هوا ضروری‌ترین عنصری است که تمام جانداران روی کره‌ی زمین به آن نیاز دارند و بدون آن زندگی ممکن نیست. امروزه مسئله‌ی آلودگی هوا به یکی از مهم‌ترین مسائل جهان تبدیل شده است و در کشور ما نیز به عنوان یکی از چالش‌های زیست محیطی محسوب می‌شود. در حال حاضر بسیاری از شهرهای ایران با مشکل آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کنند و درصد قابل توجهی از مرگ و میرها به دلیل بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا رخ می‌دهند.

 

از آنجایی که آلودگی هوا یک مشکل عمومی‌است، برطرف کردن آن کار ساده‌ای نیست؛ اما به هر حال می‌توان با استفاده از روش‌هایی، عوارض ناشی از آن را به حداقل رساند. در این مقاله قصد داریم نکاتی را درباره‌ی دستگاههای تصفیه هوا توضیح دهیم قبل از آن لازم به ذکر است که برای کسب اطلاعات و دیدن عکسهای یکی از بهترین و پیشرفته ترین تصفیه هوا خانگی در ایران که شرکت راد گستر وارد کننده این محصول میباشد که از برند معتبر ناسیونال میباشد به صفحه دستگاه تصفیه هوا مراجعه نمایید و همچنین در زیر میتوانید اطلاعات کلی در مورد خرید دستگاه تصفیه هوا خانگی کسب کنید.

 

دستگاه تصفیه هوا

 

دستگاه تصفیه هوا وسیله‌ای است که وظیفه‌ی از بین بردن آلودگی‌های هوا را بر عهده دارد. این دستگاه در ابعاد کوچک برای استفاده‌های خانگی و در ابعاد بزرگتر برای استفاده‌های صنعتی در صنایع مختلفی مانند صنایع پزشکی و استفاده‌های صنعتی و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال دستگاه‌های تهویه‌ی مطبوع یک نمونه از انواع دستگاه تصفیه هوا هستند. تصفیه هوا می‌توانند گرد و غبار و آلاینده‌های موجود در هوا را از آن جدا کرده و به خود جذب کنند.

همچنین برخی مواد موجود در هوا سبب ایجاد حساسیت می‌شوند که در کنار باکتری‌های مضر، قارچ‌ها و سایر ذرات معلق در هوا می‌توانند به سلامتی انسان آسیب جدی برسانند. این مواد توسط دستگاه تصفیه هوا فیلتر می‌شوند. اکثر افراد تصور می‌کنند که هوای بیرون از منزل از هوای داخل ساختمان آلوده‌تر است؛ در حالی که این تصور نادرست بوده و معمولاً هوای داخل منزل بیشتر از هوای بیرون از منزل سلامتی ما را تهدید می‌کند.

این مسئله به خاطر آن است که هوای بیرون از منزل مدام در جریان بوده و در حال جابجایی است، اما هوایی که در داخل منزل است در واقع همان هوای آلوده‌ی بیرون از منزل بوده که به داخل آمده و در یک فضای سر بسته محصور شده است. ما امروزه زمان زیادی از عمر خود را در داخل ساختمان‌های سر بسته سپری می‌کنیم. منزل، محل کار، اتومبیل و... از جمله جاهایی هستند که زمان زیادی از زندگی ما در آن‌ها سپری می‌شود؛ بنابراین هوایی که در این فضاها وجود دارد آلوده بوده و ما هوای آلوده‌ای را تنفس می‌کنیم که در یک محیط سر بسته محصور شده و جابه‌جا نمی‌شود.

به همین خاطر در معرض خطر بسیاری از بیماری‌ها از جمله حساسیت، آسم و سایر بیماری‌های تنفسی قرار داریم. دستگاه تصفیه هوا می‌تواند هوا را در داخل محیط‌های سر بسته مانند منزل یا دفتر کار پاکیزه‌تر و سالم‌تر کند. این دستگاه اگرچه خود اکسیژن تازه تولید نمی‌کند اما آلاینده‌های موجود در هوا را می‌تواند به خود جذب کند و هوای صاف و پاکیزه به ما تحویل دهد.

 

دستگاه تصفیه کننده هوا

 

اکثر افراد تصور می‌کنند که دستگاه تصفیه کننده هوا فقط باید توسط افرادی استفاده شود که مشکل تنفسی و یا بیماری‌های ریوی دارند. اگرچه انواع تصفیه هوا برای بیماران تنفسی مفید است، اما استفاده از آن برای انسان‌های سالم نیز ضرورت دارد. در واقع این دستگاه می‌تواند به عنوان پیشگیری کننده از بیماری‌های تنفسی مورد استفاده قرار گیرد. ذرات معلق در هوا می‌توانند آسیب قابل توجهی به سلامتی انسان برسانند؛

این ذرات از طریق تنفس به داخل بدن وارد شده و در جداره‌های اعضای داخلی بدن از جمله ریه، کبد، معده و... می‌نشینند. پس از مدتی جذب بافت اعضای بدن شده و و نارسایی‌هایی را در عروق حساس ایجاد می‌کنند. از این رو استفاده از انواع دستگاه تصفیه هوا می‌تواند تأثیر بسزایی در پیشگیری از بیماری‌های تنفسی برای افراد سالم داشته باشد.

 

خرید دستگاه تصفیه هوا

 

به طور کلی دستگاه‌های تصفیه کننده هوا برحسب نوع و حجم فضای مورد استفاده به چند دسته تقسیم انواع مختلفی دارند. دستگاه‌های خانگی اندازه‌های کوچکتری دارند و بعضی از مدل‌های آن‌ها نیز قابل حمل هستند. اما دستگاه‌های صنعتی بزرگ‌تر بوده و به عنوان تهویه مطبوع به کار می‌روند. در زیر به معرفی فیلترهای تصفیه هوا خانگی می‌پردازیم.

یکی از مدل‌های فیلترها MERV است. این فیلترها به حذف ذرات معلق مانند گرد و غبار که در هوا وجود دارند کمک می‌کنند، اما ممکن است جریان هوا را کاهش دهند. این مشکل به خصوص بعد از مدت زمانی استفاده از فیلتر به وجود می‌آیند چرا که ممکن است شبکه‌های فیلتر توسط ذرات موجود در هوا مسدود شده و جریان هوا کمتر شود؛ در نتیجه فیلتر به خوبی هوا را از خود عبور نمی‌دهد؛ بنابراین فیلترهای MERV باید هرماه تعویض شوند.

نوع دیگری از فیلترها فیلترهای مکانیکی مصنوعی هستند. این فیلترها اغلب در دستگاه‌هایی که برای تصفیه هوای کل ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند، استفاده می‌شوند. برای اینکه این فیلترها حداکثر بهره‌وری را داشته باشند باید هر چند ماه یکبار تعویض شوند.

فیلترهای هپا یا HEPA فیلترهایی هستند که به طور حرفه‌ای هوا را پاکسازی می‌کنند. این فیلترها کارایی بالایی دارند و جزءِ بهترین تصفیه هوا هستند. از این فیلتر برای کسانی که مبتلا به بیماری‌های تنفسی و آسم هستند، استفاده می‌شود. فیلترهای هپا از پوشال‌های بسیار نازک و موادی از جنس فایبرگلاس ساخته شده‌اند که ذرات معلق هوا را به خود می‌چسباند؛ هرچه ضخامت فیلترها بیشتر باشد عملکرد آن بهتر است. این فیلترها از فیلترهای یونی قدرت بیشتری دارند و باکتری‌ها را در روزنه‌های خود گرفتار می‌کنند. همچنین میکروب‌ها و ذرات معلق هوا را از بین می‌برند. معمولاً از فیلترهای هپا در محیط‌های بهداشتی و بیمارستانی استفاده می‌شود.

انواع دستگاه تصفیه هوا خانگی و خرید تصفیه هوا

فیلتر کربن اکتیو نوع دیگری از فیلترها است که از جنس کربن فعال بوده و منافذ آن ذرات معلق موجود در هوا را به خود جذب می‌کند. از فیلترهای کربن اکتیو یا کربن فعال برای جذب مواد شیمیایی و گازها در دستگاه تصفیه هوا استفاده می‌شود. این فیلترها همچنین می‌توانند دود سیگار را فیلتر کنند.

از آنجایی که هوا از طریق فیلتر عبور می‌کند، فیلتر کربن اکتیو بخارات و گازهای هوا را به خود جذب کرده و اثرات نامطلوب آن را خنثی می‌کند. در برخی موارد که پاکیزه بودن هوا اهمیت بسیار زیادی دارد این فیلترها را به مواد آغشته می‌کنند تا گازهای شیمیایی موجود در هوا را بیشتر به خود را جذب کنند. فیلترهای کربن فعال برای محیط‌هایی مناسب هستند که مواد شیمیایی زیادی در هوا وجود داشته باشد.

فیلتر دی اکسید تیتانیوم یا فیلترهای نوری جزءِ جدیدترین فیلتر‌هایی هستند که تا به حال ساخته شده‌اند و از کارایی بسیار بالایی برخوردارند. این فیلترها در بین انواع تصفیه ذرات آلودگی و گازها و بخارهای آلاینده را بهتر به خود جذب می‌کنند. همچنین سموم ناشی از حشره‌کش‌ها توسط این فیلتر از بین می‌رود. مکانیزم فیلترهای یو وی یا فیلترهای هوای نوری با به این صورت است که دی اکسید تیتانیوم در معرض نور یو وی قرار می‌گیرد و ترکیبات آلاینده موجود در هوا را بر اثر یک واکنش شیمیایی از بین می‌برد. میزان بازدهی فیلترهای یو وی نوری به مدت زمانی که در معرض نور قرار می‌گیرند و همچنین شدت نور بستگی دارد.

فیلترهای هوای یونی که فیلترهای یونیزه هوا نیز نامیده می‌شوند، به واکنش الکتریکی با ذرات آلودگی هوا می‌پردازند و آن‌ها را از بین می‌برند. فیلتر هوای یونی آنیون‌ها را تولید کرده و این آنیون‌ها ذرات موسوم به کاتیون موجود در هوا را به خود جذب می‌کنند؛ در نتیجه اثر آن‌ها را از بین برده و از جریان هوا حذف می‌شوند. فیلترهای هوای یونی معمولاً در فیلتراسیون هوای محیط‌های تجاری کاربرد دارد. در ادامه به نکاتی درباره‌ی راهنمای خرید تصفیه هوا خواهیم پرداخت.

خرید دستگاه تصفیه هوا خانگی

 

در این قسمت قصد داریم نکاتی را درباره‌ی راهنمای خرید دستگاه تصفیه هوا خانگی توضیح دهیم. انتخاب یک دستگاه خوب از بین انواع دستگاه تصفیه هوا در درجه‌ی اول بستگی به نوع کاربری و همچنین نوع فیلترهای درون دستگاه تصفیه هوا دارد. اگر شما در شهرهای بزرگ‌تر زندگی می‌کنید، معمولاً در معرض خطر بیشتری از آلودگی هوا قرار دارید؛ در شهرهای بزرگ دود ناشی از کارخانه‌ها، سوخت خودروها، گازهای طبیعی موجود در هوا و حتی دود سیگار بیشتر است. همچنین میزان گرد و غبار هوا در این شهرها بیشتر بوده که از مهم‌ترین عوامل آلودگی محسوب می‌شوند. بنابراین ساکنان شهرهای بزرگ باید از دستگاه تصفیه هوا خانگی یی استفاده کنند که قوی‌تر هستند.

بعضی از دستگاه تصفیه هوا فقط برای تصفیه‌ هوا محدوده‌ی کوچک مانند اتاق‌ها به کار می‌روند؛ در عوض برخی دیگر ممکن است مربوط به تصفیه‌ هوا کل ساختمان باشند. بنابراین در درجه‌ی اول باید به ظرفیت دستگاهی که می‌خواهید خریداری کنید، توجه کنید. نکته‌ی دومی ‌که در انتخاب خرید دستگاه تصفیه هوا باید مد نظر داشته باشید نوع فیلتر‌های دستگاه است؛ فیلتر تصفیه هوا که در بالا توضیح داده شد بر حسب استفاده شما می‌توانند، انتخاب شوند. در اینترنت نیز مطالبی درباره راهنمای خرید دستگاه تصفیه هوا وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را مطالعه کنید.

ممکن است محیط شما جایی مانند کافی شاپ باشد در نتیجه‌ی پاکسازی آلودگی‌های ناشی از دود سیگار برای شما اولویت بیشتری دارد. همچنین ممکن است فضایی شما در آن هستید گرد و غبار زیادی داشته باشد و یا آلاینده‌های شیمیایی ناشی از مواد کارخانه زیاد باشد، در نتیجه فیلترهایی مفیدند که بتوانند آلاینده‌های شیمیایی و مواد موجود در کارخانه‌ها را از بین ببرند.

منظور از ظرفیت دستگاه تصفیه هوا میزان هوایی است که دستگاه می‌تواند در یک زمان مشخص از خود عبور دهد. این ظرفیت را معمولاً بر اساس مساحت محیط مورد استفاده و یا حجم فضا تعیین می‌کنند. بنابراین قبل از تصمیم برای خرید دستگاه باید بدانید که هوای محیط مدنظر شما دقیقاً چه نوعی از آلودگی را دارد.

بعضی از دستگاه تصفیه هوا سنسور دارند و کیفیت هوا را می‌توانند به صورت دیجیتالی بر روی صفحه‌ نمایش خود نشان دهند. همچنین داشتن تایمر برای برنامه ریزی عملکرد دستگاه در زمان‌های معین می‌تواند جزو نقاط قوت دستگاه باشد. یکی دیگر از نکات مهم که قبل از خرید دستگاه تصفیه هوا باید به آن توجه کنید میزان توان مصرفی دستگاه است. برخی از دستگاه‌ها میزان برق مصرفی بالایی دارند و در نتیجه‌ هزینه‌های شما را افزایش می‌دهند. صدای دستگاه نیز یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند در انتخابات دستگاه تأثیر‌گذار باشد؛ برخی از دستگاه بدون صدا هستند ولی برخی دیگر صدای زیادی دارند، معمولا از دستگاه‌های با صدای بالا فقط برای محیط‌های صنعتی استفاده می‌شود.

اشتراک در واتساپ اشتراک در تلگرام