آب آشامیدنی یکی از عوامل تأثیرگذار در سلامت انسان است و اگر از کیفیت بالا برخوردار نباشد، سبب به وجود آمدن انواع بیماری‌ها خواهد بود. حتماً تا به حال پیش آمده که شیر آب را باز کنید و به جای آب زلال، با آبی گل آلود و مزه‌ی نامطلوب مواجه شوید. حقیقت آن است که آبی که ما مصرف می‌کنیم اگر حداقل‌های استاندارد را دارد، اما آب سالم محسوب نمی‌شود. چرا که به دلیل وجود املاح نامطلوب در میان مدت و بلند مدت سلامتی انسان را به خطر می‌اندازد.

 

امروزه دستگاه‌های تصفیه آب که به دستگاه آب شیرین کن نیز شهرت دارند، یکی از ضرورت‌های زندگی شهری محسوب می‌شوند. در مقاله‌ی حاضر قصد داریم به معرفی این دستگاه بپردازیم.

 

دستگاه آب شیرین کن چیست؟

 

آب شیرین کن دستگاهی است که در چند مرحله به تصفیه آب می‌پردازد. این دستگاه در انواع مختلف صنعتی و خانگی ساخته می‌شود و برای مصارف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. دستگاه‌های آب شیرین کن خانگی اندازه‌ای کوچک‌تر دارند و طی چند مرحله‌ای که برای آن‌ها طراحی شده مواد فیزیکی و شیمیایی نامطلوب آب را از بین می‌برند. کار دستگاه آب شیرین کن فقط محدود به شیرین کردن آب‌های شور نیست. بلکه میکروب‌ها و املاح نامطلوبی مانند گچ، آهک و برخی از فلزات را هم از بین می‌برد.

 

دستگاه آب شیرین کن خانگی

 

تا چند سال پیش استفاده از دستگاه‌های آب شیرین کن خانگی فقط در چند استان از کشور مانند قم یا برخی از شهرهای خوزستان که آب شور داشتند متداول بود. اما امروزه با پیشرفت علم پزشکی و تحقیقات به عمل آمده ضرورت استفاده از آب سالم بر همگان روشن شده است. تصفیه خانه‌های شهری اگرچه وظیفه‌ی تصفیه و پاکسازی آب را بر عهده دارند، اما به دلیل حجم بالای آب و هزینه‌بر بودن فرآیند تصفیه آب، فقط حداقل‌های سالم‌سازی را انجام می‌دهند.

 

برخی از فیلترهایی که در دستگاه‌های آب شیرین کن خانگی وجود دارند، از جنس الیاف گیاهی مرغوب هستند که اگر قرار باشد در تصفیه خانه‌های شهری از آن‌ها استفاده شود، باید هزینه‌ی زیادی برای تهیه و تعویض آن‌ها صرف شود. به علاوه آبی که در تصفیه خانه‌های شهری پاکسازی می‌شود، به مصارف مختلفی از جمله شستشو و استحمام می‌رسد؛ این موضوع باعث می‌شود تا تصفیه و پاکسازی 100 درصد آب لزومی نداشته باشد. اما استفاده از دستگاه‌های آب شیرین کن خانگی معمولاً کار به صرفه‌تر و حساب شده‌تری است؛ چرا که این دستگاه را می‌توان در مسیر دلخواه آب قرار داد و فقط آبی را که به مصرف آشامیدن می‌رسد تصفیه کرد.

 

دستگاه آب شیرین کن خانگی

 

معمولاً به آبی که در تصفیه خانه‌های شهری مورد پاکسازی قرار می‌گیرد مقدار زیادی کلر زده می‌شود؛ کلر یک گندزدای قوی است که بیماری‌ها، سموم و جانداران بسیار ریزی را که در آب وجود دارند از بین می‌برد. اگر دقت کرده باشید زمانی که شیر آب را باز می‌کنید، آبی با رنگ سفید شیری از لوله خارج می‌شود؛ این رنگ سفید همان کلری است که به آب تزریق شده است و این ماده در بلند مدت به اعضای مختلف بدن انسان نفوذ کرده و سلامتی را تهدید می‌کند. همچنین درصدی از املاح گچ و آهک در آب وجود دارند که در حالت عادی قابل دیدن نیستند.

 اما کافی است نگاهی به سماور یا کتری خود بیندازید تا متوجه سفیدی‌هایی که به دیواره‌ها چسبیده‌اند، شوید. هنگامی که آب را می‌جوشانیم این املاح از آن جدا می‌شوند و به دیواره‌ها می‌چسبند؛ اما به هرحال جوشاندن تمام آب مصرفی قبل از استفاده، کاری نشدنی است. بنابراین استفاده از دستگاه آب شیرین کن امری ضروری است؛ چرا که این املاح را فیلتر می‌کند و مانع از ورود آنها به بدن می‌شود.

گچ و آهک موجود در آب همانطور که به دیواره‌های کتری می‌چسند، وقتی وارد بدن می‌شوند نیز بعد از مدتی به دیواره‌های رگ‌ها و عروق می‌چسبند و باعث گرفتگی آن‌ها می‌شوند.

 

آب شیرین کن

 

منابع آب شیرین بسیار کمیاب هستند و کارشناسان پیش بینی می‌کنند که در چند سال آینده این منابع به طور کامل از بین بروند. هوای کره زمین در حال گرم‌تر شدن است و میزان بارندگی‌ها سال به سال کمتر و کمتر می‌شود.

به دلیل بحران کم آبی که در جهان وجود دارد، اب شیرین کن یک محصول استراتژیک به شمار می‌رود. در کشور ما نیز در چند سال اخیر بحران بی آبی شدیدتر شده و حتی برخی استان‌ها برای آب آشامیدنی خود با مشکلاتی مواجه هستند. هم اکنون دستگاه آب شیرین کن به عنوان راه حلی برای کنترل مشکل کم آبی محسوب می‌شود. اگر چه 96 درصد از سیاره زمین را آب تشکیل می‌دهد اما بخش عمده ای از این آب به طور مستقیم قابل استفاده نیست. زیرا حدود 70 درصد از این آب به اقیانوس‌ها اختصاص دارد و میزان نمک موجود در آنها مانع از آن می‌شود تا به صورت مستقیم مورد استفاده قرار بگیرند. آب شیرین کن با تصفیه آب اقیانوس‌ها می‌تواند امکان استفاده انسان‌ها از این منبع عظیم آبی را فراهم سازد.

اشتراک در واتساپ اشتراک در تلگرام