دستگاه تصفیه آب یکی از ضرورت‌های زندگی امروز است. آب آلوده باعث بیماری‌های نظیر سرطان، پوکی استخوان، بیماری‌های مربوط به دستگاه گوارش و مری و بسیاری از بیماری‌های دیگر می‌شود. نوشیدن آب سالم باعث سرزندگی و نشاط بیشتر می‌شود و املاح معدنی موجود در آب آشامیدنی باعث می‌شوند تا بدن در حالتی ایده‌آل فعالیت کند.
همانطور که می‌دانید در حال حاضر آبی که از طریق سیستم آبرسانی شهری به خانه‌های ما می‌رسد مشکلات فراوانی دارد. سختی آن معمولا بیش از حد مجاز است.

آلاینده‌های شیمیایی نظیر نیترات و فرآورده‌های کربنی در آن وجود دارند. سیستم معیوب تصفیه شهری باکتری‌ها و قارچ‌ها را وارد آب می‌کند و نمی‌تواند آن‌ها را از بین ببرد و همواره رسوبات و نمک‌های محلول و نامحلول در مسیر لوله‌کشی وارد آب می‌شوند. دستگاه تصفیه آب با مکانیزم تصفیه‌ای خاص یک راه‌حل اساسی محسوب می‌شود.

در این مقاله به معایب دستگاه تصفیه آب خواهیم پرداخت و مشکلات دستگاه را بررسی خواهیم کرد. در مقابل آن مزایای دستگاه تصفیه آب را هم خواهیم گفت و به طور کلی دستگاه تصفیه آب را زیر ذره‌بین خواهیم برد تا به طور کامل از فواید و مضرات دستگاه تصفیه آب خانگی آگاه شوید.

 

معایب دستگاه تصفیه آب خانگی

تصفیه آب خانگی در حال حاضر بیش از هر چیزی دیگر در حال استفاده در منازل، محل کار و مجتمع‌های تجاری است. اگر به طور خاص به معایب دستگاه تصفیه آب خانگی بپردازیم چند مشکل مهم خودنمایی می‌کنند.

 

قیمت اولیه: قیمت اولیه دستگاه جزو معایبی است که افراد زیادی آن را ذکر می‌کنند. در ابتدای کار شما باید هزینه‌ای را برای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی بپردازید. به هر حال اگر می‌خواهید از شر این مشکلات رها شوید باید این هزینه را برای سلامتی خود بپردازید. افراد زیادی راه‌حل‌های کم‌هزینه‌ای مانند جوشاندن آب و خنک کردن آن را پیشنهاد می‌کنند. اما آیا می‌دانستید آب جوشانده املاح معدنی موردنیاز برای بدن را از بین می‌برد و عملا آبی که استفاده می‌کند آب مقطر بدون فایده است؟ و چیزی که مهم از از شرکت های معتبر و بزرگ با گارانتی واقعی و برند اصلی با پشتیبانی و خدمات همیشگی دستگاه تصفیه آب خانگی تهیه کنید.

 قیمت دستگاه تصفیه آب خانگی

تعویض زود به زود فیلترها: یکی دیگر از معایب تصفیه آب خانگی که زیاد به آن اشاره می‌شود تعویض زود به زود فیلترهاست. یعنی شما باید این فیلترهای تصفیه آب را زود به زود عوض کنید تا کارایی آن افت نکند. البته این فیلترها قیمت زیادی ندارند و با یک هزینه‌ی کم می‌توانید فیلتری تهیه کنید که بیش از 1 سال برای شما کار کنند. در ضمن هر دستگاهی نیاز به تعمیر و نگهداری دارد و فیلترهای ماشین و سایر دستگاه‌ها هم پس از مدتی نیاز به تعویض دارند. پس این نمی‌تواند جزو معایب دستگاه تصفیه آب محسوب شود چرا که هر دستگاهی این هزینه‌ها را در بر دارد.

 

هزینه‌های نگهداری و مشکلات فنی و تعمیرات دستگاه تصفیه آب: مشکلی که در مورد دستگاه تصفیه آب بیشتر دیده می‌شود محبوس شدن هوا در داخل هوزینگ‌ها و قسمت‌های مختلف دستگاه است. این مشکل معمولا به دلیل نصب اشتباه و یا افت فشار ناگهانی آب اتفاق می‌افتد. همچنین شما نیاز دارید تا برای دستگاه خود سرویس‌های دوره‌ای در نظر بگیرید چرا که در گذر زمان برخی فیلترها و یا عملکرد بخشی از دستگاه ممکن است دچار مشکل شود.

دستگاه‌های تقلبی موجود در بازار: یکی از مشکلات رایج این روزها در کشور دستگاه‌های تصفیه آب تقلبی هستند که با نام دستگاه اصل فروخته می‌شوند. بیشتر ایرادات فنی که در بالا به آن اشاره شد هم ناشی از تقلبی بودن این دستگاه‌ها هستند. یعنی دستگاه‌های اصل کمتر دچار مشکلات فنی می‌شوند و حل کردن این مشکلات هم به راحتی انجام می‌شود. پس باید دفت کنید و دستگاه اورجینال را نمایندگی معتبر خریداری کنید.

 

مزایای تصفیه آب خانگی

مزایای دستگاه تصفیه آب بسیار زیادند و سعی می‌کنیم به صورت فهرست وار این مزایا را برای شما بیان کنیم. با آگاهی از مزایای دستگاه تصفیه آب می‌توانید انتخابی راحت‌تر و مطمئن‌تر داشته باشید و دستگاهی انتخاب کنید که هم کیفیت و کارایی بالایی داشته باشد و هم متناسب با نوع آلودگی و شرایط آب لوله‌کشی منطقه‌ی شما باشد.

برخلاف چیزی که گفته می‌شود قیمت دستگاه تصفیه آب خانگی نسبت به روش‌های دیگر بسیار کمتر است. به طور مثال برخی استفاده از آب معدنی را به جای تصفیه آب پیشنهاد می‌دهند اما باید دقت داشته باشید که با هزینه‌ی 3 ماه از آب معدنی آشامیدنی برای یک خانواده‌ی 4 الی 5 نفره می‌توانید یک دستگاه تصفیه آب خریداری کنید که تا سال‌ها آبی سالم و پاک داشته باشید.

دستگاه تصفیه آب تمام رسوبات و مواد محلول و نامحلول در آب را توسط فیلترهای الیافی، کربن و پست کربن را از بین می‌برد.

املاح معدنی لازم برای بدن دست‌نخورده باقی می‌مانند و آبی که شما استفاده می‌کنید سرشار از املاح معدنی مانند منیزیم و کلسیم است که از بیماری‌هایی نظیر پوکی استخوان جلوگیری می‌کند و این از مزایای دستگاه تصفیه آب نسبت به آب مقطر است.

دستگاه تصفیه آب تمام آلاینده‌های شیمیایی و زیستی را از داخل آب حذف می‌کند. هیچ باکتری، میکروب و قارچی نمی‌توانند از فیلترها و لامپ جیوه‌ای دستگاه عبور کنند.
نیترات از آب حذف می‌شود. نیترات و فرآورده‌های نیتراتی برای بدن بسیار مضر هستند.

رنگ، مزه و بوی آب کاملا استاندارد می‌شود و آبی گوارا در منزل و محل کار خود خواهید داشت.

سختی آب به درجه‌ی استاندارد آن می‌رسد. می‌دانید که سختی بالای آب و وجود فلزهای سنگین نظیر جیوه و کادمیم در آب باعث ایجاد سرطان در بدن می‌شوند و تاثیرات مخربی بر دندان و سلول‌های مغز استخوان دارند.

فیلترهای مخصوصی باعث اکسیژن سازی در آب می‌شوند و آب اکسیژن دار به خواص پزشکی متعدد در اختیار شما قرار می‌دهند.

دستگاه تصفیه آب میزان اسیدی بودن آب را کاهش می‌دهد. آب اسیدی باعث می‌شود تا فرایندهای گوارشی دچار اختلال شوند و آب هم ترش و بدبو می‌شود. مواردی که ذکر شد تنها بخشی از مزایای دستگاه تصفیه آب هستند. در حقیقت خرید دستگاه تصفیه آب به این معناست که شما یک بار هزینه می‌کنید و تا سال‌های سال سالم‌ترین آب آشامیدنی سالم را در خانه و محل کار خود خواهید داشت.

 

مشکلات فنی رایج دستگاه تصفیه آب

حالا که با فواید و مضرات دستگاه تصفیه آب خانگی آشنا شده‌اید. می‌خواهیم برخی مشکلات رایج در دستگاه تصفیه آب را بررسی کنیم و در مورد رفع عیب دستگاه تصفیه آب هم نکات لازم را به شما ارائه دهیم. در نظر داشته باشید که همواره بهتر است که تعمیرات دستگاه تصفیه آب توسط تکنسین متخصص انجام شود. مگر در برخی موارد ساده که خودتان هم می‌توانید این مشکلات را حل و فصل کنید.

افت فشار

افت فشار می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. مسدود شدن فیلترهای تصفیه آب، آسیب به ممبران اسمز معکوس، سوختن پمپ و یا اختلال در هد پمپ، رسوب در شلنگ تصفیه آب از دلایل اصلی افت فشار هستند. سرویس و رفع عیب دستگاه تصفیه آب در این مشکل به خصوص باید توسط متخصص مربوطه و با دستگاه‌های پیشرفته انجام شود.

قطع کامل آب خروجی

این مشکل دستگاه تصفیه آب می‌تواند ناشی از این موارد باشد. یا شیرهای ورودی بسته شده‌اند که برای رفع عیب دستگاه تصفیه آب باید تمام شیرها و فلکه‌های اصلی و فرعی خانه و دستگاه را بررسی کنید. دلایل دیگری نظیر مسدود شدن مسیر، آسیب دیدن شیر برقی، کاهش فشار در منبع تحت فشار و ... نیز می‌توانند سایر مواردی باشند که باعث قطعی آب خروجی شده‌اند.

بدمزه شدن آب

این مشکل احتمالا به دلیل انقضای فیلترهای کربن یا کربن بلاک است که وظیفه‌ی استانداردسازی طعم آب را بر عهده دارند. برای رفع عیب دستگاه تصفیه آب می‌توانید فیلترهای منقضی شده را خارج کنید و فیلتر جدید را جایگزین آن کنید.

مشکلات دستگاه تصفیه آب خانگی

سایر مشکلات هم به صورت لیست در اختیار شما قرار می‌گیرد.

  • خاموش، روشن شدن پمپ
  • قطع خروجی فاضلاب
  • کیپ شدن فیلترها و ممبران
  • ارتعاش و سروصدای زیاد دستگاه
  • آب خروجی دارای حباب است
  • نشتی در قطعات دستگاه تصفیه آب

اگر با این مشکلات مواجه شدید می‌توانید از طریق آموزش‌های کاملی که در وبسایت منتشر کرده‌ایم آن‌ها را رفع و رجوع کنید و اگر امکان رفع عیب دستگاه تصفیه آب وجود ندارد می‌توانید از خدمات تعمیرات دستگاه تصفیه آب بهره‌مند شوید و در کمترین زمان ممکن دستگاه تصفیه آب خود را رفع عیب کنید. 

 

فواید و مضرات آب تصفیه شده

در مورد فواید و مضرات دستگاه تصفیه آب خانگی بحث کردیم اما می‌خواهیم در اینجا به فواید و مضرات آب تصفیه شده بپردازیم. آب تصفیه شده در حالت عادی هیچ ضرری برای بدن ندارد و می‌توان به جرات گفت که آب خروجی از دستگاه کاملا سالم بوده و عملا هیچگونه مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی‌کند. آب تصفیه شده بسیار بهتر از آب جوشانده است و حتی می‌توان گفت که از آب معدنی هم سالم‌تر است. چرا که در حال حاضر نظارتی بر کیفیت آب معدنی‌های موجود در بازار وجود ندارد و اصلا نمی‌توان از سلامت آن‌ها اطمینان حاصل کرد.

چند مورد از مزیت‌های آب تصفیه شده در ادامه برای شما لیست شده‌‌اند.

دستگاه تصفیه آب از بروز بیماری‌های نظیر سرطان دستگاه‌های گوارشی جلوگیری می‌کند چرا که تمام فلزات سنگین و مواد شیمیایی را از آب حذف می‌کند و آب تصفیه شده از بروز سرطان جلوگیری می‌کند.

به دلیل حذف رسوبات از آب تصفیه شده مشکلات سنگ کلیه و سنگ مثانه هم به وجود نمی‌آید.

آب تصفیه شده سختی استانداردی دارد و مزه و بوی آن کاملا متعادل است. آبی گوارا دارد که حین نوشیدن آن لذت می‌برید.

بر خلاف آب جوشانده شده که تمام املاح معدنی موردنیاز برای بدن از آن حذف می‌شوند. آب تصفیه شده املاح معدنی موردنیاز برای بدن را دارا می‌باشد و مقدار منیزیم و کلسیم موجود در آن در مقادیر استاندارد وجود دارد.

همانطور که مشاهده می‌کنید مزایای دستگاه تصفیه آب بسیار زیادند و خرید دستگاه تصفیه آب یک انتخاب هوشمندانه است تا هم هزینه‌های آب مصرفی خود را کاهش دهید و هم آبی سالم و گوارا خواهید داشت که بدون هرگونه آلودگی است و با نوشیدن آن جان تازه‌ای خواهید گرفت.

اشتراک در واتساپ اشتراک در تلگرام