آلودگی هوا یکی از بزرگ‌ترین مشکلات انسان عصر حاضر است. تصور اکثر ما از آلودگی هوا به آلودگی هوای بیرون از منزل بر می‌گردد؛ این درحالی است که آلودگی هوای داخل منزل به ‌مراتب از آلودگی هوای بیرون زیان‌بارتر است. بر اساس تحقیقات، آلودگی هوای داخل منزل یکی از ۵ آسیب محیطی است که انسان را تهدید می‌کند و سلامتی او را به خطر می‌اندازد. معمولاً بهترین راه برای مقابله با این خطر کنترل و یا از بین بردن منابع آلاینده است.

این کار معمولاً از طریق تهویه‌ی خانه و تعویض آن با هوای باز صورت می‌گیرد. اما استفاده از روش تهویه برای مناطقی که هوای بیرون نیز آلوده است، روش مناسبی محسوب نمی‌شود. به همین خاطر در شهرهای بزرگ استفاده از دستگاه تصفیه هوا خانگی برای پاک‌سازی هوای داخل منزل پیشنهاد می‌شود. در این مقاله قصد داریم نکاتی را درباره‌ی دستگاه تصفیه هوا خانگی توضیح دهیم:

 

دستگاه تصفیه هوای خانگی چیست؟

 

شاید فکر کنید که عملکرد دستگاه تصفیه هوا خانگی همان تهویه است و تفاوت چندانی با آن ندارد؛ اگرچه عمل تهویه هوا نیز یکی از نقش‌های دستگاه تصفیه هوا خانگی محسوب می‌شود اما باید گفت که بین این دستگاه و دستگاه تهویه تفاوت‌های بسیاری وجود دارد. دستگاه تهویه صرفاً هوای داخل منزل را به بیرون از منزل هدایت می‌کند و هوای بیرون را به داخل انتقال می‌دهد؛ واضح است که این عمل به خودی خود به معنای پاک‌سازی هوا نیست.

 

زیرا دستگاه تهویه‌، هوای بیرون را هر طور که باشد به داخل می‌آورد. به عنوان مثال اگر در هوای بیرون دود وجود داشته باشد تهویه همان هوای دودی را نیز به داخل خواهد آورد. این در حالی است که تصفیه هوا خانگی علاوه بر تهویه‌ی هوا آن را پاک‌سازی نیز می‌کند. این دستگاه فیلترهای مختلفی دارد که در فرآیند تصفیه هوا خانگی مرحله به مرحله آلودگی‌های هوا را برطرف می‌کنند. منظور از آلودگی هر چیزی غیر از هوای خالص است؛ مواردی مانند گرد و غبار، آلودگی‌های شیمیایی و یا حتی بوی غذا جزءِ آلاینده‌های هوا محسوب می‌شوند. بنابراین دستگاه تصفیه هوا مکانیزم بسیار پیچیده تری نسبت به تهویه دارد و از عملکرد مؤثرتری برخوردار است.

 

دستگاه تصفیه هوا چگونه کار می‌کند؟

 

همان‌طور که اشاره شد دستگاه تصفیه هوا خانگی از فیلترهایی تشکیل شده که آلاینده‌های هوا را از آن جدا کرده و از این طریق سبب پاک‌سازی هوای داخل منزل می‌شوند. دستگاه تصفیه هوا به وسیله‌ی فن، هوای داخل منزل را چند بار از فیلترهای خود عبور داده و در این فرآیند آلاینده‌ها جذب فیلترها می‌شوند. فیلترهایی که در این دستگاه استفاده می‌شوند معمولاً از نوع فیلترهای کربن و فیلترهای هپا هستند. فیلترهای کربن فعال خاصیت جذب بالایی دارند و تمام آلاینده‌های شیمیایی هوا را از جمله دود، مواد شیمیایی، باکتری‌ها و میکروب‌ها را به خود جذب می‌کنند.

 تصفیه هوا خانگی

از فیلتر هپا برای از بین بردن ذرات معلق موجود در هوا مانند گرد و غبار که اندازه‌ی بزرگتری دارند، استفاده می‌شود. این فیلترها از جنس الیاف بوده و شبکه‌های بسیار ریزی دارند. دستگاه تصفیه هوا خانگی در مدل‌های مختلفی ساخته شده و در بازار وجود دارد. برخی از مدل‌ها قادرند اشعه‌ی ماورای بنفش موجود در هوا را از بین ببرند و برخی دیگر از مدل‌ها نیز با تولید یون‌های منفی، هوا را یونیزه می‌کنند. در این فرآیند ذرات گرد و غبار موجود در هوا با این یون‌ها واکنش نشان داده و جذب آن‌ها می‌شوند؛ در نتیجه وزن آن‌ها زیادتر شده و به زمین می‌افتند. برخی دیگر از دستگاه‌ها نیز قادرند ترکیبات مثبتی را به او اضافه کنند تا تنفس آن‌ها بر سلامت انسان تأثیرگذار باشد.

 

دستگاه تصفیه هوا چه مزیت‌هایی دارد؟

 

عملکرد دستگاه تصفیه هوا خانگی صرفاً به از بین بردن گرد و غبار محدود نمی‌شود؛ فضای داخل منزل همواره در معرض میکروب‌های مختلفی قرار دارد که این میکروب‌ها می‌توانند از چربی‌های حاصل از دود غذاها در آشپزخانه، مواد حساسیت‌زا در اثر وجود حیوانات خانگی، انواع قارچ‌ها و... به وجود بیایند. همچنین رطوبت حمام و هوای داخل سرویس بهداشتی می‌توانند منجر به رشد قارچ‌ها و میکروب‌هایی شوند که برای سلامتی انسان مضر است.

آلودگی‌هایی که از بیرون در لباس‌ها و... و بدن ما جای گرفته‌اند و به داخل منزل انتقال داده می‌شوند نیز یکی دیگر مواردی هستند که فضای داخل منزل را آلوده می‌کنند. این موارد همگی می‌توانند آلرژی‌زا باشند و در برخی مواقع باعث بیماری‌های جدی شوند. پاکیزگی هوا برای کودکان و سالمندان بیشتر از افراد عادی اهمیت دارد؛ به همین دلیل در خانه‌هایی که این دسته از افراد حضور دارند استفاده از دستگاه تصفیه هوا می‌تواند باعث بهبود تنفس شود. این امر خود باعث سلامت روانی، کاهش فشارها و استرس‌ها می‌شود و خوابی راحت را برای افراد به ارمغان می‌آورد.

 

همچنین برخی از دستگاه‌های الکترونیکی به دلیل ذرات معلق در هوا پس از مدتی دچار غبار گرفتگی می‌شوند و این غبار ممکن است به برخی از قطعات بسیار حساس آن‌ها آسیب برساند. همه‌ی ما بارها مشاهده کرده‌ایم که قطعات کامپیوتر، جاهایی مانند پشت مانیتور، پشت کیس همگی پر از گرد و خاک شده‌اند. این آلودگی‌ها پس از مدتی منجر به اختلال در عملکرد کامپیوتر و آسیب رسیدن به قطعاتی مانند تراشه‌های الکتریکی، خازن‌ها، ترانزیستورها و... می‌شوند. این اختلال گاه حتی می‌تواند باعث سوختن قطعاتی مانند هارد و مادربرد می‌شود. تصفیه هوا خانگی از طریق از بین بردن ذرات معلق موجود در هوا تمام این آلودگی‌ها را برطرف می‌کند و هزینه‌های نگهداری از وسایل را کاهش می‌دهد.

اشتراک در واتساپ اشتراک در تلگرام