نوشیدن آب آلوده، آب رودخانه ها، چشمه ها و منابع آب زیر زمینی می تواند برای انسان بسیار خطرناک بوده و صدمات زیادی را به بدن ما وارد نماید. اغلب کسانی که به کمپینگ، پیاده روی و کوهنوردی می روند با مصرف آب های آلوده دچار عوارض شدیدی می شوند که عوامل اصلی این عوارض را می توان 3 باکتری زیر دانست. باکتری های موجود در آب می تواند بیماری های گوارشی مانند اسهال شدید، تهوع، و استفراغ و همچنین سردرد و خستگی را به دنبال داشته باشد.

لامبلیا ژیاردیا (Giardia Lamblia)

این انگل میکروسکوپی عموما از طریق مدفوع انسان و یا حیوان به آبراه ها راه می یابد. این باکتری از راه نوشیدن آب آلوده و یا شستن دست و مواد خوراکی به بدن انسان راه می یابد. ژیاردیا باعث ژیاردیازیس که یک بیماری است شده که با علائم اسهال، کرامپ شکمی، تهوع، کاهش وزن و مشکلات کلی دستگاه گوارش شناسایی می شود. ژیاردیازیس به ندرت کشنده است، و می تواند توسط مراجعه به پزشک و درمان دارویی مانند تجویز مترونیدازول و فورازولیدون درمان شود. مسلما این عوارض در کودکان شدیدتر خواهد بود.

باکتری های موجود در آب آلوده

کریپتوسپوریدیوم (Cryptosporidium)

این انگل نیز از طریق مدفوع به طبیعت راه می یابد. علائم و عوارض آن معمولا 2 تا 10 روز بعد از عفونت رخ می دهند. عوارض شایع آن عبارتند از سردرد، اسهال، گرفتگی شکم، استفراغ، تهوع. بدن یک انسان سالم می تواند با کمک سیستم ایمنی خود به مبارزه با این باکتریها بپردازد. با این حال، برای افراد با سیستم ایمنی بدن پایین مانند کودکان، سالمندان، اشخاصی که مبتلا به ایدز یا سرطان هستند، انگل می تواند بسیار خطرناک و کشنده باشد.

ای کولی (E. coli)

این باکتری در روده انسانها و حیوانات زندگی می کند. باکتری ای کولی عموما بی ضرر می باشد و باعث اسهال کوتاه مدت و خفیف می گردد. ولی در 2 تا 7 درصد افراد آلوده می تواند باعث تخریب سلولهای قرمز و آسیب جدی به کلیه ها شود. اگرچه افراد سالم می توانند تحمل این عفونت را داشته و با آن مبارزه کنند، ولی کودکان و افراد مسن در معرض آسیب های جدی تری هستند و می تواند بسیار خطرناک باشد.

توصیه می شود از نوشیدن آبهای آلوده و در معرض خطر اجتناب نموده و در صورت رفتن به کمپینگ و تفریحات در دامنه طبیعت، آب مصرفی خود را از منبعی قابل اطمینان تهیه نموده و همراه خود داشته باشید. همچنین می توانید با خرید یک دستگاه تصفیه آب خانگی از خطرات احتمالی ایجاد شده توسط آب آلوده جلوگیری نمایید.

اشتراک در واتساپ اشتراک در تلگرام