انواع دستگاه تصفیه آب خانگی را می‌توان به طور کلی به سه دسته تقسیم کرد:

فیلتراسیون یا نرم کننده ها UF _ سیستم‌های اسمز معکوس _ انواع تصفیه آب خانگی با فیلتر

دستگاه تصفیه آب خانگی از نوع نرم‌‎کننده آب اغلب برای از بین بردن سختی آب استفاده می‌شود که هر چند برخی ضعف‌ها را دارد ولی برای سلامتی بدن ضرری را به همراه ندارد. آب‌های سخت آب‌هایی هستند که در دل خود جامدات مختلف مانند انواع کربنات سدیم و یا کربنات منیزم را دارند. این موارد در اصطلاح خانگی به آهک آب معروف است.

دستگاه تصفیه آب خانگی اسمز معکوس

به طور کلی ناخالصی‌ها و باکتری‌های و آلاینده‌های آب را از بین برده و کیفیت آب را بهبود می‌بخشد. دستگاه تصفیه آب خانگی با فیلتر هم به طور کلی انواع موارد شیمیایی، باکتری‌ها، آلاینده‌ها و... را در راستای بالا بردن کیفیت آب حذف می‌کنند. در ادامه به تشریح موارد فوق می‌پردازیم:

دستگاه تصفیه آب خانگی نرم کننده آب

در برخی از شهر‌های ایران مردم با آب‌های پر آهک و به اصطلاح سخت  سر و کار دارند. به طور معمول آب‌های دارای سختی 120ppm را آب سخت و آب‌های با سختی بالاتر از 171ppm را آب خیلی سخت می‌نامیم. این آب‌ها اغلب به تأسیسات آب خانگی هم آسیب می‌زنند و هم‌چنین این سختی‌ها می‌تواند به مرور زمان به آبگرمکن‌ها و یا دیگ‌های بخار آسیب رسانده و کارایی آن‌ها را کاهش دهد و هم‌چنین مصرف انرژی را بالاتر ببرد.

دستگاه تصفیه آب خانگی با خاصیت نرم‌کنندگی آب در واقع مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم موجود در آب را تغییر داده و سایر سختی‌های آب را مرتفع می‌نماید. این دستگاه تصفیه آب خانگی به مرور زمان دچار افت می‌شود و باید دوباره‌ دستگاه تصفیه آب شارژ شود.
یکی از قابلیت‌های اصلی دستگاه تصفیه آب خانگی با قابلیت نرم‌کنندگی آب، حذف نمک از آب می‌باشد. این دستگاه‌های تصفیه آب خانگی هر چند راه حلی عالی برای نرم‌کنندگی آب هستند ولی به دلیل حذف نمک و انتقال آن به فاضلاب ممکن است برای آب فاضلاب و پساب‌ها مشکلاتی را به همراه داشته باشند.

زیرا برخی از این آب‌ها برای آبیاری و... استفاده مجدد می‌شود. هر چند برخی از این دستگاه‌های تصفیه آب خانگی برای جبران نمک به آب پتاسیم اضافه می‌کنند ولی خود همین پتاسیم برای محیط زیست خطر دارد.

دستگاه تصفیه آب خانگی با سیستم اسمز معکوس

انواع دستگاه تصفیه آب RO

دستگاه تصفیه آب خانگی با سیستم اسمز معکوس از فشار آب و عبور آب از یک غشا به منظور جداسازی آلاینده‌های آب بهره می‌برد. این غشا باعث می‌شود که آب بصورت تصفیه شده وارد قسمت دیگر شده و حلال‌های با غلظت بالا از طریق غشاء به قسمت دیگر منتقل و از آب جدا شوند. غشای مورد استفاده در دستگاه‌های تصفیه آب خانگی دارای لایه‌ای متراکم در ماتریس پلیمری هستند که باعث جدایی هر چه بیشتر آلاینده‌ها از آب می‌شوند.

دستگاه تصفیه آب خانگی مجهز به فیلتر

این مدل دستگاه‌ تصفیه آب خانگی بهترین نوع برای حذف مواد شیمیایی و فلزاتی مانند کلر و آهن از آب می‌باشد. این فیلتر‌ها باعث بهبود کیفیت، طعم و بوی آب شده و در برخی از مدل‌ها خودشان مواد معدنی مورد نیاز را بصورت اتوماتیک به آب اضافه می‌کنند.

این مدل دستگاه تصفیه آب خانگی در انواع مختلف وجود دارد که اغلب تفاوت آن‌ در فیلتر‌های این دستگاه‌ می‌باشد. تعویض فیلتر تصفیه آب را باید همواره مد نظر داشته باشید. فیلتر این دستگاه‌ها از نوع فیلتر‌های کربن دار فعال دانه ای، فیلتر آلی فلزات، فیلتر سرامیکی میکروسکپی و رزین کربن می‌باشند.

آب مورد استفاده

میزان آبی که برای تصفیه آب توسط دستگاه تصفیه آب خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد به نوع و اندازه‌ی دستگاه تصفیه آب خانگی بستگی دارد. این سیستم‌ها اغلب به دلیل اینکه میزان خروجی آب را کنترل و پس از تصفیه مورد استفاده قرار می‌گیرند در صرفه جویی آب هم نقش تعیین کننده‌ای دارند.

البته بهترین نمونه برای کنترل مصرف آب دستگاه‌های تصفیه اب خانگی با فیلتر می‌باشند. زیرا برخی از دستگاه‌های تصفیه آب خانگی با قابلیت نرم‌کنندگی و حتی برخی از دستگاه‌های تصفیه آب خانگی با اسمز معکوس آب مصرفی بیشتری برای تصفیه آب نیاز دارند.

میزان مصرف برق در دستگاه تصفیه اب خانگی

هر چند به نظر عجیب می‌آید ولی برخی از دستگاه‌های تصفیه آب خانگی از برق برای عملکرد خود استفاده می‌کنند. دستگاه تصفیه آب خانگی نرم کننده آب و دستگاه تصفیه آب خانگی با اسمز معکوس از این نمونه هستند. ولی دستگاه تصفیه آب خانگی مجهز به فیلتر UF به هیچ عنوان با برق کار نمی‌کند و انرژی را نیاز ندارد.

اشتراک در واتساپ اشتراک در تلگرام