اگر در جستجوی یک سیستم تصفیه آب هستید مطمئنا با کلمه اسمز معکوس روبرو خواهید شد. یکی از پیشرفته ترین سیستم های تصفیه آب همین روش اسمز معکوس می باشد که در اینجا چندین دلیل برای در نظر گرفتن RO ارائه می‌شود:

مزه را بهبود می‌دهد
پالایش RO با برداشتن آلودگی‌هایی که سبب مشکلات مزه و بو می‌شوند مزه، بو و ظاهر آب را بهبود می‌دهد.

نگهداری ساده
سیستم‌های RO اجزای متحرک و قابل تعویض بسیار کمی دارند که پاک‌سازی و سرویس سیستم‌های RO را آسان می‌کند.

سرمایه را ذخیره می‌کند
با یک سیستم RO می‌توانید سرویس تحویل آب خود را لغو کنید و خرید جعبه‌های بطری آب را متوقف کنید. پالایش اسمز معکوس تنها به ازای چند پنی در هر گالن آب دارای کیفیت «بهتر از آب درون بطری» را تهیه می‌کند.

ناخالصی‌ها را حذف می‌کند
سیستم‌های RO آلاینده‌هایی از جمله نیترات‌ها، آفت‌کش‌ها، سولفات‌ها، باکتری‌ها، داروها، آرسنیک و موارد متعدد دیگری را از آب حذف می‌کنند. پالایه کربن یک سیستم RO کلر و کلرامین را نیز حذف می‌کند.

اگر به دنبال بهبود مزه، بو و ظاهر آب خود هستید پالایش اسمز معکوس بهترین راه حل است.

اسمز معکوس چیست
اسمز معکوس چگونه کار می‌کند؟ یک فرآیند ساده و سرراست پالایش آب
اسمز معکوس فرآیندی است که در آن جامدات غیر آلی (مانند نمک‌ها) حل شده از یک محلول (مانند آب) برداشته می‌شوند. این فرآیند توسط فشار آب خانگی و فشار دادن آب شیر از درون یک غشای نیمه‌تراوا انجام می‌گیرد.
چند ناخالصی معدود در آب شیر یافته شده‌اند که می‌توان آنها را با فناوری پالایش اسمز معکوس برداشت:
فلورید سرب کلر و کلرامین آفت‌کش‌ها شوینده‌ها و نیترات‌ها و سولفات‌های بیشتر

چه بر سر آلاینده‌هایی می‌آید که از درون غشا عبور نمی‌کنند؟
زمانی که فشار آب خانگی آب را از درون غشای RO و پالایه‌های دیگری مانند پالایه‌های سدیم و کربن فشار می‌دهد ناخالصی‌ها پالاییده می‌شوند و متعاقباً به پایین تخلیه شسته می‌شوند. آنچه که باقی می‌ماند آب آشامیدنی خوشمزه و دارای مزه تمیز است. دقت کنید که بسیاری از واحدهای RO برای کیفیت بهینه آب یک فرآیند 5-4 مرحله‌ای را یکپارچه می‌کنند.
شاید علاقه داشته باشید بدانید که فناوری اسمز معکوس جدید نیست. در حقیقت استفاده از فرآیندهای RO در 1977 توسط شهرداری‌ها آغاز شد. چون اسمز معکوس ایمن، مقرون به صرفه و نگهداری آن آسان است از آن زمان به صورت فزاینده‌ای مشهور می‌شود.
سیستم‌های پالایه RO: اجزای اصلی یک سیستم RO کدامند؟
به طور کلی سیستم‌های RO مسکونی «نقطه استفاده» POU زیر سینک آشپزخانه نصب و انبار می‌شوند. در رابطه با اجزای معمول یک سیستم RO چهار تا پنج مرحله‌ای توجه داشته باشید که:
بیشتر سیستم‌های RO شبیه به نظر می‌رسند و اجزای اصلی یکسانی دارند.
اگر چه اساساً بیشتر سیستم‌های RO ظاهر و نحوه کار یکسانی دارند اما در کیفیت اجزا با یکدیگر تفاوت دارند.

آشنایی با فرآیند اسمر معکوس

در فرآیند اسمز معکوس یک غشاء سلفون مانند باعث جدا شدن آلودگی آب می گردد. در این سیستم که RO نیز نامیده می شود آب با فشار به سمت غشاء مربوطه هدایت شده و باعث می شود ناخالصی ها در یک طرف باقیمانده و آب خالص به سمت دیگر عبور نماید. این نوع فیلتر می تواند بعنوان یک فیلتر برای میکروارگانیسم ها نیز بکار برده شود.

غشاء RO

مواد غشاء عبارتند از کائوچو و مواد مرکب پلی آمید فیلم نازک (TFC)، استات سلولز (CA) و سلولز تریاستات (CTA) بصورت مارپیچی در اطراف لوله، و یا الیاف توخالی همراه با هم.

فرآیند اسمز معکوس
عوامل سیستم و عملکرد فرآیند موثر

عملکرد یک سیستم بستگی به عواملی مانند نوع غشاء، کنترل جریان، کیفیت آب ورودی، دما و فشار است. همچنین تنها بخشی از ورود آب به واحد قابل استفاده است. به عنوان مثال مقدار آب تصفیه شده تولید می تواند با حدود 1-2٪ برای هر سانتیگراد 1 درجه زیر درجه حرارت مطلوب کاهش دهد. این سیستم ها نیاز به نگهداری مناسب جهت اطمینان از عملکرد خوب آنان دارد.

بهبود عملکرد سیستم با استفاده از مواد شیمیایی RO

عملکرد سیستم های غشاء RO، کیفیت آب و عملکرد دستگاه تصفیه آب را می توان با انتخاب دقیق و استفاده از مواد شیمیایی مناسب برای تصفیه پیشرفته، به طور خاص برای غشاهای حساس این سیستم را طراحی نمود.

اسمز معکوس در تصفیه آب

یکی از روش‌های بسیار معمول که در سال‌های اخیر برای تصفیه آب در دستگاه تصفیه آب خانگی مورد استفاده قرار گرفته است روش اسمز معکوس است. شاید برای شما هم این سؤال پیش آمده باشد که تصفیه آب اسمز معکوس چیست؟ سیستم RO چیست و اینکه دستگاه‌های اسمز معکوس چه کاری انجام می‌دهند؟ در این مقاله به تشریح این موضوع خواهیم پرداخت.

تصفیه آب اسمز معکوس چیست؟

قبل از اینکه به این سؤال جواب دهیم که تصفیه آب اسمز معکوس چیست بهتر است ابتدا نگاهی به خود اسمز معکوس بیاندازیم. اسمز معکوس نوعی روش جدید برای تصفیه آب خانگی و غیرخانگی است که در سال 1950 در دانشگاه فلوریدا توسط رید و بوتون رونمایی شد. آن‌ها متوجه خاصیت فیلتر ممبرین برای حذف سختی آب و نمک‌های موجود در آب شدند. سپس لوب و سوریرجان این تکنولوژی را توسعه دادند و موفق شدند نخستین فیلتر استات سلولز را تولید کنند.

هر روز بر توسعه‌ی این روش افزوده شد تا اینکه در سال 1980 در یکی از لابراتوارهای آمریکا اولین فیلتر ممبرین پلی آمیر تولید شد. این نوع ممبرین به دلیل توان بالاتری که از نوع سلولزی خود داشت بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

حال شاید بهتر باشد برای دستگاه تصفیه آب خانگی به جای سؤال درباره‌ی اینکه تصفیه آب اسمز معکوس چیست اینگونه پرسیده شود که سیستم RO چیست و نقش آن در دستگاه تصفیه آب خانگی چیست؟ فیلتر نیمه تراوا تصفیه آب اسمز معکوس چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

تفاوتی بین اسمز معکوس و RO نیست و در واقع در جواب این سؤال که سیستم RO چیست باید گفت همان اسمز معکوس است. اما اسمز معکوس نیمه تراوا به نوعی فیلتر ممبرین اشاره دارد که به شکلی طراحی و ساخته شده است که کمی روزنه برای عبور برخی از اجزای مولکولی در خود داشته باشد. در دستگاه تصفیه آب خانگی میزان این روزنه‌ها 0.0001 میکرون است که با فشار زیاد مولکول‌های آب که بدون هیچگونه آلاینده‌ای باشند، تنها می‌توانند از آن عبور کنند.

در اسمز معکوس آب به دلیل وجود فشار بر آب تفکیک حلال رخ می‌دهد و مولکول‌ها و ذرات ریز آب که آب خالص هستند تنها از این فیلتر ممبرین عبور می‌کند و به همین دلیل نوع آبی که از این دستگاه تصفیه می‌شود، بهترین کیفیت را نسبت به سایر روش‌ها دارد.
حال سؤال سیستم RO چیست، اینگونه پاسخ داده می‌شود که روشی کاملاً نرمال و طبیعی عبور یک محلول با سختی و آلاینده‌های معمول از بین یک غشا نیمه تراوا ممبرین است.

 

دستگاه‌های اسمز معکوس چه کاری انجام می‌دهند؟

برای پاسخ به این سؤال بهتر است یک گالن شفاف آب را در نظر داشته باشید که به دو قسمت تقسیم شده است. در بین این آب شفاف، یک فیلتر ممبران قرار دارد. در حالت عادی که فشار و نیرویی بر آن‌ها وارد نشده است آب در هر دو طرف بدون حرکت ایستاده، زیرا سطح مایع دو طرف هم یکسان است. حالا اگر کمی حلال مانند نمک به یکی از قسمت‌ها اضافه شود اختلاف سطح شیمیایی آبی که محلول را دریافت کرده کم می‌شود و آب خالص برای تعادل از سمت دیگر فیلتر وارد سمت آب آلوده می‌شود و به نوعی کمی فشار به آب وارد شده است.

حال با این تفاسیر دو طرف مخزن از نظر سطح شیمیایی متفاوت هستند و با عبور محلول از اسمز معکوس این سطح جبران می‌شود. در این حال زمانی تعادل برقرار می‌شود که این عدم همسان بودن و تفاوتی که بین فشار هیدرواستاتیک برقرار شده با فشار اسمز برابری کند. فشار اسمز به خاصیت محلول به غلظت نمک و استقلال ممبرین گفته می‌شود.

سیستم اسمز معکوس

برای ایجاد تعادل در سطح مایع باید از یک فشار جانبی استفاده شود. در دستگاه تصفیه آب خانگی این کار با پمپ داخلی انجام می‌شود.
فشاری که پمپ در دستگاه تصفیه آب اعمال می‌کند ایجاد اختلاف سطح شیمیایی در محلول نمک می‌کند و باعث می‌شود تا آب به سمت قسمت خالص عبور کند. این پدیده را اسمز معکوس می‌نامند.

اجازه دهید برای درک بهتر اینکه تصفیه آب اسمز معکوس چیست و یا اینکه سیستم RO چیست به توصیف عملکرد مدل‌های دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس مختلف بپردازیم.
در نتیجه صحبت‌های قبلی متوجه شدیم که یک اسمز نرمال به این معنی است که آب خالص از طریق فیلتر ممبرین نیمه تراوا به سمت محلول غلیظ‌تر حرکت کند تا همسان‌سازی دو طرف فیلتر را انجام دهد.

در این حالت سمتی که آب غلیظ قرار دارد بر خلاف انتظار ما پُرتر می‌شود و سطح از حالت تراز خارج می‌شود. از آنجا که ممبرین در حالت عادی هر چیزی را که ما بخواهیم عبور می‌دهد در مدل‌های دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس از نوع فیلتر ممبرین نیمه تراوا استفاده می‌شود. دلیل استفاده از فیلتر نیمه تراوا در مدل‌های دستگاه تصفیه آب این است که این فیلتر تنها مولکول‌ها و اتم‌های آب را از خود عبور می‌دهد و تمامی مواد بزرگ‌تر در پشت آن گیر می‌کنند.

فیلتر نیمه تراوا ممبرین در انواع مدل‌ها دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس دارای میلیون‌ها روزنه‌ی مولکولی ریز است که تنها بخار آب از آن امکان عبور دارد.

جواب سؤال تصفیه آب اسمز معکوس چیست اینگونه نیز توضیح داده می‌شود که انواع مدل‌های دستگاه‌های تصفیه آب که از فیلتر ممبرین نیمه تراوا در فرآیند تصفیه استفاده کرده باشند، به عنوان دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس شناخته می‌شوند. در نتیجه تصفیه آب اسمز معکوس به غیر از استفاده از انواع دیگر فیلتر‌ها معمولاً در مرحله‌ی سوم و یا چهارم خود از یک فیلتر به نام فیلتر اسمز معکوس و یا RO استفاده کرده است که آموختیم از نوع نیمه تراوا است. یک تصفیه آب خانگی مناسب ضمن برخورداری از این فیلتر به سایر فیلترها نیز مجهز است.

دلیل استفاده از دیگر فیلتر‌ها در دستگاه تصفیه آب خانگی با توجه به قابلیت اسمز معکوس هم کاملا مشخص است. اول اینکه پیش فیلتر ذرات بزرگ و آسیب‌زا را تصفیه می‌کند تا وارد دستگاه تصفیه آب نشوند. در مرحله‌ی دوم در اغلب انواع مدل‌های دستگاه‌ تصفیه آب از یک فیلتر کربن فعال و یک کربن خطی برای تصفیه بو و مواد شیمیایی استفاده شده است که مواد شیمیایی آسیب‌زا به سیستم RO تصفیه آب خانگی هستند و بو هم می‌تواند به همراه بخار از فیلتر ممبرین تا حدودی عبور کند. هرچند با تعبیه‌ی یک فیلتر پست کربن در مرحله‌ی بعد از اسمز معکوس در تصفیه آب ریسک عبور این بو و مواد شیمیایی در این مرحله کنترل می‌شود. ضمن اینکه استفاده از فیلتر قیلیایی هم در دستگاه تصفیه آب خانگی برای از بین بردن خاصیت اسیدی بوجود آمده در فیلتر ممبرین می‌باشد.

حال که دانستیم تصفیه آب اسمز معکوس چیست و یا اینکه سیستم RO چیست به نظر می‌رسد بهترین مدل‌های دستگاه تصفیه آب خانگی را بتوان به راحتی تصفیه آب دانست که از فیلتر اسمز معکوس بهره می‌برد.

شرکت رادگستر نوین ارائه‌دهنده‌ی بهترین تصفیه آب خانگی با بیش از سال‌ها تجربه و با بهره‌گیری از بهترین متخصصان در زمینه‌ی فروش انواع تصفیه آب خانگی RO آماده پاسخگویی و ارائه‌ی خدمات فروش و خدمات پس از فروش انواع دستگاه تصفیه آب خانگی به شما مشتریان گرامی می‌باشد.

 

اگر جزو کاربران دستگاه تصفیه آب خانگی هستید و یا مدتی است که قصد خرید یک دستگاه تصفیه آب خانگی را دارید، احتمالاً عبارت اسمز معکوس زیاد به گوشتان خورده است. اگرچه مدل‌های مختلفی از دستگاه‌های تصفیه آب در بازار وجود دارد، اما همه آن‌ها از روش اسمز معکوس در تصفیه آب بهره نمی‌گیرند.

اسمز معکوس در حقیقت روشی برای جداسازی آلاینده‌های آب از آن است که در نهایت سبب می‌شود آبی خالص، بدون میکروب، بدون طعم، بدون بو شیرین برای مصرف کنندگان فراهم گردد.به همین خاطر کارایی تصفیه آب خانگی که از این روش آلاینده‌های آب را از بین می‌برد، بسیار بیشتر از دستگاه‌های تصفیه آب غیر اسمزی است. با توجه به اهمیت این روش و کارایی مؤثر آن، ما در این مطلب قصد داریم درباره دستگاه تصفیه آب خانگی اسمز معکوس، نحوه کارکرد و برخی از مزایای آن توضیحاتی را ارائه دهیم.
 

روش اسمز معکوس (Reverse Osmosis) که به اختصار RO نامیده می‌شود، روشی است که بر مبنای فشار انجام می‌شود. این روش یکی از دستاوردهای علم مدرن محسوب می شود و از چند دهه پیش برای تصفیه آب در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است.

در حقیقت از این روش برای جدا کردن ناخالصی‌های حل شده در یک محلول استفاده می‌شود که در فشار بالا انجام می‌گیرد. یک محلول از دو بخش کلی تشکیل می‌شود که حلال و حل شونده نام دارند. حلال به همان مایع اصلی گفته می‌شود و حل شونده موادی هستند که در مایع حل‌شده‌اند و باعث ناخالصی آن می‌شوند. از آنجایی که در آب و فاضلاب نیز موادی وجود دارند که باعث آلودگی آن می‌شوند، از روش اسمز معکوس به طور خاص در تصفیه آب و فاضلاب استفاده می‌شود.

دستگاه تصفیه آب خانگی اسمز معکوس

در یک دستگاه تصفیه آب خانگی اسمز معکوس از طریق یک غشای نیمه تراوا می‌توان ناخالصی‌های محلول را از بین برد و میزان آن‌ها را به حداکثر 2 درصد رساند. این غشای نیمه تراوا بین دو محلول با غلظت‌های مختلف قرار می‌گیرد و حلال به طور طبیعی به‌گونه‌ای هدایت می‌شود که محلول رقیق‌تر گشته و ناخالصی‌های آن کاهش پیدا کنند. تنها مولکول‌هایی که می‌توانند از غشای نیمه تراوا عبور کنند، مولکول‌های آب هستند و به این طریق کلیه ناخالصی‌های دیگر پشت غشا باقی خواهند ماند.

هر دستگاه تصفیه آب خانگی RO از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که عبارتند از: غشای نیمه تراوا، پمپ فشار و خروجی فاضلاب. کلیه آب‌هایی که در آن املاح سنگین مانند گچ، آهک و یا نمک وجود دارد، توسط دستگاه تصفیه آب خانگی اسمز معکوس پاک‌سازی می‌شوند.

 
کاربرد تصفیه آب خانگی اسمرمعکوس RO 

 
کارایی تصفیه آب خانگی که از روش معکوس استفاده می‌کند، نسبت به انواع دیگر دستگاه‌ تصفیه آب بسیار بالاتر است. دستگاه تصفیه آب خانگی RO نه تنها آلاینده‌های فیزیکی آب را از بین می‌برد، بلکه آن را از هرگونه باکتری نیز پاک‌سازی می‌کند. همان‌طور که می‌دانیم در آب تصفیه شده شهری درصد قابل توجهی کلر وجود دارد که از آن به عنوان یک گندزدای قوی برای کشتن میکروب استفاده می‌شود؛

 

اما همین کلر وقتی وارد بدن ما می‌شود، به مرور زمان سلامتی را تهدید می‌کند. دستگاه تصفیه آب خانگی اسمز معکوس کلر و سایر ترکیبات گندزدا را نیز از آب حذف می‌کند و از آنجایی که این حذف بعد از کشتن میکروب‌ها توسط این گندزداها صورت می‌گیرد، مشکلی را ایجاد نمی‌کند. یکی دیگر از مسائلی که بر کارایی تصفیه آب خانگی با این روش می‌افزاید، صرفه‌جویی در مصرف انرژی است؛ در این روش برخلاف دستگاه‌های دیگر انرژی چندانی مصرف نمی‌شود و به علاوه، میزان هدر رفت آب نیز بسیار کمتر است.

 

آیا دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس املاح مفید آب را نیز از بین می‌برد؟

 

گاه درباره روش اسمز معکوس در برخی از مقالات و سایت‌ها گفته می‌شود این روش سبب از بین رفتن املاح قلیایی آب می‌گردد که املاحی مفید هستند و برای سلامتی ضروری‌اند؛ این نکته خریداران دستگاه‌ تصفیه آب را در انتخاب این دسته از دستگاه‌ها دچار تردید می‌کند و به همین خاطر لازم است که در اینجا در این باره توضیحی را ارائه کنیم. باید گفت که از آنجایی که روش اسمز معکوس یک روش قوی برای حذف ناخالصی‌های آب محسوب می‌شود،

قدرت از بین بردن همه املاح آب را دارد و بنابراین اینکه املاح مفید و قلیایی را از آب حذف می‌کند، صحت دارد؛ اما باید توجه داشت که در دستگاه‌های تصفیه آب خانگی برای حل این مشکل تدابیر لازم اندیشیده شده است و تأمین املاح مفید از طریق فیلترهای مخصوص انجام می‌شود. برای نمونه در این دستگاه‌ها یک فیلتر مینرال یا مواد معدنی قرار داده می‌شود تا پس از آن که کلیه املاح مفید و مضر آب از بین رفتند، املاح مفید را به آن اضافه کند. بنابراین اگرچه روش اسمز معکوس به خودی خود املاح را به طور کامل از بین می‌برد، اما در تصفیه آب خانگی RO به دلیل وجود یک فیلتر مواد معدنی هیچ‌گونه نگرانی از این بابت وجود نخواهد داشت.

اشتراک در واتساپ اشتراک در تلگرام