دستگاه‌های تصفیه آب عمدتا از برق برای ایجاد جریان آب و تصفیه‌ی بهتر استفاده می‌کنند. اما نوع خاصی از از دستگاه تصفیه آب خانگی وجود دارد که نیاز به برق ندارد. در تصفیه آب بدون برق صرفا از طریق فیلتربندی این کار انجام می‌شود و دستگاه در هر حالتی به صورت آماده به کار فعالیت می‌کند.

برخی دستگاه‌ها هم دارای مخزن هستند که هم فشار آب را تنظیم می‌کند و هم مخزنی برای آب محسوب می‌شود تا در زمان قطعی و آب از آب موجود در مخزن استفاده شود. اما تصفیه آب بدون مخزن هم امکان‌پذیر است. در این مقاله شما با نوع جدیدی از دستگاه‌های آب تصفیه کن آشنا می‌شوید که تفاوت‌های زیادی با سایر دستگاه‌ها دارند.

روش تصفیه آب اولترافیلتراسیون چیست؟

تصفیه آب UF یا Ultrafiltration نوعی روش تصفیه آب است که از ممبران خاصی برای تصفیه استفاده می‌کند. این ممبران مشابه چیزی است که در تصفیه آب اسمز معکوس استفاده می‌شود اما منافذ بزرگتری دارد و از پلی پروپیلن ساخته شده است. در این روش صرفا از طریق فیلتربندی آب مناسب آشامیدن تامین می‌شود و نیازی به الکتریسیته نیست. با این روش تصفیه تمام میکروارگانیسم‌های موجود در آب حتی کوچکترین ویروس‌ها و باکتری‌ها و قارچ‌ها از بین می‌روند و آب آشامیدنی سالم تامین می‌شود. در روش اولترافیلتراسیون جامدات و رسوبات هم تا حد زیادی در منافذ و پره‌های دستگاه حذف می‌شوند اما نسبت به روش اسمز معکوس کارایی کمتری دارد. یعنی یک مزیت روش اسمز معکوس نسبت به تصفیه آب اولترافیلتراسیون همین است.

 

تفاوت تصفیه آب بدون مخزن و مخزن دار

همانطور که می‌دانید وظیفه‌ی مخزن در دستگاه تصفیه نگهداری آب برای استفاده در مواقع ضروری است. اما اگر این آب طولانی مدت در آنجا بماند قابل آشامیدن نیست. تنها مزیت مخزن برای دستگاه تصفیه آب این است که اگر آب قطع باشد هم امکان استفاده از آب مخزن وجود دارد. اما اگر دستگاه شما مخزن نداشته باشد چنین امکانی وجود ندارد.
تصفیه آب بدون مخزن مزایای خاص خودش را دارد:
در تصفیه آب بدون مخزن نیازی به هواگیری مخزن وجود ندارد. معمولا مخازن آب باعث ایجاد خلا می‌شوند و اگر به درستی هواگیری نشوند در فشار آب و همچنین کارکرد تصفیه تاثیر منفی می‌گذارند اما چنین مشکلی در تصفیه آب بدون مخزن وجود ندارد.

آب مخزن هر چند مدت یک بار باید تخلیه شود و در صورت امکان مخزن باید شستشو داده شود. چون عملا جریان آبی داخل مخزن وجود ندارد امکان جمع شدن باکتری‌ها در داخل مخزن وجود دارد. اما در روش تصفیه UF نیازی به این کار وجود ندارد.

تصفیه آب بدون مخزن نیازی به سرویس دائمی ندارد و عملا مشکل هواگیری و یا اختلال در فشار آب در آن کمتر است. اگر فشار آب در حد نرمالی باشد و مشکل قطعی آب وجود نداشته باشد دستگاه تصفیه آب UF گزینه‌ی ایده‌آلی برای خانه‌های مسکونی می‌باشد.

 دستگاه تصفیه آب بدون مخزن یو اف

تعداد فیلتر تصفیه آب UF

در این روش عمدتا تعداد فیلترها اهمیت زیادی دارد چون تمام بار تصفیه آب بر دوش فیلترهاست. فیلترهایی که در این دستگاه استفاده می‌شوند عمدتا از نوع پلیمری و یا فلزی و یا ترکیبی از این دو می‌باشند. فیلترهای دستگاه عمدتا بیش از 4 عدد است. دستگاه‌های تصفیه آب اولترافیلتراسیون پیشرفته که در حال حاضر وجود دارند تا 8 و حتی 10 فیلتر هم دارند. بسته به حجم و کارایی فیلترها هم متفاوت است. اما در حال حاضر تصفیه آب 5 مرحله‌ای ایده‌آل‌ترین نوع برای این دستگاه‌ها می‌باشد. در نظر داشته باشید که هر کدام از فیلترها وظیفه‌ی خاصی دارند و برای حذف میکروارگانیسم‌های خاص استفاده می‌شوند.

 

مزایای تصفیه آب UF

این دستگاه به برق نیازی ندارد. تصفیه آب بدون برق به این معناست که فشار آب توسط خود آب تامین می‌شود. و در مواقعی که برق قطع باشد هم می‌توانید از آن استفاده کنید. (مشکلات هواگیری هم کمتر به وجود می‌آید و به دلیل مستقیم بودن دستگاه هیچ مشکلی در این زمینه به وجود نمی‌آید.)

در تصفیه UF تمام اجرام و ذرات از آب جدا می‌شوند. این نوع تصفیه برای آب‌های گلی و دارای اجرام گل و لای بسیار مناسب است. یکی از مشکلاتی که در حال حاضر در جنوب کشور وجود دارد گل و لای موجود در آب است که با این روش تصفیه این مشکل به طور کامل از بین می‌رود و آب خروجی زلال و بدون هرگونه ذره گل و لای است.

یکی از مزایای مهم دستگاه تصفیه آب UF این است که نیازی به تعمیر و نگهداری ندارد و تا مدت‌ها بدون سرویس کار می‌کند. با گذر زمان کیفیت آب خروجی افت نمی‌کند و امکان تعویض فیلترها هم وجود دارد. فیلترهای این دستگاه هم در بازار وجود دارند و تعویض فیلترها به راحتی انجام می‌گیرد. ممبران یا غشای میان‌تهی به کار رفته در این دستگاه کاملا مقاوم هستند و شکسته نمی‌شوند و یا جلوی آن‌ها گرفته نمی‌شود. آب داخل این فیلترها گیر نمی‌کند. یکی از مزایای مهم تصفیه UF این است که می‌تواند به راحتی کلر موجود در آب را جدا کند. در روشی مانند UV امکان حذف کامل کلر از آب وجود ندارد اما در این روش به دلیل وجود حباب‌های ضد کلر امکان جداسازی کامل کلر از آب وجود دارد. می‌توان گفت که این دستگاه می‌تواند کارایی یک دستگاه RO را داشته باشد. با اینکه تصفیه آب بدون برق می‌باشد می‌تواند کارایی یک دستگاه برقی را به طور کامل داشته باشد.

 خرید دستگاه تصفیه آب uf

قیمت خرید دستگاه تصفیه آب بدون برق و مخزن

دستگاه تصفیه آب بدون مخزن و برق به دلیل نبود امکانات الکتریکی در آن قیمت کمتری نسبت به دستگاه‌های برقی دارد و جزو دستگاه‌های پراستفاده می‌باشد. تقریبا اکثر منازل مسکونی در جنوب ایران از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند. هزینه‌ی تعمیر و نگهداری این دستگاه و سرویس‌های دوره‌ای آن نیز به مراتب کمتر است.

اگر قصد خرید دستگاه تصفیه آب UF را دارید رادگسترنوین مجموعه‌ای کامل از این دستگاه‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد. این دستگاه‌ها از برندهای نام‌آشنا در زمینه تولید دستگاه‌های آب تصفیه‌کن می‌باشند و با گارانتی و خدمات پس از فروش در اختیار شما قرار می‌گیرند.

اشتراک در واتساپ اشتراک در تلگرام