کم آبی بدن زمانی رخ می دهد که مصرف آب نسبت به از دست دادن آب کمتر است. مصرف ناکافی آب سالم و تصفیه شده و همچنین از دست دادن بیش از حد آب بدن، هر دو باعث کم آب و دی هیدراته شدن بدن می گردند. گرمای تابستان و افزایش سطح فعالیت از عوامل ایجاد کم آبی در صورت جبران نشدن آب مصرفی هستند.

 

علائم و نشانه های کم آبی

همه ما تا حدی از نشانه های عمومی کم آبی اطلاع داریم. علائمی مانند تشنگی، خشکی دهان، کاهش حجم ادرار و همچنین تغییر رنگ ادرار به زرد تیره. اما علائم دیگری نیز هستند که کمتر شناخته شده اند و در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

1. خستگی

بدن شما برای عملکرد مطلوب اگانهای خود به آب نیاز دارد. بدون مصرف آب کافی بدن قادر به تجزیه مواد غذایی نبوده و در انرژی رسانی به مشکل بر می خورد.

2. بوی بد دهان

همه ما در دهان خود باکتریهایی داریم که توسط خاصیت ضد باکتریایی بزاق دهان کنترل می گردند. با کم شدن آب بدن ترشح بزاق نیز کم شده و باعث رشد باکتریها و در نتیجه بوی بد دهان می گردد.

3. سردرد

از دست دادن آب باعث کاهش آب مغز نیز می گردد و همچنین اکسیژن رسانی به مغز را نیز دچار اختلال می کند. تمام این عوامل به سردرد شدید منجر خواهند شد.

4. پوست خشک

از دیگر عوامل دی هیدراته شدن بدن می توان به خشکی پوست اشاره کرد.

علائم کم آبی بدن

5. سریع شدن ضربان قلب

وقتی بدن با کم آبی مواجه می شود، فشار خون نیز کم شده و در نتیجه قلب برای جبران این کمبود پمپاژ سریعتری خواهد داشت.

6. تنفس سریع

این اتفاق زمانی می افتد که بدن شما برای اکسیژن رسانی به اندام های حیاتی با مشکل رو به رو شده است.

مصرف آب کافی

با مصرف مداوم و کافی آب سالم و تصفیه شده و همچنین توجه به علائم بالا می توانیم از کم آبی بدن جلوگیری نموده و تا حد امکان از ضررهای ناشی از آن دوری نماییم.

اشتراک در واتساپ اشتراک در تلگرام