همه ما می دانیم که مصرف آب آشامیدنی پاک و تصفیه شده تا چه حد برای سلامتی ما مهم می باشد. ولی یک سئوال همیشگی وجود دارد که براستی چه مقدار آب باید بنوشیم. پاسخی که بطور معمول می شنویم 8 لیوان در روز است ولی از نظر علمی یک نسخه یکسان برای همه وجود ندارد. در ادامه به عواملی که برای مقدار مصرف آب روزانه تعیین کننده اند می پردازیم.

 

تعیین مقدار نوشیدن آب بر اساس وزن

یک راه مناسب برای تشخیص مقدار مصرف روزانه آب، تعیین مقدار مصرف بر اساس وزن شخص می باشد. توصیه کارشناسان مقدار 30 میلی لیتر به ازای هر کیلوگرم است. بنابراین اگر شما 90 کیلو وزن داشته باشید با استفاده از این فرمول به 2.7 لیتر آب نیاز دارید.

ورزش و فعالیت بیشتر= آب بیشتر

فعالیت ورزشی باعث افزایش دما، تعریق و از دست دادن آب بدن می شود. بنابراین شخصی که در طول روز فعالیت فیزیکی بیشتری نسبت به شخص دیگر دارد مسلما به مقدار آب بیشتری هم نیاز خواهد داشت.

عوامل موثر در میزان مصرف آب

مواد غذایی مضر

بسیاری از آشامیدنی ها و خوراکی هایی هستند که مضر می باشند و باعث افزایش بیرون روی مایعات و افزایش سطح ادرار می شوند. مسلما در این حالت بدن ما نیاز به آب بیشتری پیدا خواهد کرد. حتی نوشیدنی هایی مثل قهوه خود مضر بوده و باعث افزایش دفع مایعات می شود.

داروها

بسیاری از افراد در حال درمان بیماری خاصی هستند که می بایست دارو مصر کرده و رژیم غذایی خاصی را پیروی نمایند.
این اشخاص می بایست برای تعیین میزان مصرف آب روزانه با پزشک خود مشورت نمایند.

اهمیت نوشیدن آب سالم

برای عملکرد صحیح سلولها و اندام های بدن به مقدار زیادی آب نیاز است. آب در بدن برای عملکرد مفاصل، محافظت از نخاع، سلامت پوست، تنظیم درجه حرارت بدن و غیره کاربرد دارد. اگر چخ مواد غذایی مصرفی و میوه جات بخشی از مایعات بدن را تامین می کند ولی بخش بزرگی از آن توسط نوشیدن آب تامین می گردد.

در طول روز بدن ما بر اثر فعالیت روزانه و حتی تنفس، مقدار زیادی آب از دست داده که این آب از دست رفته می بایست جایگزین گردد. بهتر است آب از دست رفته از طریق نوشیدن آب خالص تصفیه شده جایگزین گردد تا مصرف نوشابه ها و آب میوه ها، زیرا این مایعات دارای مقدار زیادی کالری هستند که به سلامت بدن آسیب می رسانند.

مقدار مصرف روزانه آب

مقدار مصرف روزانه آب در افراد مختلف با توجه به جنسیت، سن، دمای محیط و نوع فعالیت روزانه متفاوت است. ولی بطور کل برای مردان مفدار 3 لیتر در روز و برای زنان مقدار 2.2 لیتر در روز توصیه گردیده است.

اهمیت نوشیدن آب سالم

اثرات مصرف کم آب

کلیه ها از جمله ارگان های حیاطی بدن هستند که در دفع سموم بدن و مواد زائد بدن از طریق ادرار نقش حیاتی دارند. اگر آب کافی در اختیار این اندام نباشد، عملکرد آن با مشکل ایجاد شده و بیماریهای مزمن کلیه و نارسایی آن می شود. همچنین عفونت های ادراری نیز از جمله عوارض کم آبی بدن می باشد که در صورت عدم درمان می تواند تهدید کننده زندگی فرد مبتلا باشد. سنگ کلیه نیز از عوارض کم آبی بدن بوده و در عملکرد صحیح کلیه ها تاثیر منفی می گذارد.

عوارض احتمالی نارسایی مزمن کلیه می تواند باعث کم خونی، آسیب به سیستم عصبی مرکزی، نارسایی قلبی، و تاثیر منفی در سیستم ایمنی شود.

از آنجا که 90 درصد خون ما را آب تسکیل داده، کمبود آن باعث افزایش غلظت آن و افزایش فشار خون می گردد. همچنین کمبود آب می تواند باعث عوارض پوستی و ایجاد چین و چروک زودرس شود.

غضروف، موجود در مفاصل و دیسک ستون فقرات، حاوی حدود 80 درصد آب می باشد. اگر بدن به کم آبی دچار شود، مفاصل می توانند در معرض آسیب جدی قرار گیرند.

همچنین کم آبی می تواند ساختار و عملکرد مغز را تحت تاثیر قرار داده و اگر کم آبی طولانی باشد، توانایی های شناختی دچار اختلال می گردد.

6 دلیل برای نوشیدن آب بیشتر

خوشبختانه امروزه اکثر ما نوشیدن آب را یک ضامن سلامتی می دانیم و با اطلاع رسانی های ایجاد شده سطح آگاهی مردم نسبت به نوشیدن آب و خطرات کم آبی بسیار بیشتر از گذشته شده است. ما در این مقاله به اهمیت نوشیدن مفدار کافی از آب سالم و تصفیه شده می پردازیم تا با دلایل استفاده مناسب از آن بیشتر آشنا شوید.

حفظ تعادل مایعات بدن

بدن شما از حدود 60 درصد آب تشکیل گردید است. عملکرد این مایعات در هضم و جذب مواد غذایی، گردش خون، ایجاد بزاق، انتقال مواد غذایی و تنظیم درجه حرارت بدن تاثیر داسته و نقشی حیاتی را ایفا می کنند. مغز ما از طریق غده هیپوفیز خلفی به کلیه ها دستور داده که چه مقدار آب را از طریق ادرار دفع و چه مقدار را ذخیره نماید. هنگامی که بدن ما دچار کم آبی است سیگنالهایی ارسال می گردد که عامل تشنگی است و باید هرچه سریع تر نسبت به رفع کمبود اقدام شود.

کنترل کالری ها

برای سالها به افراد چاق برای کاهش وزن، اضافه کردن آب فراوان به رژیم خود توصیه شده است. آب به تنهایی هیچ اثر معجزه آسایی در کاهش وزن ندارد و تنها پر کننده معده بوده و کمک می کند تا حجم کمتری از غذا خورده شود. همچنین غذاهای دارای مایعات نیز حجم بالاتری داشته و می تواند احساس سیری را زودتر نسان داده و باعث کنترل مصرف کالری بیشتر گردند.

دلایل برای نوشیدن آب بیشتر

قدرت عضلات

همه ما برای انجام کارهای روزانه به عضلات خود تکیه می کنیم. عضلات بدن دارای سلولهای هستند که کمبود مایعات و بر هم خوردن تعادل الکترولیت ها می تواند باعث کاهش عملکرد آنان شود. همچنین اهمیت نوشیدن آب برای ورزشکاران و افرادی که فعالیت بدنی بیشتری دارند دو چندان بوده، چراکه این افراد آب بیشتری از دست داده که می بایست جایگزین گردد.

حفظ سلامت پوست

پوست انسان نیز برای سلامت خود نیاز به مقدار زیادی آب دارد. سلول های پوستی در صورت کم آبی دچار خشکی و در نتیجه ایجاد چین و چروک می گردد. حفظ رطوبت پوست اهمیت زیادی در حفظ زیبایی و سلامت آن دارد و به همین دلیل است که کرم های تجاری گوناگونی برای مرطوب سازی آن ساخته و به بازار آمده اند.

سلامت کلیه ها

کلیه ها در بدن نقشی حیاتی داشته که رابطه مستقیمی با آب بدن دارند. کلیه ها از طریق ادرار در دفع سموم بدن نقش داشته و کمبود آب می تواند این فرآیند را با مشکل مواجه نماید. کم آبی طولانی نیز می تواند منجر به ایجاد سنگ در کلیه ها گشتهو عملکرد آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

حفظ عملکرد طبیعی روده

هیدراته نگه داشتن بدن می تواند باعث عملکرد صحیح دستگاه گوارش شده و مانع از یبوست گردد. کم آبی بدن یکی از عوامل یبوست بوده و عملکرد سیستم گوارش و روده ها را مختل می کند.

علاوه بر مصرف مقدار مناسب آب، سلامت و پاکی آن نیز اهمیت زیادی دارد. با استفاده از یک دستگاه تصفیه آب در منزل خود می توانید از سلامت آب مصرفی اطمینان حاصل نموده و سلامت خود و خانواده را تضمین نمایید.

زمان های مهم برای نوشیدن آب

همه ما در طول روز دغدغه مقدار مصرف آب روزانه و یا وسواس ایمنی و پاکی آن را داریم. ولی کمتر به زمان مصرف آب روزانه توجه می کنیم. در طول روز بدن ما نسبت به موقعیتی که دارد به مصرف مایعات نیاز پیدا خواهد کرد. در ادامه به زمانهای مهم نوشیدن آب اشاره خواهیم کرد.

بعد از بیداری

اولین چیزی که بعد از خواب صبحگاهی بدن ما به آن احتیاج پیدا خواهد کرد آب است. بدن ما در طول خواب شبانه فعالیت داشته و مایعات زیادی را از دست داده. نوشیدن آب بلافاصله بعد از بیداری می تواند فشار خون شما را به حالت طبیعی بازگردانده و همچنین سوخت و ساز بدن را بالا می برد.

زمان های مهم برای نوشیدن آب

30 دقیقه قبل از غذا

نوشیدن آب نیم ساعت قبل از غذا علاوه بر پر کردن قسمتی از معده و جلوگیری از پرخوری، باعث تسهیل عملیات هضم شده و جذب مواد غذایی را بالا می برد. کمبود آب و مواد معدنی قلیایی (که در آب یافت می شوند) مانند کلسیم و منیزیم می تواند به تعدادی از اختلالات گوارشی از جمله زخم معده، ورم معده و بازگشت اسید به مری منجر شود.

قبل از خواب

نوشیدن آب قبل از خواب شبانه به هیدراته ماندن بدن در طول شب کمک نموده و علاوه بر آن به بهبود عملکرد گردش خون کمک زیادی خواهد نمود.

 لزوم مصرف مقدار مناسب آب سالم

آب آشامیدنی تصفیه شده و پاک از نیازهای مهم و اساسی انسان می باشد. اهمیت مصرف مناسب این ماده در رژیم غذایی روزانه ما بسیار زیاد بوده و می تواند نقشی اساسی در سلامت ما ایفا نماید. در این مقاله به اهمیت مصرف مناسب آب می پردازیم.

اهمیت آب در بدن انسان

دو سوم بدن انسان از آب تشکیل شده است.
بدن نمی تواند بدون آن وظایف خود را درست انجام دهد.
آب کنترل عملکرد واحدهای مختلف بدن انسان را بر عهده دارد.
به عنوان یک حلال ، پایه و اساس فعالیت های بیولوژیکی مختلف را تشکیل میدهد.
آب به عنوان یک عامل اصلی سم زدایی عمل می کند.
تنظیم درجه حرارت و سوخت و ساز بدن 
آب جهت سلامت مفاصل ضروری است.
سلول های بدن انسان جهت حیات خود به آب نیاز دارد، این سلول ممکن است سلول خونی و یا یک نرون، کوچکترین واحد سیستم عصبی باشد.
آب مسئول حمل و نقل مواد مغذی در بدن است.

آب مورد نیاز بدن انسان

هر چند استفاده روزانه هشت لیوان یا هشت اونس آب به طور کلی توصیه شده است، ولی عوامل مختلفی مانند وزن فرد، جنسیت، تنوع آب و هوایی نیز در تعیین مقدار مناسب مصرف آب تاثیر دارند.
به غیر از شاخص وزن، نوع فعالیت شما نیز نقش زیادی در مقدار مصرف آب دارد.
به یاد داشته باشید که آب ممکن است مترادف با زندگی باشد ولی زندگی خود را با استفاده بیش از اندازه آب به خطر نیندازید.

لزوم مصرف مقدار مناسب آب سالم

آب مورد نیاز توسط مردان، زنان و کودکان

به جز موارد بالا، مقدار آب از دست رفته توسط فرد نیز یکی از عوامل تعیین کننده میزان مصرف می باشد.
با در نظر داشتن مقدار از دست رفته توسط هر فرد است، متخصصان تغذیه می گویند که در مردان تمایل به از دست دادن آب بیشتر از زنان است.
از این رو، در حالی که نیاز مردان برای آب می تواند بین 11-13 فنجان متفاوت باشد، نیاز زنان برای آب چیزی در حدود نه تا ده فنجان است.
زنان در دوران بارداری به آب بیشتری نیاز دارند.
کودکان در حال رشد نیز نیاز به مقدار اضافی از آب برای حفظ سرعت سریع رشد خود را دارند.

علائم کم آبی و یا از دست دادن آب

وقتی از دست دادن آب بیشتر از میزان مصرف، شرایط کم آبی مجموعه در.
برخی از علائم خاص عبارتند از تشنگی، گرسنگی و خستگی.
تشنگی یکی از شایع ترین علایم کم آبی بدن است. 
با مصرف کافی آب، ادرار باید به رنگ روشن باشد. تغییر رنگ آن به رنگ زرد پر رنگ یکی از نشانه های کم آبی است.
ضعف، کاهش تولید ادرار، خشکی دهان، گرفتگی عضلانی و احساس تهوع همچنین برخی از نشانه های مرتبط از دست دادن آب بدن می باشند.

 

اشتراک در واتساپ اشتراک در تلگرام