم است. معمولا با اینچ محاسبه می‌شود. معمولا کارخانجات فضای مشخصی را برای دستگاه‌ها در نظر می‌گیرند که متناسب با آن هم اجزا و المان‌های آب شیرین کن را انتخاب می‌کنند. جالب است بدانید که سختی آب هم در دستگاه‌های آب شیرین کن کاهش پیدا می‌کند.

چرا که آب چاه و آب دریا معمولا دارای فلزات سنگین و موادی است که از فیلتر آب شیرین کار عبور نمی‌کنند و به دام می‌افتند. به همین دلیل آب خروجی از دستگاه از هر نظر سالم است.

برای آب شیرین کن خانگی ظرفیت 220 لیتر در روز مناسب‌ترین ظرفیت است. معمولا فیلترها و قطعات دستگاه مانند پمپ هم متناسب با این ظرفیت طراحی می‌شوند. 220 لیتر برای استفاده روزانه یک خانواده پرجمعیت هم تا حد زیادی مناسب است. نکته دیگری که در دستگاه آب شیرین کن اسمز معکوس باید به آن توجه داشته باشید نوع فیلترها و تعداد فیلترهای به‌کار رفته است. هر چقدر تعداد فیلترها بالاتر باشد به این معناست که آلاینده‌های بیشتری را از داخل آب حذف می‌کند و به همین دلیل کارایی بیشتری دارد. چون آب دریا معمولا داری ذرات جامد و برخی رسوبات است فیلتر رسوب در مراحل اولیه‌ی دستگاه استفاده می‌شود تا بتواند جلو ورود انواع مواد جامد را به داخل دستگاه بگیرد.

فیلترهای کربنی هم برای از بین بردن بوی ناخوشایند آب استفاده می‌شوند. آب دریا به دلیل وجود ماهی‌ها، تخم‌گذاری و سایر موجودات زنده‌ای که داخل آب هستند بوی خاصی دارد. فیلتر کربنی این بو را از بین می‌برد و با خیال راحت می‌توانید از آب شیرین تصفیه شده استفاده کنید.

به نام برند تولیدکننده هم دقت داشته باشید. برندهای گمنام و یا چینی اصلا قابل اطمینان نیستند. سه برند سافت واتر، آکوا و سی سی کا بهترین دستگاه آب شیرین کن را تولید و عرضه می‌کنند که از هر نظر قابل اطمینان هستند. توجه داشته باشید که برخی دستگاه‌های تصفیه آب تقلبی با نام و لوگوی برندهای مطرح فروخته می‌شوند. این دستگاه‌های تقلبی کارایی بسیار پایینی دارند و از هر نظر ضعیف هستند. پس باید دقت کنید و حتما آب شیرین کن و دستگاه تصفیه آب خانگی اورجینال خرید کنید.

رادگسترنوین فروش انواع دستگاه آب شیرین کن و دستگاه‌های تصفیه آب اورجینال را با قیمت مناسب و شرایط خرید ویژه در اختیار شما قرار می‌دهد. این دستگاه‌ها یک سال گارانتی طلایی دارند و هزینه ارسال و نصب آن‌ها هم رایگان است. با خیال راحت خرید کنید و بهترین دستگاه آب شیرین کن را برای خانه و محل کارتان تهیه کنید.

اشتراک در واتساپ اشتراک در تلگرام