احتمالاً اگر شما هم از جمله افرادی هستید که از دستگاه تصفیه آب در منزل خود استفاده می‌کنید و یا بدنبال خرید دستگاه تصفیه آبی رفته‌اید با اصطلاح دستگاه تصفیه آب UV و یا مجهز به مادون قرمز و یا اشعه‌ی فرا بنفش مواجه شده‌اید.قطعاً هنگام مراجعه برای خرید دستگاه تصفیه آب مرتباً با خود اندیشیده‌اید و یا از فروشنده پرسیده‌اید که خوب این موضوع UV چیست و تفاوت دستگاه تصفیه آب UV با سایر تصفیه کننده‌های آب در چیست؟

بسیاری از مردم را می‌بینیم که همواره خواهان خرید دستگاهی هستند که ایمنی و سلامتی آن‌ها را به خطر نیندازد. در واقع وظیفه‌ی اصلی دستگاه تصفیه آب این است که آبی سالم و کاملاً ایمن و تصفیه شده برای ما فراهم کند و به عقیده‌ی بسیاری این دستگاه‌ها هر چقدر هم که خوب کار کنند نمی‌توانند میکروب‌ها و ویروس‌های میکروسکوپی را از بین ببرند زیرا حجم و جرم آن‌ها آنقدر نیست که فیلترهای دستگاه تصفیه آب توانایی حذف آن‌ها را داشته باشند.

البته این نظریه تا حدود زیادی هم دور از باور و اشتباه نبود. به هر حال میکروب‌ها و ویروس‌هایی که گاهی آنقدر ریز و میکروسکوپی هستند که به راحتی حتی در سطح هوا شناور هستند چگونه ممکن است توسط فیلترهای یک دستگاه تصفیه آب از بین بروند؟ مگر نه این است که قرار است دستگاه تصفیه آب برای ما آب ایمنی فراهم کند اگر این موضوع صحت داشته باشد که عملاً حذف برخی از آلاینده‌ها شاید آنقدرها هم ضرورت نداشته باشد. تا اینکه از تکنولوژی‌های جدیدی رونمایی شد که به مشتریان مطابق با آزمایشات دقیق ثابت می‌کند که این قابلیت می‌تواند به شما برای از بین بردن انواع میکروب و ویروس کمک کند. این قابلیت را با نام UV می‌شناسند و این فیلتر UV یا فیلتر فرا بنفش توانایی حذف انواع میکروب، ویروس و آلرژن‌ها و موجودات ریز میکروسکوپی را دارد.

اما باز هم ابهاماتی در این خصوص وجود دارد و آن هم اینکه آیا خود اشعه‌ی مادون قرمز برای سلامتی ضرری ندارد و آیا باعث از دست رفتن مواد معدنی آب و یا اسیدی شدن آب نمی‌شود. در ادامه در این خصوص توضیحاتی ارائه خواهیم کرد که اطمینان داریم در خصوص انتخاب و خرید دستگاه تصفیه آب به شما ایده بهتری خواهد داد.

 

تصفیه آب

 

استفاده از موادی مانند کلر و سیستم‌های تصفیه خانه شهری این قابلیت را دارند که بسیاری از آلاینده‌های کلان آب را حذف کنند. اگر حتی خوش‌بین باشیم و بگوییم این تصفیه خانه‌ها تمامی‌آلاینده‌ها را حذف می‌کنند باز هم در مسیر حرکت و حتی منابع ذخیره‌سازی آب انواع میکروب، ویروس و آلرژن به آب دوباره نفوذ پیدا می‌کنند و آب کیفیت خود را از دست خواهد داد.

برای حل این مشکل پیشنهاد استفاده از دستگاه تصفیه خانه خانگی ارائه شد که خود بر دو مدل بود. یکی سیستم تصفیه خانه کلی یک ساختمان و دیگری سیستم تصفیه آب خانگی که بر سر مسیر یک شیر آب نصب و تنها آب مصرفی مورد نیاز برای نوشیدن را تصفیه می‌کند. معقول‌ترین و پر کاربردترین دستگاه تصفیه آب نوع دوم است.
شرکت‌های مختلفی در اقصی نقاط جهان رو به تولید دستگاه تصفیه آب با ایده‌ها و تکنولوژی‌های خود کردند و اغلب این دستگاه‌ها در مدل‌های پیشرفته با چند فیلتر کار می‌کنند. بهترین دستگاه تصفیه آب عبارت از دستگاهی بود که بتواند آب را در 5 تا 6 مرحله تصفیه کند.

اما به اتفاق همه‌ی کارشناسان اعتقاد داشتند که حتی سیستم تصفیه آب اسمز معکوس که پیشرفته‌ترین و کاربردی‌ترین نوع فیلتر برای حذف بیش از 98.8 درصد از آلاینده‌های آب می‌باشد نمی‌تواند ویروس‌ها و میکروب‌ها را به کلی از آب جدا کند هر چند خیلی از این ویروس‌ها و میکروب‌ها با رونمایی از فیلتر ممبران در برخی از دستگاه‌ها حذف شدند ولی باز هم تحقیقات نشان داد که این فیلتر هم نمی‌تواند قادر به حذف این موجودات خطرناک زنده از آب باشد.

نوع دیگری از فیلتر به نام فیلتر کربن فعال فشرده و یا پست کربن رونمایی شد. فیلترهای پست کربن دقیقاً ساختاری مشابه با فیلترهای ممبران فعال داشتند که به عنوان فیلتری برای حذف مواد شیمیایی و بو و مزه آب کاربرد داشتند. هر چند این فیلتر از نوع قبلی خیلی بهتر و کاربردی‌تر بود و در شرایط واقعی می‌توانست اغلب آلاینده‌های آب را حذف کند . عطر و بو و مزه آب را بهبود ببخشد ولی این نوع فیلتر هم به منظور اطمینان از حذف مواد آلی و شیمیایی باقی مانده در آب مفید هستند و نمی‌توانند از پس ویروس‌ها و میکروب‌های جان سخت بربیایند.

 

دستگاه تصفیه آب خانگی UV

 

دانشمندان و محققین حوزه‌ی سلامت آب در تلاش برای یافتن راهی برای از بین بردن این موجودات زنده خطرناک در آب راه‌های گوناگونی را جستجو و ارائه کردند. رونمایی از برخی از قابلیت‌ نتوانست جوابگوی نیاز مردم باشد. چرا که به جای اینکه مفید باشد اغلب خطراتی را برای سلامتی به همراه داشت. تا اینکه با اضافه کردن فیلتر فرا بنفش به دستگاه تصفیه آب این مشکل به کلی مرتفع شد. کارخانه‌های بزرگ تولید دستگاه تصفیه آب برای نتیجه‌گیری بهتر با حفظ همه‌ی شش مرحله‌ی قبلی فیلتراسیون قبلی یک قابلیت کلیدی به دستگاه خود اضافه کردند و آن هم اشعه‌ی فرا بنفش و یا UV نام دارد. مطابق با آزمایشات ثابت شد که این اشعه به راحتی همه موجودات زنده در آب اعم از میکروب‌ها، ویروس‌ها، آلرژن‌ها و باکتری‌ها را از بین می‌برد.

دستگاه تصفیه آب خانگی UV 

چگونه اشعه‌یUV می‌تواند همه‌ی این موجودات را از بین ببرد؟

 

فیلتر تصفیه آب UV در واقع یک نوع لامپ کنترل شده اشعه‌ی فرا بنفش است که بصورت نامرئی در دستگاه تصفیه آب عملیات خود را انجام می‌دهد. در واقع دستگاه تصفیه آب UV از یک فرم قوی از اشعه ماوراء بنفش به نام UV-C یا UV-GERMICIDAL برای کشتن انواع میکروب‌ها و ویروس‌ها استفاده می‌کند.

این اشعه با نفوذ بر بدنه‌ی میکروارگانیسم‌ها بر روی DNA آن‌ها اثر می‌گذارد و باعث تغییر پاتوژن‌های آن‌ها می‌شود که عامل اصلی تکثیر این موجودات است. در واقع DNA آن‌ها به شکلی تغییر می‌کند که پاتوژن نمی‌تواند تولید کند و همین امر باعث کشته شدن آن‌ها می‌شود. در اصل پزشکی به این پدیده، پدیده نامزدی DNA گفته می‌شود.

اشعه UV-C قادر به از بین بردن 99.99 درصد از میکروب‌ها از جمله‌ کولی‌ها، سایپتوپودیوم‌ها و گیاردیاها می‌باشد و بر خلاف انواع قبلی فیلتر‌ها که از مواد شیمیایی برای از بین بردن میکروب‌ها استفاده می‌شد به هیچ عنوان هیچ ماده شیمیایی و یا یونی در آب که مضر سلامتی و ایمنی بدن باشد در آب از خود به جای نمی‌گذارد.

مهم‌تر اینکه درجه‌ی غیرفعال‌سازی اشعه‌ی ماوراء بنفشی که به آب تزریق می‌شود دقیقاً با دُز UV موجود در همه آب‌ها برابر است و این درصد از اشعه UV در آب اگر هم باقی بماند برای سلامتی بدن مشکلی ندارد.

دز UV تولید شده در آب توسط اشعه UV با mJ / cm2 تعریف می‌شود. سازمان بین‌المللی NFC که یک سازمان بررسی‌کننده میدان‌های مغناطیسی و همچنین اشعه‌ی موجود در مواد و تولیدات مختلف است مقدار مجاز اشعه‌ی UV را در مواد خوراکی از جمله آب 40 mJ / cm2 عنوان می‌کند. دقیقاً میزانی که توسط دستگاه تصفیه آب خانگی UV تولید می‌شود و همین میزان کافی است تا همه‌ی میکروب‌ها، آلرژن‌ها، ویروس‌ها و همچنین باکتری‌های موجود در آب از بین بروند.

 

مزایای استفاده از دستگاه تصفیه آب UV

 

مؤثر در برابر انواع مختلف ویروس‌ها، آلرژن‌ها، کلر و سایر موجودات زنده در آب

متناسب با محیط زیست و کاربر پسند که هیچ مواد شیمیایی و یا مضزری در آب از خود به جای نمی‌گذارد.

هزینه‌ی مقرون به صرفه در مقایسه با دستگاه‌های تصفیه آب ساخته شده با تکنولوژی‌های مشابه مانند ازن، کلر و...

فرآیند تصفیه آب فوری، با عمر طولانی و بدون نیاز به تعویض در کوتاه مدت

هر فیلتر تصفیه آب UV برای صدها گالن ذخیره و تصفیه آب کاربرد دارد.

از هیچ ماده شیمیایی برای از بین بردن آلاینده‌ها استفاده نمی‌کند.

عملیات خود را بصورت خودکار انجام می‌دهد و هیچ نیازی به اندازه گیری‌های مکرر و یا آزمایشات خاصی ندارد.

با تمامی ‌انواع فیلترهای دستگاه تصفیه آب سازگار است.

 

دستگاه تصفیه آب 8 مرحله‌ای UV - ORP

 

با توجه به اینکه فیلتر تصفیه آب UV معمولاً بعنوان فیلتر پنجم و یا نهایتاً ششم در دستگاه تصفیه آب استفاده می‌شود و به عقیده‌ی همه‌ی کارشناسان آب پس از این مرحله کاملاً تمیز و عاری از آلاینده خواهد بود این سؤال پیش می‌آید که پس دستگاه تصفیه آب 8 مرحله‌ای چه نوع فیلترهای اضافی دیگری را در آب انجام می‌دهد.

دستگاه تصفیه آب 8 مرحله‌ای هم با اتمام مرحله‌ی فیلتر تصفیه آب UV در واقع عملیات تصفیه آب را به اتمام می‌رساند. اما موضوع از آنجا شروع می‌شود که آب در این مراحل تصفیه و بخصوص در مراحل قبل از UV به دلیل فعل و انغعالاتی که داشته باعث از دست دادن درصد قلیایی خود و بر هم خوردن PH خود می‌شود.

برای رفع این مشکل کارشناسان با استفاده از نوعی فیلترهای خاص سرامیکی و یا شن و ماسه‌ای در ابتدا میزان PH آب را تنطیم می‌کنند و سپس با فیلتر قلیایی تعبیه شده در دستگاه باعث قلیایی شدن آب و افزوده شدن برخی دیگر از مواد معدنی مفید به آب مانند منیزیم و کلسیم می‌شوند.

آب قلیایی مفید‌ترین مایع برای سلامت بدن است و به راحتی بسیاری از بیماری‌ها را از بدن دور می‌کند. هر چه درصد قلیایی آب بیشتر باشد درصد و کیفیت آب هم بهتر می‌شود.

 تصفیه آب UV

خرید دستگاه تصفیه آب UV

 

اکنون که با تصفیه آب خانگی UV آشنا شدید، بهتر است همین الان توصیه کنیم که اگر حتی کمی ‌بیشتر هزینه می‌کنید بهتر است دستگاه تصفیه آب 8 مرحله‌ای را برای خود انتخاب کنید تا ضمن اطمینان از سلامت کامل آب از درصد مواد معدنی و میزان قلیایی بودن آب هم خیالی آسوده داشته باشید.

خرید دستگاه تصفیه آب UV نیاز به تخصص خاصی از طرف مصرف‌کننده ندارد و معمولاً بر روی بسته‌بندی دستگاه تصفیه آب عنوان اشعه‌ی UV ذکر شده است. اما خرید دستگاه تصفیه آب خانگیUV در همه برندها و از هر جایی توصیه نمی‌شود.

فروش دستگاه تصفیه آب خانگیUV در فروشگاه‌های معتبر بعنوان یک تخصص باید انجام شود. خود فروشنده باید از اصالت برند و تقلبی نبودن آن اطمینان داشته باشد و گارانتی و ضمانت لازم را به خریدار بدهد.

استفاده از فیلتر فرا بنفش برای تصفیه آب باید مطابق با استانداردهای تعریف شده در سطح آب باشد. از این رو برای خرید دستگاه تصفیه آب خانگیUV حتماً فروشگاه‌ها و مراکز معتبر و صاحب صلاحیت مانند شرکت رادگستر نوین بعنوان بزرگ‌ترین واردکننده و توزیع‌کننده‌ی دستگاه‌های تصفیه آب در ایران را انتخاب کنید.

اشتراک در واتساپ اشتراک در تلگرام