احتمالا شما هم اخیرا در مورد سطح بالای نیترات در آب آشامیدنی شنیده باشید. نیترات معمولا از مخازن وارد آب می‌شود و دلیل عمده‌ی آن فرسایش برخی مواد طبیعی و کودهایی است که به طور معمول از طریق انسان وارد آب‌های جاری می‌شوند و معمولا در تصفیه آب صنعتی راهکاری برای حذف نیترات از آب لحاظ نمی‌شود. در این مقاله می‌خواهیم دقیق‌تر به این موضوع بپردازیم. در مورد عوارض نیترات صحبت خواهیم کرد.

راههای حذف نیترات از آب را بیان خواهیم کرد و تمام اطلاعات لازم در مورد حذف نیترات با دستگاه تصفیه آب را برای شما ارائه خواهیم کرد.

نیترات چیست؟

نیترات یکی از فرآورده‌های طبیعی نیتروژن است. نیتروژنی که دچار تغییر حالت شده است با اکسیژن واکنش می‌دهد و نیترات و فرآورده‌های نیتراتی از آن حاصل می‌شوند. نیترات به طور طبیعی در آب باران، جریان رودخانه و آب‌های زیرزمینی وجود دارد. در حقیقت وجود نیترات در طبیعت ضروری است. چون یکی از پروتئین‌هایی است که زنجیره‌ی زندگی گیاهان به آن وابسته است. اما چیزی که اهمیت دارد آلوده شدن آب آشامیدنی و مخصوصا آب‌های زیرزمینی است که در اثر کشاورزی بی‌رویه و استفاده از کودهای شیمیایی این آلودگی بیشتر می‌شود. حتی کودهای طبیعی هم مقادیر زیادی نیترات دارند که به صورت محلول در آب هستند. یکی از اصلی‌ترین دلایل آلودگی آب آشامیدنی این کودها هستند اما دود کارخانه‌ها، پسماندهای شیمیایی، مخزن‌های بزرگ حمل آب و ... سایر دلایلی هستند که شدت آلودگی نیتراتی آب را بالا می‌برند. با اینکه نیترات برای رشد گیاهان ضروری است. اما عوارض جانبی نیترات روی بدن انسان بسیار خطرناک است. که در ادامه به آن خواهیم پرداخت

عوارض نیترات موجود در آب

گفتیم که در آب آشامیدنی به صورت طبیعی نیترات وجود دارد اما سطح پایین نیترات اثر بدی رو سلامتی ندارد. در حقیقت عوارض نیترات در سطح پایین بسیار ناچیز است و حتی می‌توان از آن چشم پوشی کرد. اگر سطح نیترات موجود در آب بیش از 10 میلی‌گرم باشد خطرآفرین است و باعث مشکلات زیادی می‌شود که در ادامه عوارض جانبی نیترات به طور کامل توضیح داده می‌شوند.

نیترات مستقیما در خون جذب می‌شود و سلول‌هایی که اکسیژن را حمل می‌کنند (که به آن‌ها هموگلوبین گفته می‌شود) با نیترات واکنش می‌دهند و تبدیل به متاگلوبین می‌شوند. متاگلوبین توانایی جذب و حمل کافی اکسیژن را ندارد. در نتیجه اکسیژن به ارگان‌های اساسی بدن نمی‌رسد و مشکلات از اینجا شروع می‌شوند.

اولین عارضه مربوط به مغز است. مغز انسان برای فعالیت نیاز به اکسیژن کافی دارد وقتی اکسیژن به اندازه‌ی کافی به مغز نرسد فرایندهای حیاتی مغز دچار مشکل می‌شوند. پیام‌های عصبی که از جانب مغز ارسال می‌شوند دچار اختلال می‌شوند و سیستم عصبی هم با مشکل مواجه می‌شود. در نتیجه بدن فرد دائم به صورت کرخت و کم‌حس و حال باقی می‌ماند و نمی‌تواند حرکت زیادی داشته باشد. خستگی شدید یکی از اصلی‌ترین عوارض نیترات است که به وضوح در بدن فرد احساس می‌شود.

نیترات در سطح بالا برای کودکان بسیار خطرناک است. سیستم امنیتی و سیستم واکنشی بدن کودکان نمی‌توانند در برابر این مواد ناشناخته برای بدن مقاومت کنند و می‌تواند اثرات بسیار بدی روی بدن آن‌ها داشته باشد.

عوارض نیترات در افراد بزرگسال و سالمندان به شدت بیشتر است چرا که سیستم امنیتی بدن و سیستم خون‌رسانی و قلب تقریبا دچار از کار‌افتادگی می‌شود و در موارد حتی توانایی حرکت کردن را هم از بزرگسالان می‌گیرد.

  • سرطان معده یکی از عوارض جانبی نیترات در آب است.
  • سرطان مثانه می‌تواند به دلیل تحریک و واکنش‌ با نیترات ایجاد شود.
  • مشکلاتی را برای تیروئید به وجود می‌آورید و احتمالا از کار افتادگی غدد تیروئید یا ضعف سیستم ترشحی تیروئید وجود دارد.
  • عوارض جانبی نیترات برای مادران باردار بسیار مشکل‌آفرین است و ممکن است روی جنین هم تاثیر بگذارد.
  • در نظر داشته باشید که برخی از عوارض جانبی نیترات هنوز ناشناخته هستند و دانشمندان در حال کار کردن روی این اثرات هستند.

 نیترات در آب

نیترات می‌تواند کشنده باشد. اما هر مشکلی راه‌حلی هم دارد. راههای حذف نیترات به مرور زمان توسط متخصصین و مهندسین ارائه می‌شوند. در ادامه راه‌های حذف نیترات از آب را بیان خواهیم کرد.

 

چگونه نیترات را از بین ببریم؟

قبل از اینکه سراغ راههای حذف نیترات از آب آشامیدنی برویم باید بدانید که نمی‌توانید بدون دستگاه‌های پیشرفته تشخیص بدهید که در آب آشامیدنی شما نیترات وجود دارد یا خیر. چرا که نیترات بدون طعم،؛ بدون رنگ و بدون بو است. در نتیجه ممکن است طعم و رنگ و بوی آب شما کاملا طبیعی باشد. اما همچنان خطر وجود نیترات در آب وجود دارد. وجود نیترات در آب تنها از طریق تست‌ها با دستگاه‌ها و مواد شیمیایی و کاتالیزوهای پیشرفته امکان‌پذیر است.

اما راههای حذف نیترات از آب چه چیزهایی هستند؟ چگونه می‌توان نیترات را به طور کامل از آب آشامیدنی حذف کرد و خطرات آن را به کمترین مقدار ممکن رساند؟

 

دو روش کاملا تایید شده برای حذف نیترات از آب وجود دارند که اصلی‌ترین مکانیزم هر دو روش تقطیر آب به شیوه‌ای اصطلاح شده است.

اسمز معکوس یا Reverse Osmosis: این روش از طریق عبور آب از داخل ممبران انجام می‌شود. این کار باعث می‌شود تا یون‌های بزرگتر در داخل ممبران گیر کنند. آهن، سرب و نیترات سه یونی هستند که در داخل ممبران گیر می‌افتند و از این طریق بیش از 93 درصد از نیترات موجود در آب تصفیه می‌شود و مقدار باقی‌مانده هم همانطور که گفته شد کاملا بی‌اثر است و بدون هیچ مشکلی می‌توانید از آب خروجی از ممبران استفاده کنید.

سیستم تبادل یون‌ها: در این سیستم یون‌های نیترات که منفی هستند توسط‌های آنیون‌های مثبت جذب می‌شوند و امکان عبور یون‌های نیترات به 15 درصد و یا کمتر می‌رسد. در حقیقت 85 درصد از یون‌های نیترات موجود در آب جذب می‌شوند و مقدار باقی‌مانده هم کاملا بی‌خطر است.

هم دستگاه‌های اسمز معکوس و هم فیلترهای تبادل یون در حال حاضر تحت عنوان دستگاه تصفیه آب به فروش می‌رسند و می‌توان گفت که تنها راه حذف نیترات با دستگاه تصفیه آب امکان‌پذیر است. در حال حاضر دستگاه‌های تصفیه آبی به طور مشخص به نام اسمز معکوس وجود دارند که از همین سیستم‌های حذف نیترات در آن‌ها استفاده شده است.

حذف نیترات با دستگاه تصفیه آب خانگی بسیار ایمن است. سیستم‌های RO پراستفاده‌ترین نوع دستگاه تصفیه هستند که هم سختی آب را استاندارد می‌کنند و هم نیترات را به طور کامل از آب حذف می‌کنند. جالب است بدانید که دستگاه‌های تصفیه آب اسمز معکوس تا 8 مرحله فیلتر دارند و می‌توان همزمان از فیلتر تبادل یون هم در آن استفاده کرد. هر چند اسمز معکوس به تنهایی هم می‌تواند نیترات را حذف کند. اما همچنان می‌توان از این فیلترهای تبادل یون هم استفاده کرد.
با اعمال راههای حذف نیترات از آب خطراتی که زندگی و سلامتی شما را تهدید می‌کند را به کمترین میزان ممکن برسانید. چرا که آب یکی از موارد مهم در حیات بشر است و همه‌ی ما روزانه مقادیر زیادی از آب را می‌نوشیم و یا در غذاها از آب استفاده می‌کنیم.

 

انتخاب و خرید بهترین دستگاه تصفیه آب

بسیار مهم است که دستگاهی برای خانه و محل کار خود خریداری کنیم که بیشترین میزان کارایی را داشته باشد. دستگاه‌های اسمز معکوس در حال حاضر بهترین دستگاه تصفیه آب برای استفاده در ایران هستند. چون هم می‌توانند آلاینده‌های شیمیایی و زیستی را به طور کامل از آب حذف کنند و هم سختی آب را کاهش می‌دهند. این دو مورد یکی از معضلات اصلی آب آشامیدنی در ایران هستند که دستگاه‌های اسمز معکوس با 5 مرحله و بیشتر می‌توانند به راحتی این معضلات را برای خانواده‌های ایرانی حل کنند.

بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی

سافت واتر، سی سی کا، آکوا برندهایی هستند که بهترین دستگاه‌ها را در این حوزه تولید می‌کنند. دستگاه‌های اسمز معکوس با کیفیت بالا و سطح بازدهی متناسب که می‌توانند هر نوع آلاینده‌ای مخصوصا نیترات را از آب حذف کنند و آبی سالم و پاک با تضمین بالا در اختیار شما قرار دهند. این دستگاه‌ها با بهترین تکنولوژی‌های روز دنیا ساخته می‌شوند و در انواع دیجیتالی و غیردیجیتالی با حجم کم در اختیار شما قرار بگیرند. دستگاه‌های که زیر سینک نصب می‌شوند و بدون سروصدا در خانه کار می‌کنند و بهترین کیفیت آب را برای شما فراهم می‌کنند.

جالب است بدانید دستگاه‌های برندهای سافت واتر، سی سی کا و آکوا از نظر قیمت هم بسیار مقرون به صرفه هستند. بسیاری از دستگاه‌های برندهای امریکایی با اینکه امکانات مشابه و حتی کمتر از دستگاه‌های تایوانی دارند با قیمتی بسیار بالاتر در بازار وجود دارند که به جرات می‌توان گفت که از نظر کیفیت به پای دستگاه‌های تایوانی برندهای سافت واتر و سی سی کا و آکوا نمی‌رسند.

چند نکته را فراموش نکنید. حذف نیترات با دستگاه تصفیه آب صرفا از طریق دستگاه‌های اسمز معکوس و تبادل یون امکان‌پذیر است و سایر روش‌هایی که به عنوان راههای حذف نیترات به شما پیشنهاد می‌شوند عملا کارایی ندارند و صرفا هزینه‌ای اضافی پرداخت می‌کنید و نتیجه‌ای هم از آن نمی‌گیرید. نکته‌ی بعدی اینکه باید مواظب باشید چرا که در حال حاضر دستگاه‌های تقلبی در بازار وجود دارند که با نام برندهای مطرح فروخته می‌شوند. پس باید دقت کنید و این دستگاه‌ها را فقط از نمایندگی معتبر این برندها در ایران تهیه کنید.

رادگستر نوین ارائه دهنده‌ی بهترین برندهای دستگاه‌های تصفیه آب خانگی در ایران است که این دستگاه‌ها را با یک سال گارانتی طلایی و هزینه‌ی ارسال و نصب رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد. کیفیت این دستگاه‌ها تضمین شده است و گارانتی طلایی یک‌ساله هم خیال شما را از این بابت راحت می‌کند. در ضمن می‌توانید قبل از اقدام به خرید با مشاورین حرفه‌ای رادگستر نوین به صورت رایگان در ارتباط باشید تا بهترین دستگاه‌ها و مزایا و قابلیت‌های آن‌ها به شما معرفی شود و متناسب با آن‌ها نسبت به خرید دستگاه تصفیه آب اقدام کنید.

اشتراک در واتساپ اشتراک در تلگرام