هر روز آب‌های سطح زمین به دلیل اسیدی‌تر شدن باران‌ها به خاطر آلودگی هوا و همچنین آلوده شدن سطح خاک به دلیل تردد زیاد خودروها، استفاده از سموم بهداشتی، سموم گیاهان و حشرات، استفاده از مواد سمی و انتشارات کارخانه‌ای و... آلوده‌تر می‌شوند. آلاینده‌های آب شهری هر کدام صرف نظر از زیانی که به طبیعت می‌رسانند خطرات و بیماری‌های زیادی را هم برای انسان بوجود می‌آورند.

بسیاری از بیماری‌های شایع آب آلوده می‌تواند حتی منجر به فوت برخی از افراد شود. اما در هر صورت یکی از اولین نیاز‌های انسان آب است. در واقع انسان به راحتی می‌تواند بدون خوردن غذا تا چندین روز زنده بماند ولی بدون هوا و آب، مدت زمان زیادی دوام نخواهد آورد. از این رو باید فکری به حال این آب آلوده می‌شد.

روان آب‌های خیابان‌ها، نفت، لاستیک، فلزات سنگین و سایر گازها و آلاینده‌های خودرو، فاضلاب‌های شهری، دی اکسید کربن و... همه منجر به تولید آلاینده‌های آب شهری همچون باکتری‌های کلیفرم، نیترات، فسفر، مواد شیمیایی و سایر باکتری‌ها و میکروب‌ها در آب می‌شوند.

آب‌های زیر زمینی و سطحی همچنین دارای منابع مختلفی از آلاینده‌های سمی و انواع سختی‌های آب هستند. این آب‌های زیر زمینی گاهاً در مجاورت منابع زیر زمینی مانند نفت و گاز و مواد شیمیایی قرار می‌گیرند و با ترکیب با این مواد سمی می‌شوند. مشکل اصلی این آلاینده‌های آب شهری این است که به راحتی در آب حل می‌شوند و توسط دستگاه‌های حتی قوی تصفیه آب شهری و حتی با کلر زیاد هم گاهاً تصفیه نمی‌شوند.

به منظور آشنایی بیشتر با مخاطرات و بیماری‌های شایع آب آلوده بد نیست نگاهی به خطرناک‌ترین و مرسوم‌ترین آلاینده‌های آب شهری بیندازیم.

 

کلر

در سیستم‌های تصفیه آب شهری، اغلب از کلر استفاده می‌شود. هر چند گفته می‌شود که کلر خطری برای سلامتی ندارد و البته بسیاری از آلاینده‌های خطرناک آب را هم مانند میکروارگانیسم‌ها و ویروس‌های خطرناک، از بین می‌برند ولی کلر خود یک ماده‌ی شیمیایی خطرناک برای سلامتی انسان است. کلر عنصر اصلی تولید ماده‌ی تری هالومتان است که یکی از دلایل رشد سلول‌های سرطانی در بدن است. کلر حتی برای چشم، مو و پوست انسان و حتی تنفس آن هم بسیار خطر آفرین است.

 

نیترات

بیشترین نوع آلاینده‌های آب شهری را نیترات به خود اختصاص داده است. دلیل آن هم دفع نامناسب آب فاضلاب، زباله‌های سطح زمین، فاضلاب‌های صنعتی، کودهای شیمیایی نیتراته، کودهای حیوانی و... می‌باشد که به آب‌های زیر زمینی نفوذ پیدا می‌کنند. از بیماری‌های شایع آب آلوده به نیترات می‌توان به ایجاد اختلال در اکسیژن‌رسانی به سلول‌ها در بدن اشاره کرد. آب آلوده به نیترات برای زنان باردار و کودکان تازه به دنیا آمده بسیار خطرناک است و می‌تواند اختلالات تنفسی و بیماری‌های ریوی برای آن‌ها ایجاد کند. ضمن اینکه نیترات خود یکی از عوامل تقویت‌کننده‌ی ابتلا به سرطان می‌باشد. نیترات در آب حل می‌شود و به سادگی و با فرآیند ساده‌ی تصفیه قابل حذف شدن از آب نیست و حتماً باید دستگاه تصفیه آب با فیلتر قوی انتخاب شود مانند فیلتر اسمز معکوس.

 

زنگ آهن

یکی از اصلی‌ترین آلاینده‌های آب شهری را باید به زنگ و براده‌های آهن اختصاص داد. متأسفانه در اغلب مناطق دنیا از جمله ایران شبکه‌های آب‌رسانی با استفاده از لوله‌های آهنی انجام می‌شود و به مرور زمان آهن با آب واکنش نشان داده و زود می‌پوسد. جدا شدن لایه‌های زنگ آهن و رسوبات آهن از یک طرف و سوراخ شدن و ورود انواع رسوباتی همچون گل و لای و شن و ماسه هم از طرف دیگر آب را آلوده می‌کنند.

 

آرسنیک

آفت‌کش‌ها و مواد شیمیایی که برای از بین بردن آفت گیاهان و حشرات استفاده می‌شود عامل اصلی آرسنیک در آب هستند. آرسنیک از عناصر سمی آلاینده‌های آب شهری شناخته می‌شود که خطرات آن برای انسان شناخته شده است. از جمله بیماری‌های شایع آب آلوده به آرسنیک مشکلات آنزیمی بدن است. اسهال، کم خونی، بی‌اشتهایی، ناراحتی‌های گوارشی، مشکلات عصبی، زخم‌های پوستی و... از جمله‌ی این مشکلات است.

 

سرب

یکی دیگر از آلاینده‌های آب شهری سرب است. سرب حاصل فعالیت‌های کارخانه‌های مختلف صنعتی می‌باشد که به آب رخنه کرده است. سرب در بدن تجمع می‌کند و جای کلسیم را در بدن پر می‌کند به همین دلیل از بیماری‌های شایع آب آلوده به سرب می‌توان مشکلات استخوانی و پوکی استخوان را نام برد. تب، ناراحتی سیستم اعصاب بدن، ناراحتی‌های گوارشی، توقف رشد مغزی کودکان و کمبود آهن از اثرات سرب در بدن است.

موارد فوق تنها قسمتی از آلاینده‌های آب شهری بودند که با ورود به آب می‌توانند باعث بیماری و عفونت در بدن و مشکلات فراوان دیگر شوند. وجود این آلودگی‌ها و عدم توان لازم تصفیه‌خانه‌های شهری باعث رونمایی و ساخت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی شد. دستگاه تصفیه آب خانگی با متدها و روش‌های مختلف و استفاده از فیلترهای خاص و منحصر به فرد هر کارخانه آب را تصفیه می‌کنند. مزایای آب تصفیه شده برای بدن بسیار زیاد است و نه تنها باعث می‌شود آلاینده‌های آب شهری فوق‌الذکر از بین بروند و بیماری‌های شایع آب آلوده برای انسان بوجود نیایند بلکه مزایای دیگری را هم برای انسان به همراه دارند؛ بخصوص اگر آب تصفیه شده پس از مراحل تصفیه بواسطه‌ی یک فیلتر یونیزه قلیایی از خواص قلیایی هم برخوردار شود.

از جمله مزایای آب تصفیه شده می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

پوست سالم و با نشاط
تنطیم متابولیسم بدن
تصفیه‌ی کبد از آلودگی‌ها
رفع مشکلات کلیوی
خوش طعم‌تر و سبک‌تر شدن آب
جذب بهتر آب در بدن
صرفه جویی در مصرف آب
و...

 انواع مختلف دستگاه تصفیه آب

انواع دستگاه تصفیه آب خانگی

 

دستگاه تصفیه آب خانگی در مدل‌ها و طرح‌های متنوعی ساخته می‌شود و به بازار وارد شده‌اند. هر یک از این دستگاه‌ها قابلیت‌ها و توانایی‌های منحصر به فردی دارند و هر یک نسبت به دیگری دارای مزایا و معایبی هستند. اما هنگام خرید دستگاه تصفیه آب کاربرد آن اهمیت زیادی دارد.

 

انواع مختلف دستگاه تصفیه آب خانگی را می‌توان در مدل‌های زیر خلاصه کرد:

دستگاه‌های تصفیه آب مدل پارچی
دستگاه‌های تصفیه آب مدل مسافرتی و قابل حمل
دستگاه تصفیه آب تک مرحله‌ای و سر شیری
دستگاه تصفیه آب رومیزی یا تصفیه آب کیسی
دستگاه تصفیه آب زیر سینکی
دستگاه تصفیه آب کل خانه و یا شبکه‌ی اصلی

 

از انواع دستگاه تصفیه آب خانگی نام برده شده در بالا می‌توان بهترین نوع دستگاه تصفیه آب را نوع زیر سینکی عنوان کرد. این دستگاه‌ها تنوع زیادی دارند و قابلیت و کارایی آن‌ها شناخته‌تر شده و آب تصفیه با این دستگاه‌ها خلوص و کیفیت بالاتری دارد. هرچند دستگاه تصفیه آب کل خانه هم کارایی منحصر به فرد و خوبی دارد، ولی از نظر هزینه‌ای و مصرف آب باز هم نسبت به دستگاه تصفیه آب زیر سینکی دارای نقاط ضعفی می‌باشد.

دستگاه تصفیه آب زیر سینکی بسته به کارخانه‌ی تولیدکننده در چند مرحله آب را تصفیه می‌کند که بهترین مدل‌های آن‌ها بین 5 تا 8 مرحله آب را تصفیه می‌کنند و نهایتاً آب را قلیایی، یونیزه و برای نوشیدن آماده می‌کنند.

برخی از دستگاه‌های تصفیه آب زیر سینکی با قابلیت فرابنفش خود انواع ویروس‌ها و میکروب‌های آب را کاملاً تصفیه می‌کنند مانند دستگاه تصفیه آب آکوا فرابنفش مجهز به فیلتر قلیایی و برخی دیگر با استفاده از فیلترهای ممبران و یا سایر فیلترها کار تصفیه آب را با تکنولوژی منحصر به فرد خود انجام می‌دهند که طبق آزمایشات بالغ بر 98 درصد از آلاینده‌های آب را حذف می‌کنند. از جمله این دستگاه‌ها می‌توان به دستگاه تصفیه آب قلیایی آکوا، دستگاه تصفیه آب آکوا پرو، دستگاه تصفیه آب آکوا اسپرینگ و یا دستگاه تصفیه آب خانگی سافت واتر اشاره کرد.

اما برخی دیگر از انواع دستگاه تصفیه آب خانگی از روش فوق‌العاده پیشرفته‌ی اسمز معکوس یا RO برای حذف آلاینده‌های آب شهری استفاده می‌کنند که باعث می‌شود بالغ بر 99.99 درصد از آلودگی آب از بین برود. از جمله‌ی این دستگاه‌ها می‌توان به دستگاه تصفیه آب خانگی آکوا با سیستم اسمز معکوس و یا دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس آکوا پرو اشاره نمود. جالب اینکه برخی از این دستگاه‌ها با استفاده از یک فیلتر قلیایی PH آب را تنظیم و آب یونیزه قلیایی که بهترین نوع آب برای بدن انسان می‌باشد و سرشار از آنتی اکسیدان می‌‌باشد را تولید می‌کنند که شاید بهترین نمونه از این دستگاه را بتوان دستگاه تصفیه آب قلیایی آکوا و یا دستگاه تصفیه آب خانگی آکوا پرو قلیایی مجهز به فیلتر اسمز معکوس را نام برد.

در نهایت به نظر می‌رسد برای رهایی از آلاینده‌های آب شهری و خلاص شدن از شر بیماری‌های شایع آب آلوده و بهره‌مند شدن از مزایای آب تصفیه شده، بهترین انتخاب، خرید دستگاه تصفیه آب خانگی از بین انواع دستگاه تصفیه آب خانگی متناسب با بودجه و قابلیت‌های این دستگاه‌ها باشد. 

اشتراک در واتساپ اشتراک در تلگرام