معمولا آب سالم و خالص دارای بو نیست مخصوصا که از دستگاه تصفیه آب خارج شده باشد ولی اگر موقع استفاده از آب آن هم از دستگاه تصفیه آب، متوجه بوی بدی شدید حتما آن را جدی بگیرید.دستگاه های تصفیه آب دارای فیلترهایی هستند که مرحله به مرحله آب را تصفیه و به دور از هیچگونه آلودگی و بیماری در اختیار شما می گذارند.ولی وقتی آبی که از دستگاه تصفیه آب خارج شود دارای بوی نامطبوعی باشد باید سریعا علت بوی بد را شناسایی و مشکل را برطرف کرد.

علت بوی بد آب دستگاه تصفیه آب خانگی چیست؟
فیلترهای کربن که در مرحله اول دستگاه تصفیه آب نصب می شوند، وظیفه آنها علاوه بر حذف آلودگی ها و ذرات، کار دیگری که انجام می دهند رفع بوی بد آب است که معمولا علت بوی بد و نامطبوع در آب تصفیه می تواند در چند حالت اتفاق بیفتد:

  • اگر از فیلترهای فیک و بی کیفیت بر روی دستگاه استفاده شده باشد.
  • عدم تعویض به موقع فیلترها
  • برای مدت زمان زیادی آب در دستگاه بدون استفاده باشد.
  • قسمتی از دستگاه (مخزن،شیلنگ و..) دچار آلودگی میکروبی شده باشد.

عوامل ایجاد بو و طعم بد در دستگاه تصفیه آب

نو بودن قطعات و شیلنگ های تصفیه آب

معمولا بعد از نصب دستگاه تصفیه آب تازه خریداری شده امکان اینکه بوی نو بودن قطعات را حس کنید زیاد است و جای نگرانی نیست.این بو به دلیل نو بودن فیلترها، شیلنگ ها و قطعات دستگاه تصفیه آب می باشد.در روزهای اول سعی کنیدچندبار مخزن را پر و خالی کنید تا این بو از بین برود ولی اگر بعد از چند روز همچنان این بو را حس کردید اول تمامی فیلترها را با دقت چک کنید و منشاء بو را پیدا کنید و سپس اقدام به تعویض فیلترها کنیدو یا با کارشناسان شرکتی که از آنها دستگاه را خریداری کردید تماس گرفته تا در اسرع وقت برای شما مشکل را برطرف کنند.

فیلترهای بی کیفیت آب تصفیه کن

تمامی فیلترهای تصفیه آب بدنه آنها از جنس پلاستیک است.اگر در موقع ساخت این فیلتر ها از پلاستیک نامرغوب و بی کیفیت استفاده شود، در هنگام فیلتر کردن آب، موجب ایجاد بو و جلبک می شود و همین امر باعث می شود تا آب بوی بد بگیرد.

عدم تعویض به موقع فیلترها

فیلتر تصفیه آب خود را چند بار عوض می کنید؟ آیا واقعاً نیاز به تغییر دارند؟ پاسخ بله است. همانطور که از نام آن پیداست، هدف و وظیفه اصلی دستگاه های تصفیه آب، تصفیه آب است. فیلتر به مرور زمان کثیف می شود و گاهی اوقات خود دستگاه تصفیه آب پس از مدتی مستهلک می شود. پس باید زمان تعویض فیلترهای تصفیه آب رعایت شود.

در این مقاله به این علائم اشاره شده است. اگر فیلتر آب کل خانه خود را تعویض نکنید، باکتری های خطرناک، میکروب ها و سایر آلاینده های آب ممکن است به سیستم لوله کشی شما نفوذ کنند. چگونه؟ آنها از طریق شکستگی در کارتریج ها و رسانه های فیلتر خراب یا فرسوده وارد می شوند.

اگر فیلترهای آب مرتباً تعویض نشوند، احتمالاً این سموم جمع میشوند و باعث نگرانی سلامتی دستگاه تصفیه آب و علاوه بر این، فیلترهای مسدود شده آب می توانند فشار آب را کاهش داده و طعم آب فیلتر شده را تغییر دهند. اگر فیلتری پس از تاریخ انقضا به خوبی تعویض نشده باشد، از کار می افتد و آلاینده ها را قادر می سازد به آب (شامیدنی) شما وارد شوند. در نتیجه، یک فیلتر آب کهنه ممکن است بیشتر از اینکه فایده داشته باشد، ضرر داشته باشد. اگر فیلتر آب را عوض نکنید، آب طعم ناخوشایندی پیدا می کند. ذرات خارجی موجود در آب عامل طعم بد آن هستند. اگر آب مزه بد یا کثیف داشت، فیلتر باید فوراً تعویض شود.

کلر همچنین طعم ناخوشایندی به آب می دهد. بنابراین، اگر آب خانه شما سختی بالایی دارد، باید فیلترها را مرتباً تعویض کنید. علاوه بر ایجاد بوی بد، آلاینده ها به آب آشامیدنی طعم بدی می دهند. این ممکن است به مرور زمان غیرقابل تحمل شود. اگر چند ماه است که فیلتر خود را تعویض نکرده اید و متوجه بوی تعفن شدید، وقت آن رسیده است که این کار را انجام دهید. کاهش فشار آب کارایی فیلتر آب به مرور زمان کاهش می یابد زیرا آلاینده ها منافذ آن را مسدود می کنند.

عدم تعویض به موقع فیلترها

در نتیجه، فشار آب کاهش می یابد زیرا فیلتر نمی تواند با سرعت معمول خود کار کند. لکه گیری نشانه دیگری است که باید فیلتر خود را تعویض کنید. ممکن است ابتدا به صورت آب با رنگ قهوه ای ظاهر شود. این اثر زنگ زدگی در آب است. برخی از آلاینده های موجود در آب رنگ غیرعادی مانند قرمز یا زرد به آن می دهند. این نشانه آن است که آب برای نوشیدن سالم نیست و ممکن است حاوی آهن، منگنز، سولفات مس، آرسنیک و سایر مواد سمی باشد.

قطعات کپک که شناور هستند ذرات شناور با رنگ تیره در آب آشامیدنی شما احتمالا کپک می زنند. کپک در آب آشامیدنی برای سلامتی مضر است و می تواند منجر به مشکلات مختلفی شود. علاوه بر این، این نشانه واضحی است که فیلتر آب از زمانی که قدیمی شده است باید تعویض شود.

دوام فیلتر آب به عوامل زیر بستگی دارد: طراحی فیلتر آب برخی از فیلترهای آب انعطاف پذیرتر از سایرین هستند. به عنوان مثال، یک فیلتر کربن که در مرحله اول در یک سیستم دستگاه تصفیه آب قرار می گیرد ، باید هر چند ماه یکبار تعویض شود. در مقابل، فیلتر گرانولی مبتنی بر کربن سیستم اسمز معکوس می تواند تا 6 ماه دوام بیاورد.

استفاده از تعداد دفعات آب و حجم آب مصرفی در محل مصرف یا در کل خانه تحت تأثیر تعویض فیلتر آب است. مقدار آبی که روزانه مصرف می کنید به اندازه خانه و برنامه روزانه شما بستگی دارد. اگر مصرف آب شما بیش از حد باشد، فیلتر باید سختتر کار کند. در نتیجه طول عمر آن کاهش می یابد. بنابراین در صورت مصرف آب بیشتر، فیلتر باید دفعات بیشتری تعویض شود. کیفیت آب اگر آب کاملاً خالص باشد، فیلتر دوام بیشتری خواهد داشت زیرا نیازی به کار سختی ندارد.

برعکس، اگر کیفیت آب در خانه شما سنگین باشد، سنگین از نظر رسوبات و سایر آلاینده ها - کارایی فیلتر سریعتر کاهش می یابد. در چنین مواقعی، ضروری است که هنگام تعویض فیلتر آب، بقایایی از فیلتر قدیمی باقی نماند. این می تواند عمر دستگاه تصفیه آب جدید شما را محدود کند و ممکن است به آن آسیب برساند. فیلترهای آب معمولا چقدر عمر می کنند؟ در هر ماه، طول عمر یک فیلتر آب اندازه گیری می شود.

معمولا فیلترهای پایین (فیلترهای مرحله اول و دوم )چهار تا شش ماه یکبار تعویض شوند. فیلترهای ممبران می توانند تا یک سال دوام بیاورند. علاوه بر این، به خاطر داشته باشید که هر فیلتر آب ممکن است نیاز به تعویض همزمان نداشته باشد. به عنوان مثال، ممکن است لازم باشد فیلترهای پایین دستگاه تصفیه آب خود را زمانی که ممبران هنوز در شرایط خوبی است، تغییر دهید. هر چند وقت یکبار باید فیلتر آب کل خانه را تعویض کنید؟ به طور متوسط، هر سه تا شش ماه یکبار، یک فیلتر آب کل خانه باید تعویض شود. اما اگر آب تمیزتر باشد و فیلتر کمتر استفاده شود، ممکن است دوام بیشتری داشته باشد.

حدود شش ماه طول عمر طبیعی این فیلترها (بر اساس یک گالن آب تصفیه شده در روز) است. در صورت استفاده بیشتر از این مقدار، توصیه می شود فیلتر را بیشتر تعویض کنیدبا این حال، اگر آب خانه شما دارای سطح بالایی از سختی آب است، فیلتر باید به دفعات بیشتری تعویض شود. پس فیلتر را به موقع تعویض کنید، زیرا عدم انجام این کار می تواند باعث ورود آلاینده های باقی مانده به آب آشامیدنی شما شود.

آلودگی میکروبی تصفیه آب

آلودگی میکروبی از طریق آب آشامیدنی خطر مرگ و میر و مرگ و میر انسان را به همراه دارد، تا حدی زیرا مجموعه بسیار متنوعی از میکروب ها می توانند آب آشامیدنی را آلوده کنند. روشهای تصفیه آب آشامیدنی رویکردهای زیادی را در بر میگیرد، از روشهای نسبتاً ساده (آب جوش) تا پیچیده تر از نظر فناوری (سیستمهای فیلتراسیون غشایی) و از تکنیکهای بسیار پرکاربرد (کلرزنی) تا روشهای مقیاس تجربی .روشهای ضدعفونی نقطهای در استفاده متنوعتر هستند، اما در کاربرد آنها در مقایسه با نیاز به قابلیت پاکسازی باقیمانده مورد نیاز سیستمهای تصفیه و توزیع آب بزرگتر، محدود هستند.

رشد باکتری در شرایط زیر بسیار گسترده است:

  • وجود غذا برای باکتری ها
  • دمای گرم
  • سرعت جریان پایین
  • عدم وجود محلول های کنترل باکتریایی

بیشتر میکروارگانیسم ها از ترکیبات آلی حاوی کربن تغذیه می کنند. محدوده دمای ایده آل برای تولید مثل برای اکثر میکروارگانیسم های متولد شده در آب 30-40 درجه (86-105 درجه فارنهایت) است. جایی که سریع ترین رشد رخ می دهد.

آلودگی میکروبی تصفیه آب

غلظت ترکیبات آلی محلول در آب خوراک به صورت کربن آلی کل یا کربن کل اکسید شدنی (TOC) اندازه گیری می شود.

میکروارگانیسم ها زمانی بهترین رشد می کنند که یک منبع ثابت غذا با سرعت جریان پایین خریداری شود و به باکتری ها فرصت تولید مثل بدهد.

افزایش نرخ جریان به دلیل نیروی شدید آب این امر را به حداقل می رساند.مواد شیمیایی که میکروارگانیسم ها را از بین می برند، بیوسید نامیده می شوند.

یک روش معمول استفاده از عوامل اکسید کننده، مانند کلر، به عنوان عوامل بیوسیدال بود. با این حال، به دنبال معرفی قوانین بهداشتی و ایمنی سختگیرانه تر، قوانین زیست محیطی و شیمیایی، مانند COSHH، ضدعفونیکنندههای باکتریایی اشعه ماوراء بنفش (UV) رایجترین روشهای کنترل باکتریایی هستند که امروزه مورد استفاده قرار میگیرند.

با این حال، میکروارگانیسم هایی وجود دارند که می توانند در برابر اشعه ماوراء بنفش مقاومت کنند، بنابراین استفاده از ضد عفونی باکتریایی UV برای فیلتراسیون غشایی بهتر است.

اکثر غشاهای نانوفیلتراسیون و اسمز معکوس تحمل بسیار محدودی در برابر عوامل اکسید کننده دارند.

بهترین روش حذف این عوامل اکسید کننده از آب تغذیه بالادست از واحد غشایی است. این کار با عبور دادن آب تغذیه از یک بستر کربن فعال یا نرم کننده آب انجام می شود.عدم حذف این عوامل اکسید کننده منجر به رشد باکتری می شود که باعث رسوب غشاء می شود. این جریان را کاهش می دهد و موضوع را به تدریج بدتر می کند.