همگی ما درباره‌ی دستگاه تصفیه هوا اطلاعات و نکات زیادی شنیده و یا خوانده‌ایم و اغلب در خصوص خوب و یا بد بودن این دستگاه‌ها همیشه تردید داشته‌ایم. برخی از تولیدکنندگان این دستگاه‌ها در خصوص کیفیت دستگاه خود قسم می‌خورند و برخی همواره درباره‌ی مضرات استفاده از دستگاه تصفیه هوا برای ما می‌گویند. اگر شما هم از افرادی هستید که برای خرید دستگاه تصفیه هوا همچنان تردید دارید، این مقاله می‌تواند به شما کمک کند.

دستگاه تصفیه هوا چیست؟

دستگاه تصفیه هوا یک دستگاه مکانیکی است که با قدرت برق همانند سایر لوازم خانه مانند کولر، ماشین لباسشویی و... کار می‌کند و اگر به خوبی و با برند خوب انتخاب شود، طول عمر زیاد و حدود 10 ساله خواهد داشت. این دستگاه توسط شرکت‌های مختلف و با تکنولوژی‌های متفاوت ساخته می‌شود ولی در کل با ایجاد چرخش هوا و استفاده از فیلتر، انتشار موارد یونیزه و با استفاده از برخی امکانات و تکنولوژی‌ها مانند اشعه‌ی مادون قرمز کار تصفیه هوا را انجام می‌دهند. با توجه به رشد آلاینده‌های محیطی و بخصوص محیط‌های سر بسته مانند منازل و ادارات و خطرناک بودن برخی از این آلاینده‌ها بدلیل خواص سمی آن‌ها و یا بدلیل ایجاد بیماری‌های ریوی و تنفسی مانند آسم به ظاهر استفاده از یک دستگاه تصفیه هوا خیلی هم باید خوب باشد.

با توجه به تنوع استفاده از تکنولوژی در این دستگاه‌ها و همچنین نوع کارایی دستگاه هر یک از این دستگاه‌ها فواید و مضراتی را می‌توانند داشته باشند، ولی در کل فواید و مضرات استفاده از دستگاه تصفیه هوا را می‌توان به شرح زیر دانست.

 

فواید استفاده از دستگاه تصفیه هوا

 

از بین بردن بوی بد هوا: دستگاه تصفیه هوا تمامی آلاینده‌هایی که باعث بوی بد هوا می‌شوند را از بین می‌برد.

از بین بردن آلرژن‌ها: بسیاری از پوست حیوانات و یا گرده گل‌ها و درختان و... که باعث ایجاد آلرژی می‌شوند توسط دستگاه تصفیه هوا از بین می‌روند.

حذف دودها: حتی بدون اینکه متوجه شوید سموم ناشی از دودهای گاز در دورن خانه و یا بیرون خانه به محیط خانه انتشار پیدا می‌کنند و تصفیه هوا این دودها را خنثی می‌کند.

گرد و غبار را از بین می‌برد: یکی از اصلی‌ترین آلاینده‌های هوا بخصوص در شهرهای ایران را می‌توان انواع گردها و غبارها دانست که با چشم هم گاهاً دیده نمی‌شوند و این در حالی است که دستگاه تصفیه هوا به راحتی آن‌ها را حذف می‌کند

ضد عفونی کردن هوا: در هوایی که استنشاق می‌کنید انواع باکتری‌ها و میکروب‌ها وجود دارند که باعث بروز بیماری‌های قبلی و ریوی می‌شوند و این دستگاه تصفیه هوا با از بین بردن این موجودات باعث ضد عفونی شدن هوا می‌شود.

مصرف برق کم: اغلب دستگاه‌های تصفیه هوا با تمامی خدماتی که ارائه می‌کنند میزان مصرف برق بسیار ناچیزی دارند.

 دستگاه تصفیه هوا

عوارض و مضرات دستگاه تصفیه هوا

 

دستگاه‌های تصفیه هوا از تکنولوژی‌های مختلفی استفاده می‌کنند ولی اغلب این دستگاه‌ها تلاش می‌کنند تا کمترین میزان آسیب را داشته باشند بخصوص اگر تولید این دستگاه توسط یک کارخانه صاحب نام باشد. با این حال در موارد زیر مشاهده شده که خطراتی برای مصرف کننده وجود دارد.

انتشار گازهای اوزون

برخی از دستگاه‌های تصفیه هوا با انتشار گاز اوزون کار می‌کنند. اوزون نوعی گاز بی رنگ بی بو است. این گاز هر چند به خوبی انواع باکتری‌ها و میکروب‌ها و مواد شیمیایی و... را در هوا از بین می‌برد ولی مضراتی کمی برای بدن دارند که نگران کننده نیست.

استفاده از اشعه UV

هر چند استفاده از اشعه‌ی مادون قرمز و یا ماورای بنفش بصورت کنترل شده خطر خاصی ندارد و برای ویروس کشی خیلی مفید است ولی اگر استانداردهای مورد نظر در دستگاه به خوبی در تعبیه این اشعه در نظر گرفته نشود امکان دارد و قابلیت خاموش روشن کردن جداگانه نداشته باشد برای خانم های بار دار مضر است ولی در دستگاههای معتبر وبزرگ بطور دکمه مجزا عمل میکند که میتوان آنرا جداگانه در هر زمانی که دوست داشته باشید استفاده کنید .

 

دستگاه تصفیه هوا مورد تأیید وزارت بهداشت

 

وزارت بهداشت عملاً در خصوص خوب و یا بد بودن این دستگاه‌ها اظهارنظر قطعی نکرده است ولی با صدور مجوز برای برخی از بیمارستان ها دستگاه تصفیه هوا در خصوص کارآمدی این دستگاه‌ها اعلام نظر نموده‌اند.

 

چه دستگاه تصفیه هوایی بخریم؟

 

برای خرید دستگاه تصفیه هوا باید در نظر داشته باشید که دستگاه تصفیه هوا از چه مارک و یا برندی است. حتماً دستگاه تصفیه هوای خود را در بین برندهای مطرح انتخاب کنید و در ضمن به موارد زیر هم کاملاً اشراف پیدا کنید و بعداً خرید خود را نهایی کنید:

کارکرد و نوع تصفیه هوا را در نظر بگیرید. دستگاه تصفیه هوا یونیزه ترجیحاً خرید نکنید و از دستگاهی استفاده کنید که فیلتر قوی‌تر و حتی چند فیلتره باشد

حجم دستگاه را متناسب با نوع نیاز خود در نظر بگیرید.

امکانات و مشخصات فنی دستگاه را در نظر داشته باشید. دستگاه‌های تصفیه هوا دارای مکانیزم رطوبت‌سازی، برنامه‌ریزی و... ترجیحاً بهتر هستند

دستگاه تصفیه هوایی را اتخاب کنید که خدمات پس از فروش معتبر و گارانتی لازم را داشته باشد.

کلاس فیلتر تصفیه هوا بهتر است از نوع h13 باشد. در ضمن باید بدنه‌ی فیلتر کاملاً هوابندی شده باشد و فیلترهای تصفیه هوا به راحتی قابل تعویض بوده و در دسترس باشند.

دستگاه تصفیه هوا در دو نوع هوشمند و غیرهوشمند عرضه می‌شود. دستگاه تصفیه هوا هوشمند گران قیمت‌تر است ولی متناسب با کم و زیاد شدن آلاینده‌ها دور موتور این دستگاه بصورت خودکار کم و زیاد می‌شود.

ترجیحاً دستگاه تصفیه هوایی را انتخاب کنید که صدای کمتری داشته باشد تا آزاردهنده نباشد.

دستگاه تصفیه هوایی را انتخاب کنید که استانداردهای بین‌المللی کیفیت هوا را دریافت نموده باشد.

برای خرید دستگاه تصفیه هوا می‌توانید با شرکت رادگسترنوین برای دریافت مشاوره لازم تماس بگیرید.

 

اشتراک در واتساپ اشتراک در تلگرام