همانطور که می دانید بدن ما برای آزاد کردن کالری دریافتی نیاز به مقدار کافی آب دارد. با افزایش سوخت و ساز و فعالیت های روزانه، بدن ما نیاز بیشتری به مصرف آب پیدا می کند. این امر برای زنان باردار نیز صدق می کند. زنان باردار با توجه به وضعیت خاصشان در این دوره، نیاز به کالری بیشتر و در نتیجه مصرف آب بیشتری دارند.

 

دلایل نیاز زنان باردار به مایعات بیشتر:

نقش مهم گردش خون در دوران بارداری

سطح مایع آمنیوتیک

حجم خون بالاتر

جذب بهینه ویتامین ها و مواد معدنی محلول در آب

مصرف آب شهری همچنین کمک می کند به رشد استخوانهای جنین در حال رشد. همچنین مصرف آب کافی توسط مادر به کاهش یبوست او و عوارض ناشی از بارداری کمک شایانی می کند.
سازمان EFSA توصیه می کند که زنان باردار در طول روز مقدار 2.3 لیتر آب بنوشند و این مقدار برای زنان زنان شیرده 2.7 لیتر در روز توصیه می گردد.

مایع آمنیوتیک (مایعی که در اطراف جنین است) برای سطح کیفیت رشد جنین بسیار مهم می باشد. مطالعات نشان می دهد مادرانی که سطوح پایینی از مایع آمنیوتیک را دارند می بایست مقدار زیادی مایعات مصرف نمایند. مصرف آب سالم و تصفیه شده اهمیت فراوانی در بهبود رشد جنین و همچنین حفظ سلامت مادر دارد.

 

همانطور که می دانید هیدراته نگه داشتن بدن ایده بسیار خوبی است جهت بهبود عملکرد بدن و جلوگیری از کم آبی آن. اما مواقعی است که بدن ما در وضعیت هشدار قرار داشته و اهمیت هیدراته نگه داشتن بدن دوچندان می گردد. یکی از این مواقع، دوران بارداری می باشد.

آب می تواند در کاهش عوارض جانبی دوران بارداری و آماده سازی بدن برای تغییرات فیزیولوژیکی مادر و جنین مفید باشد. از آنجا که آب مانند یک سیستم حمل و نقل عمل می کند می تواند در رساندن مواد مغذی به نوازد بسیار کمک نماید. همچنین مصرف آب در جلوگیری و بهبود گرگرفتگی و عفونت های دستگاه ادراری که از عوارض شایع دوران بارداری هستند بسیار مفید می باشد.

با توجه به افزایش حجم خون در ماه هشتم بارداری، اهمیت نوشیدن آب جهت جلوگیری از غلظت خون و همچنین فشار خون بسیار زیاد است. همچنین این افزایش حجم خون می تواند باعث مشکلات قلبی و عروقی نیز گردد.

از آنجا که دست دادن آب بدن می تواند باعث انقباض شود، کمبود آب در سه ماهه سوم حاملگی می تواند باعث زایمان زودرس شود. زایمان زودرس می تواند باعث ایجاد بسیاری از خطرات بهداشتی به نوزاد تازه متولد شده گردد.

بارداری و مصرف آب

مشکلات شایع ناشی از کمبود آب در دوران بارداری

خستگی 
تغییر تعادل هورمونی و سردرد - نقش آب در واکنش های شیمیایی و حمل و نقل
ناراحتی معده، سوزش سردل، زخم و یبوست - نقش آب در هضم
گرفتگی عضلات پا، تورم، سرگیجه و فشار خون بالا - نقش آب در تنظیم مایعات و احتباس
درد مفاصل - نقش آب در روان کردن مفاصل
زنان باردار باید مطمئن باشند که حداقل هشت لیوان 8 آب تصفیه شده و سالم را در روز مصرف می نمایند. این مقدار جدا از مصرف مایعات از دیگر مواد غذایی توصیه می شود.

اشتراک در واتساپ اشتراک در تلگرام