بنابر آزمایشات مختلف در اغلب دنیا و گزارشات منتشر شده از سازمان‌های مختلف محیط زیستی و پزشکی آب مصرفی در اغلب مناطق دنیا از جمله ایران دارای آلاینده‌هایی است که برای سلامت بدن اصلاً مناسب نبوده و مخاطراتی را به همراه دارند. اما با این وجود برخی از افراد و محققین نیز استفاده از دستگاه تصفیه آب را مضر برای سلامتی توصیف می‌کنند.

در این مقاله بدنبال توضیح خصوصیات خوب و بد یک دستگاه تصفیه آب هستیم تا ابهامات احتمالی در این زمینه را روشن‌تر کنیم.

 

فواید استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی

 

برای تصفیه آب در سیستم تصفیه خانه‌های صنعتی از کلر و برخی از مواد شیمیایی دیگر استفاده می‌شود که در واقع این مواد شیمیایی تنها می‌توانند برخی از باکتری‌ها و ویروس‌های اب تصفیه نشده را از بین ببرند. اما خود کلر در آب باقی می‌ماند و کلر یکی از سمی‌ترین مواد شیمیایی شناخته شده برای بدن است.

دستگاه تصفیه آب از انواع مختلف فیلترها برای حذف انواع آلاینده‌ها استفاده می‌کنند. این دستگاه‌ها اغلب از یک فیلتر اولیه که ممکن است از جنس الیافی و یا جنس سرامیکی باشند استفاده می‌کنند که وظیفه‌ی حذف ذرات و جامدات اب را بر عهده دارد. ذرات بزرگتر از 1 تا 5 میکرون بسته به نوع دستگاه تصفیه آب در این فیلترها گیر می‌کنند کاری که در سیستم‌های تصفیه آب شهری انجام نمی‌شود.

سپس در دستگاه‌های تصفیه آب بو و طعم و مواد شیمیایی آب مانند کلر و مواد شیمیایی آلی، شوینده‌ها و... از آب جدا می‌شوند و در فیلتر دیگر که یا اسمز معکوس است و یا فیلتر ممبران سایر ذرات ریز دیگر آب که اندازه‌ای کوچک‌تر از 0.0005 میکرون دارند از آب جدا می‌شوند و اب کاملاً شفاف می‌شود. وقتی آب به این مرحله برسد تنها ممکن است برخی از باکتری‌ها و یا ویروس‌ها در آب باشند که دستگاه‌های تصفیه آب جدید با تکنولوژی UV این موجودات را هم از آب حذف می‌کنند تا آب کاملاً تصفیه شود.

 

خواص آب تصفیه شده

 

دستگاه تصفیه آب خانگی با تصفیه کامل آب تضمین سلامتی را برای بدن به همراه خواهد داشت. به عقیده‌ی کارشناسان آب تصفیه شده ساده‌ترین راه داشتن یک زندگی سالم است. آن‌ها باور دارند که افرادی که آب سالم می‌نوشند سالم‌تر هستند و این سلامتی را در 7 بند زیر توضیح می‌دهند:

افرادی که آب سالم می‌نوشند در طول روز انرژی بیشتری دارند.

آب سالم باعث می‌شود شما تمرینات ورزشی بهتری داشته باشید.

آب سالم پوست شما را با نشاط و با طراوت می‌کند.

آب تصفیه شده در کاهش وزن به شما بیشتر کمک خواهد کرد.

آب تصفیه شده در حذف مواد مضر و شیمیایی بدن بهتر عمل می‌کند.

آب تصفیه شده سیستم گوارشی بدن را تقویت می کند و به هضم بهتر غذا کمک می‌کند.

آب تصفیه شده باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های شما بدلیل اینکه دیگر نیازی به خرید روزانه آب بطری نخواهید داشت می‌کند.

 اب تصفیه شده و خواص آن

مضرات دستگاه‌های تصفیه آب غیر استاندارد

 

دستگاه‌های تصفیه آب غیر استاندارد از مواد ناسالم در تهیه فیلترهای تصفیه خود استفاده می‌کنند که نه تنها مواد شیمیایی را از آب به خوبی تصفیه نمی‌کند بلکه خود منشأ تولید مواد شیمیایی در آب هستند. اغلب انتقادی که به دستگاه تصفیه آب می‌شود، موارد زیر است:

دستگاه‌های تصفیه آب غیر استاندارد همه مواد معدنی آب مانند منیزیم و کلسیم آب را از بین می‌برند

دستگاه‌های تصفیه آب بی کیفیت به خوبی نمی‌توانند همه سموم و مواد شیمیایی آب را حذف کنند

نیاز به تعمیر و نگهداری زیاد دارند

از فیلترهای بی کیفیت استفاده می‌کنند

برق زیادی مصرف می‌کنند.

تمامی این مشکلات را می‌توان با خرید یک دستگاه تصفیه آب با برند معتبر و از فروشگاه‌های مجاز مرتفع نمود. زیرا شرکت‌های بزرگ و معتبر تولید کننده دستگاه تصفیه آب خانگی ضمن استفاده از بهترین و با کیفیت‌ترین فیلترها، هزینه‌های مشتریان را با کنترل مصرف برق، طولانی‌تر کردن دوره استفاده از فیلترها، افزودن فیلترهای قلیایی و مواد معدنی به دستگاه و... مرتفع نموده‌اند.

 

آیا آب تصفیه شده ضرر دارد؟

 

یک نکته‌ی قابل تأمل در خصوص عقیده‌ی برخی از کارشناسان در خصوص مضر بودن آب تصفیه شده در دستگاه تصفیه آب وجود دارد و آن هم این است چرا باید آب تصفیه شده ضرر داشته باشد؟ دلیل اینکه آب تصفیه شده ضرر دارد دو موضوع است:

اینکه آب تصفیه شده خاصیت قلیایی خود را از دست بدهد و یا در اصل اسیدی شود.
اینکه آب مواد معدنی و مفید خود را از دست می‌دهد.

اگر از این دو دیدگاه موضوع را بررسی کنیم کاملاً درست است. متأسفانه برخی از دستگاه‌های تصفیه آب به این دو موضوع توجه لازم را ندارند. آب در فرآیند تصفیه خود بخصوص در مواقعی که از چندین مرحله تصفیه عبور می‌کند خاصیت اسیدی پیدا می‌کند و موضوع دیگر این است که فیلتر زیاد آب آن هم با فیلترهایی مانند اسمز معکوس باعث می‌شود آب حتی مواد طبیعی و معدنی خود را هم از دست بدهد.

چاره چیست؟ این موضوع اگر مورد توجه تولیدکننده دستگاه تصفیه آب قرار نگرفته باشد باعث می‌شود اب تصفیه شده کیفیت لازم را باز نداشته باشد و اتفاقاً گاهاً به دلیل اسیدی بودن مضر هم باشد. اما شرکت‌های بزرگ تولیدکننده دستگاه تصفیه آب با اضافه کردن فیلترهایی برای غنی شدن آب از نظر مواد معدنی و همچنین اضافه کردن خاصیت قلیایی به آب این مشکلات را مرتفع کرده و اتفاقا آب را با کیفیت بهتری از نظر مواد معدنی و خاصیت قلیایی که بر خلاف اسیدی است آماده نوشیدن می‌کنند.

 

دستگاه تصفیه آب خوب است یا نه

 

در نتیجه در خصوص این سؤال که دستگاه تصفیه آب خوب است یا بد باید به صراحت گفت که دستگاه تصفیه آب یک نیاز اساسی برای خانه‌ها است به شرط اینکه این دستگاه با دقت و از نوع مرغوب انتخاب شود و جهت اطلاعات بیشتر می توانید مطلب راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی را مطالعه کنید. اغلب دستگاه‌های معروف تصفیه آب به دلیل استفاده از فیلترهای غنی کننده آب بصورت شش مرحله‌ و هفت و یا هشت مرحله‌ای در بازار فروش می‌روند و در ضمن در خصوص کیفیت آب خود ضمانت لازم را می‌دهند و از برندهای معروف و معتبر مثل آکواپرو aqua pro و سافت واتر میباشند. پیشنهاد میکنیم دستگاه تصفیه آب خانگی رادگسترنوین را نگاهی کنید!

اشتراک در واتساپ اشتراک در تلگرام