تعمیر و نگهداری از دستگاه های تصفیه آب، یکی از مواردی است که باید رعایت شود تا عمر دستگاه تصفیه آب خانگی بالا رود. در ادامه به بررسی و توضیح درباره نحوه هواگیری مخزن تصفیه آب، عیب یابی دستگاه تصفیه آب، انواع منبع تصفیه آب و مخزن تصفیه آب خانگی می پردازیم. در طی سال های اخیر، بدلیل آلودگی آب آشامیدنی، دستگاه تصفیه آب خانگی به یکی از واجبات برای هر خانه بدل شده است. از همین جهت بسیاری از خانواده اقدام به تهیه دستگاه تصفیه آب خانگی کرده اند.

همانطور که می دانید هر دستگاه تصفیه آب دارای یک مخزن می باشد، تا آب تصفیه شده به وسیله دستگاه، در آن ذخیره شود. به دلیل سرعت پایین دستگاه تصفیه آب در تصفیه کردن آب نیاز است تا هر دستگاه یک مخزن یا منبع داشته باشد. تا دستگاه آب را درون آن ذخیره کند. و در هر زمان که نیاز به استفاده از آب تصفیه باشد، می توان از شیر آبی که به مخزن تصفیه آب خانگی وصل می شود استفاده کرد. اگر دستگاه تصفیه آب بدون مخزن تصفیه آب خانگی باشد برای تصفیه یک لیتر آب، حدودا 5 دقیقه زمان لازم است.

 مدت زمان پر شدن مخزن تصفیه آب خانگی

نصب و راه اندازی دستگاه تصفیه آب

برای نصب و راه اندازی دستگاه تصفیه آب خانگی دستورالعمل و مراحلی وجود دارد که باید رعایت شوند و تمام این مراحل باید توسط متخصص در امر نصب دستگاه تصفیه آب خانگی انجام شود.

  •  ابتدا برای نصب دستگاه ابزار و لوازم جانبی مورد نیاز را تهیه کنید تا در حین انجام مراحل نصب دچار مشکل نشوید.
  •  در ابتدای شروع کار نصب اطمینان حاصل کنید که حتما شیر ورودی ساختمان را قطع کرده باشید.
  •  قبل از نصب دستگاه ابتدا تمام اتصالات آن را با تفلون بپیچید تا بعدا دچار نشتی نشوند.
  •  سپس یک سه راهی را در مسیر شیر آب سرد در زیر سینک ظرفشویی متصل کنید و دوباره آن را با تفلون بپیچید تا نشتی نداشته باشد.
  •  در این مرحله شیر ورودی آب شهری به دستگاه تصفیه آب را به سه راهی، که در زیر ظرفشویی نصب کرده بودید، وصل کنید و مجددا تفلون کاری کنید.
  •  دقت داشته باشید برای خروج آب آلوده یا اصطلاحا فاضلاب دستگاه تصفیه آب، می توانید شیلنگ آن را به لوله فاضلاب زیر ظرفشویی وصل کنید. برای اینکار ابتدا با ایجاد سوراخ در مسیر لوله فاضلاب، به کمک مته و چسب برای آب بندی و محکم کاری انجام دهید و در آخر بست های مخصوص را وصل کنید.
  •  در مرحله بعد با انتخاب مکان مناسب برا شیر آب دستگاه تصفیه آب بر روی سینک ظرفشویی، آن را به کمک مته مورد نیاز سوراخ کنید و شیر را در جای خود محکم کنید. و بعد از اتصال شیلنگ رابط بین مخزن تصفیه آب خانگی و شیر، می توانید شروع به نصب دستگاه تصفیه آب کنید.
  •  در حالت متداول دستگاه تصفیه آب را در کابینت زیر ظرفشویی نصب می کنند. توجه داشته باشید، اگر می خواهید دستگاه تصفیه آب را به دیواره کابینت، با استفاده از پیچ وصل کنید، حتما فاصله ایی بیشتر از 5 سانتیمتر به بالا از کف کابینت برای آن در نظر بگیرید.
  •  قبل از جایگذاری مخزن تصفیه آب خانگی، مهره هایی که باید بر روی مخزن وصل شوند را به کمک تفلون آب بندی کنید و شیر ورودی آب به مخزن تصفیه آب خانگی را وصل کنید. در هنگام نصب شیر بر روی مخزن از آچار کمک نگیرید.
  •  روکش های پلاستیکی فیلتر کربنی و فیلتر الیافی را جدا کنید و هر کدام را در محفظه ی خود قرار دهید.
  •  برای وصل کردن محفظه های فیلترها اول با دست آنها را وصل کرد و بعد با استفاده از آچار مخصوص دستگاه تصفیه آن ها را بپیچید تا محکم شوند.
  •  در قسمت بعد محفظه مخصوص ممبران را باز کرده و ممبران را درون محفظه بگذارید و محفظه را ببندید. دقت داشته باشید که برای جایگذاری ممبران در محفظه به آن فشار وارد نکنید.
  • مبران را باید از طرفی که واشرهای لاستیکی قرار دارند در محفظه قرار دهید.
  •  در آخر با دقت درپوش محفظه ممبران را محکم ببندید. در مراحل آخر نصب دستگاه تصفیه آب خانگی می توانید شیلنگ ها و لوله های ورودی آب به ممبران را نصب کنید.
  •  بعد از نصب قسمت های دستگاه تصفیه آب، در این مرحله شیلنگ های آن را وصل می کنیم.
  •  ابتدا شیلنگ ورودی اصلی به دستگاه را از ورودی آب را وصل می کنیم.
  •  حال شیلنگ خروجی آب آلوده یا فاضلاب را به بستی که قبلا ب لوله فاضلاب زیر ظرفشویی وصل کرده بودید، وصل کنید.
  •  حال با در نظر گرفتن فاصله های مورد نظر مقدار مناسبی از شیلنگ را، با توجه به نوع دستگاه و تعداد مراحل تصفیه در دستگاه تصفیه آب، از خروجی محفظه فیلتر کربن و در دستگاه های تصفیه 6 مرحله ای، از خروجی محفظه فیلتر مینرال به شیر نصب شده بر روی سینک ظرفشویی برش داده و وصل می کنیم.
  •  در ادامه به اندازه فاصله بین سه راهی ابتدای فیلتر کربن تا شیر قطع کننده ای که بر روی مخزن تصفیه آب خانگی قرار دارد،شیلنگ را برش دهید و وصل کنید.
  •  حال با چک کردن کامل دستگاه، مطمئن شوید تمام قسمت ها به درستی نصب و وصل شده اند.
  •  شیر ورودی آب مخزن تصفیه آب خانگی را ببندید. و میزان فشار هوای مخزن دستگاه را چک کنید.
  •  شیلنگ که بر روی ورودی محفظه ممبران قرار دارد را آزاد بگذارید یا آن را درون ظرفی قرار دهید.
  •  شیر ورودی آب به ساختمان را باز کنید و دو شاخه دستگاه را به برق وصل کنید و منتظر بمانید تا دستگاه مقداری آب گیری کند.
  •  زمانی که آب از شیلنگ وصل شده به محفظه ممبران شروع به خارج شدن کرد، دوباره آب را قطع کنید و شیلنگ را در جای خود یعنی ورودی دستگاه وصل کنید و دوباره آب ورودی ساختمان را باز کنید.
  •  در این مرحله شیر ورودی مخزن تصفیه آب خانگی را باز کنید. بگذارید دستگاه کار کند تا مخزن آن کاملا پر شود. در این زمان، تمامی شیلنگ های دستگاه را بازرسی کنید و مطمئن شوید نشتی نداشته باشند.
  •  زمانی که مخزن تصفیه آب خانگی کاملا پر شد شیر آب تصفیه بر روی سینک را باز کنید تا آب مخزن کاملا خالی شود. بعد از خالی شدن کامل مخزن تصفیه آب خانگی ، دوباره بگذارید کامل پر شود.

انواع مخزن دستگاه تصفیه آب

یکی از اجزای کاربردی در دستگاه های تصفیه آب، مخزن تصفیه آب خانگی است. از آنجایی که سرعت تصفیه آب در دستگاه های تصفیه، به دلیل روش تصفیه آب که به آن اسمز معکوس گفته می شود، پایین است، دستگاه نیاز یه مخزن تصفیه آب دارد. اگر بخواهید مستقیم از آب تصفیه شیر دستگاه تصفیه آب بدون مخزن استفاده کنید، برای پر کردن یک ظرف یک لیتری به زمانی بیش از 5 دقیقه نیاز خواهید داشت. به همین دلیل هر دستگاه دارای یک مخزن تصفیه آب خانگی می باشد. تا دستگاه آبی را که تصفیه می کند در مخزن ذخیره کند. و زمانی که از آب تصفیه داخل مخزن استفاده می کنید، برای پر کردن یک ظرف یک لیتری کمتر از یک دقیقه زمان می خواهد.

انواع مخزن دستگاه تصفیه آب خانگی

مخزن تصفیه آب خانگی دارای انواع، اندازه و جنس های مختلفی هستند که با توجه به نیاز و نوع کاربرد دستگاه تصفیه، مخزن آن را می توانید انتخاب یا تعویض کنید. مخزن تصفیه آب خانگی دارای انواع، اندازه و جنس های مختلفی هستند که با توجه به نیاز و نوع کاربرد دستگاه تصفیه، مخزن آن را می توانید انتخاب یا تعویض کنید. شکل ظاهر مخزن تصفیه آب خانگی عموما بصورت استوانه ای و مانند یک کلمن کوچک می باشد. این مخزن از دو تکه مجزا ساخته شده که بر روی هم پلمپ شده است درون مخزن ها عموما یک تیوپ هوا وجود دارد تا با کمک فشار هوا آب درون مخزن را به بیرون هدایت شود. در برخی از مدل های مخزن تصفیه آب خانگی آب درون تیوپ و هوای فشرده در اطراف آن جای می گیرد.

مخزن ها دارای جنس های متفاوتی مانند فلزی(استیل ضد زنگ) و پلاستیکی (شفاف و مات) هستند. در برخی مخزن ها لایه داخلی از فلز استیل بوده و لایه بیرونی از پلاستیک می باشد. در هر نوع مخزن لایه داخلی باید ضد باکتری و جلبک باشد. به همراه بعضی از مخزن ها یک پایه نگهدارنده وجود دارد که به صورت جدا و یا روی خود مخزن قرار گرفته است.

زمان پرشدن منبع

هر مخزن تصفیه آب خانگی برای پرشد به طور کامل، با توجه به حجم مخزن دستگاه، در حدود 30 تا 35 دقیقه زمان نیاز دارد. اما اگر مخزن شما کاملا خالی نباشد در مدت زمان کمتر، مخزن دستگاه تصفیه آب پر می شود.

باید توجه داشته باشید که اگر زمان پر شدن مخزن تصفیه آب خانگی، بیش از 45 دقیقه رسید، احتمال آن که ممبران دستگاه یا دیگر قطعات تصفیه آب همچون پمپ و ... دچار مشکل شده باشند وجود دارد. در صورت بروز مشکل در ممبران باید دستگاه توسط یک تکنسین مجرب در حوزه تعمیر دستگاه های تصفیه آب، دستگاه را بررسی و عیب یابی کند. در مواقعی اگر تایم پر شدن مخزن دستگاه به بیش از 60 یا 90 دقیقه رسید، مخزن تصفیه آب خانگی دچار مشکل شده است.

نصب مخزن دستگاه تصفیه آب و پرشدن منبع

در مخزن های دستگاه های تصفیه آب، یک تیوپ قرار دارد که در صورت کم شدن باد تیوپ از حد معین، حتما باید توسط تکنسین های تعمیر دستگاه تصفیه آب بادگیری شود. اگ کم شدن باد تیوب به دلیل پارگی آن باشد، چون مخزن های تصفیه آب خانگی پلمپ هستن، حتما باید مخزن دستگاه را تعویض کرد.

علت پر نشدن مخزن تصفیه آب خانگی

همانطور که می دانید استفاده زیاد و رسیدگی غیر اصولی و نگهداری اشتباه از دستگاه تصفیه آب در دراز مدت باعث می شود تا دستگاه از دستگاه دچار مشکل شود. که در این حالت مخزن دستگاه تصفیه پر نمی شود و یا با افت فشار آب مواجه می شوید. . در ادامه به دلایل پر نشدن و یا افت فشار در مخزن تصفیه آب خانگی می پردازیم.

علت کم شدن فشار آب مخزن تصفیه آب:

  • به وجود آمدن اشکال در اتصالات در طی زمان.
  • فشار هوای درون مخزن کم شود.
  • ایجاد سوراخ بر روی بدنه مخزن دستگاه.
  • خراب شدن سوپاپ سوزنی مخزن دستگاه.

دو دلیل عمده که باعث پر نشدن مخزن دستگاه تصفیه می شود، آسیب دیدگی دیافراگم یا تیوپ مخزن و کم شدن هوای درون مخزن می باشد. در صورتی که دیافراگم یا تیوپ مخزن سوراخ و یا پاره شده باشد، آب تصفیه شده به درون قسمت هوای فشرده نفوذ می کند. برای چک کردن پارگی در تیوپ می توانید سوپاپ سوزن دار مخزن را که برای تنظیم هوای درون مخزن تعبیه شده، فشار دهید. اگر از سوپاپ آب خارج شد، تیوپ مخزن پاره و یا سوراخ شده است که در این صورت باید مخزن جدید تهیه کنید.

برای چک کردن کم یا زیاد بودن فشار هوای درون مخزن، می توانید از فشار آب خارج شده از شیر آب تصفیه کمک بگیرید. اگر فشار آب کم باشد، اما درون مخزن آب باشد، فشار هوا درون مخزن کم شده است که می توانید با تنظیم فشار هوای مخزن مشکل را حل کنید.

اشتراک در واتساپ اشتراک در تلگرام