دستگاه‌های تصفیه آب مدل‌های مختلفی دارند. هرکدام از آنها نیز نحوه کار منحصر به فرد خود را دارند. اما گاهی مخزن دستگاه پر نمی‌شود. در این مقاله قصد داریم، در مورد علت پر نشدن مخزن، یا پایین آمدن کارایی و کیفیت دستگاه تصفیه آب صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

 

 
مدت زمان پر شدن مخزن تصفیه آب

به صورت کلی منبع تصفیه آب فقط درون دستگاه‌هایی که با سیستم اسمز معکوس کار می‌کنند وجود دارد. بقیه مستقیما آب را به مسیر خروجی مرتبط می‌سازند.

پیش از اینکه بدانیم علت پر نشدن مخزن چیست، باید نحوه کار اسمز معکوس، و مدت زمان پر شدن مخزن تصفیه آب را بدانیم. تنها در این صورت است، می‌توانیم دلیل کیفیت پایین آب را به خوبی درک کنیم.

 

نحوه کار سیستم اسمز معکوس

اسمز معکوس سیستم تصفیه آب است، که از چند فیلتر تصفیه آب استفاده می‌کند. پس از آن آب وارد منبع تصفیه آب شده، و در صورت لزوم آب داخل منبع، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سیستم اسمز معکوس، 4 مرحله برای تصفیه آب وجود دارد.

آب پس از ورود به سیستم اسمز معکوس، از فیلتر رسوبی و فیلتر کربنی عبور کرده، تا آلاینده‌های بالای 5 میکرون آن جذب شود. این آلاینده‌ها می‌توانند به غشای اصلی آسیب برسانند.

در مرحله دوم آب از غشای اصلی عبور کرده، و تمام آلاینده‌های کمتر از 1 میکرون آن نیز گرفته شده، و آب به سمت منبع تصفیه آب هدایت می‌شود.

سیستم اسمز معکوس تا پر شدن کامل منبع تصفیه آب این کار را انجام می‌دهد. پس از پر شدن کامل آن، آب را قطع می‌کند.

زمانی که شما شیر آب را باز می‌کنید، فشار هوای موجود در منبع ذخیره دستگاه، آب را به سمت شیر هدایت می‌کند.

علت پر نشدن مخزن و یا پایین آمدن کیفیت آب، از عدم کار کرد صحیح یکی از این مراحل است. اگر منبع دستگاه نبود، برای پر شدن یک لیوان آب حدودا 10 دقیقه زمان لازم بود. به صورت کلی مدت زمان پر شدن مخزن تصفیه آب باید حدودا 45 دقیقه باشد. اگر این زمان بیشتر طول بکشد، باید دستگاه را عیب یابی کرد. در ادامه به عیب یابی مشکلات دستگاه تصفیه آب می‌پردازیم.

 

عیب یابی دستگاه تصفیه آب

 

در این قسمت، به شایع‌ترین دلایل کیفیت پایین آب تصفیه شده، یا علت پر نشدن مخزن در سیستم Reverse Osmosis می‌پردازیم. با این حال، حتما به دفترچه راهنمای دستگاه تصفیه آب مراجعه کنید.

 

طعم غیرمعمول یا بوی بد آب

 

علت این بوی بد، وجود مقداری ماده آلی و معدنی درون آب است. این مواد توسط یک یا چند فیلتر جذب نشده اند. سریعترین راه عیب یابی، جایگزینی یک به یک فیلترهای مسدود شده و غشایی است. پس از تعویض هر فیلتر، اگر کیفیت آب خوب شد، یعنی، مشکل از همان فیلتر بوده است. علاوه بر این در نظر داشته باشید، هر 6 ماه یک بار فیلترها باید تمیز شوند

بوی بد آب تصفیه شده از چیست

 

نیمی از لیوان پر می‌شود

 

دستگاه تصفیه شما، پس از مدتی، فقط نیمی از لیوان را پر می‌کند. پس از آن شیر آب قطع می‌شود. دلیل این امر آب کم درون منبع، یا فشار کم هوای درون منبع است. درون منبع، دیافراگمی وجود دارد. این دیافراگم، مخزن را به دو قسمت هوا و آب تقسیم می‌کند. اگر در دیافراگم نشتی وجود داشته باشد، آب به داخل قسمت ذخیر هوا نشت می‌کند. این امر منجر به کم شدن فشار می‌شود. جهت عیب یابی دستگاه، ورودی سوپاپ تنظیم باد منبع را باز کنید. اگر آب خارج شود، دیافراگم دچار نشتی شده است

عیب یابی دستگاه تصفیه آب

 

دستگاه‌های تصفیه آب پر سر و صدا

صدای زیادشیر آب، ممکن است، بر اثر هوایی است که از سیستم خارج ‌می‌شود، و یا بخاطر تغییر فشار آب درون سیستم این صدا تولید شود. همچنین ممکن است، دریچه مخازن به درستی بسته نشده باشد، و صدا ایجاد شود. برای عیب یابی این مشکل، کافی است، چندروزی صبر کنید. اگر بازهم صدا تولید شد، دریچه‌ها مخازن را بررسی نمایید.

چرا دستگاه تصفیه آب صدا میدهد

 

نشتی آب از دستگاه

 

ممکن است علت اصلی نشتی آب پوسیدگی واشر اورینگ یا O-RING، در یکی از فیلترها باشد. همچنین ممکن است، یکی از اتصالات دستگاه به درستی بسته نشده باشد. برای عیب یابی دستگاه، محل دقیق آن را شناسایی کرده، و بسته شدن اتصالات را بار دیگر بررسی نمایید.

علت نشتی آب از تصفیه آب

 

مخزن آب پر نمی‌شود

یکی از شایع ترین مشکلات دستگاه تصفیه آب، پر نشدن مخزن است. یک منبع سیستم اسمز معکوس، به حداقل فشار 40 تا 60 psi (پوند در هر اینچ مربع) برای عملکرد صحیح نیاز دارد. اگر فشار آب کمتر از 40 psi باشد، باید فشار را افزایش دهید. می‌توانید با یک تلمبه معمولی هم این کار را انجام دهید.

علت پر نشدن مخزن دستگاه تصفیه آب

ممکن است علت پر نشدن مخزن، غشای آسیب دیده دستگاه تصفیه آب باشد. هنگامی که غشاء مسدود می‌شود، روند فیلتراسیون آب کند می‌گردد. علاوه بر این، کیفیت آب نیز افت خواهد کرد.

 

تماس با نصاب یا پشتیبانی دستگاه تصفیه آب

پیش از این عیب‌های دستگاه تصفیه آب را بررسی کردیم. اکنون نوبت به بررسی شرایطی است که علاوه بر راه حل ارائه شده، جهت تعمیر دستگاه تصفیه آب، باید با متخصص و یا پشتیبانی تماس گرفت.

 

برای برطرف کردن طعم و یا بوی بد آب

توجه داشته باشید، فیلترها هر 12 ماه باید تعویض گردند. در غیر این صورت، منجر به طعم و یا بوی بد آب، خواهند شد. بهتر است، در صورت طعم دار بودن آب، برای تعمیر دستگاه تصفیه آب با پشتیبانی، و یا یک نصاب تماس بگیرید.

 

فشار کم آب

علت پایین بودن ممکن است علاوه بر هوای کم داخل منبع، رسوبات بالای فیلترها باشد. اگر نتوانستید علت دقیق فشار کم آب را تشخیص دهید، جهت تشخیص صحیح و تعمیر دستگاه تصفیه آب با یک نصاب حرفه‌ای تماس بگیرید.

 

صدای غیر معمول دستگاه تصفیه آب

کمی پس از تعویض فیلتر صدای دستگاه به حالت عادی باز خواهد گشت. اگر سر و صدای کم نشد، جهت تعمیر دستگاه تصفیه آب، با یک متخصص تماس بگیرید. او تمام اتصالات را بررسی خواهد کرد.

پر نشدن مخزن آب

برای بررسی دقیق علت پر نشدن مخزن، با یک متخصص تماس بگیرید. او موارد زیر را بررسی خواهد کرد:

  • بسته شدن صحیح دریچه منبع
  • فرسوده بودن واشر اورینگ، که در صورت لزوم آن را تعویض خواهد کرد.
  • بسته شدن کامل اتصالات دستگاه
اشتراک در واتساپ اشتراک در تلگرام