آلودگی شهرها و هوا تأثیرات مخرب زیادی بر روی آب‌های سطح زمین هم گذاشته است. تأثیراتی که به کرات از طرف کارشناسان و دانشمندان بر مضر بودن آن‌ها تأکید دارند. بسیاری از مردم دنیا با رویکرد مناسبی که نسبت به این مخاطرات داشته‌اند اقدام به تهیه‌ی یک دستگاه تصفیه آب خانگی برای خود نموده‌اند. آن‌ها می‌دانند که به راحتی نمی‌توان به تصفیه خانه‌های بزرگ برای زدودن این حجم از آلاینده‌های آب اطمینان کرد و آزمایشات هم البته این موضوع را اثبات کرده‌اند.

برای تصفیه آب در سطح کلان و با حجم زیاد استفاده از کلر و مواد شیمیایی دیگر یکی از بهترین رویکردها است و این در حالی است که یکی از عوامل بیماری‌زا و بخصوص بیماری‌های سرطانی وجود مواد شیمیایی و کلر آب می‌باشد. در ضمن اینکه کلر توانایی از بین بردن همه میکروب‌ها و ویروس‌ها را ندارد و حتی عبور ذرات بزرگ‌تر از توربین‌ها و فیلترهای بزرگ تصفیه آب کارخانه‌ها هم جوابگوی حذف ذرات و محلول‌های آب مانند انواع آرسنیک، شن، ماسه،گل و لای و انواع مواد غیر طبیعی نمی‌باشند.از این رو به ناچار خرید و استفاده از یک دستگاه تصفیه آب در خانه از ضروریات این روزها می‌باشد. حتی آب‌های معدنی هم بدلیل آزادسازی مواد شیمیایی اصلاً توصیه نمی‌شوند و در دراز مدت هم حتی توجیه اقتصادی نخواهند داشت.

در این مقاله قصد داریم تا با توضیح انواع دستگاه تصفیه آب و فواید و مضرات آنها به شما برای خرید دستگاه تصفیه آب با دیدگاه تخصصی الگوهای ذهنی مفیدی بدهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دستگاههای تصفیه آب و مقایسه آنها و دیدن عکس و جزئیات لطفا به صفحه انواع دستگاه تصفیه آب خانگی مراجعه کنید.

 

انواع دستگاه تصفیه آب

 

البته شاید نتوان همه‌ی انواع دستگاه تصفیه آب و یا بهتر بگوییم همه‌ی انواع فیلترهای بکار گرفته شده در دستگاه‌های تصفیه آب را در چند مقاله هم جمع‌بندی کنیم ولی مرسوم‌ترین و پر کاربردترین آن‌ها به ترتیب زیر می‌باشند:

جوشاندن:
این روش شایع‌ترین روش تصفیه آب می‌باشد. دستگاه‌های تصفیه آب دستی غالباً از این روش برای تصفیه آب استفاده می‌کنند. در واقع نوعی کتری ساده است که با جوشاندن آب و استفاده از بخار آب، آب را تصفیه می‌کند.

محاسن:
تقریبا تمامی میکروب‌های زنده را می‌کشد و اغلب مواد شیمیایی را از بین می‌برد.

معایب:
توانایی حذف جامدات و بخصوص فلزات را ندارد.

 

فیلتر شن و ماسه‌ای

این نوع فیلتر را با نام فیلتر بیولوژیکی هم برخی از کارخانه‌ها تعریف می‌کنند. این یک نوع فیلتر شن و ماسه‌ای است که از یک تخته شن درشت تا ریز و نهایتاً به یک تخته ماسه ختم می‌شود و آب از بین این شن‌ها و ماسه‌ها عبور می‌کند تا تصفیه شود. عموماً این نوع شن و ماسه‌ها در یک جعبه و یا محفظه بصورت طبقه‌ای و یا ردیف شده قرار دارند.

محاسن:
اغلب جامدات و چسبندگی‌های آب را تصفیه می‌کند.

معایب:
بسیاری از میکروب‌ها و ویروس‌ها باقی می‌مانند.

 

فیلتر فیبری

این فیلتر نوعی سلولز فیبری در یک غشا با منافذ بسیار ریز است. این فیلتر درست به این شکل عمل می‌کند که شما آبی سرشار از شن و ماسه را از بین چندین پارچه عبور دهید و بعداً با دست آب را فشار دهید. این نوع فیلتر تنوع زیادی دارد و بسته به نوع فیلتر قادر است تا ذرات کوچکتر از 1 میکرون را از آب جدا کند.

محاسن:
رسوبات و تیرگی را از آب می‌گیرد
ذرات آلی کوچک که باعث بو و طعم بد آب می‌شوند را از بین می‌برد.

معایب:
فیلترهای با روزنه‌های ریزتر برای ذرات با اندازه میکرون کوچکتر مرتبا باید تعویض شوند
تمامی محلول‌های در آب مانند کلر، سرب و جیوه نمی‌توانند از آب گرفته شوند.

 

فیلترهای سرامیکی

تقریباً همانند فیلترهای نوع فیبری هستند با این تفاوت که عملیت فیلتراسیون را بصورت مکانیکی انجام می‌دهند. این نوع فیلتر هم برای حذف ذرات کوچکتر از 1 میکرون بسیار عالی هستند.

محاسن:
محصولات آزبست که که عمدتاً در درون لوله‌ها تولید می‌شوند مانند زنگ آهن و عایق بندی‌ها و... است را از آب حذف می‌کند.
برای حذف برخی از انواع باکتری ها مناسب است.

معایب:
کلر، سرب، جیوه و انواع محصولات آلی در آب باقی می‌مانند.

 چه دستگاه تصفیه آبی بخریم

گرانول فعال زغال چوب (کربن فعال)

هر چند گرانول‌های زغال چوب و یا کربن فعال باز هستند و روزنه‌های درشتی دارند ولی آن‌ها یک دستگاه تصفیه آب بسیار مؤثر هستند. تنها کافی جریان کار یکنواخت و بر طبق مشخصات سازنده دستگاه و یا فیلتر انجام شود. گرانول کربن فعال یک فیلتر عالی برای حذف مواد شیمیایی آب است.

محاسن:
کلر و مواد شیمیایی آب را به شدت کاهش می‌دهد و بوی آب را بهبود می‌بخشد.
جریان آب را منطقی نگه می‌دارد و به عنوان یک فیلتر برای سیستم تصفیه کل خانه مناسب است.
تعویض فیلتر معمولا سالیانه توصیه می‌شود
از انرژی برق استفاده نمی‌کند
هدر رفت آب ندارد
مواد معدنی مفید مانند کلسیم، منیزیم، پتاسیم و... که در آب محلول شده‌اند را حفظ می‌کند.

معایب:
آب ممکن است از اطراف گرانول و یا کربن فعال عبور کند بدون اینکه تصفیه شده باشد
آب ممکن است در جایی از کربن که مقاومت کمتری دارد یک روزنه ایجاد کند و از آنجا حرکت کند
فیلترهای کربن فعال که دارای گرانول مناسبی هستند نسبتا با منافذ بزرگی هستند که ممکن است ذرات تا 20 میکرون هم از آن عبور کنند.
در زمانی که آب راکد باشد ممکن است پتانسیل ایجاد فضایی برای رشد باکتری‌ها را داشته باشد.

 

فیلتر جامد کربن فعال

بر خلاف فیلتر کربن گرانولی، فیلتر جامد کربن فعال به شکل خاص تحت بازسازی، فشرده سازی و پیوند دهی شده تا ماتریس مناسب و یکنواختی را بریا تصفیه آب ایجاد کند.این ویژگی پتانسیل بالاتر و بهتری را برای از بین بردن مواد شیمیایی و فیلتر انواع ذرات نسبت به سایر فیلترهای کربن فعال دیگر را دارد. معمولا ذرات با بزرگی کمتر از 1 میکروندر این فیلتر تصفیه می‌شوند و درست مانند سایر فیلترها نیاز به تعویض دوره‌ای دارند که این را سازنده فیلتر تعیین می‌کند.

محاسن:
برخی از این فیلترها توانایی کاهش آلاینده‌هایی همچون آرسنیک، سرب، جیوه و ... را دارند
این فیلتر کربن فعال‌تر و موثرتر از انواع دیگر فیلتر کربن فعال است و آنقدر فشرده و فعال هست تا اجازه تکثیر باکتری‌ها را ندهد.
کاملاً مستقل از نیاز به برق است
هدر رفت آب ندارد
ذرات تا اندازه 0.5 میرکون را تصفیه می‌کند
مواد مغذی مانند کلسیم، منیزیم و پتاسیم را در آب باقی نگه می‌دارد.

معایب:
نمک‌های محلول در آب مانند نیترات و فلوراید را به خوبی تصفیه نمی‌کند
مواد معدنی مضر آب مانند کادمیوم را تصفیه نمی‌کند.

 

فیلتر اسمز معکوس

 

اسمز معکوس یک فرایندد جداسازی در آب با فشار و تحریک آب برای عبور از غشا و یا حفره‌های بسیار ریز غشایی که اندازه میکروسکپی دارد استفاده می‌کند. این فیلتر در یک طرف تمامی آلاینده‌ها را نگه می‌دارد و در طرف دیگر آب خالص را عبور می‌دهد. آب خالص از طریق لوله تعبیه شده در وسط غشا جمع‌آوری می‌شود و آب آلوده به فاضلاب هدایت می‌شود.

محاسن:
نمک و مواد آلاینده به شدت حذف می‌شوند. اگر این فیلتر با یک فیلتر کربن فعال همراه باشد کیفیت آب مانند آب مقطر خواهد شد.
بسیاری از ذرات و میکروب‌ها و ویروس‌ها تصفیه می‌شوند.
آب بیشتری به نسبت با تقطیر تولید می‌شود.
از نیروی برق استفاده نمی‌کند.
یک فیلتر اسمز معکوس خوب حداقل سه سال یک بار نیاز به تعویض دارد.

معایب:
سرعت تصفیه آب بسیار پایین است و برای استفاده‌های دیگر مانند پخت و پز، شستشو و... کافی نیست.
برای تولید هر قطره آب یک قطره آب هدر می‌رود.
برخی از مواد شیمیایی ارگانیک ممکن است تصفیه نشوند.
کارایی غشا غیر قابل پیش بینی است و عواملی مانند غلظت آلاینده‌ها، خواص مواد شیمیایی موجود در آب، نوع غشا، سطح اسیدیته و ... همه بر عمر غشا تاثیر می‌گذراند.
اگر آب فشار لازم را در ساختمان نداشته باشد این غشا کار نمی‌کند.
فیلترهای دیگر که با فیلتر اسمز معکوس در دستگاه تصفیه آب استفاده شده‌اند بیشتر نیاز به تعویض دارند.
مخزن ذخیره سازی آب را باید مرتبا تمیز کنید تا از کیفیت آب اطمینان داشته باشد.
تشخیص سلامت و کارایی درست غشا به راحتی انجام نمی‌شود.

 

فیلتر تقطیری

این نوع فیلتر در واقع ابتدا آب را تبخیر و دوباره سرد می‌کند تا آب خالص بوجود بیاید. استفاده از این فیلتر معمولا به تنهایی کفایت نمی‌کند و باید با سایر فیلترها همراه باشد.

محاسن:
آب خلوص زیادی خواهد داشت.
نمک، مواد معدنی، فلزات، کلرید و... از بین می‌روند.
همه‌ی انواع باکتری‌ها و میکروب‌ها در فرآیند تبخیر کشته می‌شوند.
آب کیفیت خروجی بالایی صرف نظر از نوع ورودی آب دارد.
بر خلاف سایر فیلترها نیاز به تعویض دوره‌ای ندارد.

معایب:
برای رسیدن به یک میزان آب معمولی باید ساعت‌ها صبر کرد.
مصرف برق زیادی دارد.
در صورتیکه برق قطع شود دستگاه از کار می‌افتد.

 

فیلتر اشعه ماوراء بنفش UV

 

این نوع فیلتر در واقع یک نوع لامپ تولید کننده اشعه UV است که در پشت محفظه‌ای شیشه‌ای تعبیه شده تا آب با عبور از این محفظه در معرض این نور قرار بگیرد. نور UV به شکل موثری انواع میکروب‌ها و ویروس‌ها و موجودات زنده در آب را از بین می‌برد. این فیلتر تا حدود زیادی بسته به نوع ساختش کیفیت متفاوتی دارد و اگر اشعه صادر شده به اندازه کافی توان نداشته باشد تنها به موجودات زنده آب آسیب می‌رساند و آنها را از بین نمی‌برد.

محاسن:
برای از بین بردن میکروب‌ها و ویروس‌ها بسیار مؤثر است.
مواد سمی به هیچ عنوان صادر نمی‌کند.
بو و طعم خاصی به آب نمی‌دهد و حتی باعث بهبود طعم آب می‌شود.
سرعت تصفیه بسیار بالا است.
مواد معدنی آب آسیب نمی‌بینند.

معایب:
درست مانند ازن هیچ ماده مفیدی ضد عفونی کننده‌ای در آب باقی نمی‌ماند و باید به آب اضافه شود.
اگر به تنهایی استفاده شود موادی مانند آزبست، کلر، سرب و نیترات را نمی‌تواند حذف کند.
با برق کار می‌کند.
البته تنوع دستگاه‌های تصفیه آب و فیلترهای آنها بسیار بالا است و از این موارد می‌توان به فیلترهایی همچون فیلتر اوزون، فیلتر یونیزه، فیلتر قلیایی، فیلترهای استفاده کننده از مواد شیمیایی و... را هم نام برد که اغلب به غیر از فیلتر قلیایی چندان توصیه نمی‌شوند.

 بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی

چه دستگاه تصفیه آبی بخریم؟

 

همانگونه که در بالا توضیح داده شد تنوع دستگاه تصفیه آب بسیار زیاد است و حتی فیلترهای به کار رفته در این دستگاه‌ها از حیث کیفیت و کارایی تفاوت دارند. اما برای خرید دستگاه تصفیه آب ابتدا نیاز است که شما آلاینده‌های آب محیط خودتان را شناسایی کنید. پس از آن می‌توانید با بررسی فیلترهای بالا متوجه شوید که کدام یک از این فیلترها برای حذف آلاینده‌های آب محیط زندگی شما مناسب‌تر است.

اما در کل و بعنوان یک راهنمایی باید بدانید که دستگاه تصفیه آب تک فیلتره که تنها از یک فیلتر برای تصفیه آب استفاده می‌کند اغلب مناسب نیستند. هر چند برخی از آلاینده‌ها را از بین می‌برند ولی مضراتی هم دارند و مطمئنا برخی از آلاینده‌ها در آب باقی خواهند ماند. پس همیشه بهتر است دستگاه تصفیه آبی را انتخاب کنید که از چند فیلتر هم زمان استفاده می‌کند.

 

راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب

 

بعنوان یک شرکت تخصصی که سال‌های زیادی است در خصوص انواع دستگاه تصفیه آب تخقیق می‌کنیم و به جرأت می‌توانیم ادعا کنیم که در ایران برترین شرکت واردات و توزیع انواع دستگاه تصفیه آب هستیم پیشنهاد می‌کنیم که از برند‌های معروف خرید خود را انجام دهید. تفاوت قیمت دستگاه تصفیه آب با برندی مانند آکوا پرو و یا سافت واتر با برند‌های چینی دیگر زیاد نیست ولی قابیلت و کیفیت فیلترها بسیار متفاوت هستند.

ضمن اینکه برای خرید دستگاه تصفیه آب همیشه جدیدترین تکنولوژی الزاماً بهترین نیست. شما باید با توجه به نوع آلاینده‌های موجود در آب منزلتان دستگاهی را انتخاب کنید که حداقل در 6 مرحله کار تصفیه آب را انجام بدهد. از فیلترهای مشهور تصفیه آب که کارایی بالایی دارد اسمز معکوس است که البته برای نوشیدن آب به تنهایی کفایت می‌کند.

 

چه دستگاه تصفیه آبی بخریم؟

 

اگر بدنبال خرید یک دستگاه تصفیه آب مؤثر و با کیفیت هستید که به شما آبی صد در صد خالص و با کیفیت تحویل دهد، بهترین دستگاه تصفیه آب دستگاههای تصفیه آب 6 و 7 و 8 مرحله‌ای با سیستم های به تربیت RO اسمز معکوس و ORP+RO اسمز و قلیایی و UV+RO+ORP اشعه فرابنفش و اسمز معکوس و قلیایی است. این نوع دستگاه ضمن بهره‌مندی از یک فیلتر غشایی و یا سرامیکی ورودی از دو مرحله فیلتر کربن فعال و کربن پست فعال برای از بین بردن همه آلودگی‌های شیمیایی و سموم موجود در آب استفاده می‌کنند که همین موضوع بو و طعم آب را بهبود می‌بخشد. در ضمن غشا و یا فیلتر سرامیکی موجود در این نوع دستگاه تصفیه آب در ابتدا ذرات آلاینده آب تا بزرگی 0.5 میکرون را تصفیه می‌کند و به وقتی آب به غشا اسمز معکوس می‌رسد اغلب آلاینده‌های خود را از دست داده است.

که میتوان برندهای معتبر مثل SOFT WATER و CCK و AQUA PRO را نام برد.

 

آب در فیلتر اسمز معکوس هم ذرات تا بزرگی 0.0001 میکرون را از خود به جای می‌گذارد و در نتیجه آب تا 98.8 درصد تصفیه می‌شود و عمده آلاینده‌های باقی مانده در آب میکروب‌ها و ویروس‌ها هستند. در مرحله بعدی اشعه ماوراء بنفش تمامی این میکروب‌ها و ویروس‌ها را از بین می‌برد و آب کاملا تمیز می‌شود.اما آب به دلیل این مراحل تصفیه مواد معدنی و PH خود را از دست داده و به معنی دیگر اسیدی شده که خود برای سلامتی خیلی مفید نیست.
برای این منظور در دستگاه تصفیه آب 8 مرحله‌ای با استفاده از دو فیلتر تنظیم کننده PH که نوعی فیلتر با قابلیت اضافه کردن مواد معدنی مفید به آب و فیلتر قلیایی کردن آب باعث می‌شوند شما به آب نوشیدنی دسترسی پیدا کنید که فوق العاده برای سلامتی مفید است.
در صورتیکه به دنبال خرید بهترین دستگاه تصفیه آب با قیمت مناسب و صد در صد اروجینال هستید همین امروز سفارش خرید خود را بصورت آنلاین و یا تلفنی به کارشناسان ما بدهید.

 

اشتراک در واتساپ اشتراک در تلگرام