امروزه یکی از چالشها و نگرانی های مربوط به آلودگی آب و تصفیه آب، حذف نیترات در آب مصرفی می باشد. نیترات موجود در آب آشامیدنی می تواند باعث سندرم کودکان آبی در کودکان شود که یک بیماری ناشی از کمبود اکسیژن می باشد. علاوه بر کودکان، نیترات موجود در آب می تواند صدمات جبران ناپذیری برای بزرگسالان نیز به دنبال داشته باشد.

چهار عارضه ناشی از مصرف آب آلوده به نیترات

Methemoglobinemia متهموگلوبینمی : نیترات عامل اصلی ایجاد متهموگلوبینمی در نوزادان است. عارضه ای که در آن سطح متهموگلوبین خون بیش از حد عادی است. خطر بروز این مشکل در نوزادان بیشتر بوده و به دلیل نرسیدن اکسیژن به سلولها رنگ بدن به سمت کبودی می رود.

هنگامی که نوزاد نیترات را بلعیده است به نیتریت تبدیل شده و پس از آن با هموگلوبین واکنش نشان می دهد. در نتیجه، فرد آسیب دیده از محرومیت از اکسیژن رنج می برد.

عوارض ناشی از مصرف نیترات

سرطان: نیترات پس ار مصرف به نیتریت تبدیل شده و این ماده در بدن با ترکیب دیگر مواد، مواد شیمیایی خطرناکی را تولید می کند که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند.

شواهد از مطالعات حیوانی و انسانی نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض سطوح بالای ترکیبات N-نیتروسو در دوره شیرخوارگی به طور قابل توجهی می تواند باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان در طول عمر شود.

اختلال تیروئید: مطالعات صورت گرفته نشان داده است که ارتباط مستقیمی بین مصرف نیترات و اختلال در عملکرد غدد درون ریز خصوصا تیروئید وجود دارد. یک مطالعه اخیر توسط محققان دانمارکی نشان داد که رابطه قوی بین قرار گرفتن در معرض طولانی مدت به نیترات آب آلوده و هیپرتروفی تیروئید وجود دارد.

نواقص مادر زادی: حداقل در پنج مطالعه ارتباط احتمالی بین قرار گرفتن در معرض نیتریت، نیترات و ترکیبات N-نیتروسو و نواقص مادرزادی نشان داده شده است.

اشتراک در واتساپ اشتراک در تلگرام