همانطور که می دانید مسئله آلودگی آب همچنان یک معضل جهانی بوده و کشورهای زیادی با این معضل درگیر هستند. آلودگی آب می تواند باعث بیماری هایی شود که سلامت جامعه را به خطر بیاندازد. در این مقاله به بررسی بیماری های شایع از مصرف آب آلوده و تصفیه نشده می پردازیم.

وبا

باکتری  ‘vibrio chlorae’ باعث ایجاد بیماری وبا می گردد. این بیماری نشانه هایی مانند اسهال و استفراغ، گرفتگی درد شکم و سردرد دارد. این باکتری عمدتا از طریق نوشیدن آب آلوده و مواد غذایی آلوده شده به مدفوع فرد بیمار و حتی از طریق سبزیجاتی که با آب آلوده آبیاری شده اند به بدن انسان منتقل می گردد.

آمیبیازیس (اسهال مسافرتی)

یکی از شایع ترین بیماری های آب آلوده است که عمدتا از طریق سهل انگاری افراد مسافر و گردشگر در مصرف آب ایجاد می گردد. آب آلوده به آمیب می تواند باعث ایجاد عفونت در روده بزرگ و کبد شود و علائمی مانند اسهال خفیف تا اسهال شدید همراه با خون به همراه دارد.

بیماری های ناشی از آلودگی آب

اسهال خونی

مصرف آب  و غذای آلوده به باکتریها از عوامل ایجاد اسهال خونی هستند که با معده درد خفیف شروع شده و با تب، درد شکم و اسهال شدید ادامه پیدا می کند.

اسهال عفونی

از شایع ترین بیماری های ناشی از آلودگی آب می باشد. ایجاد تکرر دفع مدفوع و اسهال باعث از دست رفتن شدید آب بدن شده که در نوزادان و کودکان خطر مرگ در پی دارد.

استفاده از آب جوشیده یا دستگاه تصفیه آب، از ورود ویروسها و باکتری های ایجاد کننده این بیماری جلوگیری خواهند کرد.

مسمومیت سرب

آب آلوده به سرب معمولا از سیستم لوله کشی قدیمی ایجاد می شود که باعث مسمومیت می گردد. این مسمومیت در کودکان باعث ایجاد صدمات شدیدی به ارگان های بدن آنها خواهد شد. اختلالات سیستم عصبی، کم خونی، فشار خون بالا، بیماری های کلیوی و مشکلات با دستگاه تناسلی از جمله عوارض این بیماری هستند.

مسمومیت آرسنیک

مفدار کمی آرسنیک در آب می تواند باعث این بیماری گردد. ضایعات دردناک پوست که می تواند به سرطان تبدیل گردد. همچنین ایجاد اختلال در ریه ها و کلیه از عوارض این بیماری هستند.

اشتراک در واتساپ اشتراک در تلگرام