آب یکی از ضروری ترین مواد مصرفی بدن انسان است. ما انسانها می توانیم بدون غذا هفته ها زنده بمانیم. اما بدون آب فقط چند روز. دلیلش این است که درصد زیادی از تمامی اجزای بدن ما از آب تشکیل شده اند، و بدن ما جهت انجام عملیات فیزیولوژیکی خود، نیاز به آب زیادی دارد.

تنظیم درجه حرارت بدن، انتقال مواد مغذی و اکسیژن از جمله عملیاتی هستند که به آب نیاز فراوانی دارند. حال اهمیت این قضیه برای کودکانی که در سالهای اولیه زندگی خود هستند، دوچندان است. کودکان ما در مرحله رشد خود نیاز فراوانی به آب، جهت تکمیل فرآیند رشد خود دارند. همچنین درصد بالای فعالیت کودکان، باعث افزایش نیاز آنان به آب می گردد.

چه مقدار آب نیاز است؟

میزان آب مورد نیاز کودکان بستگی به عواملی مانند سن، وزن و جنس دارد. همچنین دمای هوا، رطوبت، سطح فعالیت کودک تاثیر زیادی بر مقدار آب مصرفی او دارد. جدول زیر به شما کمک می کند که از مقدار میانگین مصرف آب روزانه کودکان اطلاع یابید. این جدول برای بچه های سالم و ساکن در آب و هوای معتدل تغیین شده است. بنابراین، ممکن است مناسب برای همه کودکان یا نوجوانان نباشد .

میزان مصرف آب در کودکان
توجه داشته باشید که با استفاده بیشتر از سبزیجات و میوه ها در رژیم غذایی خانواده، می توانید از آب موجود در این مواد غذایی جهت تامین بخشی از آب مورد نیاز کودکان خود استفاده نمایید. به عنوان یک قاعده کلی، برای به دست آوردن مقدار آب به اندازه کافی و میزان آب خوردن نوزاد، کودک یا نوجوان شما باید حداقل پنج تا هشت لیوان آب در روز بنوشد. همچنین، اگر کودک شما فعالیت فیزیکی و ورزشی خاصی را دنبال می کند توجه به تامین آب از دست داده او اهمیت فراوانی دارد.

محدوده سن

جنسیت

مقدار مصرف آب (فنجان)

4 تا 8 سال

پسر و دختر

5

9 تا 13 سال

دختر

7

پسر

8

14 تا 18 سال

دختر

8

پسر

11

چهار دلیل مهم برای هیدراته نگه داشتن بدن کودکان

همه ما درباره لزوم مصرف روزانه 8 لیوان آب سالم و تصفیه شده جهت هیدراته نگه داشتن بدن خود شنیده ایم. با این حال تعداد کمی از ما علت اهمیت هیدراته نگه داشتن بدن را می داند. اهمیت این موضوع در کودکان نیز بسیار مهم بوده و تامین آب کافی آنها یکی از عوامل سلامتی و رشد کودکان محسوب می گردد. در این مقاله به چهار دلیل مهم برای هیدراته نگه داشتن بدن کودکانمان می پردازیم.

تاثیر کم آبی بر عملکرد مغز

براساس گزارش ژوئیه 2007 مجله کالج آمریکایی تغذیه، مقاله ای با استناد به نتایج مطالعات متعدد منتشر شد که می گفت کم آبی بدن می تواند در کاهش عملکرد شناختی نفش داشته باشد و باعث کاهش عملکرد مغز شود. در مطالعات گوناگون انجام شده، تفاوت چشمگیری از سطح عملکرد مغز در یک بدن هیدراته و یک بدن کم آب مشاهده شده است.

محافظت آب از بزرگترین ارگان بدن (پوست)

پوست بعنوان بزرگترین ارگان بدن، سراسر بدن ما را پوشانیده و از بدن ما در مقابل ورود باکتریها و عوامل بیماری زای خارجی محافظت می کند. کم آبی بدن می تواند باعث از دست دادن قابلیت ارتجاعی پوست گردد که در نتیجه پوست خشک شده و ترک می خورد. ترک پوست، بدن را در معرض عفونت و بیماری قرار خواهد داد. به خصوص در کودکان که سیستم دفاعی آنان ضعیف تر از بزرگسالان می باشد.

اهمیت هیدارته نگه داشتن کودکان

اهمیت مصرف آب کافی در عملکرد دستگاه گوارش

عملیات گوارشی بدن به شدت نیازمند مصرف مایعات کافی می باشند. کم آبی بدن حتی می تواند به ایجاد یبوست بیانجامد. کم شدن آب بدن با ایجاد اختلال در سیستم گوارشی مانع سوخت و ساز مواد غذایی، تجزیه و جذب آنان می گردد.

سم زدایی

با آلوده شدن هر چه بیشتر زمین، بدن ما بیشتر در معرض مواد سمی، آلاینده های آب و زباله ها، و همچنین آلاینده های مختلف قرار می گیرد. مصرف آب کافی می تواند به دفع این مواد و سم زدایی بدن ما کمک کند.
به یاد داشته باشیم که مصرف آب کافی ولی آلوده می تواند اثرات خطرناکی هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان در پی داشته باشد. با استفاده از آب سالم و مطمئن، و یا استفاده از یک دستگاه تصفیه آب خانگی در منزل، می توانیم سطح سلامت خود و کودکانمان را افزایش دهیم.

---------

ضرورت نیاز به آب سالم و تصفیه شده برای نوزادان و کودکان

کودکان ما نیز همانند ما برای تامین آب مورد نیاز بدن در هنگام فعالیت، بازی و تحصیل، نیاز به مصرف آب سالم و تصفیه شده پاک دارند. گفته شده کودکان نیاز به مقدار بیشتری آب نسبت به بزرگسالان به تناسب وزنشان دارند. از آنجا که هنوز سیستم ایمنی بدن و سم زدایی آنها به طور کامل توسعه یافته نیست، هر گونه عوارض بیماری زا از آلاینده های موجود در آب به مراتب تاثیر بیشتری بر بدن کودکان دارد و این موارد به ضرورت نیاز به استفاده از دستگاه تصفیه آب می افزاید.

محصوصا سرب به طور خاص که برای کودکان بسیار خطرناک است. همچنین آفت کش ها و علف کش ها موجود در آب آشامیدنی مدرسه و غیره.
عوارض حاصل از آلاینده های آب آلوده می تواند تغییراتی در سطوح هورمون تیروئید کودکان بوجود آورده، به طوری که باعث ایجاد تحریک پذیری و رفتار پرخاشگرانه در آنان است. ثابت شده است که آفت کش ها و علف کش ها تاثیر منفی بر هورمون های تیروئید می گذارند.

ضرورت نیاز به آب سالم برای کودکان
متاسفانه ما والدین نمی توانیم کنترلی بر روی آب آشامیدنی مدارس فرزندان خود داشته باشیم. استفاده از آب شهری لوله کشی شده به عنوان آب آشامیدنی در دسترس کودکان، می تواند مشکلات زیادی را بوجود آورد. همچنین هرچه آن ندرسه و مکان آموزشی قدیمی تر باشد، دارای سیستم لوله کشی قدیمی و پر از رسوبی خواهد بود که می تواند آلاینده های بیشتری وارد بدن او کند. حال بماند که در بسیاری از مدارس نقاط مختلف جهان، حتی از آب چاه به جای آب لوله کشی شهری استفاده می گردد.

بهترین گزینه برای جلوگیری از مشکلات بالا، در اختیار گذاشتن آب تصفیه شده پاک، در بطری و قمقمه همراه کودکان می باشد. شما می توانید با خرید یک آب تصفیه کن خانگی قدرتمند و پیشرفته، آب پاک و سالمی را در اختیار فرزندان خود قرار داده و تا حد امکان از عوارض ناشی از مصرف آب آلوده جلوگیری نمایید.

اشتراک در واتساپ اشتراک در تلگرام