اگر می‌توانید نفس عمیق بکشید!!! بسیاری از کارهایی که به منظور جلوگیری از کاهش هزینه‌های انرژی در خانه‌هایمان انجام می‌دهیم، مثل دو جداره کردن پنجره‌ها، بستن روزنه‌ها، مهر و موم کردن همه‌ی روزنه‌ها و... شاید برای بهبود وضعیت مصرف انرژی عالی باشند ولی باعث تجمع آلاینده‌های زیادی در خانه می‌شوند. دود سیگار، تنفس فرد بیمار، گرد و غبار روی لباس‌ها و فرش‌ها، ورود برخی از آلاینده‌ها به منزل و... هر روز بیشتر می‌شود ولی راه خروجی برای آن‌ها نیست.

از این رو بسیاری از مردم که از این موضوع آگاهی دارند برای مرتفع نمودن این مشکل به سراغ دستگاه تصفیه هوا می‌روند. اما در برخی موارد بر خلاف همه‌ی ادعاهای فروشنده و تولیدکننده‌های انواع دستگاه تصفیه هوا باز هم شاهد عدم کیفیت مناسب هوا در منزل هستیم. در این مقاله به دلایل این موضوع و انتخاب بهترین دستگاه‌ تصفیه هوا خواهیم پرداخت تا علاقمندان به تنفس در هوای پاک بتوانند در هنگام خرید یک دستگاه تصفیه هوا بهترین نمونه را انتخاب کنند.

 

بهترین دستگاه تصفیه هوا برای منزل

 

تیم تخصصی ما با آزمایشات و ارزیابی‌های تخصصی و مقایسه‌ی آخرین مدل‌های این دستگاه‌ها بنابر ادعاهای تولیدکنندگان این محصولات به شما کمک خواهد کرد تا بهترین محصول را با مشاهده‌ی نتایج این تحقیقات انتخاب کنید و در ضمن برای تنفس راحت‌تر در منزل راه‌هایی را به شما پیشنهاد خواهیم داد.

 

خرید دستگاه تصفیه هوا

 

قبل از اینکه به سراغ خرید دستگاه تصفیه هوا بروید بهتر است اقدامات زیر را برای کاهش آلودگی در منزل و محیط داخلی محل کار خود انجام دهید:

 

منزل و محل کار خود را با برنامه‌ی منظم با جاروبرقی‌های فیلتردار جارو بزنید.

در محیط بسته و منزل خود استعمال دخانیات را ممنوع کنید.

تجهیزات گرمایش و سرمایشی خود را تمیز نگه دارید و اگر فیلتردار هستند، فیلتر آن‌ها را مرتباً تعویض کنید.

در منزل کمتر شمع روشن کنید و اگر شومینه‌ی شما از نوع آتش طبیعی است، ترجیحاً از آن استفاده نکنید.

در آشپزخانه، توالت و حمام خود و سایر نقاط شستشو از هود و هواکش‌های مناسب استفاده کنید.

مواد شیمیایی، چسب‌ها، سموم و سوسک‌کش‌ها را دور از ظروف و محل زندگی نگهداری کنید.

اگر پنجره و یا درب منزل را باز می‌کنید، سیستم تهویه‌ی هوایی در منزل داشته باشید تا هوا را تمیز کند.

 

همه‌ی این راه‌ها می‌تواند در کاهش آلودگی محل زندگی و کار شما مؤثر باشد ولی باز هم کاملاً عوامل آلرژی‌زا و آلوده‌کننده از بین نخواهند رفت و به همین دلیل برای داشتن یک تنفس عالی و به دور از نگرانی باید به انتخاب یکی از انواع دستگاه‌های تصفیه هوا بروید.

در چند دهه‌ی گذشته، توسعه‌ی فناوری سیستم‌های دستگاه‌ تصفیه هوا در سراسر دنیا به سرعت در حال افزایش است. انواع دستگاه‌های تصفیه هوا با نوآوری‌های خاص و اشکال و رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف وارد بازار شده‌اند. اما آنچه که برای مصرف‌کننده همواره خارج از همه‌ی این موضوعات مطرح بوده است، خرید دستگاه تصفیه هوای خانگی است که کیفیت تصفیه‌ی هوا آن بسیار مناسب باشد.

هرچند تمامی محصولات و برندهای دستگاه تصفیه هوا ادعاهایی را دارند ولی اغلب آنها از چند تکنولوژی مشابه استفاده می‌کنند. خریدار این محصولات باید بداند این تکنولوژی‌ها چیست و چه مزایایی دارد تا در انتخاب محصول مورد نظر خود برای محل کار و یا خانه دید بهتر و انتخاب مناسب‌تری داشته باشد. در ادامه به تشریح رایج‌ترین این تکنولوژی‌ها و فناوری‌های موجود در دستگاه‌های تصفیه هوا خواهیم پرداخت.

 

دستگاه تصفیه هوا با فیلتر HEPA

 

HEPA مخفف Air High Efficiency Particulate Air می‌باشد. این فناوری تصفیه هوا در ابتدای جنگ جهانی دوم و به منظور حذف ذرات و گرد و غبارهای رادیواکتیو برای بهتر شدن شرایط تنفسی سربازان ابداع شد. امروزه از این نوع دستگاه‌ها برای فیلتر کردن هوای خانگی با ظرفیت 99.97% استفاده می‌شود. این دستگاه‌های تصفیه هوا تمام ذرات به اندازه 0.3 میکرون که شامل 95% ذرات موجود در هوا می‌باشد را فیلتر و تصفیه می‌کند که البته در مدل‌های جدید‌تر ذرات تا اندازه 0.1 میکرون را هم جذب می‌کند.

هنگامی که آلاینده‌های هوا را انسان در فرآیند تنفس خود استنشاق می‌کند، سیستم دفاعی بدن نسبت به ذرات کوچک‌تر از 0.5 میکرون آسیب‌پذیرتر است و اغلب ذراتی را دفع می‌کند که اندازه‌ای بزرگتر داشته باشند. از این رو اکثر پزشکان و متخصصین آلرژی درمانی دستگاه تصفیه هوا مجهز به فیلترHEPA را توصیه می‌کنند که البته از تکنولوژی جدیدتر بهره‌مند باشند. زیرا این نوع از دستگاه‌های تصفیه هوا توانایی حذف تقریبا همه آلاینده‌های هوا را که با میکروسکوپ قابل مشاهده هستند را دارند.

از جمله نمونه‌های آلاینده‌های هوا موجود در خانه با ذکر اندازه‌ی آن‌ها در میکرون:

 

گرده بین 5 تا 100 میکرون

قارچ انگلی گیاهان آپارتمانی 2 تا 20 میکرون

پوسته و انگل‌های پوستی حیوانات خانگی0.5 تا 100 میکرون

گرد و غبار 0.5 تا 50 میکرون

باکتری‌ها 0.35 تا 10 میکرون

 

دستگاه تصفیه هوا با تکنولوژی جدید فیلترهای HEPA قادر به حذف تمام آلاینده‌های بالا هست زیرا آن‌ها اغلب بزرگتر از 0.3 میکرون هستند. دستگاه‌های تصفیه هوا مجهز به فیلتر HEPA تنها مشکلی که دارند این است که نمی‌توانند تمام مواد شیمیایی، گازها و ترکیبات شیمیایی، دود سیگار و سایر دخانیات را جذب کنند. چرا که برخی از اندازه‌ی آلاینده‌های این نوع ترکیبات کوچکتر از 0.3 میکرون هستند.

به همین دلیل توصیه می‌شود اگر به دنبال خرید دستگاه تصفیه هوا مجهز به فیلتر HEPA هستید از نمونه‌هایی انتخاب کنید که به یک فیلتر کربن‌ فعال هم تجهیز شده باشند چرا که این نوع فیلتر به این دستگاه تصفیه هوا کمک می کند که ذراتی را که فیلتر HEPA جذب نمی‌کند قادر به تصفیه باشند.

 

مزایای دستگاه تصفیه هوا دو فیلتره مجهز به فیلتر HEPAو فیلتر کربن‌دار:

 

گرد و غبار، گرده،آلاینده‌های حیوانات خانگی، گرده و سایر آلاینده‌های آلرژی‌زا را حذف می‌کند.

اکثر باکتری‌ها را از بین می‌برد

ذراتی که تصفیه و جذب دستگاه شده‌اند دوباره به هوا منتشر نخواهند شد

 

معایب دستگاه تصفیه هوا دو فیلتره مجهز به فیلتر HEPAو فیلتر کربن‌دار:

 

ممکن است باز برخی از گازهای شیمیایی، دود دخانیات و بوها را جذب نکند.

ذرات میکروسکپی ویروس‌ها را به خوبی جذب نمی‌کند

میکرو ارگانیسم‌هایی که در فیلتر جذب می ‌شوند می‌توانند تکثیر شوند و رشد آنها در مواقعی که دستگاه تصفیه هوا خاموش باشد می‌تواند باعث افزایش آلودگی هوا شود.

 دستگاه های تصفیه هوا

 

دستگاه تصفیه هوا با فیلتر کربن فعال

 

فیلتر‌های کربن فعال حاوی منافذ کوچک جذب آلاینده هستند که با فیلترهای شیمیایی موجود در خود به آلودگی‌ها واکنش نشان می‌دهند. این دستگاه‌های تصفیه هوا به این صورت عمل می‌کنند که کربن آلاینده‌ها را به خود جذب می‌کند و به دام می‌اندازد. دستگاه‌های تصفیه هوا مجهز به فیلتر کربن فعال برای حذف آلاینده‌هایی مانند دود، بو، مواد شیمیایی و حتی گازها بسیار مؤثر هستند. فیلترهای کربن فعال به ندرت به تنهایی در دستگاه تصفیه هوا مورد استفاده هستند و اغلب با سایر فیلترها به کار گرفته می‌شوند.

 

مزایای دستگاه‌های تصفیه هوا مجهز به فیلتر کربن فعال:

 

در دسترس هستند

آلاینده‌های شیمیایی، گازها، دود سیگار و سایر دخانیات را جذب می‌کنند

آلاینده‌ها در صورت خاموشی دستگاه هم به هوا پخش نمی‌شوند.

 

معایب دستگاه‌های تصفیه هوا مجهز به فیلتر کربن فعال:

 

گرد و غبار و سایر آلاینده‌های آلرژی‌دار را حذف نمی‌کنند.

میکروارگانیسم‌ها را از بین نمی‌برند.

 

دستگاه تصفیه هوا با فیلتر یونیزه

 

فیلترهای یونیزه در اطراف دستگاه تصفیه هوا تولید یون منفی می‌کنند. یون‌های منفی تولید شده گرد و غبار و ذرات آلرژن مثبت را به خود جذب می‌کند در نتیجه باعث سنگین شدن این ذرات و سقوط آنها بر کف زمین می‌شوند. درست مانند سایر ذرات سنگین هوا که به زمین جذب می‌شوند این ذرات نیز نهایتا به زمین جذب خواهند شد. این بدین معنی است که اغلب در اطراف دستگاه تصفیه هوا کثیف و سیاه خواهند بود. البته برخی از دستگاه‌های دارای فیلتر یونیزه دارای صفحه‌ای فلزی هستند تا آلاینده‌ها بر روی آنها سقوط کنند که باید برای موثر بودن تصفیه هوا این صفحات مرتبا تمیز شوند.

دستگاه‌های یونیزه معمولا ارزان‌تر از سایر انواع دستگاه‌های تصفیه هوا هستند و برای زدودن و رفع آلاینده‌هایی همچون دود مناسب هستند. با این حال اگر شما مشکل گرد و غبار و ذرات آلرژن دارید یک دستگاه مجهز به فیلتر یونیزه نمی‌تواند بهترین انتخاب باشد زیرا این ذرات را به خوبی جذب نمی‌کند. نگرانی دیگر در خصوص این دستگاه‌های تصفیه هوا این است که این نوع دستگاه‌ها معمولا بر خلاف سایر انواع دستگاه‌های تصفیه هوا تولید کننده ازن هم هستند.

ازن وقتی وارد ریه‌های انسان شود باعث بروز علائم دیگری از بیماری‌ها می‌شود. ازن به عنوان گازی سمی طبقه‌بندی می‌شود و می‌تواند به راحتی به ریه‌ها آسیب برساند، بیماری آسم را تقویت می‌کند و حتی می‌تواند منجر به مرگ در برخی افراد شود. این‌ها همه حقایق مهمی هستند که باید برای خرید دستگاه تصفیه هوا مد نظر قرار دهید.

 

مزایای دستگاه تصفیه هوا مجهز به فیلتر یونیزه:

 

ذرات تا اندازه 0.01 میکرون را به خود جذب می‌کنند

قادر به از بین بردن باکتری‌ها، دودها، گازهای سمی و خطرناک و انواع ویروس‌ها هستند

بدون هیچ گونه سر و صدایی هستند زیرا در ساخت این دستگاه‌ها از هیچ موتوری استفاده نشده است.

 

معایب دستگاه تصفیه هوا مجهز به فیلتر یونیزه:

 

ذرات را در هوا جذب می‌کنهد اما نه از محیط. ذرات روی زمین، دیوارها و مبلمان قرار می‌گیرند و با هر حرکتی دوباره ممکن است به هوا انتشار پیدا کنند.

تولید کننده ازن که خود نوعی گاز سمی است می‌باشند

توانایی از بین بردن بو را ندارد.

 

دستگاه تصفیه هوا با اشعه فرابنفش UV

 

این دستگاه تصفیه هوا با استفاده از نور و اشعه UV کار می‌کند. اشعه UV با تابش به باکتری‌ها و پاتوژن‌ها پیوند‌های مولکولی آنها را با استفاده از DNA می‌شکند و از بین می‌برد. فیلترهای UV در اصل هیچ فیلتری انجام نمی‌دهند و اصلا فیلتراسیونی در کار نیست، این دستگاه تصفیه هوا با استفاده از اشعه‌های نور ماوراء بنفش ذرات و آلاینده‌های هوا را هدف قرار می‌دهد.

دستگاه تصفیه هوا مجهز به UV برای کشتن باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌های انگلی و ذرات پوستی حیوانات خانگی بسیار مناسب هستند. اما متاسفانه خیلی در مورد گرد و غبار و آلرژن‌ها مفید عمل نمی‌کنند و یا مواد جامد در هوا را به خوبی از بین نمی‌برند. دستگاه تصفیه هوا مجهز به اشعه UV برای بخصوص افراد بیمار بسیار مفید هستند زیرا عوامل بیماری‌زا مانند ویروس و باکتری‌ها را به کلی از بین خواهند برد. اغلب در مراکز بیمارستانی و استریل مانند آزمایشگاه، آشپرخانه و محل نگهداری غذا و مواد اولیه و ... از دستگاه تصفیه هوا مجهز به اشعه UV استفاده می‌شود. استفاده خانگی این نوع دستگاه‌ها هم برای مکان‌هایی که بیمار دارند بسیار توصیه می‌شود.

عملکرد مطلوب دستگاه تصفیه هوا UV را زمانی خواهید دید که این دستگاه به فیلترهای دیگری هم برای از بین بردن سایر آلاینده‌ها مجهز شده باشد. به این ترتیب آنها می‌توانند طیف وسیعی از آلاینده‌ها مانند بوها، گازهای شیمیایی، آلرژن‌ها، گرد و غبار و ... که اشعه UV به تنهایی قادر به حذف آنها نیست را از بین ببرند.

اما فیلترهای UV باید از نوع با کیفیت و مطلوب باشند زیرا اگر به خوبی عمل نکنند ممکن است به درستی اشعه خود را پراکنده نکنند و خود به عنوان یک نگرانی برای سلامتی باشند بخصوص اگر این دستگاه تصفیه هوای مجهز به اشعه UV از نوع تولید کننده ازن در هوا هم باشد. بنابراین اگر به دنبال خرید دستگاه تصفیه هوا مجهز به اشعه UV هستید ابتدا اطمینان پیدا کنید که تولید کننده ازن نباشد و بعدا کیفیت اشعه UV آن از نوع بی خطر باشد.

 

مزایای دستگاه تصفیه هوا با اشعه UV

 

همه انواع میکروارگانیسم‌ها ، میکروب‌ها، باکتری‌ها و قراچ‌ها و عوامل بیماری‌زا را از بین می‌برند.

برای بهبود بیماری و جلوگیری از تشدید بیماری بسیار مناسب هستند.

 

معایب دستگاه تصفیه هوا با اشعه UV :

 

اغلب آلرژن‌ها، گرد و غبارها و جامدات هوا را از بین نمی‌برند

توانایی حذف بو، دود و گازهای شیمیایی را ندارند.

 

حال که با انواع دستگاه تصفیه هوا و فیلترهای موجود در آنها آشنا شدید، اولین گام برای انتخاب یک دستگاه تصفیه هوا شناسایی نوع آلاینده‌های محل زندگی و یا کار شما است. با شناسایی و داشتن ایده برای اینکه چه نوع آلاینده‌هایی را می‌خواهید از بین ببرید، به راحتی می‌توانید فیلتر مورد نظر خود را در دستگاه تصفیه هوا جستجو کنید. مثلا اگر سیگاری در منزل دارید یک فیلتر HEPA به تنهایی کافی نیست و باید به فیلتر کربن فعال نظر داشته باشید. اگر تمایل به از بین بردن آلرژن‌ها ، گرد و غبار، باکتری‌ها، قارچ گیاهان و حیوانات و... هستید بهتر است دستگاه تصفیه هوایی را انتخاب کنید که از چند فیلتر بصورت هم زمان استفاده می‌کند.

اشتراک در واتساپ اشتراک در تلگرام