مطابق با تحقیقات و پژوهش‌های سازمان محیط‌زیست جهانی (MIT)، آلودگی هوا سالیانه تنها در آمریکا باعث مرگ زود هنگام بالغ بر 200 هزار نفر می‌شود. همچنین آلودگی هوا با تأثیرات منفی که بر روی جنین مادران باردار می‌گذارد، موجب زایمان زودتر از موعد، بیماری آسم و یا اوتیسم در نوزادان می‌شود.صرف نظر از تأثیرات بسیار جدی که آلاینده‌های هوا بر روی سلامتی افراد می‌گذارد، نمی‌توان از رشد روز افزون آلاینده‌های شهری و بخصوص جوامع پیشرفته چشم‌پوشی کرد.

با همه‌ی تلاش‌ها و توصیه‌هایی که انجام می‌شود باز هم آلودگی هوا هر روز شرایط بدتری را تجربه می‌کند و متأسفانه بارش کم رحمت الهی در ایران نیز این موضوع را برای ما ایرانی‌ها بحرانی‌تر کرده است.از این رو به نظر می‌رسد علی‌رغم تصور برخی از افراد که جنبه‌های تبلیغاتی دستگاه تصفیه‌ کننده هوا را فقط می‌بینند، وجود یک دستگاه تصفیه هوا در هر خانه‌ای ضرورت دارد، بخصوص وقتی به این نکته واقف می‌شویم که آلودگی هوا در محیط‌های بسته مانند خانه و اداره‌جات بسیار خطرناک‌تر از محیط‌های باز می‌باشد.

 

حال ضمن اینکه عوارض نبود یک دستگاه تصفیه هوا خانگی را مورد بررسی قرار می‌دهیم، باید به این نکته هم توجه شود که همه‌ی دستگاه‌های تصفیه کننده هوا نیز برای خانه مناسب نیستند. بعنوان مثال نونی گئل، استادیار دانشگاه پنسیلوانیا معتقد است دستگاه‌های تصفیه هوا خانگی که برای تصفیه هوا با انتشار یون فعالیت می‌کنند، به هیچ عنوان برای سلامتی افراد مناسب نیستند. وی معتقد است یونیزرها، یون‌های هوا را منفی می‌کنند تا بتوانند گرد و غبار و آلرژن‌ها و دیگر ذرات و آلاینده‌ها را جذب کنند. این یون‌ها مطابق با تحقیقات گئل و همکارانش می‌تواند با نفوذ به دستگاه تنفسی انسان بر روی عملکرد مغز تأثیر منفی بگذارد و علائم افسرگی در افراد را بوجود بیاورد. هر چند عده‌ی دیگری از دانشمندان اعتقاد دارند که این موضوع تنها در صورتیکه دستگاه در اتاق‌های کوچک استفاده شود، مشکل‌ساز است و اگر این دستگاه در اتاق و یا سالن بزرگ استفاده شود بدلیل اینکه میزان هوا بیشتر از میزان یون تولید شده است، عملاً این تأثیر اتفاق نخواهد افتاد.

عوارض نبود دستگاه تصفیه هوا

 

در هر صورت با توجه به آلودگی‌ هوا نمی‌توان عدم وجود یک تصفیه هوا خانگی را در منزل توجیه کرد. انواع مختلفی از دستگاه‌های تصفیه هوا خانگی وجود دارند که یون تولید نمی‌کنند و با خرید آن‌ها می‌توان مشکلات آلودگی هوا را بر طرف کرد. اما چرا واقعاً تأکید بر این است که باید حتماً تصفیه هوا در همه‌ی خانه‌ وجود داشته باشد؟ عوارض شناخته شده‌ی آلاینده‌های هوا برای سلامتی چه عوارضی هستند و از چه جهت می‌توان گفت یک تصفیه کننده هوا این مشکلات را برای ما برطرف خواهد کرد؟

هر چند حضور در هوای آلوده‌ی بیرون را نمی‌توان با دستگاه تصفیه هوا برطرف کرد و یا به عقیده‌ی برخی افراد وقتی ما در هر صورت به محیط بیرون پا می‌گذاریم و با هوای آلوده سر و کار داریم، پس دلیلی برای خرید این دستگاه نداریم. در جواب باید اینگونه توضیح داد که اولاً مگر چند ساعت در روز در هوای بیرون از محیط کار و یا خانه هستیم و دوم اینکه همانگونه که توضیح داده شد هوای بیرون مخاطرات تجمع هوای آلوده در منزل را ندارد. در خانه هوا انباشته می‌شود و تهویه هوا خیلی به ندرت اتفاق می‌افتد و رشد باکتری و آلرژن‌ها خیلی سریع‌تر است. بنابراین نباید با این دیدگاه عدم تمایل خود به خرید تصفیه هوا را توجیه کنیم.

تصفیه هوا خانگی

آلودگی هوا هر ساله بالغ بر 5 میلیون نفر در سراسر دنیا را می‌کشد!

 

عروقی ناشی از آلاینده‌های هوا، جان خود را از دست می‌دهند. این آمار همچنان با تمام تلاشی که برای جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای انجام می‌شود رو به افزایش است.

این تحقیق که توسط انجمن آمریکایی پیشرفت علمی (AAAS) انجام شده، نشان می‌دهد که تعداد مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا روند افزایشی دارد. چین و هند دو اقتصاد بزرگ دنیا هستند که بیش از نیمی از این آمار را به خود اختصاص داده‌اند و سایر کشورها از جمله ایران هم در رده‌ی بعدی و با افزایش تلفات روبه‌رو بوده‌اند.

متأسفانه این یک حقیقت ثابت شده است. علائم آسم، اوتیسم و حملات قلبیـ عروقی در افرادی که با هوای آلوده سر و کار داشته‌اند، بیشتر مشاهده شده و این موضوع را می‌توان مطابق با هشدارهای سازمان محیط زیست ایران نیز مورد توجه قرار داد و اینکه در روزهای آلوده میزان مراجعه‌ی افراد به بیمارستان‌ها تا چه حد بیشتر می‌شود.

آلودگی هوا می‌تواند به مغز نفوذ پیدا کند

 

با توجه به تحقیقات جدید، ذرات سمی موجود در هوای آلوده به راحتی به مغز نفوذ پیدا می‌کنند و به شکل بالقوه‌ای باعث ایجاد بیماری‌های دژنراتیو مانند آلزایمر می‌شود.

این مطالعه که در مجله‌ی Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شد، نشان می‌دهد که حتی درصد پایین آلودگی هوا بر روی سلامت مغز تأثیر می‌گذارد. این در حالیست که در همه‌ی مطالعات قبلی تنها به ضررهای آلودگی هوا بر روی سیستم تنفسی و قلبی ـ عروقی پرداخته می‌شد. اما بر اساس این تحقیق که شمار زیادی از دانشمندان آن را انجام داده‌اند به خوبی اثبات می‌شود که آلودگی هوا به راحتی بر سلامت مغز و حتی جنین مادران باردار تأثیر مخرب می‌گذارد.

تأثیر دستگاه تصفیه هوا برای بهبود سلامتی

 

یک مطالعه‌ی فنلاندی نشان می‌دهد که داشتن یک دستگاه تصفیه هوا خانگی در محیطی کارگری تا 27 درصد در سلامتی کارگران تأثیرگذار بوده است. این آمار برای شروع، آمار بسیار خوبی است.

اگر شما در خانه‌ی خود و یا اداره‌ی خود یک تصفیه کننده هوا ندارید، ادوارد و سابلت پیشنهاد می‌کنند که همین امروز یکی تهیه کنید. دستگاه تصفیه هوا خانگی توسط این دو دانشمند پیشنهاد می‌شود که یون در هوا منتشر نکند، از فیلتر HEPA حتماً بهره ببرد و نهایتاً قابل حمل باشد.

ادوارد و سابلت پیشنهاد می‌کنند دستگاه تصفیه هوا را باید به نحوی انتخاب کرد که بتوان به راحتی فیلترهای آن را در زمان‌های تعریف شده تعویض کرد.

به نظر می‌رسد وجود بیماری‌های مختلف قلبی ـ عروقی و ریوی و تأثیر آلاینده‌های هوا بر جنین و مغز انسان و رشد روز افزون این آلاینده‌ها دلایل کافی باشند تا ضرورت وجود یک تصفیه هوا در منزل و محل کار را اثبات نمایند. حال با این مطلب متوجه شده‌اید که نبود یک دستگاه تصفیه هوا خانگی چه عوارض تبعاتی برای سلامتی به همراه دارد؟

اشتراک در واتساپ اشتراک در تلگرام