آب آلوده و تصفیه نشده می تواند شما را بیمار کنند. آب کثیف می تواند از طریق شرب و یا حتی شنا کردن در آن بدن شما را دچار مشکلات فراوانی نماید.

از عوارض بیماریهای شناخته شده آب های آلوده می توان به موارد زیر اشاره نمود:

 استفراغ یا اسهال

بیماری های معده

خارش پوست

سرطان (بعضی از انواع سرطان، مثل سرطان خون، می تواند پس از نوشیدن آب آلوده برای یک دوره طولانی مدت اتفاق بیافتد.)

خارش پوست

مشکلات باروری (برخی از انواع مشکلات باروری، مانند ناباروری، می تواند پس از نوشیدن آب آلوده برای یک دوره طولانی مدت اتفاق بیافتد)

مشکلات رشد (بعضی از انواع ناتوانی های یادگیری می تواند پس از نوشیدن آب کثیف برای یک دوره طولانی مدت اتفاق بیافتد)

عوارض و بیماریهای مصرف آب آلوده

چه چیزهایی در آب آلوده وجود دارد؟

1- باکتریها: از عوامل مهم بیماری زا در آب های آلوده هستند.

2- نیترات: معمولا در آب چاه است و نتیجه فعالیتهای کشاورزی می باشد.

3- آفت کش ها: مقدار زیادی از این آلاینده ها در آب های شهری یافت شده است.

متاسفانه در اکثر موارد آلاینده های بالا از طریق طعم و رنگ آب قایل تشخیص نیستند.

در مبتلایان به بیماری های عفونی و سرطان و همچنین کودکان دارای سیستم ایمنی ضعیف، بروز عوارض جانبی ناشی از آب های آلوده بسیار بیشتر می باشد.

با استفاده از روشهای تصفیه آب مرسوم و یا خرید یک دستگاه تصفیه آب خانگی می توانید سلامت خانواده خود را در برابر بیماری های ناشی از مصرف آب آلوده تضمین کنید.

 

آب موجود در طبیعت همواره انواع ناخالصی‌ها را به صورت معلق يا حل شده با خود همراه دارد. جنبه وخيم تر، آلودگی آب ناشی از فعاليت‌های انسانی است مانند شهرنشينی و صنعتی شدن

آب آلوده چیست و چه ضرری دارد: آبی است كه دارای عوامل بيماری‌زای عفونی يا انگلی، مواد شيميايی سمي، ضايعات و فاضلاب خانگی و صنعتی می باشد. آلودگی آب از فعاليت‌های انسانی ایجاد می شود. 

منابع آلاينده آب 

الف) گندآب شامل عوامل زنده بيماری‌زا و مواد آلی تجزيه پذير

ب) مواد زائد تجاری و صنعتی

ج) آلاينده های كشاورزی نظير كودها و آفت كش‌ها.

د) آلاينده هاي فيزيكي مانند گرما (آلودگی حرارتی) و مواد پرتوزا

آلودگي را می‌توان به عنوان يك تغيير نامطلوب در خواص فيزيكی، شيميايی و بيولوژيكی آب تعريف كرد كه باعث به خطر انداختن سلامت، بقاء و فعاليت‌های انسان يا ساير موجودات زنده مي‌شود و باعث ایجاد علائم مسمومیت با آب آلوده در انسان و خصوصا کودکان می شود. آلاینده های آب از نظر پايداري نيز قابل بررسی و مطالعه است. لذا از اين ديدگاه دو نوع آلودگي وجود دارد. آلودگي قابل انحطاط و آلودگي غيرقابل انحطاط.

آلوده كننده قابل انحطاط را مي‌توان تجزيه كرد، از بين برد و يا براي برخي فعاليت‌ها مصرف نمود. از اين طريق حد قابل پذيرش آلودگي را مي‌توان طي مراحل طبيعی يا با روش‌هاي مهندسي (سيستم‌های تصفيه) نقصان داد. البته در صورتي كه سيستم تحت تاثير شوك ناشي از آلاينده، شكست نخورده باشد يا به عبارتي آلودگي لبريز نگردد. اين دسته خود به دو گروه تقسيم مي‌شوند قابل انحطاط تند و كند، آلوده كننده هاي قابل انحطاط تند، نظير فاضلاب انساني وزائدات حيواني و كشاورزی، معمولا خيلي سريع قابل تجزيه اند.

آلوده كننده هاي قابل انحطاط كند، مانند د.د.ت و بعضي از مواد راديواكتيو به كندی تجزيه مي‌شوند به هرحال اجزای آن‌ها يا كاملا تجزيه شده و يا به حدّ غيرقابل ضرر كاهش مي‌يابند. آلوده كننده هاي غيرقابل انحطاط از راه هاي طبيعی تجزيه نمي‌شوند. نمونه چنين آلوده كننده هايی عبارتند از جيوه، سرب، تركيبات آلی ‌هالوژنه ها، ديوكسين‌ها و بعضي از پلاستيك‌ها.

آلاینده های آب آلوده

ناخالصیهای آب

چنانچه آب خالص با تركيب شيميايي H2O را اساس مطالعه قرار دهيم ناخالصي‌های آن عبارتند از:

1 ـ ناخالصي‌های معلق

نظير ذرات معلق زنده و غيرزنده كه در آب به صورت معلق يافت مي‌شوند. اين نوع ناخالصي را مي‌توان در سه گروه، تقسيم بندي و مطالعه نمود.

الف) ذرات معلق زنده بيماري‌زا مانند عوامل بيماري‌زاي موجد وبا، حصبه، شبه حصبه، انواع اسهال‌ها، تخم انگل‌ها مانند آسكاريس و عامل كيست هيداتيد و ويروس‌ها، منشاء اصلي اين دسته از ناخالصي‌ها فاضلاب شهري و حضور حيوانات اهلي يا وحشي در مجاورت منابع آب مي‌باشد.

ب) ذرات معلق زنده غيربيماري‌زا مانند باكتري‌هاي ساپروفيت، اغلب جلبك‌ها و تك سلولي‌هايي كه در طبيعت به وفور پيدا مي‌شوند.

ج) ذرات معلق غيرزنده مانند رس، ليمون كه ناشي از فرسايش سطح زمين و سطوح آبخيز مي‌باشد.

از نظر فيزيكي ذرات بالا به دو گروه تقسيم مي‌شوند گروهي كه در حوضچه هاي ته نشيني و يا صافي‌ها جدا مي‌شوند و گروهي كه براي جدا كردن آن‌ها احتياج به مواد منعقد كننده است تا از طريق لخته سازي، به ذرات درشت تري تبديل شده و حذف شوند.

2 ـ ناخالصي‌های محلول
اين دسته شامل املاح معدني، تركيبات آلي و گازهاي محلول مي‌باشند كه مي‌توان آن‌ها را به صورت زير گروه بندي نمود:  الف) املاح محلول معدني كه اغلب به صورت املاح كلسيم، منيزيم، سديم، آهن، منگنز و000 مي‌باشد كه برخي از آن‌ها مصرف آب را محدود مي‌نمايند كه در جاي خود بحث خواهد شد.

ب) گازهاي محلول مانند اكسيژن، انيدريد كربنيك، هيدروژن سولفوره، ازت وغيره مي‌باشند و اين نوع ناخالصي نيز كيفيت شيميايي آب را تحت تاثير قرار داده و ممكن است باعث نامطلوب بودن آن شود.

دلایل و تأثیرات آلودگی آب

اکنون به این مسئله می پردازیم که آب شما چگونه می‌تواند آلوده شده و چه تأثیراتی ممکن است داشته باشد. بسیاری از شما از قبل می‌دانید که فلوراید به صورت روال عادی به آب آشامیدنی اضافه می‌شود و این امر سال‌ها پیش اتفاق افتاد تا از مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان جلوگیری شود.

فلوراید امروزه هم هنوز اضافه می‌شود اما بسیاری از کارشناسان فکر می‌کنند که شاید از یک چیز سودمند استفاده بیش از حدی می‌کنیم.

از اولین باری که این تصمیم گرفته شد زمان زیادی گذشته است. هم اکنون مراقبت‌های بهداشت دهانی بهتر و محصولات بدون نسخه بسیار بهتری داریم که دندان ما را سالم نگه می‌دارند. برخی از مایعات نشان داده‌اند که قرارگیری در معرض فلوراید می‌تواند منجر به چیزی به نام «فلوروسیز » شود که دندان‌ها را تغییر رنگ می‌دهد و برگشت ناپذیر است.

علاوه بر این مشاهده شده است که قرار گیری بیش از حد می‌تواند منجر به استخوان‌های شکننده شود.

آب آلوده چه ضرری دارد
کلر
چون کلر به کاهش مقدار باکتری کمک می‌کند که هنگامی می‌تواند رشد کند که آب از درون طول چند کیلومتری لوله و درون سیستم شما حرکت می‌کند به آب اضافه می‌شود. در دنیای واقعی این مواد دلیل اصلی این امر خطاب می‌شوند که چرا بیماری‌هایی مانند وبا و باکتری‌هایی را نمی‌بینیم که از آب به وجود می‌آیند. با این حال این امر با هزینه‌ای به دست می‌آید. کلر به مسائل بهداشتی مختلفی مانند اگزما، بیماری قلبی، آسم و در بدترین مورد سرطان مثانه ربط داده شده است.

دلیل اتفاق افتادن این امر می‌تواند موادی سمی با نام تری هالو متان‌ها (THMها) باشد. 
این مواد زمانی شکل می‌گیرند که زمانی که آب شما در مسیر خود به سیستم شما قرار دارد کلر با عنصرهای طبیعی مختلف دیگر واکنش می‌دهد. همان گونه که اشاره کرده‌ام دلایل خوبی برای افزودن این مواد به آب آشامیدنی ما وجود دارد اما اگر بیش از حد در معرض ابن مواد قرار گیرید عواقب آن می‌تواند تعجب‌برانگیز باشد.

شما تنها با نگاه به آب می‌توانید پی ببرید که مقدار اضافه از آن در آب شیر خود دارید. این ماده ممکن تا اندازه ای ابری به نظر برسد و شبیه به چیزی مانند آب «کف کننده» باشد. بینی شما بسیار به شما کمک خواهد کرد. استشمام فلورید و کلر در آب شما بسیار آسان است.

آب تصفیه شده سالم و موانع دسترسی به آن 

چگونه می توان به آب آشامیدنی پاک و سالم دسترسی پیدا کرد؟ آب ، به ویژه آب آشامیدنی پاک، سالم و تصفیه شده بهداشتی، آنقدر اهمیت دارد که، کسی نمی تواند ، این اهمیت و ارزش را در سلامت افراد جامعه، انکار نماید .

برای تهیه آب پاک و سالم نیاز به تصفیه خانه های عظیم و پیشرفته می باشد که امکان تهیه آن برای هرفرد ی ازجامعه به تنهائی میسر نمی باشد. به همین دلیل سازمانهایی که ازتخصص، نیرو و سرمایه گذاریهای لازم دراین زمینه برخوردار می باشند ، اقدام به ساخت تاسیسات آبرسانی می نمایند که به دلیل ارزش آن در سطح سلامت افراد جامعه ، همواره تحت کنترل همیشگی سازمانهای بهداشتی هستند.

نیاز همیشگی و حیاتی انسانها به آب آشامیدنی ، آنان را وادار می کند، به هرقیمت و به هر روشی که برایشان امکان پذیر باشد ، در جهت دسترسی به آن تمام سعی و تلاش خود را بنمایند.
اما به چه روش امکان دست یابی به آب آشامیدنی به آسانی و با کمترین هزینه برای همه افراد جامعه امکان پذیر است، می بایست وضعیت وموقعیت موسسات آبرسانی را در دونظام اقتصادی برنامه ریزی شده وبرپایه مکانیسم بازار مورد بررسی قرار داد.

در یک سیستم اقتصادی برنامه ریزی شده که دولتها وظیفه تامین آب سالم و تصفیه شده را برای همه افراد جامعه به عهده دارد ، هدف و منظور آن تهیه آب تصفیه شده پاک برای عموم افراد بوده و سلامتی و شادابی افراد آن کشور از اهمیت فراوانی برخوردار است. بنابراین سعی می کند با کمترین هزینه و به صورت سهل وآسان و همچنین بدون هیچگونه مشکل و موانعی امکان دست یابی عموم به آب اشامیدنی پا و تصفیه شده را فراهم نمایند.

آب تصفیه شده سالم و موانع دسترسی به آن

اما در سیستم اقتصادی برپایه بازار که هدف ازاحداث موسسات آبرسانی ، دست یابی به سودهای زیاد می باشد ، دسترسی آب سالم و تصفیه شده برای عموم به آسانی امکان پذیر نیست. وبه منظور بدست آوردن بهره بیشتر ، موانع و مشکلات زیادی ایجاد می کند.

سازمانهای آبرسانی دراینگونه سیستم اقتصادی برای افزایش درآمد خود به آنانی که توانایی پرداخت هزینه های آبرسانی را به قیمتی که آنان تعیین می کنند واگذار کرده وآن اشخاصی که قادر به پرداخت مبالغ هنگفت وطی کردن تمامی موانع را نداشته باشند ، هرگز به آب آشامیدنی و سالم دست پیدا نمی کنند زیرا زمانی که موانع ومشکلات فراوان را برای دسترسی به آب اشامیدنی برسرراه خود می بینند ، ازدرخواست خود صرفنظر کرده و آرزوی داشتن آب تصفیه شده پاک وبهداشتی برای آنان آرزویی می باشد که دست یابی به آن برایشان امکان پذیر نیست.

منظور ازبررسی وضعیت آبرسانی دردو سیستم اقتصادی ، ارائه راه حلی مناسب جهت دست یابی عموم به آب تصفیه شده سالم و پاک ، بدون موانع ومشکلات می باشد، تا آن عده ازافرادی که فاقد توانایی و یا ازتوانایی کمتری برخوردار می باشند نیز بتوانند ازآب سالم بهداشتی برخوردار شوند . زیرا برخورداری از آب سالم ، جامعه ای سالم و با نشاط را پدید می آورد.

اشتراک در واتساپ اشتراک در تلگرام