مشکلات آلودگی هوا در ایران هر روز بیشتر می‌شود و این موضوع به یک وضعیت خسته‌کننده و خطرناک مبدل شده است. گرد و غبار و ورود هزاران خودرو به خیابان‌ها، دود و سوخت هزاران کارخانه در گوشه و کنار و بخصوص کمبود بارندگی، کیفیت هوا را به شدت کاهش داده است. اما موضوع اصلی کیفیت هوای بدتر در محیط‌های بسته مانند خانه، اداره و محیط‌های کاری است. در اماکنی که هیچ شانسی برای ورود و خروج هوا قائل نشده‌ایم و حتی تنفس آدم‌ها هم آلودگی را انباشته می‌کند.

 

در این شرایط بد، راه‌های زیادی توصیه شده و تولیدکننده‌های زیادی با متدهای مختلف اقدام به تولید و فروش دستگاه تصفیه هوا در مدل‌های مختلف کرده‌اند.
هر چند نمی‌توان منکر نیاز به این محصول در خانه شد و تقریباً همه دارند به این نتیجه می‌رسند که در خانه یک دستگاه تصفیه هوا نیاز است ولی کمتر به این موضوع پرداخته شده که فروشنده برای فروش دستگاه تصفیه هوا به مشتریان خود باید چه نکاتی را در نظر داشته باشد؟

 

نکاتی که برای فروش دستگاه تصفیه هوا باید بدانید!

 

مدل‌های مختلف دستگاه‌ تصفیه هوا متناسب با شرایط مختلف تولید می‌شوند. هر کدام فیلتر مخصوصی دارند و یا دارای چند فیلتر تصفیه هوا هستند. اینکه خرید دستگاه تصفیه هوا به چه منظور است، اولین نکته‌ای است که باید فروشنده دستگاه تصفیه هوا از خریدار بپرسد. آلوده‌کننده‌های هوا در همه‌ی شهرها و نقاط یکی نیستند. برخی به منظور تصفیه هوای آلوده شده با گرد و غبار و ریزگردها بدنبال خرید دستگاه تصفیه هوا هستند، برخی به منظور کاهش علائم حساسیت در خانه، برخی برای محیط‌های کاری در شرایط خاص و برخی از مشتریان هم دستگاه تصفیه هوا را برای بیمارستان‌ها و محیط‌های خاص نیاز دارند. به همین دلیل قبل از فروش دستگاه تصفیه هوا به خریدار ابتدا از او سؤال شود که آلاینده‌های محیط خود را معرفی کند و یا از او بپرسید برای چه منظور و برای چه محیطی به دنبال خرید دستگاه تصفیه هوا است.

فروش دستگاه تصفیه هوا یک تخصص است و باید قبل از اینکه بعنوان فروشنده اقدام کنید، اطلاعات خود را در مورد آن تکمیل کنید. امروزه خریداران قبل از خرید دستگاه تصفیه هوا ابتدا در سایت‌ها و یا از منابع مختلف بصورت تخصصی محصولات تصفیه هوا را بررسی می‌کنند و این بسیار مهم است که شما اطلاعات زیادی در خصوص دستگاه تصفیه هوا و نوع فیلترهای موجود در آن و کارکرد آن‌ها را داشته باشید.

 

فیلتر دستگاه تصفیه هوا

 

مشکل اصلی برای فروش دستگاه تصفیه هوا این است که مشتریان ما اغلب یا در خصوص نوع آلاینده‌های محیط خود اطلاعات کافی را ندارند و یا با مشکل سرمایه و عدم شناخت در خصوص خود دستگاه تصفیه هوا مواجه هستند. این هنر شما بعنوان فردی است که کار فروش دستگاه تصفیه هوا را انجام می‌دهد، شما باید با استناد به اطلاعاتی که خریدار ارائه می‌کند، بهترین نوع فیلتر و دستگاه تصفیه هوا را به او معرفی کنید.

تصفیه هوا مجهز به فیلتر HEPA از مرسوم‌ترین نوع تصفیه هوا در جهان می‌باشد که اغلب ذرات و آلودگی‌های هوا را تصفیه می‌کند. اما با این وجود شما نباید به فردی که خواهان خرید تصفیه هوا با فیلتر HEPA است، ترجیحاً دستگاهی را بدهید که یونیزه‌کننده و یا تولیدکننده‌ی اوزن است. این نوع دستگاه تصفیه هوا کمتر در منازل بکار رفته و بیشتر برای محیط‌های بیمارستانی بهداشتی مناسبند.

ژنراتورهای اوزون نه تنها مقدار زیادی اوزون تولید می‌کنند، بلکه هزینه‌ی اضافی به مشتری تحمیل می‌کنند و حتی یونیزاسیون نیز با استفاده از بار منفی که ایجاد می‌کند، اوزون را بعنوان محصول جانبی خود تولید می‌کند. شاید در فروش تصفیه هوا مناسب برای خانه بهترین دستگاه تصفیه هوا واقعاً همان دستگاه تصفیه هوا مجهز به HEPA باشد. این نوع دستگاه هم استاندارد است و هم کاملاً تست شده و بی آزار است و به راحتی توسط تولیدکننده تضمین می‌شود.

 

فروش تصفیه هوا خانگی

 

خرید دستگاه تصفیه هوا مجهز به فیلتر HEPA به تنهایی برای اغلب مشتریان کفایت نمی‌کند، به همین دلیل کارخانه‌های تولیدکننده‌ی دستگاه تصفیه هوا اغلب از فیلترهای جانبی دیگری هم در دستگاه تصفیه هوا برای عملکرد بهتر استفاده می‌کنند. مثلاً بیشتر دستگاه‌های تصفیه هوا مجهز به یک پیش فیلتر هستند. به عقیده‌ی آقای ویبره جین مدیر عامل شرکت Altanta Healthcare برای فروش دستگاه تصفیه هوا باید ضمن تجزیه و تحلیل هوای محیط مصرف‌کننده نوع فیلتراسیون مورد نیاز برای تصفیه هوا هم مد نظر قرار گرفته شود. یک تصفیه هوا ایده‌آل بین 5-9 فیلتر باید داشته باشد. یک پیش فیلتر، فیلتر ESP، فیلتر غشایی مولکولی، ULPA، HEPA، فیلتر کربن فعال، کاتالیست سرد، فیبر فیلتر و اشعه کنترل شده مادون قرمز را باید داشته باشد. این نوع دستگاه تصفیه هوا تقریباً به هیچ آلودگی رحم نمی‌کند و همه‌ی انواع آلاینده‌ها از ریز تا درشت را نابود می‌کند. در نتیجه شاید فروشنده برای فروش دستگاه تصفیه هوا به خریدار به سادگی بتواند این نوع دستگاه را به او بفروشد به شرط اینکه بتواند از قابلیت‌های او برای مشتری سخن بگوید.

 

استاندارد‌های لازم دستگاه تصفیه هوا

 

فروش دستگاه تصفیه هوا با شرایط فوق بدون در نظر گرفتن رعایت استانداردهای لازم برای دستگاه به مشتری می‌تواند اعتبار شما را از بین ببرد. امروزه هر کسی می‌تواند با سر هم کردن چند فیلتر و یک فن ادعای ساخت یک دستگاه تصفیه هوا را داشته باشد بدون اینکه عملکرد آن را بررسی و تضمین کند.

دستگاه تصفیه هوا را باید پارامترهایی همچون نرخ تحویل هوای پاک (CADR)، تغییر هوا در هر ساعت، میزان گردش و هوایی که تصفیه می‌کند بررسی کرد. یک دستگاه تصفیه هوا را همچنین می توان بر اساس فوت مربعی که تصفیه می‌کند و عموماً بر روی دستگاه درج شده است بررسی و تعیین صلاحیت کرد. دستگاه‌های تصفیه هوایی که تولیدکننده این پارامترها را در آن تعیین نکند، احتمالاً دستگاه با کیفیت و قابل اعتمادی نیست.

امروزه همچنین استفاده از استانداردهای بین المللی مانند استانداردهای ایزو نشان می‌دهد که در تولید دستگاه تصفیه هوا حداقل‌های مورد نیاز رعایت شده است و سازمانی مورد اعتماد و بین المللی کیفیت و صلاحیت دستگاه را بررسی کرده است.

 

چه عوامل دیگری را باید برای فروش دستگاه تصفیه هوا به مشتری گوشزد کرد؟

 

به غیر از اینکه دستگاه تصفیه هوا باید استانداردهای لازم را داشته باشد، مناسب مکان و متناسب با آلاینده‌ها باشد و ترجیحاً از نوع فیلترHEPA باشد، باید در فروش دستگاه تصفیه هوا با مشتریان خود حرفه‌ای برخورد کنید و عوامل دیگری را هم در نظر داشته باشید.

اولین موضوعی که به مشتری در هنگام خرید دستگاه تصفیه هوا باید گفته شود، میزان و قدرت تصفیه هوا در هر متر مکعب و حجم متناسب با اتاق و یا مکان مورد نظر مشتری است. این نکات معمولا بر روی دستگاه تصفیه هوا درج شده است. موضوع دیگر استفاده از LED در برخی از دستگاه‌های تصفیه هوا است. این موضوع را به مشتری حتما اطلاع دهید. ممکن است مشتری دوست نداشته باشد در شب چراغی در اتاقش روشن باشد.

مدت زمانی که یک فیلتر باید جایگزین شود را به عنوان کسی که فروش دستگاه تصفیه هوا انجام می‌دهد باید بدانید و به خریدار اطلاع دهید. اغلب فیلتر دستگاه‌های تصفیه هوا در مدت زمان مشخصی باید تعویض شوند.

در هنگام خرید دستگاه تصفیه هوا مشتری باید بداند که دستگاه چند دسی بل صدا تولید می‌کند. این نکته شاید در خرید دستگاه تصفیه هوا او تاثیر گذار باشد.

شما به عنوان یک حرفه‌ای برای فروش دستگاه تصفیه هوا باید همه نکاتی که دستگاه تصفیه هوا دارد اطلاعات کافی داشته باشید و همواره خود را به روز نگه داشته و از جدیدترین تکنولوژی‌هایی که در تصفیه هوا استفاده می‌شود و محاسن و معایب او اطلاع پیدا کنید.

اشتراک در واتساپ اشتراک در تلگرام