انواع سیستم دستگاه تصفیه آب خانگی در بازار موجود است. اما، کدام یک از اینها بهترین سیستم تصفیه آب است؟ با وجود آلودگی‌های موجود در آب، به دلیل عوامل صنعتی و محیطی، فن آوری‌های مختلف تصفیه آب، مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. در این مقاله در مورد انواع سیستم دستگاه تصفیه آب خانگی به گفتگو خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

در این مقاله موارد زیر مورد بحث واقع شده است:

  • انواع سیستم دستگاه تصفیه آب خانگی
  • مشخصات فنی دستگاه اسمز معکوس و اولترافیلتراسیون
  • قطعات دستگاه تصفیه آب
  • شماتیک دستگاه تصفیه آب خانگی

 
انواع سیستم دستگاه تصفیه آب خانگی

 

استفاده دائم از آب معدنی، به عنوان آب تصفیه شده، از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست. بنابراین هوشمندانه ترین کار، استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی است. در ادامه به بررسی 6 سیستم تصفیه خانگی خواهیم پرداخت.

 

تصفیه رسوبی

تصفیه رسوبی رایج ترین انواع سیستم دستگاه تصفیه آب خانگی است. برای از بین بردن رسوباتی مانند زنگ زدگی، شن، گرد و غبار، سیلت، فلزات سنگین و سایر ذرات بزرگ موجود در آب استفاده می‌شود. در این روش آب آلوده از فیلترهای به کار رفته عبور می‌کند، و آلاینده‌های بزرگتر از 5 میکرون از آب گرفته می‌شود.

مزایا

کم هزینه
فیلتر مناسب برای رسوبات و ذرات بزرگ موجود در آب
فرایند جایگزینی ساده مضرات

نمی‌توان مواد شیمیایی و آلاینده های کوچکتر از 5 میکرون را از بین برد.
برای تأمین آب آشامیدنی سالم و تمیز، باید با دیگر فیلترها ترکیب شود.

 

تصفیه بلوک کربن فعال (ACB)

 

بلوک کربن فعال شده از پودر کربن ریز تشکیل شده است. برای از بین بردن طعم و بو، مواد شیمیایی و سایر آلاینده های موجود در آب بسیار مؤثر است. همچنین، بلوک کربن فعال شده قادر به کاهش آلودگی هایی مانند سرب ، ترکیبات آلی فرار (VOC) و کیست میکروسکوپی در آب است. این سیستم، ارزان‌ترین انواع سیستم دستگاه تصفیه آب خانگی است.

در این روش آب در حفره‌های یک بلوک کربن فعال جریان می‌یابد، تمام ناخالصی‌هایی که از منافذ بزرگتر هستند، روی سطح کربن فعال جمع می‌شوند.

 

مزایا

قیمت مناسب و ارزش بالا (نسبت عملکرد به هزینه)
قابلیت تصفیه عالی آلاینده ها
از بین برنده طعم و بوی کلر
میزان گردش آب مناسب
عمر طولانی فیلتر
حفظ مواد معدنی ضروری
تکنولوژی سبز
عدم وجود مواد شیمیایی

مضرات

سرعت پایین جریان آب
نیاز به یک فیلتر رسوبی جداگانه
عدم ویروس‌ کشی آب
عدم حذف مواد معدنی اضافی و مواد جامد محلول

 

فیلتر اسمز معکوس (RO)

 

Reverse Osmosis یکی از انواع سیستم دستگاه تصفیه خانگی است، که از غشای نیمه نفوذپذیر (یا موسوم به غشای RO) برای جدا کردن آلاینده‌های معدنی آب استفاده می‌شود. در این سیستم، این امکان وجود دارد که اکثر آلاینده‌های آب گرفته شوند. البته بیشتر ترکیبات آلی فرار محلول (VOC) ، برخی از سموم دفع آفات، حلالها و کلر در آب باقی می‌ماند. بنابراین در سیستم ترکیبی اسمز معکوس و اولترافیلتراسیون، همیشه حداقل یک پیش فیلتر کربن فعال به کار می‌رود.

 

مزایا

قوی‌ترین تصفیه در برابر اکثر آلاینده‌ها
حذف یا کاهش مواد جامد محلول ،جیوه ،باکتری‌ها و...

 

مضرات

سرعت تصفیه آب آهسته
حذف مواد معدنی اساسی آب
عدم توانایی استفاده برای تصفیه آب شیرین کلردار
هزینه بالاتر

 اجزای تشکیل دهنده دستگاه تصفیه آب

تقطیر

 

تقطیر، از قدیمی‌ترین انواع سیستم دستگاه تصفیه آب خانگی است. به اندازه فیلتر کربن فعال و فیلتر اسمز معکوس محبوب نیست، اما تصفیه آب را به خوبی انجام می‌دهد. دستگاه تقطیر آب ابتدا با گرم کردن، آب را تبخیر می‌کند. سپس بخار آب را، به آب مقطر تبدیل می‌کند.

 

مزایا

تصفیه آب قوی
حذف اکثر آلاینده‌ها
هیچ جایگزینی برای کارتریج فیلتر لازم نیست

 

مضرات

زمان تصفیه بالا
بازده کم
نیازمند مراقبت دقیق
مصرف برق بالا
از بین رفتن مواد معدنی اساسی آب
طعم آب مقطر

 

فیلتر آلومینیوم فعال شده (AA)

 

آلومینیوم فعال، از جدیدترین انواع سیستم دستگاه تصفیه آب خانگی است. در این سیستم، از اکسید آلومینیوم جاذب، استفاده می‌شود. این اکسید از بین بردن فلوراید، آرسنیک، سلنیوم و تالیم موجود در آب است. هنگامی که آب شیر از طریق فیلتر گرانول آلومینیوم فعال جریان دارد، فلورایدها روی سطح آلومینای فعال جذب می‌شوند.

مزایا

از بین برنده 99٪ فلوراید موجود در آب
از بین برنده آرسنیک، سلنیوم و تالیم آب

مضرات

حذف آلودگی محدود
نیاز به تمیز کردن دوره ای با ماده مخصوص
لزوم استفاده از دیگر فیلترهای آب

 

اولترافیلتراسیون UltraFiltration UF

 

اولترافیلتراسیون، سریع ترین سیستم، در میان انواع سیستم دستگاه تصفیه آب خانگی است. دستگاه UF قادر به حذف آلودگی های میکروسکوپی مانند انگل، باکتری‌ها و ویروس‌‌ها، و حفظ مواد معدنی ضروری آب است. مکانیسم اولترافیلتراسیون مشابه دستگاه اسمز معکوس است.

 

مزایا

تصفیه قوی تا 0.01 میکرون
حذف انگل‌ها، ویروس‌ها و اکثر ارگانیسم‌های بیماری زا
حفظ مواد معدنی ضروری
مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی موجود در آب
سرعت جریان سریع آب
دوستدار محیط زیست
می‌تواند تحت فشار آب کم کار کند
طول عمر طولانی (حدود 2 سال)

 

مضرات

عدم حذف طعم و بوی کلر
حدم حذف مواد جامد محلول
عدم حذف آلاینده های آلی

 

مشخصات فنی دستگاه اسمز معکوس و اولترافیلتراسیون

 

برای تصفیه فوق العاده آب، معمولاً، فن آوری‌هایی تصفیه مانند رسوب کربن فعال، تصفیه اسمز معکوس و اولترافیلتراسیون باهم ترکیب شده، تا کارآمدتر شود.
مشخصات فنی دستگاه اسمز معکوس و اولترافیلتراسیون ثابت کرده است که، در سخت ترین شرایط نیز، به مراقبت خاصی نیاز ندارند. نه تنها شرایط تاثیری بر روی این سیستم ندارد. بلکه کوچکترین کیفیت تصفیه آب نیز، 99.99% باقی خواهد ماند.

از برترین قابلیت‌ها و مشخصات فنی دستگاه اسمز معکوس و اولترافیلتراسیون، می‌توان به، از بین بردن آلاینده های میکروبیولوژیکی، کشتن انواع ویروس‌ها، انگل‌ها و باکتری‌های مضر برای سلامتی اشاره کرد. ترکیب این دو نوع سیستم، خطر ایجاد آلودگی در سطح غشاهای UF-RO را کاهش داده، و از تصفیه مداوم آب با کیفیت اطمینان می‌دهد.

کاهش هزینه‌ها از دیگر مشخصات فنی دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس و اولترافیلتراسیون، کاهش هزینه‌هاست. به این صورت که، سیستم اولترافیلتراسیون، باعث افزایش عمر و کارآیی غشاهای اسمز معکوس می‌شود. بنابراین هزینه را کاهش خواهد داد.

 مشخصات دستگاه تصفیه آب خانگی

قطعات دستگاه تصفیه آب

 

با وجود داشتن کیفیت‌ها و انواع مختلف دستگاه تصفیه آب، بیشتر تصفیه کننده‌های اسمز معکوس و اولترافیلتراسیون یک شکل هستند. یعنی قطعات دستگاه تصفیه آب تقریبا یکی بوده ، و به روش‌های مشابه کار می‌کنند.

برای دانستن قطعات دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس و اولترافیلتراسیون، باید درک اساسی از این قطعات داشته باشید.

شیر ورودی

شیر ورودی منبع آب سیستم اسمز معکوس و اولترافیلتراسیون است. به طور معمول، شیر در خط آب سرد تنظیم می‌شود.

پیش فیلتر

بیشتر اسمز معکوس و اولترافیلتراسیون‌ها، از پیش فیلتر برای محافظت از غشاها در برابر نمک، شن و کلر استفاده می‌کنند. این فیلتر به طور معمول، فیلتر رسوبی یا فیلتر کربن است.

غشاء اسمز معکوس

غشای اسمز معکوس مهمترین مؤلفه‌ای است که خطرات سلامتی قابل توجهی را از بین می‌برد.

فیلتر صافی

قبل از رسیدن به شیر آب ، آب تصفیه شده از طریق فیلتر صافی عبور می‌کند. این فیلتر تصفیه آب بو و طعم بد را از بین می‌برد، آب خروجی از این فیلتر، طعمی شیرین‌تر و گواراتر خواهد داشت.

مخزن ذخیره سازی

قطعه پنجم از قطعات دستگاه تصفیه آب، مخزن ذخیره سازی است. سپس آب تصفیه شده در این مخزن تحت فشار نگه داشته می‌شود تا مصرف کننده شیر آب را باز کند.

شیر نگهدارنده جریان رو به عقب

از این شیر محدود کننده، برای جلوگیری از بازگشت جریان آب تصفیه شده از مخزن ذخیره استفاده می‌شود. جریان معکوس می‌تواند باعث پارگی غشای سیستم شده، و به آن آسیب برساند. از این رو، این شیر، مهمترین قطعه در میان قطعات دستگاه تصفیه آب است.

خط تخلیه

خط تخلیه به طور عمده به انتهای خروجی غشای اسمز معکوس متصل است. فاضلاب حاوی آلاینده‌ها و ناخالصی‌ها را تخلیه می‌کند.

شیر آب

قطعه ششم از قطعات دستگاه تصفیه آب، یک شیر آب قابل کنترل برای هدایت جریان آب است و به طور معمول در سینک آشپزخانه نصب می‌شود.

شماتیک دستگاه تصفیه آب خانگی

در اینجا شماتیک دستگاه تصفیه آب خانگی آورده شده است. در ادامه جریان تصفیه آب اسمز معکوس و الترافیلتراسیون، طبق مراحل شماره گذاری شده، توضیح داده شده است.

 

فیلتر رسوبی، اولین فیلتر رسوب

این فیلتر در نقشه دستگاه تصفیه آب خانگی با Sediment Pre-Filter نمایش داده شده است. فیلتر رسوبی مانند یک غربال برای جداسازی ذرات بزرگ و چند جامد حل شده کار می‌کند. از آنجا که غشاء می‌تواند توسط این ذرات مسدود شود، فیلتر رسوب قبل از غشای اسمز معکوس به کار می‌رود.

پیش فیلتر کربنی

این پیش فیلتر کربنی، در شماتیک دستگاه تصفیه آب خانگی، با Carbon Pre-Filter نمایش داده شده است. پیش فیلترکربنی بو، مزه، آلاینده‌ها و کلر را از بین می‌برد. همچنین برای کاهش سرب نامحلول مفید است. در برخی موارد ، مرحله 3 نیز برای قرار دادن کارتریج بلوک کربن وجود دارد.

غشای اسمز معکوس

در نقشه دستگاه تصفیه آب خانگی، غشای اسمز معکوس با RO Membrane نمایش داده شده است. این فیلتر غشایی نازک تا 95 درصد آلاینده‌های میکروسکپی را از بین می‌برد. این غشاهای نیمه قابل نفوذ به طور معمول برای مقاصد نمک زدایی استفاده می‌شوند.

فیلتر پس از کربن

در شماتیک آب تصفیه کن فیلتر پس از کربن، با Post-Carbon Filter نمایش داده شده است. فیلتر پس از کربن، بعد از مخزن ذخیره و درست قبل از استفاده از شیر آب تنظیم می‌شود. در این مرحله اضافه کردن مواد معدنی به آب انجام می‌شود. مواد معدنی را که ممکن است، در مراحل از دست رفته باشد، به آب اضافه می‌کند.

 

اشتراک در واتساپ اشتراک در تلگرام