امروزه دستگاه‌های تصفیه آب از جمله دستگاه‌های پر کاربرد و مهم در لوازم خانگی هستند. در برخی موارد تعمیرات دستگاه تصفیه آب نیاز به مهارت و تسلط بالایی می‌باشد و البته گاهی این تعمیرات می‌تواند توسط کاربران این دستگاه انجام شود. برخی از برند‌های موجود در ایران برای تعمیر و عیب یابی دستگاه دارای واحد‌های پشتیبانی مرتبط هستند و برای حل مشکل خود می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید.

از جمله تعمیراتی که دستگاه تصفیه آب نیاز دارد می‌توان به تعمیر پمپ تصفیه آب، هواگیری دستگاه تصفیه آب، نصب شیر برقی تصفیه آب، تست شیر برقی دستگاه تصفیه آب، تنظیم فشار دستگاه تصفیه اب و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

تعویض یا تغییر هر کدام از این قطعات کاربردی نیاز به مهارت دارد. برای تعمیرات دستگاه تصفیه آب در ابتدای کار باید توانایی عیب یابی دستگاه را داشته باشید تا نسبت به تعمیر قطعه مورد نظر قادر باشید. دستگاه تصفیه آب از قطعات مختلفی تشکیل شده است که هر کدام دارای کاربرد‌های متنوعی هستند. تسلط بر روی کاربرد‌های این قطعات می‌تواند به نحوه عیب یابی و تعمیر دستگاه تصفیه آب کمک کند.

هواگیری دستگاه تصفیه آب، تنظیم فشار دستگاه تصفیه آب و تست شیر برقی دستگاه تصفیه آب از جمله مهمترین تعمیراتی است که در مورد جزییات آن‌ها در ادامه بیشتر توضیح داده می‌شود. در این مقاله تلاش می‌شود تا نحوه تعمیر دستگاه تصفیه آب خانگی به صورت اصولی آموزش داده شود.

آشنایی با قطعات دستگاه تصفیه آب

 
برای آشنایی با کارکرد دستگاه‌های مختلف نیاز به دانستن کاربرد هر قطعه از دستگاه می‌باشد. دستگاه تصفیه آب شامل قطعات بسیاری می‌باشد که هر کدام دارای وظیفه ای در جهت تصفیه کردن آب هستند. قطعات دستگاه تصفیه آب شامل انواع فیلتر و هوزینگ می‌باشد. برای تعمیر آب تصفیه کن خانگی نیاز است که در مورد جزییات هر قطعه و وظیفه آن در دستگاه را مرور کنیم.

از جمله قطعات دستگاه تصفیه آب می‌توان به پمپ، شیر برقی، لایه‌های فیلتر مختلف، هوزینگ فیلتر (با جنس‌های مختلف)، شیر برقی و .... اشاره کرد.

پمپ: پمپ‌ها یکی از قطعات مهم در دستگاه تصفیه آب خانگی هستند. این دستگاه وظیفه تامین فشار و دبی لازم سیال آب را بر عهده دارند. این قطعات وظیفه افزایش راندمان دستگاه را داشته و متناسب با فشار مخزن و حجم آب تعیین می‌شوند. فشار پمپ تصفیه آب از جمله مقادیر تعیین کننده توان پمپ دستگاه تصفیه آب است. در اکثر مدل‌های موجود در دستگاه‌های تصفیه آب خانگی از پمپ 24 ولت استفاده می‌شود که دارای راندمان مناسبی نیز هستند.
تعمیر پمپ تصفیه آب از جمله تعمیرات سخت و پیچیده این دستگاه‌ها می‌باشد که نیاز به تخصص و مهارت خاص دارد.

شیر برقی: یکی دیگر از قطعات مهم در دستگاه‌های تصفیه آب خانگی شیر برقی می‌باشد. این قطعه وظیف دارد که در مواقع خاص ورودی آب به دستگاه را قطع کند. برای نصب شیر برقی تصفیه آب نیاز است که از یک متخصص که دارای تجربه در این زمینه می‌باشد کمک بگیرید. تست شیر برقی دستگاه تصفیه آب برای عیب یابی قطعه شیر برقی می‌باشد که معمولا باید در همان ابتدای نصب شیر برقی تصفیه آب انجام گیرد. قطع و وصل جریان ورودی آب به دستگاه توسط این قطعه انجام می‌پذیرد.

فیلتر و حوضینگ: یکی دیگر از اصلی ترین قسمت‌های دستگاه تصفیه آب حوضینگ و فیلتر آن است. فیلتر در واقع پوشش‌هایی است که برای گرفتن آلودگی‌های آب استفاده می‌شود که در چند مرحله و با اجناس مختلف در دستگاه تصفیه آب استفاده می‌شود. هوزینگ در واقع پوششی است که فیلتر‌ها در آن قرار می‌گیرند. در بیشتر دستگاه‌های تصفیه آب خانگی تعداد حوضینگ سه می‌باشد. تعویض دوره ای فیلتر‌ها از جمله ملزومات مورد نیاز برای حفظ پاکیزگی آب است. پس از تعویض فیلتر معمولا نیاز به هواگیری دستگاه تصفیه آب می‌باشد که در قسمت بعد با جزییات بیشتری به آن می‌پردازیم.

 طریقه هواگیری تصفیه آب خانگی

یکی از ایراداتی که معمولا دستگاه‌های تصفیه آب به آن دچار می‌شود، گیر کردن هوا در مراحل مختلف از دستگاه تصفیه آب است. نیاز به هواگیری دستگاه تصفیه آب متناسب با به وجود آمدن یکی از ایرادات زیر به وجود می‌آید.

اولین ایرادی که برای رفع آن نیاز به هواگیری دستگاه تصفیه آب می‌باشد، بیرون آمدن آب از شیر خروجی به صورت ضرب آهنگی است. در واقع در این حالت در مخزن دستگاه تصفیه آب مقدار زیادی هوا گیر کرده است. برای خالی کردن دستگاه و رفع عیب نیاز است که با استفاده از روشی که در ادامه به آن اشاره می‌شود دستگاه هواگیری شود.
دومین ایرادی که برای رفع آن نیاز به هواگیری دستگاه تصفیه آب است، عدم تولید آب در فیلتر آخر حتی با روشن بودن دستگاه. این ایراد نشان دهنده وجود هوا در میان هوزینگ‌ها می‌باشد که اجازه عبور آب را از میان فیلتر‌های مختلف نمی دهد.

سومین و آخرین ایرادی که می‌تواند با هواگیری دستگاه تصفیه آب حل شود، روشن بودن طولانی مدت دستگاه بدون وقفه است. این ایراد نشان دهنده گیر کردن هوا در شیر برقی دستگاه است که اجازه نمی دهد سنسور‌ها فشار مورد نظر را برای قطع جریان حس کنند. تنظیم فشار دستگاه تصفیه آب بعد از هواگیری می‌تواند کمک زیادی به رفع این مشکل کند.

اما پس از عیب یابی و تعیین ایراد نیاز است که دستگاه را هواگیری کنیم. برای هواگیری و تعمیر آب تصفیه کن خانگی می‌توان از دکمه تعبیه شده در پشت هوزینگ این دستگاه استفاده کرد. برای هواگیری می‌توانید با فشردن مکرر این دکمه هوای موجود در دستگاه را تخلیه کرده و دستگاه را به حالت اولیه خود بر گردانید. پس از انجام این عمل نیاز است که تنظیم فشار دستگاه تصفیه اب مجددا صورت بگیرد. پس از انجام این روش‌ها می‌توان از دستگاه تصفیه آب استفاده کرد.

راهنمای تعمیر تصفیه آب خانگی

تعمیر پمپ تصفیه آب خانگی

 
یکی دیگر از قطعات مهم و کاربردی دستگاه‌های تصفیه آب خانگی، پمپ می‌باشد. تعمیر پمپ از جمله تعمیرات دستگاه تصفیه آب است که نیاز به توجه و دقت بیشتری دارد. با توجه به کمیاب بودن و گران بودن این قطعه در بازار نسبت به قطعات دیگر باید در رفع عیب این قطعه توجه بیشتری کنید.

ایراداتی که می‌تواند برای پمپ ایجاد شود بسیار متنوع و گسترده است. به عنوان مثال زمانی که پمپ دستگاه شما کار نمی کند می‌تواند چندین دلیل متفاوت داشته باشد. یکی از این دلایل می‌تواند سوختن ترانس دستگاه باشد که برای رفع آن نیاز است که ترانس تعویض گردد. از جمله دلایل دیگر می‌تواند عیب داشتن سوییچ فشار قطع پایین یا بالا باشد. همچنین پایین بودن فشار آب از جمله دیگر دلایل این موضوع می‌تواند باشد. تعمیر پمپ تصفیه آب گاهی موثر نبوده و باید این قطعه تعویض گردد.

معمولا پمپ جزو قطعاتی است که زیر مجموعه گارانتی و خدمات پس از فروش قرار می‌گیرد. پس بهتر است که برای رفع عیوب این قطعه از پشتیبانی و خدمات شرکت تولید کننده آن استفاده گردد.

 
روش تست شیر برقی دستگاه تصفیه آب

شیر برقی همانطور که در قسمت معرفی قطعات به آن اشاره شد دارای کاربرد‌های بسیار زیادی می‌باشد. این قطعه وظیفه قطع و وصل جریان ورودی آب را متناسب با میزان آب ذخیره شده در مخزن دارد. در صورتی که این شیر برقی به درستی کار نکند ممکن است آب اضافی و خارج از ظرفیت مخزن وارد آن شده و باعث هدر رفت آب شود.

در هنگام نصب شیر برقی تصفیه آب باید نسبت به سالم بودن تمامی قسمت‌های آن اطمینان کسب کرد. با توجه به اینکه این قطعه به صورت الکترونیکی عمل می‌کند باید نسبت به تنظیم سیم‌های برق و اتصال آن به پمپ دقت کرد. تست شیر برقی دستگاه تصفیه آب به این صورت است که متناسب با عملکرد این قطعه باید در هنگام روشن بودن پمپ این شیر نیز مسیر ورود آب به مخزن را باز کند و در صورت خاموش شدن پمپ این مسیر قطع شود.

 نقشه تصفیه آب خانگی

 از جمله مواردی که برای تعمیرات دستگاه تصفیه آب بسیار لازم و ضروری است، نقشه دستگاه تصفیه آب می‌باشد. در شکل زیر شمای کلی از یک مجموعه کامل از تصفیه آب خانگی را مشاهده می‌کنید. همانطور که در شکل مشاهده می‌کنید آب از ورودی لوله گرفته شده و مستقیما به سمت هوزینگ‌ها و فیلتر‌های درون آن فرستاده می‌شود.

نقشه دستگاه تصفیه آب خانگی

پس از آن با کمک پمپ وارد مخزن شده تا به سمت شیر خروجی حرکت کند. در برخی موارد تغییراتی در تعداد هوزینگ‌ها و یا تصفیه مجدد در دستگاه تصفیه آب صورت می‌گیرد که البته فرآیند عملکردی آن‌ها نیز مشابه می‌باشد.

 تعمیرکار دستگاه تصفیه آب خانگی

همانطور که در قسمت‌های مختلف به آن اشاره شد برای انجام تعمیرات دستگاه تصفیه آب باید تخصص لازم را داشته باشید. در برخی موارد قطعات موجود در این دستگاه دارای قیمت‌هایی بالا هستند و تعویض آن‌ها معمولا هزینه ای هنگفت دارد. برای تعمیرات دستگاه تصفیه آب سعی کنید از پشتیبانی‌ها معتبر معرفی شده توسط کارخانه کمک بگیرید. تست شیر برقی دستگاه تصفیه آب، هواگیری دستگاه تصفیه آب، تنظیم فشار دستگاه تصفیه آب، تعمیر پمپ تصفیه آب و..... میتواند توسط اپراتور‌های معرفی شده توسط شرکت سازنده انجام بگیرد.

فشار مخزن دستگاه تصفیه آب معمولا بین 5 تا 7 بار تنظیم می‌شود. پس از انجام هر تعمیری این فشار برای دستگاه تصفیه آب باید مجددا روی این بازه تنظیم شود. یکی از تعمیراتی که معمولا توسط بسیاری از افراد به صورت نا درست انجام می‌پذیرد هواگیری دستگاه تصفیه آب است. در واقع همانطور که در قسمت‌های گذشته به آن اشاره شد، هواگیری دستگاه معمولا به دلایل ارائه شده در آن قسمت صورت می‌پذیرد. انجام این روش با دلایلی به غیر از موارد اشاره شده در بلند مدت می‌تواند موجب فرسودگی و خرابی دستگاه شود.

یکی از قطعه‌های کاربردی که در دستگاه‌های تصفیه آب امروزی اضافه شده است، شیر برقی است. از مزایای این شیر‌ها می‌توان به هدر رفت کمتر آب، دقت بیشتر، عمر بالاتر و راحت تر شدن عیب یابی دستگاه می‌باشد. البته در کنار این مزایا یکسری ایرادات نیز وجود دارد که از جمله آن می‌توان به قیمت بالای آن اشاره کرد.
به عنوان نکته آخر می‌توان گفت که سعی کنید تعمیرات دستگاه تصفیه آب بر عهده متخصصان این زمینه بسپارید.

 

اشتراک در واتساپ اشتراک در تلگرام