آب یک نیاز اساسی انسان می باشد. هر فرد بر روی زمین نیاز به حداقل 20 تا 50 لیتر آب تمیز و سالم در روز برای نوشیدن، پخت و پز و حفظ بهداشت خود دارد. آب آلوده می تواند بسیار خطرناک باشد که متاسفانه 1.8 میلیارد انسان در معرض خطر بیماریهای ناشی از آلودگی آب مانند وبا می باشند. سازمان ملل متحد دسترسی جهانی به آب تمیز را یک حق انسانی در جهت بهبود استانداردهای زندگی می داند. جوامع کم آب معمولا از نظر اقتصادی نیز فقیر می باشند.

آموزش و پرورش کودکان و فرصتهای اقتصادی گوناگون بر اثر بیماریهای شایع از آلودگی از بین رفته و مانع پیشرفت اقتصادی آن منطقه خواهد بود.
سارمان بهداشت جهانی (WHO) و چند سازمان دیگر استانداردهای کیفیت آب را مشخص می نمایند. مقادیر بیش از حد میکروب ها و یا مواد شیمیایی به دست آمده از ضایعات انسانی و یا حیوانی، آلاینده های کشاورزی، مواد شیمیایی صنعتی و غیره از مهمترین عوامل آلودگی آب از دید این سازمانها مشخص گردیده اند.

اهمیت تولید و حفظ آب پاک
وجود این عوامل فرآیند تصفیه آب را به امری جدی و پیچیده تبدیل نموده است. آلودگی آب می تواند هم در منابع سطحی و هم داخلی زمین بوجود آید. سیستم توزیع نیز از عوامل دیگر آلودگی آب می باشند. لوله ها و منابع ذخیره سازی آب نیز می توانند در اثر عوامل آلودگی آب قرار گرفته و باعث آلودگی آب مصرفی خانوارها گردند.
در نتیجه تولید و حفظ آب پاک از مهمترین مباحث منطقه ای و جهانی محسوب شده و می بایست در تولید آب تصفیه شده پاک حداکثر تلاش را لحاظ نمود.

اشتراک در واتساپ اشتراک در تلگرام