در حال حاضر بیشتر آبی که در سیستم آبرسانی شهری در حال استفاده است آلوده محسوب می‌شود از فلزات سنگین موجود در آب گرفته تا انواع رسوبات داخلی لوله‌کشی و کلر اضافه شده به آب، باعث آلودگی آب شده‌اند. حالا چه باید کرد؟

یک روش استفاده از دستگاه تصفیه آب است. حالا ممکن است یک سوال پیش بیاید؟ آیا آب تصفیه سالم است؟ در این مقاله به دنبال پاسخ این سوال خواهیم بود. ابتدا خواص تصفیه آب خانگی را خواهیم گفت و از مزایا و معایب آن صحبت می‌کنیم و در نهایت از مشکلات تصفیه آب خانگی خواهیم گفت و تا حد امکان راه‌حلی را برای آن ارائه خواهیم کرد.

فواید و معایب دستگاه تصفیه آب خانگی

دستگاه تصفیه آب راهکاری است که معمولا برای خلاص شدن از شر آلودگی‌های‌ موجود در آب استفاده می‌شود. این دستگاه با فیلترها و یا روش‌های تصفیه نظیر اسمز معکوس سلامتی آب آشامیدنی خانگی را تضمین می‌کند. اما این دستگاه چه فواید یا مزایایی دارد؟ آب آشامیدنی در گذر از سیستم آبرسانی شهری مستعد حداقل یکی از این موارد است. باکتری‌ها، جلبک‌ها، قارچ‌ها، انگل‌ها، فلزاتی نظیر سرب و مس و یا آلاینده‌های شیمیایی. همه می‌دانیم که این آلاینده‌ها برای بدن حکم سم را دارند. یکی از خواص تصفیه آب خانگی حذف این آلاینده‌ها از جریان آب است.

در تصفیه‌خانه‌های صنعتی برای بوزدایی و سم‌زدایی از آب از ماده‌ای به نام کلر استفاده می‌کنند. این ماده به صورت محلول در آب برای بدن ضرر دارد. با اینکه هنگام خروج آب از شیر مقدار زیادی از این کلر به صورت گاز در هوا پخش می‌شود اما چون کلر ماده‌ی واکنش‌دهنده‌ی قدرتمندی است معمولا در داخل آب هم مقدار زیادی از آن باقی می‌ماند. این کلر در آب تصفیه وجود ندارد.

معایب و ضرر دستگاه تصفیه آب

حتمالا شما هم اگر در فصل تابستان شیر آب را باز کنید و یک لیوان آب بخورید متوجه می‌شوید که مزه‌ی آب مقداری تغییر کرده است. احتمالا بوی آن هم نامطبوع و زننده شده باشد. تابستان‌ها چون هوا گرم است باکتری‌ها شرایط مناسبی برای تکثیر پیدا می‌کنند و این فعالیت باکتری‌ها و قارچ‌ها مزه‌ و بوی بدی به آب می‌دهد. از خواص تصفیه آب خانگی هم می‌توان حذف بوها و مزه‌های اضافی و ارائه‌ی یک آب آشامیدنی سالم با بوی طبیعی آب می‌باشد.

در برخی کشورها و برخی تصفیه‌خانه‌ها فلوئوراید هم به آب اضافه می‌شود. فلوراید یا فلوئوراید برای سلامت دهان و دندان بسیار مفید است. اما تحقیقات نشان می‌دهد که این فلوئوراید برای دندان بچه‌های کوچک مضر است و باعث پوسیدگی دندان کودکان می‌شود. اگر بچه‌ی کوچک در خانه دارید شما یقینا به یک دستگاه تصفیه آب نیاز خواهید داشت.
فواید و خواص تصفیه آب خانگی زیاد هستند. اما این دستگاه معایبی هم دارد.

در ادامه به برخی مشکلات تصفیه آب خانگی خواهیم پرداخت:

دستگاه تصفیه آب نیاز به نگهداری دارد. اگر به درستی از آن مراقبت نشود و به درستی سرویس نشود نمی‌تواند آلاینده‌ها را به طور کامل حذف کند.
یک دستگاه تصفیه آب قابلیت حذف تمامی آلاینده‌ها را ندارد. البته بسته به دستگاهی که قصد خرید آن را دارید متفاوت است اما معمولا در برخی دستگاه‌ها امکان حذف تمام آلاینده‌ها وجود ندارد. چرا که برای حذف تمام این مواد شیمیایی و صنعتی نیاز به تجهیزات بزرگتری است.

دستگاه آب تصفیه کن معمولا یک زیرآب دارد که آب برگشتی از آن خارج می‌شود. اول اینکه باید برای آن یک خروجی در نظر بگیرید و نکته‌ی دوم این است که اگر آلودگی آب منطقه شما زیاد باشد ممکن است مقدار آب بازگشتی بیشتر شود و تا حدی مصرف آب را بیشتر کند.

هزینه و قیمت خرید دستگاه تصفیه آب هم یکی دیگر از مشکلات تصفیه آب خانگی است. برای اینکه آب سالم و بدون هر گونه بیماری در خانه داشته باشید باید برای آن هزینه کنید.

 

آب تصفیه قلیایی و اسیدی 

pH آب قابل آشامیدن معمولا بالای 7 است. آب خالص یا آب مقطر pH برابر 7 دارد. اما آب آشامیدنی معمولا به دلیل حل شدن املاح معدنی در آن باید pH بالای 7 داشته باشد. به چنین آبی آب قلیایی می‌گویند. اما آبی که از سیستم آبرسانی شهری به شما می‌رسد معمولا pH‌ کمتر از 7 دارد. یعنی اسیدی است. آب اسیدی در ایجاد انواع سرطان و مشکلاتی نظیر پوکی استخوان و ... دخالت دارد. 

دستگاه تصفیه آب قلیایی این مشکل را حل کرده است و با حذف یون‌های هیدروژن مثبت و کلر منفی از اسیدی شدن آب جلوگیری می‌کند. از این رو استفاده از یک دستگاه تصفیه آب قلیایی برای هر خانه‌ای یک ضرورت است.

خرید بهترین دستگاه تصفیه آب

انتخاب بهترین دستگاه تصفیه آّب

حالا که از مزایا و مشکلات تصفیه آب خانگی اطلاع پیدا کرده‌اید یک نکته را فراموش نکنید. هر چه دستگاه تصفیه آب بهتر و قدرتمند‌تری انتخاب کنید مطمئنا فواید بیشتری برای شما خواهد داشت. دو برند معتبر که در زمینه دستگاه آب تصفیه کن فعالیت می‌کنند Soft Water و CCK می‌باشند که دستگاه‌هایی با بازده بالا و توان تصفیه بیشتر تولید می‌کنید.

در انتخاب دستگاه تصفیه آب حتما به نوع آلاینده‌هایی که حذف می‌کند و همچنین تعداد فیلترها روش تصفیه آن دقت کنید. عمدتا روش اسمز معکوس با بیش از 3 فیلتر برای آب ایران مناسب است. در خرید دستگاه تصفیه آب هم نکاتی نظیر میزان آب بازگشتی، دبی ورودی و خروجی و بازده دستگاه را چک کنید. حالا که قصد دارید با یک دستگاه تصفیه آب سلامتی را به خانه‌ و خانواده خود هدیه کنید بهتر است قبل از خرید دستگاه در مورد آن اطلاعات کافی داشته باشید.

می‌توانید با رادگسترنوین تماس بگیرید تا کارشناسان ما اطلاعات تکمیلی و موارد ضروری را برای شما توضیح دهند. همیشه قبل از خرید تحقیق کنید تا بتوانید تا مدت زیادی بدون هر گونه مشکل از دستگاه تصفیه آب خانگی خود استفاده کنید.

اشتراک در واتساپ اشتراک در تلگرام