بی شک آب مایه‌ی حیات است با این حال افراد زیادی از مزایای آب آشامیدنی اطلاعی ندارند. از سوی دیگر با توجه به سطح آلودگی هشداردهنده‌ی این مایع، افزایش قابل توجهی در بیماری‌های مرتبط با آب آلوده وجود دارد. به عبارتی با توجه به کیفیت پایین آب آشامیدنی، افراد روز به روز بیشتر نگران سلامت خود هستند. از همین رو با توجه به اهمیت و ضرورت مصرف آب در سلامت انسان و هم‌چنین آلودگی این مایع حیات بخش، به ضرورت خرید دستگاه تصفیه آب خانگی بعنوان تصفیه کننده آب پی می بریم. بی شک میزان اندک مواد شیمیایی و یا فلزات سنگین موجود در آب، خطرناک نخواهد بود اما مصرف مداوم آب های آلوده به این مواد، مسلماً سلامت افراد را به خطر می اندازد.

برای داشتن آب آشامیدنی تمیز و عاری از میکروب امروزه دستگاه تصفیه آب خانگی بعنوان تصفیه کننده آب به نیاز مبرم هر خانواده تبدیل شده است که بدون آن مسلماً نمی توان زندگی سالمی را تجربه کرد. در فرایند تصفیه آب با دستگاه تصفیه آب خانگی به منظور حذف مواد شیمیایی ناخواسته و مضر، آلودگی ها، گل و لای، رسوبات مضر و گازهای سمی از آب آلوده، فرآیندهای تصفیه، تقطیر و لای گیری صورت می گیرد.

مزایای متعددی در زمینه‌ی نصب یک تصفیه کننده آب وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است:

1- آب آشامیدنی سالم، خالص و سلامت:

اولین و مهم‌ترین کاربرد دستگاه تصفیه آب خانگی بعنوان تصفیه کننده آب، تولید آب سالم است که برای افراد سودمند خواهد بود. آبی که از میان دستگاه تصفیه آب خانگی عبور می¬کند، معمولاً از باکتری، فلزات سنگین و حتی مواد شیمیایی، دارای آلودگی به مراتب کمتری نسبت به آبی که مستقیماً از شیر آّب عبور کرده، خواهد بود.

2- طعم آب سالم:

به دلیل وجود مواد شیمیایی مضر در آب، ممکن است آب آشامیدنی طعم آهن و یا طعمی تلخ داشته باشد. دستگاه تصفیه آب خانگی بعنوان تصفیه کننده آب، بواسطه‌ی حذف مواد شیمیایی مضر از سطح آب و حفظ عناصر سالم و مغذی آن، خالص ترین طعم آب را پدید می آورد.

3- کابرد آسان:

استفاده از تصفیه کننده آب بسیار راحت تر از خرید مداوم آب معدنی است. چرا که با استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی برای تصفیه آب، در هر زمان به آب سالم دسترسی خواهید داشت. نیازی به حمل و نقل آب سالم داخل بطری وجود ندارد. چرا که با باز کردن شیر آبی که از دستگاه تصفیه آب خانگی بعنوان تصفیه کننده آب برخوردار است می توانید به آب سالم و بهداشتی دسترسی پیدا کنید.

4- قیمت منطقی:

به لحاظ مالی هزینه‌ی استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی به مراتب کمتر از آب‌های سالم، از جمله آب معدنی خواهد بود. طبق بررسی های صورت گرفته در اکثر موارد، آب معدنی همان آب تصفیه نشده‌ی شیر بوده و یا آب‌های تصفیه شده بواسطه‌ی تصفیه کننده های تجاری می باشند که چندان سالم نیستند. در نتیجه با خرید آب معدنی صرفاً هزینه‌ی برند آن را می پردازید. به عبارتی ممکن است هزینه‌ی دستگاه تصفیه آب خانگی برای تصفیه آب در ابتدا زیاد به نظر برسد اما با برآورد قیمت خرید بطری های آب معدنی در دراز مدت و عدم سلامت آن‌ها، در نهایت خواهید دید که هزینه‌ی دستگاه تصفیه آب خانگی به مراتب ارزان‌تر بوده و آب سالم و بهداشتی خواهید داشت.

5- دوستدار محیط زیست:

بی شک استفاده از بطری های آب اشامیدنی در نهایت منجر به افزایش آلودگی و زباله می شوند. چرا که بطری¬های آب معدنی غیرقابل بازیافت بوده و سال ها می توانند منبع آلودگی باشند. در حالی که دستگاه تصفیه آب خانگی به هیچ وجه آلودگی منتشر نکرده و دوستدار محیط زیست محسوب می¬شوند.

6- کاهش رسوبات آهک:

به علاوه استفاده از آب تصفیه شده در آشپزخانه، منجر به کاهش رسوبات آهک در ظروف آشپزخانه همچون قهوه‌ساز، چای‌ساز و یا کتری های برقی می شود. البته این جزء مزایای جانبی دستگاه تصفیه آب خانگی محسوب می شود.

علاوه بر این استفاده از آب تصفیه شده شانس ابتلا به بیماری های ناشی از آب آلوده را کاهش داده و منجر به حفظ سلامت شما شده و در نتیجه هزینه های درمانی افراد را کاهش می دهد.

 

انواع دستگاه تصفیه آب خانگی:

دستگاه تصفیه آب خانگی
1. تصفیه کننده اسمز معکوس:

در این دستگاه آب بواسطه یک پمپ فشار بالا و فیلتر شدن آلاینده ها از غشای نیمه تراوا عبور می کند. در این روش آلاینده های بیشتری فیلتر می شوند.

2. تصفیه کننده اشعه ماورای بنفش:

این دستگاه میکرو ارگانیسم های چون باکتری ها و ویروس ها را بواسطه پرتو ماورای بنفش از بین می برد.

3. تصفیه کننده فراپالایش:

این دستگاه همانند دو دستگاه بالا بوده و از یک غشای فیلتری برخوردار است که اندکی بزرگتر از حد معمول است. از سوی دیگر این دستگاه قادر به حذف آلودگی های نامحلول و میکروارگانیسم ها می باشد.

 

راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب:

• ارزیابی انواع دستگاه تصفیه آب خانگی:

اولین گام مطابق راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب ارزیابی انواع این دستگاه ها با یکدیگر و انتخاب مناسب ترین گزینه می باشد. هر یک از این دستگاه ها از خصوصیات منحصربفرد، مزایا و یا معایبی برخوردارند که می بایست متناسب با نیاز از بین آنها یکی را برگزینید.

• ظرفیت ذخیره سازی:

جمعیت خانوارها متفاوت می باشد و به همان ترتیب ظرفیت ذخیره سازی دستگاه ها نیز متفاوت خواهد بود. چنانچه خانواده پرجمعیتی هستید، می بایست از دستگاهی با ظرفیت ذخیره سازی بالا استفاده نمایید. در حالی که برای خانوارهای کوچک دستگاه های با منبع 7 لیتری نیز کافی خواهد بود. به علاوه برخی دستگاه ها به محض کم شدن سطح آب به صورت خودکار مخزن را پر می کنند. از همین رو گام دوم مطابق راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب بررسی میزان ظرفیت ذخیره سازی دستگاه است.

• سنجش و ارزیابی آب:

گام سوم در راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب آن است که قبل از خرید و نصب هر گونه دستگاه تصفیه آب خانگی شما می بایست آب را آزمایش نمایید تا از مواد مضر و خطرناک آن مطلع شده و بر اساس آن دستگاه تصفیه آب خانگی مناسب را خریداری نمایید. مثلاً در صورت وجود درصد بالای نیترات دستگاه تصفیه اسمز معکوس مناسب خواهد بود.

• تعمیر و نگهداری و خدمات پس از فروش:

مسلماً دستگاهی که از خدمات پس از فروش برخوردار است و پیشنهادات تعمیر و نگهداری خوبی ارائه می کند. گزینه منطقی به نظر می رسد. این گام را می توان آخرین گام در راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب عنوان کرد.

پس از آگاهی از اهمیت نوشیدن آب، برای سلامت انسان نگرانی اصلی افراد بی شک تامین آب سالم خواهد بود. یکی از راهکارهای برخورداری از آب سالم، استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی و تصفیه کننده آب می باشد.

اشتراک در واتساپ اشتراک در تلگرام