زندگی بدون آب برای هیچ کدام‌مان ممکن نخواهد بود. کافیست چند لحظه چشمانتان را ببندید و زندگی بدون آب را تصور کنید. انسان‌ها بدون این مایه حیات بخش نمی‌توانند زندگی کنند. ما هر روز برای انجام فعالیت‌های مختلف‌مان به آب نیاز داریم اما یکی از موارد مهمی که در بیشتر موارد نادیده‌اش می‌گیریم تمیزی و پاکیزگی آبی است که مصرف می‌کنیم. این روزها که نوشیدن آب تمیز و پاکیزه بیشتر از قبل مهم جلوه می‌کند استفاده از تکنیک‌های مختلف تصفیه آب به یک نیاز ضروری تبدیل شده است.

نوشیدن آب بی‌کیفیت تاثیرات مخرب زیادی بر روی سلامتی مان دارد و می‌تواند مشکلات متعددی برایمان به وجود آورد. آب، حاوی مواد معدنی و شیمیایی مختلفی است که برای عملکرد درست بدن ضروری است. با اینحال، مصرف زیاد این مواد شیمیایی و معدنی می‌تواند بیماری های زیادی برای بدن به وجود آورد. دستگاه‌های تصفیه آب ویتامین ها، میکروب‌ها، ذرات و مواد معدنی که برای بدن مضر هستند را فیلتر می‌کنند.

دستگاه تصفیه آب چیست و چه کار می‌کند؟

 

دستگاه تصفیه آب دستگاهی است که اجسام آلوده، گازها، ذرات معلق و مواد شیمیایی مضر را از آب جدا می‌کند. شاید اصلی‌ترین و مهم ترین هدف خرید آب تصفیه کن، فراهم آوردن آبی با کیفیت باشد که نوشیدن آن مشکلی برای بدن ایجاد نمی‌کند.

کیفیت آبی که ما هر روز می‌نوشیم بر اساس فاکتورهای مختلفی تعیین می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به غلظت میکروارگانیسم‌ها اشاره کرد. شما با چشم نمی‌توانید کیفیت آب را تعیین کنید.

 

دستگاه های تصفیه آب چگونه کار می‌کنند؟

 

همانطور که قبلاً نیز بیان کردیم دستگاه‌های تصفیه آب تلاش می‌کنند آب تمیز و امنی برای نوشیدن در اختیارتان بگذارند. همه روش‌هایی که در پایین فهرست می‌کنیم در همه دستگاه های تصفیه کننده به کار نمی‌روند. بسته به کارخانه‌ای که این دستگاه‌ها را تولید می‌کند، روش ها و فرآیندهای مختلفی برای تصفیه آب استفاده می‌شود. 

 

برخی ازروش‌های معمول که در فرآیند تصفیه استفاده می‌شود شامل موارد زیر است:

پمپ و ذخیره سازی: اولین مرحله‌ای که در دستگاه‌های تصفیه آب به کار می‌رود، پمپ و ذخیره سازی آب است. این فرآیند یکی از موارد ضروری برای تصفیه آب محسوب می‌شود و همه ذرات جامد را ته نشین می‌کند.

فیلتراسیون: بعد از اینکه آب پمپ و ذخیره شد، می‌توان آن را فیلتر کرد. فیلترهای تصفیه آب مختلفی در این شرایط به کار می‌روند. فیلتراسیون فرآیندی است که در آن برخی از ذرات مضر از آب جدا می‌شوند.

تقطیر: بعد از اینکه ذرات فیلتر شدند، آب جوشانده می‌شود تا تبخیر گردد. اگرچه این فرآیند بسیار مفید است اما باز هم نمی‌تواند برخی از آلاینده‌ها را شناسایی کند.

کلردار کردن: رایج ترین فرایندی که برای تصفیه آب استفاده می‌شود اضافه کردن کلر به آن است. زمانی که کلر با آب مخلوط می‌شود ترکیبی را شکل می‌دهد که به آن هیدروکلریک اسید می‌گویند. این اسید برای کشتن میکروارگانسیم‌هایی به کار می‌رود که در آب زندگی می‌کنند. کلردار کردن جزو آن دسته از فرآیندهایی است که بر روی کیفیت آب تاثیر منفی می‌گذارد و می‌تواند اثرات بدی بر روی بدن داشته باشد. به همین دلیل برای تصفیه آب معمولاً از مقادیر بسیار کم کلر استفاده می‌کنند.

استفاده از فلوراید: آبی که برای نوشیدن تصفیه می‌شود باید برای بدن نیز مفید باشد. اولین اندامی که در بدن با آب تماس پیدا می‌کند، دهان است. به همین خاطر باید آب تولید شده کیفیت لازم برای دندان‌ها را داشته باشد. فلوراید یکی از ترکیبات ضروری برای فرآیند تصفیه محسوب می‌شود و می‌تواند جلوی خوردگی و خراب شدن دندان‌ها را بگیرد.

 

انواع فیلترهای تصفیه آب

 

فیلتراسیون یکی از فرآیندهای ضروری است که نباید در تصفیه آب نادیده گرفته شود. هر دستگاه تصفیه آبی را که بررسی کنید فیلترهای مختلفی را در آن خواهید دید. از آنجایی که هر کاربری نیازهای مختلفی دارد، فیلترهای تصفیه آب مختلفی هم در بازار وجود دارد. کیفیت آب دستگاه تصفیه به این فیلترها وابسته است. اجازه دهید برخی از فیلترهای رایجی که در این دستگاه‌ها استفاده می‌شوند را با هم مرور کنیم:

فیلتر کربن فعال:
کربن عنصر متخلخلی است که برای جذب مواد آلاینده از آب استفاده می‌شود. فیلتر کربن فعال معمولاً از کربن تهیه می‌شود و می‌تواند کلر، ترکیبات آلی، آمونیاک و نیتروژن را همانند یک آهنربا به خود جذب کند. این فیلترهای تصفیه آب معمولاً لایه ای از نقره را در خود دارند که به شناسایی و کشتن باکتری‌ها کمک می‌کنند.

فیلتر اسمز معکوس:
اسمز به معنای جذب انتخابی مواد از طریق غشای نیمه تراواست. فیلتر اسمز معکوس برعکس فرآیند اسمز معمولی عمل می‌کند و تنها مواد آلاینده را از آب حذف می‌نماید. دستگاه‌های تصفیه آبی که از این نوع فیلترها استفاده می‌کنند طعم بهتری دارند و کیفیت آب در این شرایط افزایش می یابد.

خرید فیلتر دستگاه تصفیه آب

فیلترهای بیوسند:
یکی دیگر از انواع فیلترهای تصفیه آب، فیلتر بیوسند(biosand) است. این نوع فیلتر ظرفی با شن و ماسه است که به حذف میکروارگانیسم‌هایی که در آب زندگی می‌کنند کمک می‌کند. ارگانیسم‌های باکتریایی در اولین لایه شن گیر می‌کنند. شاید مهم ترین مزیت این نوع فیلتر استفاده از آن برای تصفیه حجم وسیعی از آب باشد.

فیلتر UV:
این روزها بیشتر دستگاه‌های تصفیه آب خانگی فیلتری در خود دارد که به آن فیلتر ماورابنفش گفته می‌شود. نور ماورابنفش از داخل آب عبور می‌کند و میکروارگانیسم‌ها و باکتری‌هایی که در آن هست را نابود می‌کند. این نوع فیلتر باعث از رفتن حشره کش‌ها و پاتوژن‌هایی که داخل آب جا خوش کرده‌اند می‌شود اما نمی‌تواند طعم، بو یا حتی مواد شیمیایی که داخل آب هست را از بین ببرد.

فیلتر رزین تعویض یون:
در این نوع فیلتر، آب از روی رزین‌هایی که مواد معدنی را جذب می‌کنند عبور داده می‌شود. از این فیلترها می‌توان برای تصفیه روزانه آب استفاده کرد.

فیلترهای سرامیکی:
این نوع فیلترها هم از خاک رس تهیه می‌شوند و به فیلتر باکتری‌ها از طریق منافذ کوچکی که در خود دارند کمک می‌کنند. فیلتر سرامیکی برای حذف کلر از آب و افزایش کیفیت آب دستگاه تصفیه بسیار موثرند.

 

انواع دستگاه تصفیه آب خانگی که باید با آن‌ها آشنا باشید

برای آن‌هایی که کیفیت آب دستگاه تصفیه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است انتخاب نوع مناسب دستگاه می‌تواند کار بسیار سختی باشد. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بخواهید یک دستگاه با کیفیت بخرید اما درباره نوع دستگاه و کارایی که قرار است برایتان به ارمغان بیاورد شک داشته باشید. در ادامه سعی می کنیم به اختصار برخی از انواع دستگاه تصفیه آب خانگی را با هم مرور کنیم و به بررسی ویژگی‌های هر کدام بپردازیم.

 

دستگاه تصفیه آب سرشیری

یکی از انواع دستگاه تصفیه آب خانگی دستگاهی است که بر روی سر شیر وصل می‌شود. بی شک این گزینه یکی از ساده‌ترین دستگاه‌های تصفیه کننده آب خانگی است که می‌توان از آن در هر موقعیتی استفاده کرد. همانطور که از نامشان پیداست این دستگاه‌ها به گونه‌ای طراحی شده اند که می‌توانند بر روی سر شیر وصل شوند و آبی که از آن جاری می‌شود را تصفیه کنند.

این دستگاه‌ها در اندازه ها و شکل‌های مختلفی ارائه می‌شوند و می‌توانند بهترین گزینه برای مصارف خانگی باشند. برخی از دستگاه‌های تصفیه آبِ سرشیری به اندازه کافی پیشرفته طراحی شده اند و می‌توانند کیفیت آب دستگاه تصفیه را تا حد زیادی تامین کنند. از جمله علت محبوبیت این دستگاه‌‌ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
این دستگاه ها جمع و جور هستند. پرتابل اند و می‌توانند بر روی سرشیرهای مختلفی نصب شوند. بسیار مقرون به صرفه هستند.

 

دستگاه تصفیه آب رومیزی

همانطور که از نامش پیداست، این دستگاه سیستم فیلتراسیون جمع و جوری دارد و بر روی میز اشپزخانه یا هر مکان مشابهی که امکان قرار گیری‌اش وجود داشته باشد نصب می‌شود. چیزی که باعث می‌شود این دستگاه تصفیه آب در بین مردم محبوب باشد، سرعت عمل، کیفیت آب دستگاه تصفیه و عملکرد موثر آن است. اگرچه این نوع دستگاه‌های تصفیه قیمت بالاتری نسبت به دستگاه‌های سرشیری دارند اما بی شک گزینه‌های متعددی را هم در اختیار مصرف کنندگان می‌گذارند.

بسته به مدل دستگاه تصفیه آب رومیزی، می‌توان انتظار 99 درصد حذف آلاینده‌ها و ذرات مضر را از آن داشت. علاوه بر این، دستگاه رومیزی به شما اجازه می‌دهد PH آب را تنظیم کنید و مواد معدنی مفیدی به آب تان بیفزایید. تنها عیب این روش مقدار فضایی است که در آشپزخانه به خود اختصاص می‌دهد.

 

دستگاه تصفیه آب پارچی

یکی دیگر از انواع دستگاه تصفیه آب خانگی، دستگاه‌های پارچی است که جزو پرکاربردترین دستگاه‌ها محسوب می‌شوند. زمانی که به این دستگاه نگاه می‌کنید چیزی که نظرتان را بیشتر از هر چیزی به خود جلب می‌کند شکل پارچی مانند آن است. چنین دستگاه‌هایی معمولا از دو بخش تشکیل شده اند و با فیلترهای تصفیه آب سرامیکی مجهز می‌شوند. در بالای پارچ درست زیر درب آن، ظرفی قرار می‌گیرد که می‌توان آب را برای تصفیه در آن ریخت. زیر ظرف، یک بخش استوانه ای شکل گنجانده شده است که شامل کربن فعال، فیلتر سرامیکی یا سایر موادی است که برای فیلتر آب از آن‌ها استفاده می‌شود. دستگاه‌های تصفیه آب پارچی، در شکل‌ها، رنگ‌ها و طرح‌های مختلفی ارائه می‌شوند و بعد از یک بازه زمانی خاص باید تعویض شوند. کیفیت آب دستگاه تصفیه در این شرایط قابل قبول است و می توان آلاینده های مختلفی را به کمک این دستگاه از آب حذف کرد.

 

دستگاه تصفیه آب زیرسینکی

همانطور که از نامش پیداست این دستگاه زیر سینک آشپزخانه قرار می‌گیرد و می‌تواند بهترین گزینه برای خانواده‌هایی باشد که به دنبال پنهان کردن دستگاه شان هستند و دوست ندارد آن را روی میز یا بر روی سرشیرشان ببندند. دستگاه‌های تصفیه آب زیرسینکی نه تنها در بازه زمانی کوتاه آب بیشتری را تصفیه می‌کنند بلکه زمانی که شیر باز می شود به سرعت وارد عمل می‌شوند و آب با کیفیت تری در اختیارتان می‌گذارند.

دستگاه تصفیه آب زیرسینکی

 

دستگاه تصفیه آب RO

 

دستگاه تصفیه آب RO به دستگاهی گفته می‌شود که در آن از فیلتر ro یا همان اسمز معکوس برای فیلتراسیون آب استفاده می‌شود. همانطور که در بخش های قبلی مقاله نیز ذکر کردیم این نوع فیلترهای تصفیه آب، آب را از روی غشایی که منافذ کوچکی دارند عبور می دهند. چنین منافذی موجب می‌شوند مواد آلاینده از آب حذف شوند. این نوع دستگاه‌ها در حذف آلاینده‌ها، ویروس‌ها و انگل‌ها بسیار موثر عمل می‌کنند و کیفیت آب دستگاه تصفیه در آن بهبود می‌یابد. علاوه بر این، دستگاه شما به برق نیاز نخواهد داشت و این خود مزیت بزرگی است.

 

مزایای دستگاه تصفیه آب RO

آبی با طعم عالی و با کیفیت در اختیارتان قرار می‌دهد.
بسیار موثر عمل می‌کند و امن است.
فیلتراسیون آب به صورت خودکار انجام می‌شود.
هزینه خرید آن نسبت به سایر دستگاه‌ها معقول و منطقی است.
نگهداری از آن ساده است.
ناخالصی‌های متعددی همچون نیترات، حشره کش‌ها، سولفات‌ها، فلوراید،باکتری، آرسنیک و مواد دیگر را به خوبی از بین می‌برد و کیفیت آب دستگاه تصفیه در آن افزایش می‌یابد.

 

دستگاه تصفیه آب UF

 

یکی دیگر از انواع دستگاه تصفیه آب خانگی، دستگاه UF است. همانند دستگاه تصفیه کننده RO، این دستگاه نیز بر اساس غشای نیمه تراوا عمل می‌کند. این غشا به حذف مواد آلاینده از آب می انجامد. دستگاه های تصفیه UF مزایای زیادی برایتان به همراه خواهند داشت که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

این دستگاه تنها به کمک دو فیلتر ساده آب نوشیدنی‌تان را تصفیه می‌کند. همین امر موجب می‌شود این دستگاه قیمت زیادی نداشته باشد و با فشار طبیعی آب کار کند.

دستگاه UF اجزای تشکیل دهنده زیادی ندارد و همین باعث می‌شود بی اندازه سبک باشد.

مزایای دستگاه تصفیه آب UF

فیلترهای UF آب تمیزتری نسبت به آب جوشیده شده ارائه می‌دهند. زمانی که آب جوشانده می‌شود، میکروب‌ها در آن باقی می‌مانند اما فیلتر UF شما را از شر این میکروب‌ها هم خلاص می‌کند.

 

کیفیت آب دستگاه تصفیه

کیفیت آب دستگاه تصفیه به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. زمانی که می‌خواهید یکی از انواع دستگاه تصفیه آب خانگی را خریداری کنید باید نکات مختلفی را مدنظر داشته باشید. اجازه دهید در ادامه فاکتورهایی که بر روی کیفیت آب تصفیه شده اثر می‌گذارند را با هم مرور کنیم.

کیفیت آب

معمولا آبی که از شیر خانه‌های ما جاری می‌شود آب سخت است. این نوع آب‌ها نمک‌های معدنی متعددی در خود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به کلسیم، منیزیم، پتاسیم، سدیم، سولفات و کلر اشاره کرد. بهترین دستگاه تصفیه خانگی دستگاهی است که بتواند این ترکیبات معدنی را از آب حذف کند. پس هر چقدر کیفیت آبی که از دستگاه عبور داده می‌شود بالاتر باشد کیفیت آب خروجی نیز بیشتر خواهد شد.

آلودگی ها

آب‌های آلوده حاوی فلزات سنگینی همچون سرب، آرسنیک، منیزیم، مس و آهن هستند و می توانند در مقادیر زیاد برای بدن خطرناک باشند. وجود چنین ترکیباتی در آب می‌تواند بر روی کیفیت آب دستگاه اثر بگذارد.

فشار آب:

فشار آب ورودی به دستگاه باید به اندازه ای باشد که کمک تان کند خروجی خوب و قابل قبولی از دستگاه بگیرید. فشار آب در تعیین نوع فیلتر نیز موثر خواهد بود. به عنوان مثال سیستم اسمز معکوس با فشار بالای آب به خوبی کار می‌کند و اگر فشار آب پایین باشد کیفیت آب خروجی زیاد قابل قبول نخواهد بود. همانطور که مشاهده کردید در این مقاله سعی کردیم درباره انواع دستگاه تصفیه آب خانگی صحبت کنیم و به بررسی فیلترها و مزایا و معایب هر کدامشان بپردازیم. کیفیت آب دستگاه تصفیه به مواد متعددی بستگی دارد که از جمله آن ها می‌توان به فشار آب و کیفیت آن اشاره کرد.

اشتراک در واتساپ اشتراک در تلگرام