امروزه به دلیل آلودگی آب های مصرفی و آشامیدنی، استفاده از دستگاه تصفیه آب بدون نیاز به برق به یکی از مهم ترین موارد در زندگی انسان ها بدل شده است. به دلیل حجم بالای آلودگی آب، تصفیه خانه های شهری قادر به حذف تمامی آلاینده ها و میکروب های درون آب نمی باشند. و همچنین در طول مسیر آب از تصفیه خانه تا رسیدن به مصرف کننده، آلودگی های جدیدی به آب اضافه می شوند. در نتیجه داشتن یک دستگاه تصفیه آب بدون نیاز به برق در هر خانه ای الزامی می باشد.

با پیشرفت در ساخت و تولید دستگاه های تصفیه آب، انواع مختلفی از این دستگاه در بازار وجود دارد. یکی از این دستگاه ها، دستگاه تصفیه آب بدون نیاز به برق است. در این مطلب شما را با دستگاه های تصفیه آب بدون نیاز به پمپ و برق آشنا می کنیم و تفاوت بین دو دستگاه تصفیه آب بدون مخزن و مخزن دار را برای شما عنوان می کنیم و روش تصفیه آب با سیستم اولترافیلتراسیون را برای شما شرح می دهیم.

سیستم تصفیه آب بدون پمپ UF

همان طور که می دانید بعضی از دستگاه های تصفیه آب به گونه ای طراحی شده اند که نیازی به پمپ و برق و مخزن نداشته باشند. این دستگاه ها از روش اولترافیلتراسیون، که به دستگاه تصفیه آب UF معروف هستند، آب را تصفیه می کنند. به دستگاه هایی که بدون پمپ تصفیه آب هستند، مکانیکال گفته می شود.

دستگاه تصفیه آب بدون نیاز به برق و پمپ بیشتر مناسب مناطقی است که از فشار آب خوب و بالایی برخوردار هستند. لازم به ذکر است این نوع از دستگاه تصفیه آب بدون نیاز به برق و پمپ در مقایسه با نوع برقی، دارای قیمت کمتری می باشد. دستگاه آب تصفیه کن بدون پمپ دارای دو نوع مدل در روش تصفیه آب می باشد. دستگاه تصفیه آب بدون پمپ به روش بدون اسمز معکوس و دستگاه تصفیه آب بدون پمپ مجهز به اسمز معکوس.

دستگاه تصفیه آب بدون پمپ

دستگاه تصفیه آب بدون نیاز به برق

در تصفیه آب بدون پمپ به روش بدون اسمز معکوس، از فیلترهای کربنی و دارای پوشش اولترافیلتراسیون، فیلترهای الیافی و لامپ های فرابنفش برای تصفیه آب استفاده می شود. در دستگاه تصفیه آب بدون نیاز به برق و پمپ، خروجی برای فاضلاب در نظر گرفته نشده است. این نوع دستگاه ها مناسب برای مناطقی هستند که آلودگی آب منطقه از نوع میکروبی و بیولوژیکی باشد و املاح یا آلودگی شیمیایی آب کم باشد.

آب تصفیه کن خانگی بدون نیاز به برق و پمپ تصفیه آب مجهز به اسمز معکوس، بیشتر مناسب مناطقی هستند که فشار آب تا 4 بار باشد. زیرا استفاده از روش اسمز معکوس نیازمند داشتن پمپ در دستگاه تصفیه آب می باشد به این دلیل که برای تصفیه آب به این روش باید آب با فشار بالا به درون پوشش اسمز معکوس وارد شود تا آلودگی های شیمیایی از آب گرفته شود. از مزیت دستگاه تصفیه آب بدون نیاز به برق و پمپ می توان به هزینه کم آن و صرفه جویی در هزینه برق و استفاده از دستگاه اشاره کرد.

دستگاه تصفیه آب بدون نیاز به برق و مخزن، برای تصفیه آب از روش UF یا اولترافیلتراسیون استفاده می شود. در دستگاه تصفیه آب بدون نیاز به برق و مخزن، برای تصفیه آب از ممبران هایی استفاده می شود که از جنس پلی پروپیلن هستند. و مانند روش اسمز معکوس در دستگاه تصفیه آب برقی و مخزن دار عمل می کنند. یکی از مزایای دستگاه تصفیه آب بدون نیاز به برق و مخزن، جای گیری کم آن است. در دستگاه های تصفیه آب مخزن دار، به علت شکل مخزن تصفیه آب و اندازه آن فضای اشغال شده توسط دستگاه بیشتر می باشد. دستگاه تصفیه آب بدون نیاز به برق و مخزن بیشتر مناسب خانه هایی با فضای محدود هستند. دستگاه تصفیه آب بدون پمپ در مقایسه با دستگاه تصفیه آب برقی و پمپ دار، شاید ارزانتر به نظر می آید اما با در نظر گرفتن کارایی نسبت به مدل پمپ دار، گرانتر از ارزش واقعی خود است.

در این نوع دستگاه به دلیل نداشتن پمپ زمان بیشتری را برای تصفیه آب لازم دارد. به همین دلیل در زمان های کوتاه و اضطراری کارایی کمتری نسبت به مدل برقی و پمپ دار، دارا می باشد. توجه داشته باشید که دستگاه تصفیه آب بدون نیاز به برق و پمپ از نظر کیفیت در تصفیه آب با مدل برقی و پمپ دار فرق چندانی ندارد و آب تصفیه شده در دو مدل دستگاه، دارای کیفیت تقریبا یکسانی می باشد.

معرفی سیستم اولترافیلتراسیون

دستگاه تصفیه آب UF با استفاده از تکنولوژی اولترافیلتراسیون، آب شهری و آلوده به آلاینده ها و املاح را تصفیه و قابل مصرف برای آشامیدن می کند. سیستم اولترافیلتراسیون یک روش برای از بین بردن آلودگی ها و ذرات شیمیایی از آب، برای تهیه آب خالص و بدون آلودگی برای مصارف مختلف و آشامیدن است.

بر روی پوشش به کار رفته در ممبران های مورد استفاده در سیستم تصفیه اولترافیلتراسیون، روزنه های بسیار ریزی در حدود 0.1 تا 0.2 میکرون وجود دارد. این روزنه ها اجازه عبور به ذرات آلوده و معلق، میکروب ها و باکتری های موجود در آب را نمی دهد و آنها را از آب حذف می کند. پوشش به کار رفته در فرآیند تصفیه آب به روش اولترافیلتراسیون از جنس پلیمر و مواد معدنی ساخته شده است.
برای تصفیه آب به روش اولترافیلتراسیون، ابتدا آب از مرحله پیش تصفیه عبور می کند. در این مرحله ذرات و آلودگی های بزرگ از آب گرفته می شود تا آب برای فاز بعدی تصفیه، وارد مرحله اولترافیلتراسیون شود. پس از عبور آب ازممبران UF در مرحله تصفیه اولترافیلتراسیون و گرفتن آلاینده ها از آب، این آلاینده ها بر روی پوشش فیلتر ممبران باقی می مانند. به همین دلیل دستگاه به صورت معکوس، این آلاینده ها را از سطح ممبران ها پاک یا شستشو می کند. از روش تصفیه UF در دستگاه های تصفیه به روش اسمز معکوس نیز استفاده می شود. این روش در این دستگاه ها به عنوان پیش تصفیه انجام می گیرد.

دستگاه تصفیه آب اولترافیلتراسیون بدون برق و مخزنمزایای سیستم تصفیه اولترافیلتراسیون:

  •  از بین بردن ویروس ها، میکروب ها و باکتری ها
  •  توانایی شستشوی معکوس فیلتر ها
  •  قطر مناسب روزنه پوشش فیلترها
  •  قابلیت تصفیه با جریان بالا
  •  عدم رسوب در روزنه های پوشش فیلترها
  •  صرفه اقتصادی بالا
  •  تصفیه آب بدون آن که یون های مورد نیاز حذف شوند
  •  راه اندازی و کاربرد آسان
  •  نیاز به فضای کن برای راه اندازی
  • موارد استفاده از روش اولترافیلتراسیون در صنعت
  •  تصفیه فاضلاب های صنعتی
  •  تصفیه آب دریا برای از بین بردن نمک آن
  •  استفاده در تهیه آب خالص
  •  صنایع غذایی و نوشیدنی
  •  صنعت دارویی
  •  تصفیه آب های زیر زمینی
  •  و ...

تفاوت دستگاه تصفیه آب مخزن دار و بدون مخزن

دستگاه تصفیه آب بدون مخزن: همان طور که مشخص است در این مدل دستگاه ها، همگی فاقد پمپ و برق می باشند. این دستگاه ها به دلیل آن که پمپ و مخزن ندارند با فشار طبیعی آب شهری کار تصفیه را انجام می دهند. روش تصفیه آب در دستگاه تصفیه آب بدون نیاز به برق و مخزن، روش اولترافیلتراسیون یا UF است. این دستگاه های تصفیه آب، فاقد سیستم خروج فاضلاب و شیر کنترل هستند و با استفاده از چند مرحله (5 الی 7 مرحله) فیلتر پشت سر هم آب را تصفیه می کنند. در مجموع دستگاه های UF به عنوان دستگاه تصفیه آب ارزان قیمت شناخته می شود.

دستگاه آب تصفیه کن خانگی بدون نیاز به برق و مخزن، در تصفیه املاح و آلودگی های شیمیایی آب قابلیت بسیار پایینی دارند. دستگاه های تصفیه بدون مخزن از نظر قیمت، بسیار ارزانتر از مدل دستگاه های تصفیه آب مخزن دار هستند. هنگام استفاده از دستگاه های تصفیه بدون مخزن زمان بیشتری لازم است تا دستگاه آب را تصفیه کند. زیرا در این دستگاه ها فرآیند تصفیه بسیار کند انجام می شود. به طور مثال برای گرفتن یک لیتر آب تصفیه شده از دستگاه زمانی در حدود 10 دقیق لازم است. دستگاه تصفیه آب مخزن دار: این دستگاه ها به دلیل آن که دارای پمپ هستند و از برق نیز استفاده می کنند، از روش اسمز معکوس برای تصفیه آب آشامیدنی استفاده می کنند. در این روش تصفیه کیفیت آب آشامیدنی در مقایسه با روش اولترافیلتراسیون بسیار بالاتر است. این دستگاه ها در حداکثر 10 مرحله فیلتر آب آشامیدنی مورد نیاز را تصفیه می کنند.

در دستگاه های تصفیه آب مخزن دار، آب ورودی به دستگاه از سه مرحله فیلتر عبور کرده و املاح آن گرفته می شود. و در ادامه با عبور از ممبران اسمز معکوس تمام آلودگی های شیمیایی و مضر از آب جدا می گردد و از طریق سیستم فاضلاب دستگاه خارج می شود. این دستگاه ها به دلیل روش تصفیه و همچنین داشتن پمپ و مخزن نسبت به دستگاه تصفیه آب بدون نیاز به برق و مخزن از قیمت بالاتری برخوردار هستند. برای اطلاع از قیمت های روز دستگاه تصفیه آب به صفحه قیمت دستگاه تصفیه آب مراجعه نمایید.

این نوع دستگاه به دلیل داشتن مخزن، آب تصفیه شده را در آن ذخیره می کند. و در هر زمان می توان یک لیتر آب را در زمان کمتر از 1 دقیقه از مخزن دستگاه برداشت کرد. و هر زمان آب درون مخزن از مقدار معین کمتر شود اگر پریز دستگاه به برق متصل باشد، به صورت اتوماتیک شروع به تصفیه آب و ذخیره آن در مخزن می کند.

اشتراک در واتساپ اشتراک در تلگرام