مسلما ضرورت استفاده از یک آب تصفیه کن خانگی به میزان آلاینده های موجود در آب منطقه شما بستگی دارد. میزان آلودگی آب شرب در مناطق مختلف، متفاوت بوده و در هر منطقه نسبت آلاینده ها با هم فرق دارد. لذا با استفاده از روشها و دستگاه های تست آلودگی آب، می توان به میزان سختی آب و آلودگی آن پی برد.

عوامل زیر لزوم استفاده از دستگاه های تصفیه آب را ایجاد می کنند.

خطرات میکروبیولوژیکی

باکتری ها: باکتری های بیماری زا ترین مواد موجود در آب هستند که نتیجه آلودگی آب به مدفوع انسان یا حیوان است. مواد ضد عفونی کننده مانند کلر معمولا باکتری ها را از بین می برد. تهدید بالقوه دیگر باکتری ها، باکتری های در حال رشد در سیستم های لوله کشی آب می باشند.

تک یاخته ها: این گروه شامل انواع انگل ها و ژیاردیا می باشد. وجود این انگل ها در آب می تواند بسیار خطرناک بوده و آسیب جدی به بدن ما وارد کند.

ویروس ها: برخی از ویروس ها که می تواند در آب وجود داشته باشند به طور بالقوه مضر و خطرناک هستند. در حالی که مواد ضد عفونی کننده آب معمولا بسیاری از ویروس ها را می کشد، برخی ار آنها ممکن است هنوز زنده مانده باشند.

لزوم استفاده از دستگاه آب تصفیه کن

خطرات مواد شیمیایی

آفت کش ها و علف کش ها: این نوع از عوامل شیمیایی بیماری زا عموما در مناطق روستایی و در آبهای زیر زمینی یافت می شوند که بطور کل در صنعت کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرند.
نیترات / نیتریت: منابع اصلی به وجود آورنده این مواد شیمیایی فاضلاب ها و کود های کشاورزی هستند. آبهای زیرزمینی در مناطق روستایی به احتمال زیاد دارای غلظت بالای نیترات هستند. در حالی که خود معمولا نیترات بی ضرر است، ولی تبدیل آن به نیتریت در بدن مشکلات فراوانی ایجاد می کند.

کلر: کلر و یا کلرامین است که معمولا برای حذف باکتری های مضر در آب استفاده می شوند، در مقدار بیش از اندازه مجاز می تواند برای بدن مضر باشد.

فلوراید: اضافه کردن فلوراید در آب آشامیدنی از دهه 1960 برای جلوگیری از پوسیدگی دندان در جهان معمول شده است. مصرف بیش از اندازه این ماده از طریق آب می تواند برای بدن ما و به خصوص نوزادان مضر باشد.

آلومینیوم: وجود مواد شیمیایی حاوی آلومینیوم در آب برخی مناطق گزارش شده است. مصرف این مواد از طریق آب آشامیدنی می تواند عوارض شدیدی در بدن ایجاد نماید.

عوامل و خطرات بیماری زای بالا می تواند لزوم خرید یک دستگاه تصفیه آب خانگی را ایجاب نماید.

ضرورت استفاده از دستگاه تصفیه کننده آب

امروزه با آلوده شدن بیشتر منابع آب در جهان، ضرورت استفاده از تصفیه کننده‌های آب بر کسی پوشیده نیست. چرا که، آبی که می‌نوشیم، ممکن است شامل خاک، مواد معدنی، مواد شیمیایی و سایر ناخالصی‌هایی باشد که ضمن ناسالم بودن، در طعم و بوی آن نیز تأثیر می‌گذارد. بعضی از این آلاینده‌ها می‌تواند سلامتی شما را به خطر اندازد، به ویژه اگر آب مصرفی، حاوی موجودات میکروسکوپی و باکتری‌هایی باشد که عامل ایجاد بیماری‌های جدی هستند.

تصفیه آب به کمک دستگاه‌های تصفیه کننده آب خانگی یا صنعتی، با حذف این ناخالصی‌ها، علاوه بر این که آن را قابل نوشیدن می‌کند، باعث بهبود طعم و بوی آب نیز می‌شود. 
در این مطلب می خوانیم:

انواع تصفیه کننده‌های آب

به طور کلی، امروزه انواع مختلفی از فناوری‌های پیشرفته‌ی تصفیه آب در بازار وجود دارد؛ از تصفیه کننده ‌آب از فیلتر‌های ساده گرفته تا دستگاه تصفیه کننده آب پیشرفته با استفاده از تکنولوژی غشایی برای فیلتر کردن آب و پس از آن، ضدعفونی کردن آب با فیلتر‌های لامپ UV. در اینجا رایج‌ترین روش‌های تصفیه آب برای مصارف خانگی را معرفی می‌کنیم:

 

تصفیه آب RO یا اسمز معکوس

اسمز معکوس، روشی است که به طور گسترده‌ای برای تصفیه آب به کار می‌رود و در آن از فناوری غشایی برای حذف نمک‌ها، ناخالصی‌ها و میکروب‌ها استفاده می شود.

تصفیه آب UF 

این روش هم مانند روش اسمز معکوس، از فناوری غشایی اما با حفره‌های بزرگ‌تر استفاده می‌کند. غشای UF به طور مکانیکی، تمام ذرات کلوئیدی را از جمله پاتوژن‌ها، عوامل و باکتری های بیماری‌زا را از آب می‌زداید.

تصفیه آب UV 

در این روش، از فناوری ژرتو فرابنفش برای از بین بردن تمام میکروب‌ها، باکتری‌ها، کیست‌ها و... از آب به کمک یک لامپ جیوه‌ای، استفاده می‌شود. طی تصفیه آب به کمک این فرایند، 99.99 درصد از موجودات و ناخالصی‌های مضر آب از بین می‌رود.

 

تصفیه آب به کمک فیلتر شمع

تصفیه‌کننده‌های آب با فیلترهای شمع، دارای یک مکانیزم بسیار اساسی هستند. به این ترتیب که فیلتر شمع بدون استفاده از انرژی الکتریکی و با داشتن منافذ بسیار دقیق و عمیق، اجازه‌ی عبور ناخالصی‌ها را نمی‌دهد.

 

تصفیه آب به کمک فیلتر کربن فعال

فیلتر کربن استفاده شده در این نوع از تصفیه کننده‌ها، می‌تواند به طور مؤثری در زدودن انواع مواد شیمیایی، مانند کلر، آفت‌کش‌ها و ناخالصی ها عمل کند.  ضرورت استفاده از آب تصفیه کن

دستگاه‌های تصفیه کننده آب چگونه کار می‌کنند؟

 

دستگاه‌های تصفیه آب خانگی، بسته به نوع خود، کاربردهای مختلفی دارند که در زیر با برخی از آن‌ها آشنا می‌شویم:

 

حذف رسوبات

رسوبات موجود در آّب، باعث طعم ناخوشایند آب می شود. اکثر واحد‌های تصفیه کننده آب خانگی، از فیلتر‌های مکانیکی قابل تعویض استفاده می‌کنند. فیلتر‌های مکانیکی برای حذف برگ و خاشاک و سایر آلودگی‌ها، نظیر خاک، شن، انواع رسوبات استفاده می‌شود و ممکن است از جنس فلز، پارچه، سرامیک یا کاغذ باشد.

 

کاهش مواد معدنی

آهن و سایر مواد معدنی،‌ مثل کلسیم و منگنز، گرچه برای سلامتی انسان خطرناک نیست، اما وجود آن‌ها در آب، باعث ایجاد طعم ناخوشایند فلز می‌شود. آهن یا منگنز موجود در آب مورد استفاده هنگام شستشو، باعث ایجاد لکه‌های رنگی می شود و حتی می‌تواند باعث از بین رفتن رنگ در برخی ظروف از جمله ظروف چینی شود. همچنین، وجود این مواد در آب، راه لوله‌های آب را به مرور زمان مسدود می‌کند و باعث کاهش فشار آب می‌شود که گاهی هزینه‌‌های سنگینی در سیستم لوله‌کشی منازل برجای می‌گذارد.

 

حذف پاتوژن‌ها

پاتوژن‌ها، در واقع باکتری‌ها و عوامل بیماری‌زا هستند که باعث آلودگی آب می‌شوند. دستگاه‌ تصفیه آب، باکتری‌ها و انگل‌های مضر را از آب آشامیدنی می‌زداید. به عنوان مثال، عامل ژیاردیاسیس، بیماری انگلی و شایعی که باعث اسهال می‌شود و ممکن است تا 6 ماه ادامه داشته باشد، آب آلوده با مدفوع حیوان یا انسان است. یا انگل کریپتوسپوریدیوم که در برابر کلر مقاوم است و باید به کمک فیلتر‌های تصفیه آّب زدوده شود. این پاتوژن‌ها به طور مؤثر به کمک دستگاه تصفیه آب و با عبور از فیلتر‌های میکرو و نانو، از آب حذف می‌شوند.

 

کاهش کلر

اکثر شرکت‌های آب و برق شهری برای قابل آشامیدنی کردن آب، از کلر استفاده می‌کنند چون قیمت آن ارزان است و برای کشتن بسیاری از باکتری‌ها در آب مؤثر عمل می کند. در عین حال که کلر، نقش یک ضدعفونی‌کننده خوب را بازی می‌کند، اما می‌تواند در آب ایجاد طعمی ناخوشایند کند و همچنین با واکنش با برخی فلزات، ترکیبات خطرناکی ایجاد کند. با این وجود، فیلتر کربن فعال به کار رفته در دستگاه‌ تصفیه آب، می‌تواند بو و طعم کلر را از آب حرف کند.

 

سرب زدایی

سازمان‌های بهداشتی در سراسر دنیا توصیه می‌کنند که آب مصرفی باید یک بار در سال از نظر وجود سرب و سایر آلاینده‌ها آزمایش شود. سرب، ‌در صورت مصرف خوراکی سمی است و باید از آب آشامیدنی زدوده شود. سرب معمولاً در مسیر عبور آب از لوله‌کشی‌های قدیمی و لحیم اتصال آن‌‌ها، وارد آب آشامیدنی می‌شود که با تعبیه‌ی دستگاه تصفیه کن آب خانگی می‌توان از شر آن خلاص شد. استفاده از فیلترهای اسمز معکوس، تقطیر و فیلترهای کربن طراحی شده به طور خاص برای حذف فلزات، به طور مؤثری سرب را از آب پاک می کند.

 

حذف آفت‌کش‌ها و مواد شیمیایی

قبل از دهه‌ی 1940، بیشتر آفت‌کش‌ها حاوی فلزات سنگینی بود که به راحتی در آب حل نمی‌شد، اما امروزه آفت‌کش‌ها به دلیل وجود سم‌های حلال در آب، به راحتی با آب ترکیب می‌شوند. فیلتر‌های کربن فعال در آب تصفیه کن خانگی، می‌تواند آفت‌‌کش‌ها و ترکیبات آلی فرار و شیمیایی موجود در آب را حذف کند.

 

آیا واقعاً به دستگاه تصفیه آب نیاز داریم؟

آب ناسالم و تصفیه نشده مشکلی بزرگ است که نه تنها در کشور‌‌‌‌‌‌‌‌های جهان سوم دردسرساز شده بلکه در کشورهای پیشرفته و مدرن نیز تصفیه آب کاری سخت و هزینه‌بر است. دسترسی به آب سالم که جزء ضروری‌ترین و حیاتی‌ترین نیازهای بدن ماست، ممکن است بسیار دشوار باشد.
قبل از پاسخ به این سؤال که آیا واقعاً به دستگاه تصفیه آب نیاز داریم یا نه، باید بدانیم که پیش از رسیدن آب به منازل و آماده شدن آب برای مصارف خانگی چه اتفاقی برای آب‌های زیر زمین و آب شیرین می‌افتد تا بدست ما برسد.

اهمیت تصفیه آب چیست؟

 

آب سالم و تصفیه شده‌‌ای که برای مصرف مناسب باشد، یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین نیازهای زندگی روزمره‌ی ماست. تصفیه آب و آماده‌سازی آن برای استفاده، کاری مهم و دارای سختی‌های فراوان است.

بر اساس تحقیقات به عمل آمده در بیشتر مناطق آب‌های شرب مصرفی به اندازه‌ی کافی سالم نیستند و مهم‌ترین دلیل آن صنایع بزرگ و آلودگی‌های محیطی است که باعث ناخالص شدن آب می‌شوند.

انواع آلودگی‌ها از آلودگی‌هایی که در طبیعت بر اساس وجود مواد معدنی اتفاق می‌افتد گرفته تا آلودگی‌های شیمیایی که توسط محصولات ساخته شده به دست انسآن‌ها تولید می‌شوند، می‌توانند بر سلامت آب‌ها تأثیر بگذارند. حتی بعضی از مواد شیمیایی که برای بهبود آب شهری استفاده می‌شوند مثل کلر و فلوراید نیز می‌توانند سمی‌باشند که عوارض جانبی قابل توجهی بر بدن انسان دارند.

برای اطمینان بیشتر به وسیله‌ی یک دستگاه تصفیه آب خانگی از بدن خود محافظت کنید!

این روز‌ها یک دستگاه تصفیه آب خانگی بهترین راه‌حل برای تهیه‌ی آب سالم در منازل می‌باشد. شما می‌توانید دستگاه را خودتان نصب نمایید و اطمینان پیدا کنید که آبی که شما و خانواده‌تان مصرف می‌کنید سالم و به دور از ناخالصی و آلودگی می‌باشد. فقط مطمئن شوید دستگاه تصفیه آب خانگی که شما انتخاب کرده‌اید، قسمت عظیم آلودگی‌های موجود در آب را بر طرف می‌نماید.

برای این کار انتخاب بهترین مارک تصفیه آب خانگی یکی از دشوار‌ترین مراحل در خریداری و نصب دستگاه تصفیه آب می‌باشد.

به طور معمول یک دستگاه تصفیه آب حرفه‌ای که ارزش خریداری داشته باشد، دستگاهی است که قابلیت تصفیه آب در 4 تا 5 مرحله را داشته باشد که هر یک از این مراحل قابلیت برطرف کردن آلودگی‌های خاص را دارا باشند. در مجموع پس از عبور آب از تمامی‌این مراحل، آب تصفیه شده توسط این دستگاه‌ها باید شما را در برابر هرگونه آلودگی محافظت نمایند.

از این رو خریداری بهترین مارک دستگاه تصفیه آب برای منازل نیاز به تحقیق و بررسی دارد. بر اساس تحقیقات و بررسی‌های انجام شده یک دستگاه تصفیه آب خانگی که دارای یک فیلتر آب اسمز معکوس با پیش فیلترهای کربن فعال به همراه یک نور ماوراء بنفش می‌باشد، بهترین گزینه برای تصفیه آب است.

بنابراین دستگاه تصفیه آب که دارای این مشخصات باشد، قابلیت این را دارد تا هزینه‌های صرف شده جهت خریداری و نصب آن را در مدت زمان کمتر از شش ماه برگرداند و 10 الی 15 سال آینده تنها با تعویض فیلتر آن به صورت سالانه کارایی خود را به بهترین شکل داشته باشد.

 

بهترین برند دستگاه تصفیه آب

چرا به دستگاه تصفیه آب نیازمندیم؟

آب می‌تواند شامل آلودگی‌های مختلفی باشد که مزه و بوی آن را تغییر دهد و بعضی از این آلاینده های آب آشامیدنی می‌توانند سلامت بدن را به خطر بیاندازند، مخصوصاً زمانی که دارای موجودات میکروسکپی و باکتری باشند.

دستگاه تصفیه آب به ما کمک می‌کند که درصد بالایی از آلودگی‌های موجود در آب از بین بروند و آب آشامیدنی ما بو و مزه بهتری پیدا کند. 
در اینجا به مراحلی که برای تصفیه آب توسط این دستگاه‌ها طی می‌شود اشاره می‌کنیم و امیدواریم با توجه به آن‌ها بتوانید بهترین مارک دستگاه تصفیه آب خانگی را برای مصرف خود انتخاب نمایید:

حذف رسوب

فیلترهای مکانیکی که برای حذف برگ‌ها و سایر آلودگی‌ها نظیر ذرات خاک، خاکستر و خاک رس از آب استفاده می‌شوند، ممکن است از صفحه نمایش‌های فلزی، پارچه ای، سرامیکی و یا کاغذی ساخته شوند که تمامی‌این مراحل باعث می‌شود ناخالصی‌هایی وارد آب شوند که به آن‌ها رسوب می‌گویند.

کاهش مواد معدنی توسط تصفیه آب

آهن و سایر مواد معدنی مثل کلسیم و منیزیم برای سلامتی انسان مضر نیستند اما آن‌ها می‌توانند مزه‌ی آب را تغییر دهند و باعث شوند آب آشامیدنی به اندازه‌ی کافی برای ما گوارا نباشد. این مواد معدنی ممکن است باعث شوند بر روی لباس‌های شسته شده لکه‌هایی بوجود بیاید و یا باعث از بین رفتن رنگ ظروف شوند. همچنین این مواد معدنی ممکن است در لوله‌های آب رسوب کرده و باعث کاهش فشار آب شوند و شما را با مشکل مواجه کنند.

حذف پاتوژن‌ها( انگل‌ها و باکتری‌های بیماری زا)

تصفیه آب برای حذف باکتری‌ها و انگل‌های مضرر موجود در آب لازم و ضروری است. بعضی از این باکتری‌ها باعث بروز بیماری‌های می‌شود که ممکن است هفته‌ها به طول انجامد. این باکتری‌ها و انگل‌ها حتی می‌توانند برای ماه‌ها در محیط باقی بمانند. این پاتوژن‌ها به طور مؤثر توسط عبور آب از طریق فیلتر‌های میکرو، فوق العاده و نانو فیلتر‌ها موجود در دستگاه تصفیه آب حذف می‌شود.

کاهش کلر

بیشتر دستگاه‌ها و شرکت‌ها دولتی برای ضدعفونی و میکروب‌زدایی آب از کلر استفاده می‌کنند زیرا کلر ماده‌ای ارزان است و استفاده از آن آسان می‌باشد هم‌چنین می‌تواند بسیاری از میکروب‌ها و باکتری‌ها و حتی بعضی از ویروس‌ها را از بین می‌برد. درست است که کلر ضد عفونی کننده قوی ای هست،

اما می‌تواند بو و مزه آب را تغییر دهد. همچنین می‌تواند با برخی از فلزات واکنش دهد و‌ترکیبات خطرناکی ایجاد کند. این در حالی است که یک فیلتر کربن فعال موجود در دستگاه تصفیه آب خانگی می‌تواند باعث حذف بوی کلر و مزه آن از آب می‌شود.

حذف سرب خطرناک

سرب ماده‌ای سمی‌است که می‌تواند از طریق لوله کشی‌های قدیمی‌ و یا لحیم‌کاری که برای اتصال لوله‌ها استفاده شده است وارد آب شود. سرب موجود در آب را می‌توان از طریق تصفیه آب به وسیله فیلترهای اسمز معکوس، تقطیر و فیلترهای کربنی که برای حذف فلز طراحی شده‌اند از آب خارج کرد.

حذف آفت‌کش‌ها و مواد شیمیایی

امروزه بسیاری از آفت‌کش‌های مدرن در آب حل می‌شوند و بقایایی از آن‌ها در آب می‌ماند. بنابراین برای سالم بودن آب نیاز است با استفاده از فیلترکربن آن‌ها را از آب حذف کرد.
برای اینکه بتوانیم آبی سالم و مناسب آشامیدن در اختیار داشته باشیم، باید تمامی‌این مواد با استفاده از بهترین برند دستگاه تصفیه آب از آب حذف شوند.

بر اساس تحقیقات انجام شده یک دستگاه تصفیه آب غیر از تصفیه آب می‌توانند باعث بهبود بو و مزه آب شوند. اما باید در هنگام خرید دقت کافی را داشت زیرا همه ی آن‌ها دارای تائیدیه لازم توسط مراکز بهداشتی نیستند، از این رو پیدا کردن بهترین مارک تصفیه آب خانگی که برای نیاز شما مناسب باشد،

به تحقیق و بررسی نیاز دارد. مصرف کنندگان باید سعی کنند بهترین مارک دستگاه تصفیه آب را با توجه به نیاز خود و میزان آلودگی آب در منطقه ای که زندگی می‌کنند انتخاب نمایند.

 

بدن شما برای انجام کارهای حیاتی مانند هضم، تنظیم درجه حرارت، گردش خون و سم زدایی به آب سالم و تصفیه شده نیاز دارد. بطور کل توانایی بدن شما به جذب مواد غذایی و دفع سموم ارتباط زیادی به مصرف کافی آب روزانه شما دارد. کمیت و کیفیت آب مصرفی شما به کاهش چربی سوزی و همچنین به حفظ سلامت یکی از مهمترین ارگانهای بدن یعنی پوست کمک زیادی می کند.

در حالی که 72 درصد از بدن شما را آب تشکیل داده است، پوست ما شامل 80 درصد آب می باشد و در نتیجه آب زیادی جهت حفظ رطوبت و سلامت پوست لازم است.

بیش از 90 درصد خون از آب تشکیل شده است و برای انتقال اکسیژن، مواد غذایی و آنتی بادی ها به آب فراوانی نیاز است. همه موارد فوق به اهمیت مصرف آب سالم تاکید دارند و می بایست در مصرف این ماده حیاتی دقت بیشتری نماییم.

بدن ما به چه میزان آب نیاز دارد؟

رنگ ادرار یک نشانه و راهنمای خوب برای مقدار آب مصرفی است. وقتی که بدن به خوبی هیدراته شده است رنگ ادرار بسیار روشن تر از مواقعی است که بدن شما با کم آبی مواجه است. توجه داشته باشید که این راهنما در زمان مصرف مکمل های گروه ب کارآیی ندارد زیرا این ویتامین ها به نوبه خود باعث ایجاد رنگ روشن ادرار خواهند شد.

تخمین زده شده که دو سوم مردم جهان آب کافی مصرف نمی کنند و از عوارض کم آبی رنج می برند.

آیا می دانید که کمبود 5 درصدی مایعات بدن منجر به کاهش 25 تا 30 درصدی انرژی شما می گردد؟ در نتیجه به مقدار مصرف روزانه حداقل 8 لیوان خود پایبند بوده و با افزایش سطح فعالیت و از دست دادن آب بدن، با مصرف آب بیشتر این کمبود را جبران نمایید.

موارد مهم در مصرف آب سالم و تصفیه شده

فرزندان خود را فراموش نکنید، آنها نیز به اندازه ما و یا حتی بیشتر به آب سالم و تصفیه شده نیاز دارند. از آنجایی که سیستم ایمنی و سم زدایی کودکان هنوز بطور کامل توسعه نیافته است، در نتیجه میزان آب مصرفی در آنان جهت دفع سموم بسیار حیاتی می باشد.

سرب ، فلوراید و آلاینده های موجود در آب شهری برای کودکان بسیار خطرناک بوده و باعث اختلال در شرایط زیستی آنان می گردند. شما با استفاده از روشهای فیلتراسیون و استفاده از آب تصفیه کن خانگی می توانید از بروز مشکلات ناشی از آب های آلوده برای خود و فرزندانتان جلوگیری نمایید.

اشتراک در واتساپ اشتراک در تلگرام