آلودگی آب و منابع آبی مشکلی است که در همه‌ی دنیا و نه تنها در ایران وجود دارد. در کشورهای صنعتی و بخصوص کشورهای نفت‌خیز این آلودگی آب تا حدود زیادی تحت تأثیر منابع زیر زمینی قرار گرفته و با آغشته شدن به مواد شیمیایی و معدنی مضر آلوده‌تر هم می‌شوند. جدا از طعم ناخوشایندی که آب در مواجهه با آلودگی پیدا می‌کند، تأثیر مستقیمی این آلودگی در سلامت انسان دارد. وجود آلودگی‌های زیست محیطی و بخصوص آلودگی هوا هم در کیفیت بد آب آشامیدنی خانه‌ها بی‌تأثیر نبوده و این موضوع باعث شده نه تنها کارشناسان این حوزه بلکه خود مردم نیز علناً سطح آلودگی آب‌های آشامیدنی را احساس کنند.

به همین دلیل مردم همه‌ی کشورها و بخصوص ایران در این روزها گرایش زیادی به سمت خرید و نصب دستگاه تصفیه آب در منازل خود نموده‌اند و به نظر می‌رسد شناخت اِلِمان‌های انتخاب این دستگاه‌ها و دادن آگاهی کافی به مردم برای خرید دستگاه تصفیه آب از سوی کارشناسان اهمیت جدی‌تری پیدا کرده است.

سیستم‌های تصفیه آب متدها و روش‌های گوناگونی را برای تصفیه‌ی هرچه بهتر آب در نظر می‌گیرند و این موضوع باعث رقابتی‌تر شدن بازار این نوع محصولات شده است. اما آنچه که اهمیت زیادی دارد، عملکرد بهتر هر یک از این سیستم‌ها می‌باشد. ضمن اینکه همین قابلیت‌ها و سیستم‌های تصفیه آب است که نهایتاً تعیین‌کننده‌ی قیمت تمام شده‌ی این محصولات می‌باشد. در حال حاضر محبوب‌ترین سیستم‌های تصفیه آب در جهان عبارتند از:

 

سیستم تصفیه آب مجهز به فیلتر کربن فعال
سیستم‌های تصفیه آب مجهز به فیلتر آلیاژ فلزی
سیستم‌های تصفیه آب مجهز به فیلترهای سرامیکی

 

این سه نوع فیلتر اساساً یک نوع فعالیت را انجام می‌دهند. آن‌ها فیلترهایی هستند که آلودگی‌های بزرگ را در شکاف‌های ریز خود به دام می‌اندازند و آب را تا حدود زیادی تصفیه می‌کنند. اما این نوع فیلتراسیون نمی‌تواند تمامی آلودگی آب را تمیز کند چرا که ذرات معلق و یا درون منافذ و لوله‌های آب خانگی باز هم وارد آب می‌شوند و یا فیلترها پس از مدتی باید تعویض شوند و دیر تعویض کردن این فیلترها جریان تصفیه آب را مختل می‌کند.

برای حل این مشکل به نظر می‌رسید باید ایده‌ی جدیدتری آورده شود. از این رو شرکت‌هایی مانند شرکت آکوا از سیستم جدیدتر و پیشرفته‌تری از تصفیه آب رونمایی کردند، فیلتر اسمز معکوس. هر چند فیلترهای تصفیه آب اسمز معکوس قبلا هم مورد استفاده در ایستگاه‌های تصفیه آب صنعتی بود و برای رفع آلودگی در منافع بزرگ آب شهری، برای تصفیه آب دریا و... بهره‌برداری می‌شد.

 

دستگاه تصفیه آب آکوا

 

توانست یکی از اولین دستگاه‌های تصفیه آب دنیا لقب بگیرد که از این تکنولوژی در فرآیند خانگی و به شکل پیشرفته استفاده کرد. اما این تنها دلیل محبوبیت زیاد آکوا نبود. هر چند جدیدترین تکنولوژی تصفیه آب در تصفیه آب خانگی آکوا در نظر گرفته شده بود ولی باز هم این کارخانه به منظور بهبود فرآیند تصفیه آب مراحل تصفیه آب را در شش تا هفت فیلتر و تنها در یک دستگاه کوچک و جمع و جور ارائه نمود. استفاده هم زمان از سیستم فیلتراسیون اولیه، فیلتر کربن فعال، فیلتر اسمز معکوس، کربن فعال فشرده و مادون قرمز و یا اشعه ماوراء بنفش در دستگاه تصفیه آب خانگی آکوا بدون آسیب رساندن به مواد معدنی آب کیفیت آب آشامیدنی خانه‌ها را تا 100 درصد بهبود بخشید. ضمن اینکه قیمت دستگاه تصفیه آب آکوا نه تنها از هم‌نوعان خود در بازار بیشتر نشد بلکه با قیمتی رقابتی و کمتر از سایر رقبا روانه بازار شد.

قیمت آب تصفیه کن آکوا

 

اسمز معکوس چیست؟

 

اسمز یک فرآیند شیمیایی است که در آن آب از ناحیه‌ی غلیظی و از طریق غشای نیمه پراکنده حرکت می‌کند. این غشای نیمه پراکنده دارای سطحی نازک و سوراخ‌هایی میکروسکوپی است که اجازه‌ی رد شدن ذرات میکروسکوپی را فقط می‌دهد و ذرات بزرگ‌تر را در طرف دیگر نگه می‌‌دارد. یعنی تمامی آلاینده‌های آب که باعث سختی آب می‌شوند و حلال در آب بوده و دیده نمی‌شدند در این مرحله به دام خواهند افتاد. اصطلاحی که کارشناسان برای اسمز معکوس به کار می‌برند " بیش از حد فیلترینگ " است.
در سیستم‌های تصفیه مجهز به اسمز معکوس، سیستمی به نام کروس فلو (crossflow) برای جلوگیری از گرفتگی غشا به کار می‌رود.

همچنین دستگاه‌های آکوا خانگی با دو نوع غشای نیمه‌رسانا هم در بازار موجود می‌باشند. اولی کامپوزیت نازک فیلم(TFC) نامیده می‌شود و دومی سلولزترایکتات (CTA) می‌باشد. به طور کلی قیمت تصفیه آب آکوا مجهز به غشا TFCبالاتر از نوع مجهز به CTA است چرا که کیفیت تصفیه آب بهتری دارد. دلیل آن هم این است که سوراخ‌های آن کوچک‌تر هستند و ذرات ریزتری را جذب می‌کنند.

ضمناً باید در نظر داشته باشید که برخی از دستگاه‌ها این نوع غشا را به کار می‌برند ولی غشا یا فیلتر TFC در صورت مواجهه با کلر خراب می‌شود. از این رو آکوا به همین دلیل قبل از ورود آب به این غشا با تعبیه یک فیلتر کربن فعال کلیه کلر موجود در آب را از بین می‌برد تا از آسیب رساندن به فیلتر TFCجلوگیری شود و در ضمن آب کیفیت بالاتری برای نوشیدن داشته باشد.

انواع مختلفی از دستگاه آکوا در بازار موجود می‌باشد، به همین دلیل قیمت تصفیه آب خانگی آکوا در بازار متناسب با نوع غشاTFC و یا CTA موجود در آن و یا متناسب با نوع تکنولوژی فیلتراسیون آن متغیر می‌باشد. بصورت کلی قیمت دستگاه تصفیه آب خانگی آکوا مجهز به شش مرحله فیلتر و مجهز به فیلتر اسمز معکوس TFC نسبت به سایر برند‌های این دستگاه بیشتر است ولی ارزش بالاتر و طول عمر بیشتری دارد و آب تصفیه شده بهتری را برای مشتریان خود به همراه دارد.

اما قیمت دستگاه تصفیه آب آکوا با تمام این محاسن از رقبای دیگر به دلیل شرایط رقابتی پایین‌تر در نظر گرفته شده است و باید در نظر داشته باشید که قیمت آب تصفیه کن آکوا به دلایل کیفیت پایین و یا مشکلات ساختاری این نوع دستگاه نیست، این دستگاه دارای نمایندگی‌های خوب در ایران و واردات بی واسطه در کشور ایران می‌باشد و تهیه این دستگاه از فروشگاه‌های اصلی و داشتن خدمات پس از فروش معتبر نیز شرایط رقابتی و مزیت قیمتی بیشتری برای این کارخانه در ایران داشته است که رادگسترنوین یکی از بزرگترین شرکت ها در زمینه واردات و عرضه دستگاه تصفیه آب آکوا میباشد.

اشتراک در واتساپ اشتراک در تلگرام