افت کیفیت آب‌های شرب از یک طرف و رشد تکنولوژی در زمینه تصفیه آب از طرف دیگر باعث شده است تا طی سالهای اخیر دستگاه‌های تصفیه آب خانگی جایگاه مهمی را در بسیاری از خانهها پیدا کنند. اکنون سوال این است که روش نگهداری از دستگاه تصفیه آب خانگی چگونه است و شما به عنوان یک مصرف کننده باید چه نکاتی را برای حفظ، تعمیر و نگهداری چنین دستگاههایی بدانید. آیا اکنون آشنایی کافی با نصب شیلنگ‌های تصفیه آب دارید؟

این مطلب با کلامی ساده و روشن به شما نصب فیلترهای تصفیه آب را آموزش میدهد.

 

روش استفاده از دستگاه تصفیه آب

مهمترین موضوعی که باید از آن آگاهی کامل داشته باشید، روش استفاده از دستگاه تصفیه آب است، موضوعی بسیار مهم و اثرگذار که استفاده بهینه از دستگاه و همچنین افزایش کارکرد و طولانی شدن عمر دستگاه را در پی دارد. در این راستا، بایستی چند نکته اساسی را بدانید.

ضربالمثل "هرقدر پول بدهی، آش میخوری" درباره دستگاه تصفیه آب هم صدق میکند، به این معنا که از ابتدا باید در انتخاب مارک و نوع دستگاه تصفیه آب که میخواهید بخرید، تحقیق کنید و مارک و فیلترهای باکیفیت برتر را خریداری کنید.

نکته دیگر، تعویض به موقع فیلترهای دستگاه است. هر فیلتری برای خودش یک عمر مفید دارد و متخصصان توصیه میکنند که حداقل هر شش ماه یک بار فیلترهای دستگاه تصفیه آب را تعویض کنید.
از سوی دیگر، همواره دقت داشته باشید که مقدار شفافیت آب خروجی از دستگاه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ باشد. این میزان توسط TDSمتر اندازه گیری میشود و شما باید برای آشنایی با روش استفاده از دستگاه تصفیه آب به این موضوع دقت داشته باشید.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که وقتی برای نخستین بار کتری یا سماور را از آب پر میکنید و آب آن به جوش میآید، آن آب را به دور میریزید. درباره دستگاه تصفیه آب خانگی نیز باید چنین کاری را رعایت کنید و وقتی برای نخستین بار پس از نصب دستگاه، محفظه آن پر شد، همه آب تصفیهشده را خالی کنید و از رتبه دوم به بعد، آب تصفیه شده را مصرف کنید.

برای استفاده صحیح از دستگاه های تصفیه آب خانگی همواره باید دقت داشته باشید که اتصالات دستگاه هیچگونه نشتی نداشته باشد. در حقیقت مهم‌ترین نکته در هنگام چک کردن اتصالات، بررسی درست بودن فرآیند نصب شیلنگ‌های تصفیه آب است. اگر با هر مقدار نشتی در اتصالات مواجه شدید، فوری شیر آب ورودی دستگاه را ببندید. سپس شیر آب روی مخزن تصفیه آب را ببندید و دوشاخه را از پریز درآروید. اکنون باید با تعمیرکار تماس بگیرید تا برایتان رفع نشتی را انجام دهد.

وقتی شرایط به گونهای رقم خورد تا بیش از سه روز نخواستید از دستگاه تصفیه آب استفاده کنید، چند کار را انجام دهید. ابتدا شیر مخزن و شیر ورودی آب را ببنید و سپس دوشاخه را از برق بکشید. دقت داشته باشید که هنگام استفاده دوباره از دستگاه ابتدا شیر مخزن را باز کنید و سپس آب ذخیره شده در مخزن را با باز کردن شیر مصرفی دستگاه، تخلیه کنید. اکنون میتوانید شیر ورودی آب را باز کنید و دوشاخه را به برق بزنید. این نکته در فرآیند آشنایی شما با روش استفاده از دستگاه تصفیه آب اهمیت ویژه‌ای دارد.

نحوه استفاده و نگهداری از دستگاه های تصفیه آب

برخی از مصرف کنندگان در روزهای نخستین پس از نصب استفاده از دستگاه تصفیه آب، از مشاهده حبابهای ریز و دانههای سفید رنگ کوچک روی آب نگران میشوند یا رنگ تقریبا شیری آب آنها را ناراحت میکند. توصیه ما این است که هرگز نگران نباشید، زیرا این موضوع کاملا طبیعی، ناشی از وجود اکسیژن و مهفذهای بسیار ریز فیلترهای دستگاه است و بعد از چند روز برطرف میشود. همچنین به خاطر داشته باشید که ممکن است هر بار پس از تعویض فیلترهای دستگاه، با چنین پدیدهای روبهرو بشوید.

 

نکات لازم برای نصب صحیح آب تصفیه کن

 

نصب صحیح دستگاه تصفیه آب یا همان نصب صحیح آب تصفیه کن، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به عنوان مثال، دقت کنید که اگر قرار است دستگاه را در فضای باز نصب کنید، عایق بندی اطراف آن را فراموش نکیند چون دستگاه در معرض سرما به خوبی کار نمیکند، یخزدگی آب داخل دستگاه نیز موجب ترکیدن محفظه ها میشود، مشکلی که ممکن است دستگاه را برای همیشه غیرقابل مصرف سازد.

همچنین در زمینه تعمیر و نگهداری آب تصفیه‌کن خانگی آگاه باشید که آب داغ بلای جان دستگاه است. یک دستگاه تصفیه آب برای کار کردن نباید به آب با درجه بیش از 45 درجه سانتیگراد وصل شود، زیرا فیلترهای دستگاه به چنین درجه حرارتی حساس هستند و در نتیجه، الیاف آنها از فرم اصلی خودشان خارج می شوند. سایر قطعات دستگاه تصفیه آب نیز ممکن است آسیب ببینند. شاید پیش خودتان بگویید مگر کسی هم پیدا میشود که دستگاه تصفیه آب خودش را به آب گرم یا داغ وصل کند؟! پاسخ این است که نه، اما باید این تذکر را داد تا از ابتدا به صورت اشتباه دستگاه را به شیر آب داغ وصل نکنید.

 

اهمیت نصب شیلنگهای دستگاه تصفیه آب

 

علاوه بر اهمیت آشنایی با روش استفاده از دستگاه تصفیه آب، نصب شیلنگ های تصفیه آب نیز از اهمیت و البته، حساسیت بسیار بالایی برخوردار است. بنابراین، هنگام نصب شیلنگ های دستگاه تصفیه آب باید دقت داشت که برای برقراری ارتباط میان قسمت های مختلف دستگاه، از چهار شیلنگ بهره برده میشود. ابتدا یک سر یک شیلنگ را به شیر ورودی و سر دیگر آن را به دستگاه تصفیه آب وصل کنید. دقت در نصب اتصلات هم بسیار اهمیت دارد.

اکنون پس از اتمام نصب شیلنگ‌های تصفیه آب نوبت به تست و راهاندازی دستگاه میرسد. برای این کار باید موارد زیر را به خوبی رعایت کنید:

  • تمامی محفظه ها را کنترل کنید تا از وجود کارتریج ها مطمئن شوید.
  • بررسی فشار منبع فراموش نشود. این فشار باید از 5 تا 10 psi باشد. اگر اینچنین نبود، ضرورت دارد تا فشار و باد منبع تنظیم شود.
  • پس از باز کردن شیر منبع، دوشاخه را به دستگاه متصل سازید.
  • با بررسی دقیق محل اتصالات، از نبود نشتی مطمئن شوید.
  • پس از کسب اطمینان از کارکرد درست دستگاه تصفیه آب، فرصت تداوم کار را به دستگاه بدهید تا منبع آن پر و پمپ آن خاموش شود.
  • در ادامه برای تخلیه آب منبع، ابتدا دوشاخه را از برق جدا سازید و سپس شیر برداشت آب روی سینک را باز کنید.
  • توسط یک شیلنگ دیگر، محدودکننده جریان فاضلاب و بست فاضلاب را به هم متصل کنید.
  • توسط شیلنگ سوم، خروجی فیلتر کربن را به شیر برداشت آب روی سینک وصل کنید.
  • توسط شیلنگ چهارم نیز سه راهی ورودی کربن و شیر قطع سریع روی منبع را به یکدیگر وصل کنید.

 

فیلتر، قلب تپنده دستگاه تصفیه آب

 

شک نداشته باشید که فیلترهای تصفیه آب، قلب تپنده دستگاه تصفیه آب هستند و علاوه بر نصب فیلترهای تصفیه آب، نصب شیلنگ‌های تصفیه آب و زمان تعویض فیلترهای بالا و پایین از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. برای آگاهی یافتن از اهمیت نصب فیلترهای تصفیه آب، زمان تعویض فیلترهای بالا و پایین و همچنین زمان تعویض فیلتر ممبران، چند سطر زیر را با دقت بخوانید تا با وظایف فیلترهای مختلف این دستگاهها و روش استفاده از دستگاه تصفیه آب به خوبی آشنا شوید:

زمان تعویض فیلتر تصفیه آب

در گام نخست، اغلب یک فیلتر پلی پروپیلن وجود دارد که ذرات دشت معلق در آب را از آن جدا میکند و باعث افزایش کیفیت کار دستگاه و عمر مفید سایر فیلترها میشود.
سپس از فیلترهای کربن گرانول و کربن بلاک بهره برده میشود. این دو فیلتر به دلیل داشتن توان جذب بالا، کلر موجود در آب را جذب میکنند و طعم و بوی آب را نیز بهبود میبخشند. حذف کلر همچنین موجب جلوگیری از صدیمه دین و باعث افزایش طول عمر فیلتر ممبران میشود و زمان تعویض فیلتر ممبران را به تعیق میاندازد.

 

فیلتر ممبران حدود 98 درصد از املاح موجود در آب را از آن میگیرد و آب با درجه خلوص بالا را به شما تقدیم میکند. درحقیقتف مهم ترین و اصلی ترین مرحله تصفیه آب در ممبران شکل میگیرد. به همین دلیل هم زمان تعویض فیلتر ممبران تا این حد اهمیت دارد.

فیلتر کربنی موجود در مرحله بعد از ممبران، دوباره تاصیر خودش را روی آب ذخیره شده در مخزن میگذارد تا طعم و بوی آن به دلیل باقی ماندن در مخزن دچار افت کیفیت نشود.
در گام آخر نیز فیلتر مینرال وجود دارد. این فلیتر باعث میشود تا افرادی که مایل هستند در گام آخر کمی املاح مفید را با نوشیدن آب وارد بدن خود کنند، این فیلتر مینرال چنین کاری را برایشان انجام دهد.

در ادامه شما با نکات بسیار مهمی درباره نصب فیلترهای تصفیه آب، زمان تعویض فیلترهای بالا و پایین و همچنین زمان تعویض فیلتر ممبران آشنا میشوید.

تعویض به‌موقع و نصب فیلترهای تصفیه آب بسیار مهم است، زیرا در صورت تعویض نکردن به موقع فیلترها، هم کیفیت آب آشامیدنی که از دستگاه خارج میشود، کاهش پیدا میکند و هم سلامتی شما در اثر این کاهش ممکن است به خطر بیفتد.

بنابراین، زمان تعویض فیلترها بهویژه زمان تعویض فیلترهای بالا و پایین و همچنین زمان تعویض فیلتر ممبران از اهمیتی بالایی برخوردار است. تعویض دیرهنگام این فیلترها ممکن است به فیلتر اصلی یا همان فیلتر ممبران (RO) که بهعنوان غشای اسمز معکوس آسیب بزند و عمر مفید آن را کاهش دهد. از دیگر مشکلاتی که در صورت عدم تعویض فیلترهای بالا و پایین و همچنین تعویض فیلتر ممبران پدید میآید، این است که کلر از آب حذف نمیشود و این کلر موجود در آب، ممکن است ممبران را سوراخ کند و به آن آسیب بزند. قیمت زیاد این فیلتر نیز هزینه زیادی روی دست شما خواهد گذاشت. به این ترتیب است که تعمیر و نگهداری آب تصفیه‌کن خانگی اهمیت پیدا می‌کند.

همچنین همواره از فیلترهای استاندارد استفاده کنید و به دلیل قیمت پایین، هرگز فیلتر غیراستاندارد را نخرید. همچنین به هیچ دلیلی از جمله صرفه جویی اقتصادی، زمان تعویض فیلترهای بالا و پایین و زمان تعویض فیلتر ممبران را به تعویق نیندازید.

همچنین دقت داشته باشید که فیلترها باید استاندارد و بهداشتی باشند تا سلامتی شما به خطر نیفتد. استفاده از فیلترهای غیر استاندارد باعث آلوده شدن آب خروجی میشود و این برای سلامتی شما اصلا خوب نیست.

دقت کنید که روش استفاده از دستگاه تصفیه آب و تعمیر و نگهداری آب تصفیه‌کن خانگی دارای نکات ظریف و گاهی بسیار فنی است که بد نیست به یکی از آنها اشاره شود. این نکات از سرفصل‌های اصلی موضوع تعمیر و نگهداری آب تصفیه‌کن خانگی هستند.

چون آب تولید شده توسط دستگاه تصفیه آب خانگی به روش اسمز معکوس تهیه میشود، پس از درجه خلوص بسیار بلایی نسبت به آب شرب معمولی برخوردار است. در نتیجه، استفاده از لوله های مسی در دستگاه تصفیه آب خاگی، بهویژه پس از ممبران، امکان ورود یونهای فلزی مس به درون آب را افزایش میدهد. این موضوع هم میتواند طعم آب را تغییر دهد و هم باعث سوراخ شد لوله ها و نشتی آنها شود.

با مطالعه این مطلب دریافتید که نحوه تعمیر و نگهداری دستگاه تصفیه آب خانگی چقدر اهمیت دارد. پس برای داشتن آب باکیفیت در خروجی دستگاه تصفیه آب خانگی، به تمامی موارد مطرح شده در مورد روش استفاده از دستگاه تصفیه آب دقت داشته باشید.

اشتراک در واتساپ اشتراک در تلگرام