آلودگی هوا در محیط بسته‌ای مانند خانه موضوعی کاملاً طبیعی است. اما اینکه این نوع آلودگی هوا به عنوان یکی از پنج مورد مهم‌ترین مسائل آسیب‌زا به سلامتی انسان شناخته شده باعث بروز نگرانی می‌شود. به همین دلیل بهترین راه برای کنترل و از بین بردن این خطر حذف این نوع آلاینده‌ها از محیط زندگی است. هوای خانه باید به خوبی تهویه و تصفیه شود. به دلیل اینکه تهویه هوا لزوماً به معنی تصفیه هوا نیست و امکان ورود و خروج مجدد آلاینده‌ها را به همراه دارد و از طرفی در صرفه‌جویی در مصرف انرژی نمی‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد، بنابراین بهترین روش خرید دستگاه تصفیه هوا مناسب است.

دستگاه تصفیه هوا در مدل‌ها مختلفی این روزها توسط تولیدکنندگان و بسته به نیاز مشتریان وارد بازار می‌شود. از دستگاه تصفیه هوا مرکزی گرفته تا دستگاه‌های تصفیه هوا منازل که در منزل نصب می‌شوند و یا حتی دستگاه تصفیه هوا قابل حمل که می‌تواند در محیط‌های مورد نیاز استفاده شود. بنابراین برای انتخاب بهترین دستگاه تصفیه هوا بهتر است با ما همراه باشید و یا به یکی از بهترین محصولات تصفیه هوا راد گستر مراجعه نمایید.

 

آلاینده‌های داخل خانه

 

قبل از هر چیز لازم است با آلاینده‌هایی که داخل منزل شما قرار دارند بیشتر آشنا شوید تا بهترین دستگاه تصفیه هوا را بتوانید متناسب با این آلاینده‌ها انتخاب کنید. از این دست آلاینده‌ها می‌توان موارد زیر را که مهم‌ترین و متداول‌ترین آن‌ها هستند را نام برد:

 

ذرات جامد مانند گرد و غبار ، دوده، شوره و پوسته حیوانات، دود تنباکو و سیگار، ذرات تولید شده از احتراق‌های داخلی مثل اجاق گاز آشپزی و ذرات مربوط به موجودات میکروسکوپی

باکتری‌ها، ویروس‌ها و سایر میکروب‌های خطرناک گازهای آلاینده‌ی مختلف. این گازها از فرآیند احتراق و واکنش‌های شیمیایی به وجود می‌آیند مانند الکل، رنگ، تمیز کننده‌های مختلف، آفت‌کش‌ها، محصولات آرایشی، و حتی مبلمان و مواد ساختمانی

 

خرید دستگاه تصفیه هوا آیا می‌تواند همه‌ی این آلاینده‌ها را از بین ببرد؟

 

جواب مثبت است. ساخت دستگاه تصفیه هوا در همین راستا بوده و انواع مختلفی از بهترین دستگاه‌های تصفیه هوا در بازار وجود دارد که برای حذف انواع آلاینده‌ها مناسب است و تنها وظیفه شما انتخاب بهترین دستگاه تصفیه هوا متناسب با شرایط خودتان است.

 

دو نوع دستگاه تصفیه هوا می‌توانند ذرات را به خوبی تصفیه کنند. دستگاه تصفیه هوا با فیلترهای مکانیکی یا فیلترهای الکترونیکی.

دستگاه تصفیه هوا مجهز به فیلتر مکانیکی از فیلترهایی با کیفیت برخوردار است که ذرات معلق در هوا را به خود جذب می‌کند. اما بهترین دستگاه تصفیه هوا برای ذرات معلق در هوا بی‌تردید دستگاه تصفیه هوا مجهز به فیلترهای الکترونیکی است. این دستگاه‌ها از یک فرآیند الکترواستاتیک برای جذب آلاینده‌ها استفاده می‌کنند. آن‌ها از طریق بخشی از دستگاه به نام یونیزاسیون هوا را به سمت خود کشیده و ذرات را جذب خود می‌کنند.

سپس این ذرات را بر روی صفحاتی مسطح جمع آوری می‌کنند که همانند یک مخزن آلودگی را انبار می‌کند. ژنراتورهای این نوع دستگاه‌ها یون‌ها را به هوا پخش می‌کنند، این یون‌ها به ذرات معلق جذب می‌شوند و درست همانند یک آهن‌ربا آن‌ها را به سمت این سطوح می‌کشانند. ذرات یونیزه شده سنگین می‌شوند و به سطح مخزن دستگاه سقوط می‌کنند.

 

دستگاه‌های تصفیه هوا مناسب برای تصفیه آلاینده‌های گازی از یک ماده به نام سوربنت یا همان کربن فعال استفاده می‌کنند که باعث جذب آلاینده‌های گازی می‌شوند. این فیلترها گازهای موجود در هوا را با عبور از خود تصفیه می‌کنند. اما این نوع دستگاه‌های تصفیه هوا اغلب برای تصفیه چند نوع خاص گاز موجود در هوا طراحی می‌شوند و به همین دلیل نمی‌توان انتظار داشت همه‌ی انواع گازهای موجود در هوا را تصفیه کنند. به عنوان مثال اکثر دستگاه‌های تصفیه هوا مجهز به فیلتر سوربنت توانایی حذف گاز دی اکسید کربن را بصورت کامل ندارند.

 بهترین دستگاه تصفیه هوا

برخی از دستگاه‌های تصفیه هوا از تکنولوژی اشعه‌ی ماوراء بنفش(UV) استفاده می‌کنند. این نوع دستگاه‌ها را دستگاه‌های تصفیه هوای ماوراء بنفش و یا فتوکاتالیتی اکسیداسیون می‌نامند. بسیاری از این دستگاه‌ها متأسفانه برای تصفیه هوا از منابع اوزن استفاده می‌کنند که خود نوعی گاز سمی است و می‌تواند عوارض ریوی شدیدی به همراه داشته باشد.

اما برخی از این دستگاه‌ تصفیه هوا اشعه‌ی ماوراء بنفش یا لامپ‌های UV استفاده می‌کنند که می‌توانند آلاینده‌های بیولوژیکی مانند انواع ویروس‌ها، باکتری‌ها، آلرژن‌ها و پوسته حیوانات خانگی را از بین ببرند و در ضمن ایمن هستند.

برخی دیگر از این نوع دستگاه‌های تصفیه هوا ضمن برخورداری از اشعه‌ی UV از ماده‌ای به نام کاتالیزور هم استفاده می‌کنند که به نور واکنش نشان می‌دهد. این دستگاه تصفیه هوا برای از بین برندن آلاینده‌های گازی با استفاده از روش‌های بی خطر طراحی شده اما نمی‌تواند به خوبی ذرات را از محیط تصفیه کند.

 

بهترین دستگاه تصفیه هوا برای خانه را چگونه انتخاب کنیم؟

 

برای خرید دستگاه تصفیه هوا با فیلتر مکانیکی به نکات و راهنمایی‌های زیر توجه داشته باشید:

دستگاه تصفیه هوا مجهز به فیلتر مکانیکی برای جذب ذره‌های بزرگتر هوا مانند گرد و غبار و آلرژن‌های سوسک و برخی از حشرات و آلودگی‌های حیوانات خانگی مناسب هستند اما به دلیل اینکه ذرات خیلی سبک هستند و با هر حرکتی به هوا معلق می‌شوند این فیلترها نمی‌توانند در حذف آنها خیلی خوب عمل کنند. فعالیت‌های روزمره مانند راه رفتن، پخت و پز و... هم در کندتر شدن و عملکرد بدتر دستگاه تاثیر گذار است. برای خرید دستگاه تصفیه هوا فیلتر مکانیکی باید خریدار به کارایی دستگاه نگاه کند که تا چه اندازه دستگاه توانایی از بین بردن ذرات هوا را بخصوص در هنگام عبور هوا از این دستگاه دارد.

فیلترهای تخت با پانل MERV با اندازه 1تا 4 معمولا در محیط‌های مسکونی و برای تهویه مطبوع کاربرد دارند. در اغلب موارد کاربرد این نوع سیستم‌ها برای خنک کردن برخی از تجهیزات است و نه برای تهویه و تصفیه هوا. اغلب اگر ذراتی را هم تصفیه کننده ذرات خلی بزرگ هستند. فیلترهای MERV از 5 تا 13 به طور قابل ملاحظه‌ای ذرات کوچک و بزرگ هوا را تصفیه می‌کنند. این نوع فیلترها اغلب همانند دستگاه تصفیه هوا با فیلتر HEPA عمل می‌کنند ولی کمی کارایی کمتری دارند.

فیلترهای MERV با اندازه 14 تا 16 گاها با فیلترهای HEPA اشتباه گرفته می‌شوند. این در حالی است که فیلترهای HEPA به عنوان سیستم‌های حرفه‌ای شناسایی می‌شوند و اغلب در محیط خانه کارایی ندارند.

هیچ سیستم اندازه‌گیری درستی برای فیلترهای مکانیکی وجود ندارد. آن‌ها به همان اندازه که برای حذف ذرات کوچک ممکن است خوب عمل کنند اما گاهی ذرات بزرگتر را به خوبی جذب نمی‌کنند.

 

خرید دستگاه تصفیه هوا 

 

اگر چه اندازه‌گیری استانداردی برای کارایی فیلترهای دستگاه تصفیه هوا فاز گازی وجود ندارد اما روش ASHRAE یک روش در حال توسعه و مناسب برای انتخاب یک دستگاه تصفیه هوا مناسب برای حذف آلاینده‌های گازی است. در کل این نوع دستگاه‌ها خیلی کمتر در خانه نسبت به دستگاه‌های فیلتردار برای حذف ذرات هوا استفاده می‌شود. طول عمر کوتاه‌تری دارند و در صورت پر شدن فیلترها، دستگاه دیگر به خوبی عمل نمی‌کند. بنابراین برای خرید دستگاه تصفیه هوا برای منزل اغلب گزینه مناسبی نیستند.

 

دستگاه تصفیه هوای خانگی از بین برنده آلاینده

 

همان دستگاه‌های مجهز به UV که این نوع دستگاه‌ها هم روش استانداردی برای اندازه گیری ندارند. اغلب برای از بین بردن آلودگی‌های میکروبی و آرژن‌ها، ویروس‌ها و باکتری‌ها کاربرد دارند. برای خرید دستگاه تصفیه هوا مجهز به UV باید از نبود مخازن منتشر کننده ازن در هوا اطمینان حاصل نمایید. ضمنا باید در نظر داشته باشید که این نوع دستگاه با فیلترهای جانبی دیگر نیز مانند فیلتر کربن فعال بصورت ترکیبی ساخته شده باشد تا بازدهی بالاتری داشته باشد. هر چند خود اشعه ماوراء بنفش گاها باعث برخی آسیب‌های ناشناخته می‌شود و دستگاه‌های تصفیه هوا بی‌کیفیت مجهز به UV خودشان ممکن است نوع دیگری از آلاینده را تولید کنند.

در نهایت به نظر می‌رسد هر چند استفاده از دستگاه تصفیه هوا اکیداً و بخصوص برای کاهش بیماری‌های مختلف و آلرژی‌های فصلی و... توصیه می‌شود ولی انتخاب یک دستگاه تصفیه هوا با کیفیت اهمیت زیادی دارد. بهترین دستگاه تصفیه هوا متناسب با نوع آلاینده‌های محل زندگی شما و با توجه به نوع ساختار آنها باید انتخاب شود ولی با این وجود استفاده از خدمات مشاوره کارشناسان این حوزه و استفاده از محصولات داخلی که بیشتر با ساختار آلاینده‌های ایران تناسب داشته باشند می‌تواند هموراه بهترین انتخاب باشد.

اشتراک در واتساپ اشتراک در تلگرام