دستگاه‌های اسمز معکوس یا RO پراستفاده‌ترین نوع دستگاه تصفیه آب در ایران است. این دستگاه‌های مدرن توانستند در مدت زمان کمی محبوبیت بسیار زیادی پیدا کنند چرا که استفاده از فیلترهای متوالی و همچنین فیلتر ممبران می‌تواند بیش از 99 درصد آلایندگی‌های موجود در آب را از بین ببرد. از این جهت در اکثر کشورهای جهان استفاده از این دستگاه‌ها رواج پیدا کرده است و متخصصین حوزه تصفیه آب و بیماری‌های آب هم استفاده از این دستگاه‌ها را توصیه می‌کنند.

دستگاه‌های اسمز معکوس یک فیلتر اصلی دارند که در تمام دستگاه‌ها ثابت است. این فیلتر با نام ممبران شناخته می‌شود. فیلتر ممبران در مرحله سوم و یا چهارم دستگاه‌های تصفیه آب نصب می‌شود و جزء اصلی دستگاه‌ها محسوب می‌شود. در ادامه شما را با ممبران تصفیه آب آشنا خواهیم کرد. با بهترین مارک فیلتر ممبران آشنا خواهید شد و همچنین انواع فیلترهای ممبران را خواهید شناخت.

 

فیلتر ممبران چیست؟

فیلتر ممبران در دستگاه‌های RO نقش اصلی را برعهده دارد. این فیلتر همچنین در دستگاه‌های UF یا اولترافیلتراسیون و همچنین NF یا همان نانوفیلتراسیون استفاده می‌شود اما مکانیزم عملکرد آن‌ها به یک شکل است.

در دستگاه‌های اسمز معکوس این فیلتر در مسیر آب قرار می‌گیرد. این فیلتر آب ورودی را از خود عبور می‌دهد. اما نمک‌های محلول و همچنین مواد آلی داخل لایه‌های فیلتر ممبران باقی می‌مانند و تنها چیزی که از فیلتر عبور می‌کند آب مصرفی است. در حقیقت این فیلتر آب را به یک دوراهی وارد می‌کند که در آن آب تمیز و بدون نمک‌های محلول و فلزهای سنگین در یک مسیر قرار می‌گیرد و آب دارای نمک‌های محلول هم مسیر جداگانه‌ای دارد و از شیر تخلیه به سمت فاضلاب جاری می‌شود.

فیلتر ممبران اصل به شکل یک لایه‌ی غشایی شکل است. این لایه عمدتا از کامپوزیت‌های نازک ساخته می‌شود. در برخی فیلترها از کامپوزیت‌های پلیمری هم استفاده می‌شود تا قدرت تصفیه‌ی فیلتر را بالا ببرند. این پلیمرها عمدتا در فیلتر ممبران امریکایی و تایوانی وجود دارد. این لایه‌ی غشایی نازک مقاومت pH و غلظت کمی دارد و صرفا برای تصفیه آب استفاده می‌شود. مولکول‌های آب در یک فشار خاص از داخل این لایه عبور می‌کنند و نمک‌های نامحلول و محلول و همچنین فلزات سنگین پشت غشا باقی می‌مانند و از شیر تخلیه وارد فاضلاب می‌شوند. دلیل اینکه فیلتر ممبران تصفیه آب عمر طولانی‌تری نسبت به فیلترهای رسوب و کربن دارد این است که هیچ ماده‌ای داخل لایه‌های ممبران باقی نمی‌ماند و هر ماده‌ای که پشت غشا قرار می‌گیرد به طور کامل تخلیه می‌شود. برای همین عمر مفید فیلتر ممبران اصل عمدتا بین 2 الی 3 سال است. قیمت فیلتر ممبران هم نسبت به فیلترهای دیگر کاملا متعادل است و نیازی نیست هزینه‌ی زیادی را بابت تعویض آن پرداخت کنید. فیلتر ممبران کمتر دچار هواگیری می‌شود و تعویض آن هم به راحتی انجام می‌شود.

 

کار فیلتر ممبران تصفیه آب دقیقا چیست و چه کاربردی دارد؟

این فیلتر می‌تواند جلو نمک‌های محلول در آب را بگیرد. می‌دانید که فیلتر رسوب تنها کاری که انجام می‌دهد جلوگیری رسوبات و نمک‌های نامحلول مانند آهک است. اما نمک‌هایی که داخل آب حل شده‌اند در مرحله‌ی سوم و یا چهارم توسط فیلتر ممبران تصفیه می‌شوند. نمک‌های سیلیکاتی، ترکیبات سدیم و همچنین ترکیبات دارای نیتروژن که در آب حل می‌شوند توسط فیلتر ممبران به طور کامل تصفیه می‌شوند.

این فیلتر جلو فلزات سنگین و مواد جامد محلول در آب را می‌گیرد و برخی فلزات سنگین با ppm کم داخل آب وجود دارند که در تصفیه خانه صنعتی امکان تصفیه آن‌ها وجود ندارد. آرسنیک و جیوه از راه‌های مختلف وارد آب مصرفی می‌شوند و تنها راهی که می‌توان آن‌ها را از بین برد استفاده از همین فیلتر ممبران است.

سختی آب را تنظیم می‌کند. می‌دانید که آب سخت می‌تواند یکی از عوامل سرطان باشد. در ضمن با تاثیرگذاری بر روی متابولیسم بدن باعث بروز برخی بیماری‌ها و مشکلات دیگر هم می‌شوند. این فیلتر سختی آب را تنظیم می‌کند و از این بابت هم خیال‌تان راحت می‌شود.

برخی باکتری‌ها هم در این مسیر از بین می‌روند. با اینکه فیلتر فرابنفش وظیفه از بین بردن باکتری‌ها را دارد اما آزمایشات نشان می‌دهد که بعد از عبور آب از فیلتر ممبران اصل درصد باکتری‌های موجود در‌ آب کاهش می‌یابد.

خرید بهترین فیلتر ممبران

نیترات هم که از طریق کودهای شیمیایی وارد آب می‌شود و برای بدن بسیار مضر است در این فیلتر تصفیه می‌شود و اثری از آن باقی نمی‌ماند.
این مزایای ممبران تصفیه آب باعث شده است تا استفاده از دستگاه‌های اسمز معکوس رواج زیادی پیدا کند. با این حال می‌توان گفت که وجود این فیلتر از یکی از عوامل اصلی تصفیه آب است. هر چند سایر فیلترها هم تا حد زیادی در این فرایند تاثیر دارند. قیمت فیلتر ممبران در مقایسه با کیفیت و کارایی آن در دستگاه‌های اسمز معکوس کاملا متعادل است و معمولا تعویض آن هم هر 2 الی 3 سال انجام می‌گیرد که نسبت به فیلتر رسوب و فیلترهای کربن عمر مفید طولانی‌تری دارد.

کمپانی‌های زیادی این فیلترها را برای دستگاه‌های مختلف تولید و عرضه کرده‌اند . هر کدام از این فیلترها کارایی خاص خودشان را دارند، از متریا‌ل‌های ویژه‌ای ساخته شده‌اند و جنس پلاستیک و لایه‌ها و غشای موجود در آن متفاوت است. اما چیزی که ثابت است مکانیزم کاری این فیلترهاست. شرکت‌های تایوانی، امریکایی و اروپایی اصلی‌ترین تولیدکننده‌های این فیلترها هستند. فیلتر ممبران امریکایی در میان سایر فیلترها بیشتر درخشیده‌اند و حجم وسیعی از استفاده‌ی فیلتر ممبران به این شرکت‌های امریکایی اختصاص دارد. در ادامه با برندهای معتبر فیلتر ممبران اصل آشنا خواهید شد.

 

برندهای معتبر فیلتر ممبران

 

نمی‌توان با قطعیت گفت بهترین مارک فیلتر ممبران کدام است چرا که هر فیلتر ویژگی‌های خاص خودش را دارد. کمپانی‌های مختلف فیلترهای متنوعی را تولید و عرضه کرده‌اند که ویژگی‌های کاری و شرایط عملکرد آن‌ها متفاوت است. با این حال سه مورد از آن‌ها بیشتر از بقیه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

فیلتر ممبران فیلم تک آمریکا

فیلم تک نام شناخته‌شده‌ای در صنعت تصفیه آب است و زیرمجموعه شرکت DOW است. مدل‌های مختلف فیلم تک 13 لایه یکی از اصلی‌ترین و پراستفاده‌ترین فیلترهای خانگی و صنعتی هستند. این فیلترها از بهترین متریال‌ها ساخته شده‌اند و در طراحی آن‌ها از دانش فنی بالایی استفاده شده است تا بدون هرگونه ایراد و مشکل کار کنند. فیلترهایی با کارایی بالا که برای انواع دستگاه‌های خانگی در ابعاد مختلف تولید شده‌اند.

 

این فیلتر کیفیت تصفیه بسیار بالایی دارد. برای مصرف خانگی در حد 220 لیتر در شبانه‌روز می‌تواند ظرفیت تولید کند که برای خانواده‌های پرجمعیت هم کاملا مناسب است. دقت فیلتراسیون این فیلتر در حدود 99 درصد است و راندمان بسیار بالایی دارد. به راحتی نمک‌های محلول در آب را با فرایند غلظت‌سنجی داخل غشا تشخیص می‌دهد و آن‌ها را به دام می‌اندازد. این فیلتر به گونه‌ای طراحی شده است که با بدنه‌ی دستگاه تصفیه آب و هوزینگ‌ها کاملا همخوانی دارد و از این جهت مشکلاتی نظیر نشستی آب و یا سروصدا در اثر حرکت آب در آن‌ها به وجود نمی‌آید. فیلم تک 13 لایه جزو فیلترهایی است که می‌تواند کیفیت آب خروجی دستگاه تصفیه آب شما را تا حد زیادی بالا ببرد. اگر قبلا از فیلتر های نامطلوبی استفاده کرده اید می توانید برای تعویض فیلتر ممبران خود، از این نوع فیلتر استفاده کنید.

 

فیلتر ممبران تورای Toray

 

تورای یک برند ژاپنی است که فیلترهایی مخصوص دستگاه‌های تصفیه آب خانگی تولید می‌کند. این فیلترها بسیار بادوام و باکیفیت هستند و عمر مفید طولانی‌تری نسبت به سایر فیلترها دارند. از غشایی با متریال‌های خاص ساخته شده‌اند و بدنه‌ی آن‌ها هم کاملا مقاوم ساخته شده است. فیلتر گلد تورای 13 Layout جزو محصولات شاخص این برند است.

 بهترین فیلتر ممبران دستگاه تصفیه آب خانگی

کیفیت تصفیه بسیار بالایی دارد. مسیرهای عبور جریان به خوبی کارگذاری شده‌اند و جریان حین قطع برق و حتی کار نکردن پمپ هم به خوبی از داخل این لایه‌ها عبور می‌کند. ظرفیت فیلتر گلد تورای 13 Layout مشابه فیلم تک 13 لایه است. این فیلتر طراحی ساده و در عین حال کارآمدی دارد. آب از داخل این لایه‌ها عبور می‌کند و در مدت زمان کمی به طور کامل تصفیه می‌شود. فیلترهایی با لایه‌های کمتر معمولا درصد فیلتراسیون پایینی دارند اما این فیلتر با 13 لایه اصلی می‌تواند تقریبا تمام آلاینده‌های مربوط به نمک‌های محلول، مواد شیمیایی و ... را از بین ببرد. رنگ این فیلتر طلایی است.

 

فیلتر ممبران کمفلو KMFLO

کمفلو هم مانند سافت واتر و سی سی کا یک برند تایوانی است. برندی که سابقه‌ی درخشانی در زمینه تولید دستگاه‌های اسمز معکوس دارد. در میان برندهای مربوط به تصفیه آب در تایوان نامی شناخته‌شده و شاخص است و فعالیت گسترده‌ی بین‌المللی هم دارد. فیلتر ممبران کمفلو جزو محصولات برتر این برند است. کمفلو تا قبل از این دستگاه‌های 4 مرحله‌ای تولید می‌کرد و این دستگاه‌ها تا مدت‌ها فروش بسیار بالایی داشتند و فیلتر ممبران هم یکی از مراحل این دستگاه‌ها بود. اما بعدها این کمپانی هم شروع به ساخت دستگاه‌ها 6 و 8 مرحله‌ای کرد و فیلترهای دیگری را هم به این مجموعه اضافه کرد.

قیمت فیلتر ممبران کمفلو در مقایسه با فیلترهای دیگر به نسبت کمتر است. هر چند از نظر کیفیت نمی‌توان ایرادی به آن‌ها وارد کرد و در حد یک فیلتر ایده‌آل کار می‌کند. ظرفیت بالایی دارد و پتانسیل تصفیه آن هم در حد استانداردی است. این فیلترها استانداردهای لازم را از سازمان جهانی بهداشت دریافت کرده‌اند و می‌توانید با خیال راحت آن‌ها را روی دستگاه‌های خود نصب کنید تا آب آشامیدنی شما را تصفیه کنند.

 

قیمت و خرید فیلتر ممبران

انتخاب فیلتر ممبران مناسب برای دستگاه تصفیه آب خانگی بسیار مهم است چرا که یک جزء حیاتی دستگاه است و کیفیت آب خروجی تا حد زیادی به عملکرد آن بستگی دارد. قبل از هر چیز باید بدانید که فیلتر ممبران اصل و اورجینال در اولویت قرار دارد چرا که اغلب فیلترهایی که در بازار تحت عنوان فیلترهای باکیفیت به فروش می‌رسند راندمان مناسبی ندارند و عمر مفید آن‌ها کمتر از یک سال است. معمولا پس از مدتی از کار می‌افتند و آب خروجی دستگاه کیفیت لازم را ندارد. برای همین خرید فیلتر ممبران تصفیه آب بسیار حساس است و باید حتما از یک نمایندگی معتبر خریداری کنید. نکته دوم در خرید ممبران این است که حتما برندهای معتبر تولیدکننده را بشناسید و در مورد آن‌ها مطالعه کنید. برخی برندهای گمنام فیلترهایی با کیفیت بسیار نازل تولید می‌کنند که باعث می‌شوند کل دستگاه کارکرد نامناسبی داشته باشد. برای همین انتخاب فیلتر از یک برند شناخته‌شده هم مهم است. معمولا فیلتر ممبران امریکایی معتبر نسبت به سایر فیلترها انتخاب بهتری است. شرکت‌های امریکایی مطالعات گسترده‌ای در زمینه آلودگی‌های آب دارند و فیلترهای حرفه‌ای با راندمان تصفیه بالا تولید و عرضه می‌کنند.

در خرید فیلتر ممبران اصل باید به چند نکته مهم توجه داشته باشید.

به عمر مفید ممبران که روی محصول یا بسته‌بندی آن درج می‌شود توجه کنید. برخی فیلترها عمر مفید کمی دارند و مجبور می‌شوید زود به زود آن‌ها را تعویض کنید. عمر مفید ایده‌آل برای فیلتر ممبران در 2 الی 3 سال است.

به دستگاه‌ تصفیه آب و نوع فیلتر آن توجه داشته باشید. دستگاه‌های زیرسینکی از نظر نوع فیلتر با دستگاه‌های رومیزی و دیواری تفاوت دارند. ابعاد بدنه‌ی آن‌ها متفاوت است در نتیجه فیلترهای آن‌ها هم تفاوت‌های ساختاری با هم دارند.

برخی دستگاه‌ها با فیلترهای سایر برندها همخوانی ندارند و اکثر دستگاه‌هایی که در ابعاد استاندارد ساخته می‌شوند مشکلی در استفاده از سایر فیلترها ندارند اما برخی دستگاه‌ها صرفا با فیلترهای خود شرکت همخوانی دارند. از این جهت باید به این نکته توجه داشته باشید زیرا معمولا روی کاتالوگ دستگاه‌ها این موارد ذکر می‌شوند. برخی فیلترها هم کاتالوگ دارند و روی آن‌ها دستگاه‌های سازگار درج شده است.

فیلترهایی خریداری کنید که از نظر طراحی همخوانی و سازگار باشند. برخی فیلترهای ممبران تولید شده بسیار طولانی هستند و باعث افت فشار در مقطع جریان می‌شوند و پمپ تحت فشار می‌کند از این جهت روی ابعاد استاندارد آن‌ها هم دقت‌ نظر داشته باشید و متناسب با آن خریداری کنید.
بهتر است تعویض و نصب فیلتر ممبران توسط یک تکنسین انجام شود و یا اگر خودتان این کار را انجام می‌دهید در نهایت دقت آن را نصب کنید. کوچکترین اشتباهی در نصب آن ممکن است باعث نشتی آب شود یا اینکه خروجی آن که به فاضلاب می‌رسد دچار مشکل شود. همچنین اگر نصب آن به درستی انجام نشود امکان محبوس شدن هوا داخل لایه‌های فیلتر ممبران هم وجود دارد.

قبل از خرید بهتر است از یک متخصص یا مشاور در این زمینه کمک بگیرید تا بهترین مارک فیلتر ممبران را برای دستگاه انتخاب کنید. میزان سختی آب در برخی مناطق کشور به گونه‌ای است که حتما باید فیلترهای ممبران با قدرت تصفیه آب استفاده کنید تا بتوانند این سختی را به سطح ایده‌آل آن برسانند.

بهتر است هر چند مدت یک بار کیفیت آب خروجی را تست کنید. اگر دستگاه TDS سنج دارید سختی آب را در بازه‌های زمانی مختلف اندازه بگیرید و اگر احساس می‌کنید سختی آب بیشتر از حد استاندارد است احتمالا مشکلی در فیلتر ممبران تصفیه آب وجود دارد و یا زمان تعویض آن رسیده است و باید آن را تعویض کنید.

قیمت فیلتر ممبران را هم در نظر داشته باشید. معمولا بازه‌ی قیمت این فیلترها در برندهای مختلف در یک سطح است. اگر این فیلتر را در بازار خریداری می‌کنید دقت داشته باشید که فیلترهایی با قیمت خیلی کم که به عنوان فیلتر اورجینال معرفی می‌شوند نمی‌توانند کیفیت و کارایی آن‌چنانی داشته باشند. قیمت خیلی زیاد هم صرفه اقتصادی ندارد. اصولا لوازم جانبی دستگاه تصفیه آب به این دلیل که به صورت مداوم تعویض می‌شوند قیمت متعادلی دارند.

بهترین مارک فیلتر ممبران را برای دستگاه تصفیه آب خانگی خود انتخاب کنید تا بهترین نتیجه را از آن بگیرید.

رادگسترنوین به عنوان نمایندگی معتبر دستگاه‌های تصفیه آب تایوانی اصل برندهای سی سی کا، سافت واتر و آکوا پرو تمام لوازم و قطعات این دستگاه‌ها را با قیمت واقعی آ‌ن‌ها در اختیار شما قرار می‌دهد. خرید فیلترها هم به صورت آنلاین و هم به صورت تلفنی فراهم شده است. کافیست فیلتر ممبران موردنظرتان را انتخاب کنید و سفارش دهید تا در کمترین زمان ممکن درب منزل تحویل بگیرید. 

با خرید فیلتر ممبران امریکایی و تایوانی از رادگسترنوین در وهله‌ی اول از کیفیت و اصالت آن مطمئن می‌شوید و ثانیا قیمت آن کمتر از نرخ معمول آن در بازار است. چرا که رادگسترنوین این فیلترها را مستقیمأ از تولیدکننده‌ها وارد می‌کند و هزینه‌های واسطه را به طور کامل حذف کرده است تا کمترین هزینه متوجه شما شود.

امکان مشاوره خرید رایگان با متخصصین هم فراهم شده است. اگر احساس می‌کنید هنوز در انتخاب فیلتر مردد هستید و نیاز به اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید با کارشناسان فنی رادگسترنوین تماس بگیرید و اطلاعات لازم را در این زمینه کسب کنید. هر سوالی دارید از کارشناسان بپرسید و جوابی دقیق و کامل برای آن‌ها دریافت کنید. تکنسین‌های خبره رادگسترنوین هم با کمترین هزینه در منزل و یا محل کار شما حاضر می‌شوند و فیلترها را تعویض می‌کنند. در نهایت کیفیت آب مصرفی شما مجددا با کیت آزمایش کیفیت‌سنجی آب تست می‌شود و خیال شما از بابت میزان آلاینده‌ها و سالم بودن آب خانه و محل کارتان راحت می‌شود.

اشتراک در واتساپ اشتراک در تلگرام