این روزها آب آشامیدنی خالص ، تمیز و سالم به راحتی در دسترس نیست و رشد جمعیت ، توسعه صنعتی و تخریب محیط زیست همگی از دلایل این امر هستند. با توجه به این وضعیت ، آگاهی از تکنیک های تصفیه و دستگاه تصفیه آب موجود در بازار برای اطمینان از کیفیت خوب آب آشامیدنی برای ما اهمیت بیشتری پیدا کرده است. بسیاری از مواد معدنی به طور طبیعی در آب یافت می شوند و برای بدن انسان مهم و ضروری هستند ، اما مصرف آن در آب تصفیه نشده می تواند باعث بسیاری از بیماری ها شود.

تعریف دستگاه تصفیه آب به زبان ساده

یک دستگاه تصفیه آب خوب و با کیفیت ، ذرات معلق و میکروبها را از بین می برد و املاح و مواد معدنی ضروری آب را حفظ می کند. با وجود بسیاری از تولیدکنندگان در صنعت تصفیه آب ، این روزها دشوار است که بدانید کدام دستگاه تصفیه آب خوب است و کدام استانداردهای لازم را برآورده می کند. هم فیلترهای آب و هم دستگاه های تصفیه آب براساس یک اصل مکانیکی کار می کنند. آنها ابتدا آب لوله کشی را وارد دستگاه می کنند ، ناخالصی های مختلف از رسوبات گرفته تا ذرات معلق ، کلر ، شن و ماسه را فیلتر می کنند و سپس آب تمیز و گوارا را به شما تحویل می دهند . دستگاه های تصفیه آب از فیلترهای مختلفی استفاده می کنند و برخی از آنها از فیلتر uv فرابنفش برای کشتن ویروس ها استفاده می کنند.

چگونه آب را تصفیه کنیم؟

سالانه بیماریهایی از طریق آبهای آلوده منجر به مرگ و میر می شود . نیازی نیست تا تاکید کنیم چرا که نیاز به دستگاه تصفیه آب در هر خانه ای می باشد. اما روش های موقت دیگری هم وجود دارد که در اینجا برخی از آنها را به اشتراک می گذاریم:

1. جوشاندن: ساده ترین روش برای تصفیه آب ، جوشاندن آب برای مدت زمان مناسب است و دمای بالا باعث از بین رفتن باکتری ها و ویروس ها می شود. با انجام این کار تمام ناخالصی ها در ته آب ته نشین می شوند و جوشاندن کمکی به از بین بردن همه ناخالصی ها نمی کند.

2. تصفیه آب: دستگاه تصفیه آب قابل اعتماد ترین نوع تصفیه است که امروزه در اکثر خانه ها یافت می شود . یک دستگاه تصفیه آب از یک فرآیند چند مرحله ای شامل 6 نوع فیلتر، که هرکدام در تصفیه کردن آب نقش بسزایی دارند ، استفاده می کند که بسیاری از مواد شیمیایی و ناخالصی ها را از بین میبرند و آن را به خالص ترین آب آشامیدنی تبدیل می کنند.

3. دستگاه اسمزمعکوس: ثابت شده که دستگاه اسمزمعکوس(RO)،  بهترین تصفیه آب خانگی به شمار می رود. این روش آب را از یک غشاء نیمه تراوا عبور می دهد و آلاینده ها را حذف می کند.

4. کلر زنی: یک روش قدیمی که متاسفانه هنوزهم در تصفیه خانه استفاده می شود . که از این روش برای از بین بردن ناخالصی ها و میکروبها استفاده می شود.کلر یک ماده سمی است و برای سلامت بدن انسان بسیار خطرناک است.

5. تقطیر:یک فرآیند تصفیه آب است که شامل جمع آوری آب تغلیظ شده پس از تبخیر می شود تا اطمینان حاصل شود که آب عاری از آلودگی است.

با این حال این به اندازه دستگاه تصفیه آب موثر نیست و علاوه بر این که وقت گیر است ، املاح و مواد معدنی درآب را هم از بین می برد.

چگونه آب را تصفیه کنیم؟

بهترین روش های تصفیه آب

  • اولترافیلتراسیون: یکی از مقرون به صرفه ترین و متداول ترین روش ها برای تصفیه آب است. همچنین تصفیه آب اولترافیلتراسیون بهترین روش و سالم ترین تولید آب تصفیه شده است. زیرا با داشتن فیلتر مینرال بر روی این دستگاه تمام مواد معدنی موجود در آب حفظ می شود.

یونیزاسیون: الکترولیز آب یون های منفی ایجاد می کند که از اکسیداسون سلول ها جلوگیری می کند و باعث تعادل مناسب آب برای بدن می شود.از طریق الکترولیز است که می توانید آب خنثی شیرآب را به یونیزه قلیایی تبدیل کنید . یونیزاسیون آب زمانی اتفاق می افتد که مولکول آب از هیدروژن و اکسیژن جدا شود .این فرآیند توسط یونیزه کردن آب بسیار آسان می شود و دستگاهی که به این امکان را بدهد که از فیلتر یونیزه قلیایی استفاده کنید و آبی سرشار از آنتی اکسیدان نوش جان کنید. در اینجا به چند نمونه از مزایای سلامتی برای یونیزه کردن آب توسط فیلتر قلیایی آورده شده است:

  • سم زدایی بدن
  • سطح بالای انرژی در بدن
  • ترویج کاهش وزن
  • به دلیل آنتی اکسدان بالایی که دارد باعث جلوگیری از رایکال های آزاد در بدن می شود و همین امر باعث می شود تا از سرطان در امان بمانید.

نوشیدن آب یونیزه قلیایی یک راه حل عالی برای به حداکثر رساندن نتیج خوب است.

  • تصفیه آب مکانیکی: فیلتراسیون مکانیکی تمام آب های لوله کشی حاوی ذرات و رسوبات ناخواسته است که ما ترجیح می دهیم مصرف نکنیم چه در خانه و چه در رستوران ، آب شیر همیشه حاوی میلیون ها ذره مانند خاک و شن وماسه است.

سیستم های تصفیه آب می تواند اکثر این آلاینده ها را با استفاده از یکی از چندین نوع فیلتر های موجود بر روی این دستگاه ها حذف کند. فیلتراسیون مکانیکی ذرات را از دو طریق حذف می کند. از طریق فیلتراسیون سطحی و عمقی . بسیاری از ذرات توسط فیلتراسیون سطحی حذف می شوند . فرآیندی که در آن ذرات بزرگ را روی سطح بالایی یا بیشتر و فیلتر به دام می اندازد. ذرات کوچکتر از لایه سطحی عبور می کنند و متعاقبا از طریق فیلتراسیون عمقی حذف می شوند. با فیلتراسیون عمقی ، ذرات کوچکتر در حین عبور از منافذ کوچکتر فیلتر به دام می افتند.در نهایت کوچکترین ذرات و مولکول های محلول از طریق فرآیندی به نام جذب ، حذف می شوند که در آن ذرات به سطح محیط فیلتر جذب شده و توسط نیروهای الکتریکی ضعیف در آنجا نگه داشته می شود.

  • تصفیه آب اسمزمعکوس: یک فرآیند تصفیه آب است که از یک غشاء تا حدی نفوذپذیر برای جداسازی یون ها ، مولکول های ناخواسته و ذرات بزرگتر از آب آشامیدنی استفاده می کند. تصفیه آب خانگی اسمزمعکوس می تواند بسیاری از گونه های محلول شیمیایی و معلق و عمدتا باکتری ها را از آب حذف کند. اسمزمعکوس از این جهت با اولترافیلتراسیون متقاوت است که مکانیسم جریان سیال از طریق اسمزمعکوس در سراسر غشا است. به همین دلیل است که از این روش در تصفیه آب آشامیدنی ، حذف نمک و سایر مواد پساب از مولکول های آب شناخته شده است.

دستگاه تصفیه آب چیست؟

تصفیه آب، فرآیندی که طی آن ترکیبات شیمیایی نامطلوب، مواد آلی و معدنی و آلاینده های بیولوژیکی از آب حذف می شوند. این فرآیند همچنین شامل تقطیر (تبدیل مایع به بخار برای متراکم کردن آن به شکل مایع) و یونیزاسیون (حذف یون از طریق استخراج نمک‌های محلول) است. یکی از اهداف اصلی تصفیه آب، تامین آب آشامیدنی تمیز است. تصفیه آب همچنین نیازهای کاربردهای پزشکی، دارویی، شیمیایی و صنعتی را برای آب تمیز و آشامیدنی برآورده می کند. روش خالص سازی غلظت آلاینده هایی مانند ذرات معلق، انگل ها، باکتری ها، جلبک ها، ویروس ها و قارچ ها را کاهش می دهد. تصفیه آب در مقیاس های بزرگ (مثلاً برای کل شهر) تا کوچک (مثلاً برای خانواده های فردی) انجام می شود.

دستگاه تصفیه آب چیست؟

اکثر جوامع به منابع آب طبیعی به عنوان منابع جذبی برای تصفیه آب و برای استفاده روزمره متکی هستند. به طور کلی، این منابع را می توان به عنوان آب های زیرزمینی یا سطحی طبقه بندی کرد و معمولاً شامل سفره های زیرزمینی،نهرها، رودخانه ها و دریاچه ها می شود. با پیشرفت های تکنولوژیکی اخیر، اقیانوس ها و دریاهای آب شور نیز به عنوان منابع آب جایگزین برای آشامیدن و مصارف خانگی مورد استفاده قرار گرفته اند. تصفیه آب فرآیند حذف جامدات معلق و گازها از آب است. تصفیه آب می تواند غلظت ذرات معلق از جمله ذرات معلق، انگل ها، باکتری ها، جلبک ها، ویروس ها و قارچ ها را کاهش دهد و همچنین غلظت طیفی از ذرات محلول و ذرات معلق را کاهش دهد. استانداردهای کیفیت آب آشامیدنی معمولاً توسط دولت ها یا استانداردهای بین المللی تعیین می شود. این استانداردها معمولاً شامل حداقل و حداکثر غلظت آلاینده های آب، بسته به استفاده مورد نظر از آب است.

مراحل تصفیه آب

این روزها به دلیل جمعیت زیاد و تخریب محیط زیست و همچنین آلودگی آب و هوا ، نیاز بیشتری به یک دستگاه تصفیه آب خانگی داریم چرا که تمامی مواردی که گفته شد بر روی آبهای سطح زمین و آبهای لوله کشی تاثیر می گذارد. بنابراین دستگاه های تصفیه آب برای یک تصفیه آب با کیفیت نیاز به فیلتر هایی با کارایی متفاوت دارند که در اینجا مراحل تصفیه آب خانگی را معرفی می کنیم:

فیلتر پروپلین: این فیلتر از جنس الیاف می باشد و وظیفه آن حذف شن و ماسه و مواد درشت داخل آب را دارد . این فیلتر در مرحله اول قرار می گیرد . این فیلتر را باید زود به زود عوض کنید چرا که اگر تعویض نشود امکان دارد به دستگاه آسیب جدی وارد کند. معمولا بین 5 تا 7 ماه باید تعویض شوند .

فیلتر کربن اکتیو پودری : این فیلتر همانطور که از اسمش پیداست از زغال فعال پودری و گرانولی روکش شده است. به دلیل جنس کربنی که دارد به راحتی آلاینده ها را با قدرت بسیاری به خود جذب می کند.زمان تعویض این فیلتر بین 4 تا 6 ماه است .

فیلتر کربن بلاک: ظاهر این فیلتر استوانه ای شکل و دور آن با یک توری مانندی پوشانده شده است. وظیفه این فیلتر جلوگیری از ذرات ریزتر در آب است. زمان تعویض این فیلتر تا 6 ماه می باشد.

فیلتر ممبران : این فیلتر وظیفه اصلی تصفیه آب را به عهده دارد و مهم ترین فیلتر تصفیه آب خانگی محسوب می شود. این فیلتر می تواند تا 90 درصد ناخالصی های آب را حذف کند.عمر این ای فیلتر یکسال می باشد.بستگی به میزان آب مصرفی از دستگاه و شرایط آب و هوایی که در آن زندگی می کنید دارد.

فیلتر پست کربن: این فیلتر وظیفه حذف طعم و بوی بد آب را که براثر زنگ زدی و کلر در لوله های آب شهری می باشد ، دارد.عمر این فیلتر حدود یکسال می باشد و بعد از آن حتما باید تعویض شود.

فیلتر مینرال: وظیفه این فیلتر حفظ املاح و مواد معدنی در آب می باشد. به دلیل اینکه در فیلتر های قبلی تمامی آلاینده ها و ذرات موجود در آب حذف شدند این فیلتر بر روی دستگاه نصب می شود تا اگر مواد معدنی هم همراه با آلاینده ها حذف شده باشد ، به آب اضافه کند و همچنین مقادیری کلسیم و منیزیم هم به آن اضافه می کند.عمر این فیلتر یکسال است.