هر چقدر که زمان طولانی تری از عمر زمین می گذرد، آبهای آلوده ای که توسط انسانها آلوده شده و دوباره به چرخه طبیعت بازمی گردند نیز زیادتر می گردد. و از سوی دیگر کمبود آب و گرمایش زمین نیز عاملی خطرناک برای آینده آب زمین به شمار می آیند. با اینکه نزدیک به 70 درصد کره زمین را آب پوشیده ولی تنها 2.5 درصد این آبها قابل شرب هستند و مابقی آنها آب شور دریاها و اقیانوسها می باشند.

از این مقدار آب نیز تنها 1 درصد آن قابل دسترسی هستند و برای تغذیه 6.8 میلیارد انسان واقعا عدد کمی می باشد. این در حالی است که این میزان آب بطور یکسان و عادلانه در مناطق مختلف تقسیم نگردیده است و به نوع آب و هوای آن منطقه و جغرافیای محل بستگی دارد. در دسترس بودن آب شیرین کافی نیست و عملیات تصفیه آب نیز برای خود مشکلات زیادی را به دنبال دارد.

بحران آب پاک
آب مایه حیات

این مایه حیات بیش از 60 درصد بدن ما را تشکیل داده و در تولید ملزومات ما، غذا و حتی کامپیوتر نیز به کار می رود. آب برای حفظ پاکی محیط و شست شوی انسانها نقشی اساسی را ایفا می کند. ولی با توجه به این بحران، هنوز هم ما انسانها درک درستی از کمبود آب نداشته و در مصرف آن زیاده روی می کنیم. بسیاری از صنایع تولیدی و روشهای سنتی کشاورزی، آب فراوانی مصرف کرده که با بازدهی تولید آنها قابل مقایسه نمی باشد.
این مصرف غیر مسئولانه آب باعث شده که چیزی در حدود 1.8 میلیارد نفر در مناطق کمبود آب قرار داشته باشند. چالش اکنون ما انسانها حفظ این نعمت الهی و استفاده بهینه از آن می باشد. فرزندان و نسل آینده ما نیز به آب پاک و تصفیه شده نیاز داشته و می بایست رفتار مسئولانه تری در قبال مصرف آب داشته باشیم.

اشتراک در واتساپ اشتراک در تلگرام