شما می‌توانید بدون غذا برای چند هفته زنده بمانید، زیرا بدن شما از چربی و پروتئین اندوخته شده برای تأمین انرژی مورد نیاز استفاده می‌کند. اما بدون آب چند روز بیشتر زنده نخواهید ماند. در واقع آب برای ما مفهوم زندگی را دارد. حدود دو سوم بدن ما را آب تشکیل داده است و نیاز است که هر روز آب زیادی را مصرف کنیم. بنابراین داشتن آب آشامیدنی سالم و عاری از هرگونه آلودگی برای ما ضروری است.

با توجه به نیاز بدن ما به آب آشامیدنی سالم، نیاز است تا آب مصرفی خود را کنترل و بررسی کنیم و برای سلامت هرچه بیشتر آن نیاز است تا در مرحله‌ی مصرف خود به تصفیه آب بپردازیم. امروزه انواع دستگاه تصفیه آب با تنوع و کارایی بالا به بازار آمده‌اند. هر نوع مختلف از دستگاه تصفیه آب با توجه به نحوه‌ی عملکرد خود آلودگی‌های مختلفی را از آب برطرف می‌کنند.

دستگاه تصفیه آب چیست و چگونه کار می‌کند؟

 

آب به دلیل داشتن ساختار مولکولی غیر معمول، بطور شگفت‌انگیزی بسیاری از مواد را در خود حل می‌کند. همانطور که می‌دانید آب در طبیعت به طور پیوسته در حال گردش می‌باشد که این پروسه به عنوان چرخه‌ی آب شناخته می‌شود. در تمام این مراحل آلودگی‌هایی وارد آب می‌شود که بخش عظیمی از آن توسط سیستم تصفیه آب شهری بر طرف می‌شوند. اما برخی از آن‌ها تا مرحله‌ی آخر باقی می‌مانند و یا در طول مسیر به دلایل مختلف از جمله قدیمی بودن سیستم لوله‌کشی و... به آب اضافه می‌شوند. بنابراین برای رفع این گونه آلودگی باید با استفاده از دستگاه تصفیه آب آن‌ها را از آب آشامیدنی خود حذف کنید.

دستگاه تصفیه آب با استفاده از فیلتر‌های مخصوص خود آلودگی‌های مختلفی نظیر سرب موجود در آب، میکروب‌ها، رسوب، انواع پاتوژن‌ها، کلر و مواد معدنی اضافه را برطرف می‌کند و با از بین بردن درصد بالایی از این آلودگی‌ها، سبب می‌شود که آب آشامیدنی ما بو و مزه‌ی بهتری پیدا کند.

به طور معمول اکثراً مدل‌های دستگاه تصفیه آب خانگی قابلیت تصفیه آب در 4 الی 5 و 6 مرحله را دارا می‌باشند که در هر مرحله قسمتی از آلودگی‌ها و ناخالصی‌ها حذف می‌شوند. در پایان پس از عبور آب از دستگاه تصفیه آب، شما می‌توانید این اطمینان را داشته باشید که بیش از 90 درصد آلودگی‌ها بر طرف شده‌اند و آبی سالم که برای بدن شما ضروری است را در اختیار دارید.

 

فیلتر‌های مختلف دستگاه تصفیه آب از دو تکنیک مختلف برای رفع آلودگی استفاده می‌کنند:

فيلتراسيون فيزيکي: به معني فشار وارد کردن به آب براي حذف ناخالصي‌هاي بزرگ است.
فیلتراسیون شیمیایی: در این روش آب را از میان یک ماده‌ی فعال شیمیایی برای حذف آلودگی‌ها عبور می‌دهند.

 

انواع فیلتر‌های دستگاه تصفیه آب:

 فیلتر کربن فعال
فیلتر اسمز معکوس ممبران

 دستگاه تصفیه آب

همانطور که بیان شده انواع مختلف فیلتر‌ها وجود دارند که دستگاه تصفیه آب از آن‌ها استفاده می‌کنند. هر کدام از این فیلتر‌ها به روشی خاص، بخشی از آلودگی‌ها را از آب برطرف می‌کنند. اکثر این دستگاه‌های تصفیه آب خانگی از دو یا سه فیلتر مختلف برای تصفیه آب استفاده می‌کنند. بنابراین توصیه می‌شود برای داشتن آب سالم دستگاه تصفیه آبی را انتخاب کنید که در چند مرحله با استفاده از فیلتر‌های مختلف به تصفیه آب بپردازد.

شایع‌ترین فیلترهای آب خانگی از گرانول‌های کربن فعال استفاده می‌کنند که با نام کربن فعال یا AC شناخته می‌شوند. ساختار این نوع فیلتر‌ها بر اساس قرارگیری نوعی ذغال در آن می‌باشد که با استفاده از آن بسیاری از ناخالصی‌ها را از آب برطرف می‌کند. اما پس از مدتی ناخالصی‌ها در این نوع فیلتر تجمع پیدا می‌کند و به این معنی است که فیلتر باید تعویض شود و این موضوع سبب شده است که استفاده از آن هزینه‌های مداوم و قابل توجهی را در پی داشته باشد.

نوع دیگری از فیلتر‌های دستگاه تصفیه آب، فیلتر اسمز معکوس می‌باشد که در این نوع آب از طریق فشار از فیلتر عبور می‌کند و مواد شیمیایی موجود در آب توسط فیلتر از آب جدا می‌شوند. این نوع از فیلتر عملکرد خوبی دارد و اصولاً دستگاه تصفیه آبی که این نوع فیلتر را دارا می‌باشد، بسیار قابل اعتماد و مفید است.

فیلترهای مبدل یونی به ویژه در نرم کردن آب(حذف سنگ آهک) بسیار خوب هستند. آن‌ها برای جدا کردن اتم‌ها از یک ماده‌ی آلاینده برای ایجاد یون‌ها طراحی شده‌اند. سپس آن‌ها طی فرآیندی این یون‌ها را به دام می‌اندازند و به جای آن برخی از یون‌های مختلف که کمتر مزاحمت ایجاد می‌کنند را آزاد می‌کنند. به عبارت دیگر، یون‌های بد را با یون‌های خوب مبادله می‌کنند. آب سخت حاوی ترکیبات منیزیم و کلسیم است و هنگامی که آن را از یک فیلتر تبادل یونی عبور می‌دهیم، این ترکیبات به شکل یون‌های منیزیم و کلسیم تقسیم می‌شوند.

دانه‌های فیلتر منیزیم و یون‌های کلسیم جذاب‌تر از سدیم هستند، به طوری که آن‌ها منیزیم و یون‌های کلسیم دریافت می‌کنند و یون‌های سدیم خود را آزاد و جایگزین می‌کنند. بدون یون‌های منیزیم و کلسیم، آب طعم بهتری پیدا می‌کند. با این حال سدیم نیز نوع دیگری از آلاینده‌ها است و شما نمی‌توانید محصول پایانی تصفیه‌ی یونی را به عنوان آب خالص توصیف کنید.

همانطور که بیان شد با استفاده از یک دستگاه تصفیه آب غیر از تصفیه آب و داشتن آبی سالم، می‌توانید بو و مزه‌ی آب را نیز بهبود ببخشید. با انتخاب یک دستگاه تصفیه آب خانگی مناسب که علاوه بر داشتن سیستم فیلتراسیون چند مرحله‌ای، مناسب آب منطقه‌ای محل زندگی شما نیز باشد، از سلامت آب آشامیدنی خود مطمئن شوید.

اشتراک در واتساپ اشتراک در تلگرام