تا به حال در مورد آلاینده های آب به فراوانی صحبت شده است. ولی یکی از مواد موجود در آب که کمتر در مورد آن بحث شده، فلوراید است. وجود فلوراید در آب شهری می تواند باعث ایجاد عوارض زیادی در مصرف کنندگان شود.

از مضرات فلوراید می توان به خشکی مفاصل، ناهنجاری های اسکلتی، خطر ابتلا به سرطان، آسیب های ژنتیکی، تیروئید و آسیب عملکرد سیستم عصبی در انسان را نام برد. البته عوارض جانبی ایجاد شده توسط آن به مقدار مصرف آب آلوده به صورت روزانه، وزن بدن فرد، و توانایی بدن را برای فیلتر کردن و از بین بردن مواد شیمیایی وابسته است.

سدیم فلوراید حاصل فرآیند تولید آلومینیم می باشد. این عنصر همچنین در سموم دفع موش و سوسک، داروهای بیهوشی و خواب آور، داروهای اعصاب و روان و ... کاربرد دارد.

عوارض فلوراید موجود در آب

فلوراید سمی تر از آلومینیم بوده و مطالعات نشان داده که مصرف فلوراید میزان جذب آلومینیم را تا 600% در بدن افرایش می دهد. همین موارد علت هشداری است که در پشت خمیردندان های حاوی فلوراید داده شده است مبنی بر عدم بلعیدن آن و دور نگه داشتن از دسترس کودکان.

چالشهای استفاده از فلوراید در آب:

فلوراید یک ماده مغذی نیست و هیچ فرآیند بیوشیمیایی در بدن انسانبه فلوراید نیاز ندارد.

هنگامی که فلوراید به آب اضافه می گردد هیچ کنترلی بر مقدار مصرف آن وجود ندارد، زیرا آب دارای فلوراید بطور نا محدود در دسترس همگان قرار می گیرد.

شواهدی که نشان دهد فلوراید یا بلع فلوراید از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند کمتر از آن است که به این وسعت در معرض استفاده قرار گیرد.

اشتراک در واتساپ اشتراک در تلگرام