هیچگاه کیفیت خیلی عالی قطعات در یک دستگاه تصفیه هوا تضمین‌دهنده‌ی کیفیت عالی در تصفیه هوای این دستگاه نیست. آنچه که یک دستگاه تصفیه هوا را کارآمد و موثر خواهد کرد این است که با چه تکنولوژی و تا چه اندازه در تمیز کردن هوا و رفع آلاینده‌ها می‌تواند مؤثر باشد. در محیط‌های سربسته مانند خانه انواع آلاینده‌ها وجود دارند. از بخارات پخت و پز گرفته تا پوسته حیوانات خانگی، گرد و غبار، گازهای شیمیایی ناشی از مواد آرایشی و بهداشتی، غباری که از بیرون وارد منزل شده و... .

بر اساس آمارهای مرکز کنترل بیماری و آژانس حفاظت از محیط زیست هوای داخل خانه 5 تا 10 برابر از هوای خارج از خانه آلوده‌تر است و این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که اغلب زمان ما، بخصوص خانم‌ها در خانه سپری می‌شود. خرید دستگاه تصفیه هوا یک موضوع کاملاً گیج‌کننده و خسته‌کننده است، چرا که نه تنها مدل‌ها و برندهای مختلفی در بازار دیده می‌شود بلکه هر یک مدعی برترین بودن هستند. برخی از تصفیه کننده‌های هوا از خود گاز ازن به جای می‌گذارند که بخصوص برای افراد دارای آلرژی و آسم فوق‌العاده خطرناک است، برخی از آن‌ها ارزان هستند ولی عملاً کاری برای بهبود هوا نمی‌کنند و هزاران دلیل دیگر... .

شما با این همه موضوعات پیچیده قطعاً نیاز به راهنمای خرید دستگاه تصفیه هوا دارید. موضوعات کلیدی که در خرید دستگاه تصفیه هوا باید به آن توجه داشته باشید. از این رو ما این راهنمای خرید دستگاه تصفیه هوا را برای شما آماده کردیم تا بتوانید تصمیم مناسب‌تری بگیرید.

 

آلودگی‌های معمول و مشترک در هوای اکثر خانه‌ها

ابتدا قبل از خرید دستگاه تصفیه هوا بهتر است در خصوص آلاینده‌های مشترکی که در همه‌ی خانه‌ها معمولاً وجود دارد بدانید:

ذرات موجود در هوا بدلیل چرخش هوا مانند گرد و غبار، آلرژن‌ها، پوسته‌ی حیوانات، قارچ‌ها، سموم برگ درختان و...

دود توتون و تنباکو

بخارات و گازهای خانگی مانند بخار پخت و پز، لوازم آرایشی زنانه، مواد شیمیایی مخصوص شستشو و...

ترکیبات آلی فرار مانند رنگ، لاک، الکل، ضد عفونی کننده‌ها، چسب و...

میکرو ارگانیسم‌ها مانند آنتی ژن‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها

 

انواع فیلتر دستگاه تصفیه هوا

 

موضوع مهم دیگری که در راهنمای خرید تصفیه هوا به آن می‌پردازیم نوع فیلترهای موجود در دستگاه‌های تصفیه هوا است که با شناخت آن‌ها تصمیم راحت‌تری خواهید گرفت:

 

فیلتر HEPA: یکی از بهترین و استانداردترین انواع فیلتر با قابلیت حذف بالغ بر 99.97 درصد از آلاینده‌های هوا

فیلتر کربن فعال: از متداول‌ترین فیلتر که خیلی کم به تنهایی در یک دستگاه تصفیه هوا به کار برده می‌شود. فیلتر کربن فعال برای از بین بردن بو، طعم، مواد شیمیایی و گازها به کار برده می‌شود

فیلترهای رسانه شارژ ترکیبی: این نوع فیلتر از دو تکنولوژی استفاده می‌کنند. یک قسمت جذب ذرات که مانند فیلترهای HEPA عمل می‌کند و یک شارژ الکترواستاتیک. این نوع فیلتر ذراتی به اندازه‌ی 0.1 میکرون را هم جذب می‌کند.

فیلترهای الکترواستاتیک: تقریباً مشابه فیلترهای شارژ ترکیبی هستند با این تفاوت که به جای جذب ذرات با باردار کردن آن‌ها به آن‌ها رسوخ و باعث سقوط آن‌ها بر روی صفحات  می‌شوند

دستگاه‌های مجهز به ژنراتورهای یونی و ژنراتورهای اوزنی که به هوا انتشار داده می‌شوند و با ذرات ترکیب و آن‌ها را به سطحی مجاور سوق می‌دهند.

فیلترهای ضد باکتری و میکروب که باکتری‌ها و میکروب‌ها را از بین می‌برند.

اکسیداسیون فوتوکوتالیستی که با قدرت اشعه‌ی UV باعث از بین رفتن میکروب‌ها و باکتری‌ها می‌شوند.

 

نکته‌ی مهمی که در این راهنمای خرید دستگاه تصفیه هوا باید به شما گفته شود این است که اغلب این فیلترها در دستگاه‌های تصفیه هوا امروزی به تنهایی در یک دستگاه به کار نمی‌روند و بیشتر این دستگاه‌ها از چند فیلتر هم زمان استفاده می‌کنند و بهترین نوع آن‌ها باید پند فیلتر هم زمان را داشته باشد.

 راهنمای خرید تصفیه هوا

 

در هنگام خرید دستگاه تصفیه هوا به یاد داشته باشید که موضوعات زیر را در نظر بگیرید:

 

اثر بخشی دستگاه: 

یک دستگاه تصفیه هوا باید بتواند متناسب با آلاینده‌های محیط زندگی شما که در بالا در خصوص آن‌ها تشریح شد، حداکثر توان را داشته باشد. بهترین نوع دستگاه تصفیه هوا باید از چند فیلتر هم زمان استفاده کرده باشد

 

روش تمیز کردن هوا:

یکی از مهم‌ترین موضوعات در خرید دستگاه تصفیه هوا روش تمیز کردن هوا می‌باشد. دستگاه‌هایی که از خود ازن و یون در هوا منتشر می‌کنند، خیلی توصیه نمی‌شوند. همچنین دستگاه باید به غیر از یک فیلتر مرکزی اصلی که برای حذف آلاینده‌های محیطی و جذب آن‌ها کاربرد دارد از یک فیلتر کربن فعال برای بهبود طعم و بوی آب و یک فیلتر بریا از بین بردن باکتری‌ها و میکروب‌ها حداقل بهره گرفته باشد.

 

پوشش مربعی دستگاه:

به محیط زندگی خودتان و مقدار مساحتی که باید تمیز شود در خرید دستگاه تصفیه هوا کاملاً دقت کنید. هر دستگاه متناسب با قدرت خود تا میزانی از محیط را توانایی تصفیه دارد. مثلاً اغلب دستگاه‌های تصفیه هوا مجهز به فیلتر HEPA حدود 500 متر مربع و یا کمتر را نهایتاً پوشش می‌دهند.

 

هزینه‌های تعمیر و نگهداری دستگاه تصفیه هوا:

این هزینه‌ها را حتماً در نظر داشته باشید. هر دستگاه تصفیه هوا باید در برهه‌هایی از زمان فیلتر و یا فیلترهایش تعویض شوند و در ضمن نیاز به بازدید دوره‌ای و سرویس نیز ممکن است داشته باشد.

 

توانایی حذف بو داشته باشد:

یکی از اغلب مشکلات آلوده‌کننده‌ی هوا بوهای موجود در هواست. یک دستگاه تصفیه هوا باید از حداقل یک یا دو نوع فیلتر کربن فعال و یا هر تکنولوژی دیگری برای از بین بردن بو بهره گرفته باشد.

 

هزینه‌های برق:

عموماً میزان مصرف برق دستگاه را در روی بسته‌بندی دستگاه می‌توانید ببینید. در نظر داشته باشید هزینه‌ی مصرف برق با هر چه کثیف‌تر شدن فیلترها بیشتر خواهد شد.

 

میزان صدای دستگاه تصفیه هوا:

 

دستگاه‌های تصفیه هوا به منظور عملیات پاک‌سازی هوا نیاز به موتورهایی دارند تا گردش هوا و یا تولید گاز ازن و یون را انجام دهند. از این رو این موتورها از خود تولید صدا می‌کنند. در نظر داشته باشید که میزان خروجی صدا را حتماً بررسی کنید چرا که پس از مدتی این موضوع برای شما آزاردهنده خواهد شد.

 

ضمانت‌نامه:

ضمانت‌نامه از مهم‌ترین تعهدات فروشنده به مشتری می‌باشد. در ضمن نشان می‌دهد که تا چه میزان تولیدکننده به تولید خود اطمینان دارد. ضمانت‌نامه باید هم شامل گارانتی و هم خدمات تعمیر رایگان بدهد و هم تعویض دستگاه در صورت بروز مشکلات فنی.

 

قابلیت حمل داشتن:

یکی از موضوعاتی که کمتر کسی به آن توجه دارد، قابل حمل بودن دستگاه است. شما برای تعویض خانه و یا برای تغییر محل دستگاه نیاز به جابه جایی راحت دستگاه تصفیه هوا دارید. باید به راحتی این کار انجام شود و اصل سبک بودن و قابل حمل بودن دستگاه را فراموش نباید کرد.

 

در کل در این مقاله راهنمای خرید دستگاه تصفیه هوا تلاش داشتیم تا ضمن ارائه‌ی راهنمایی‌های لازم برای انتخاب محصول با کیفیت و تشریح نوع فیلترها و آلاینده‌ها بهترین ایده را به شما بدهیم. اما در هر صورت اگر نیاز به مشاوره بیشتر داشتید همکاران رادگسترنوین radgostarnovin در هر لحظه آماده‌ی پاسخگویی به سؤالات شما هستند.

اشتراک در واتساپ اشتراک در تلگرام