تصفیه آب خانگی در حال حاضر به یک ضرورت تبدیل شده چرا که آلایندگی‌های مختلفی داخل آب وجود دارند که تنها و تنها از طریق فرایند تصفیه آب حذف می‌شوند. روش‌های مختلفی هم برای تصفیه آب وجود دارد. مکانیزم‌های مختلفی که می‌توانند این آلاینده‌ها را تا حد زیادی کاهش دهند. روش Ultra-Filtration یکی از این روش‌های پرکاربرد است که در کنار اسمز معکوس و نانوفیلتراسیون بیشتر دستگاه‌ها با این مکانیزم کار می‌کنند.

اما روش اولترافیلتراسیون چیست؟ چگونه آب را تصفیه می‌کند؟ ما در ادامه به اولترافیلتراسیون آب خواهیم پرداخت و دستگاه‌های مختلفی که از این متد استفاده می‌کنند را بررسی خواهیم کرد. در مورد قیمت اولترافیلتراسیون و مزایا و معایب آن هم نکات لازم و ضروری را ارائه خواهیم کرد.

 

آشنایی با فرآیند اولترافیلتراسیون UF

اولترافیلتراسیون آب یک تعریف ساده دارد: پدیده‌ای که در آن مواد و ذرات جامد از مایع جدا می‌شوند. می‌دانید که اندازه‌ی مولکول‌های جامد بسیار بزرگتر از مایعات است و با توجه به این اختلاف اندازه‌های فیلتر UF می‌تواند ذرات جامد را به دام بیندازد و اجازه‌ی ورود آن را به آب آشامیدنی نمی‌دهد.

می‌دانید که مواد جامد بسیار زیادی در آب تصفیه نشده وجود دارند. از لای و لجن گرفته تا فلزات سنگین و انواع آلاینده‌های شیمیایی جامد از مسیر رودخانه و یا آب‌های سطحی وارد تصفیه خانه صنعتی می‌شوند. تصفیه خانه به دلیل حجم بالای آب نمی‌تواند تمام این ذرات را از آب جدا کند و بخش بزرگی از این ذرات جامد وارد سیستم آب‌رسانی شهری می‌شوند.

UltraFiltration هم یک روش تصفیه مشابه اسمز است. در این دستگاه هم یک ممبران وجود دارد اما با ممبران اسمز معکوس تفاوت‌های زیادی دارد. از فشار هیدرواستاتیکی آب استفاده می‌کند و معمولا داخل دستگاه هیچ پمپی وجود ندارد. اولترافیلتراسیون به نوعی چند فیلتر پشت سر هم هستند که جلو عبور ذرات جامد را به داخل آب می‌گیرند. باکتری‌ها، ویروس‌ها، اندوتوکسین‌ها و پاتوژن‌ها هم که در آب شهری وجود دارند داخل این فیلترها به دام می‌افتند، البته به ابعاد و اندازه‌های ذرات هم بستگی دارد.
معمولا اندازه‌ی سوراخ‌ها و غشای متخلخل داخل ممبران 103 الی 106 نانومتر است که بسیار کم است. مولکول‌های آب به راحتی از داخل آن عبور می‌کنند اما مواد جامد به دام می‌افتند و وارد آب آشامیدنی نمی‌شوند.

ذرات معلق در آب و یون‌های مضر هم وارد آب نمی‌شوند و از این جهت همیشه آب آشامیدنی سالم و پاک خواهید داشت. در اینجا باید گفت که اولترافیلتراسیون فرق چندانی با اسمز معکوس و یا میکروفیلتراسیون دارد و این تفاوت‌ها صرفا به اندازه و ابعاد فضای متخلخل بستگی دارد.

فیلتر UF عمدتا از نوع فیلترهای توخالی است که آب تغذیه وارد آن‌ها می‌شود، یک پوسته دارد و پوشیده از فیبرهایی است که جلو رسوبات و ذرات معلق را می‌گیرند. تنها آب و موادی که دارای جرم و حجم مولکولی کوچکتر هستند می‌توانند از این فیلتر عبور کنند. متریال استفاده شده در ساخت فیلتر اولترافیلتراسیون ارزان‌تر و در دسترس است از این جهت قیمت فیلتر uf کمتر از قیمت فیلترهای اسمز معکوس و نانوفیلتراسیون است.

تصفیه آب خانگی یو اف uf
البته در حال حاضر مدل‌های ترکیبی هم وجود دارند. دستگاه‌هایی وجود دارند که تمام مکانیزم‌های تصفیه را ترکیب کرده‌اند. یعنی هم اولترافیلتراسیون دارند. هم یک ممبران مخصوص اسمز معکوس دارند و هم از اشعه فرابنفش و فیلترها نانو استفاده می‌کنند. می‌دانید که قیمت این دستگاه‌های ترکیبی بسیار بیشتر از قیمت اولترافیلتراسیون است.
دستگاه تصفیه آب اولترافیلتراسیون در بسیاری از موارد برای تصفیه آب کفایت می‌کند. اگر نتایج تست‌ها و آزمایشات آب آشامیدنی شما نشان دهد که سختی آب در حد استاندارد است و مواد خطرناکی مانند نیترات و باکتری‌های خطرناک بسیار بسیار کوچک در آب وجود ندارند روش اولترافیلتراسیون آب به تنهایی برای تصفیه آب کافی است. لازم نیست هزینه‌ی زیادی را صرف خرید دستگاه‌های گران‌قیمت کنید.

 

مزایا و معایب تصفیه آب UF

 

روش تصفیه در دستگاه تصفیه آب اولترافیلتراسیون آب مزایا و معایب خاص خودش را دارد. در ادامه به چند مورد از این مزایا و معایب خواهیم پرداخت.

مزایا: روش کم‌هزینه‌ای است. قیمت اولترافیلتراسیون از مکانیزم‌ها و روش‌های دیگر کم‌تر است. قیمت فیلتر uf و لوازم جانبی دستگاه هم کمتر است. به طور مثال فیلتر فرابنفش که در دستگا‌ه‌های UV استفاده می‌شود قیمت بسیار زیادی دارد. در حالی که فیلترهای اولترافیلتراسیون قیمت به مراتب کمتری دارند و از این نظر به صرفه‌تر هستند چراکه یک دستگاه تصفیه بدون برق و مخزن می باشد.
قدرت بالایی در جذب مواد جامد و ذرات معلق در آب دارد. بهترین روش برای جذب رسوبات است و تقریبا هیچ نوع رسوبی داخل آب باقی نمی‌ماند.
بسیاری از باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها را از بین می‌برد. هر چند به اندازه‌ی فیلتر UV و ممبران اسمز معکوس در این زمینه موفق نیست. هیچ افزودنی‌ای لازم ندارد. برخی دستگاه‌های تصفیه آب نیاز به مواد افزودنی نظیر سم‌زداها و تنظیم‌کننده pH نیاز دارند. اما این دستگاه صرفا از مکانیزم‌ها و المان‌های فیزیکی برای تصفیه آب استفاده می‌کند. حجم کمی دارد و به راحتی زیر سینک جا می‌شود و نیازی به فضای اضافی نیست. مدل‌های رومیزی هم دارد. برخی مدل‌های کوچک آن هم وجود دارند که روی شیر نصب می‌شوند. هر چند از این نظر روش نانو فیلتراسیون بسیار بهتر عمل می‌کند. کیفیت آب نسبتا بالایی دارد. ذرات معلق به طور کامل تصفیه می‌شوند. رنگ و مزه آب کاملا طبیعی می‌شود و هیچ بوی نامطبوعی ندارد. فرایند ساده‌ای دارد و فیلترها در جاهای مخصوصی سوار می‌شوند. در ضمن تعمیرپذیری بسیار بالایی هم دارند. اگر مشکلی برای یکی از قسمت‌های آن پیش بیاید به راحتی می‌توانید مشکل آن را برطرف کنید.

اتوماتیک کار می‌کنند و نیازی نیست هر بار آن‌ها را روشن و خاموش کنید. هر بار که به آب پاک و سالم نیاز دارید کافیست شیر آب را باز کنید و آب سالم تحویل بگیرید. هیچ نوع آلایندگی زیستی و محیطی ندارند. سروصدای بسیار کمی دارند و عملا متوجه کار کردن آن در آشپزخانه نمی‌شوید. آب اتلافی ندارد.
به راحتی نصب می‌شود و اگر از یک برند معتبر خریداری کنید مشکلاتی نظیر نشتی هم ندارد و با خبال راحت می‌توانید از آن استفاده کنید.

معایب: چون این فیلترها به صورت متوالی و پشت سر هم کار می‌کنند در بسیاری از مواقع باعث افت فشار شدید آب می‌شوند و اگر در منطقه‌ای که زندگی می‌کنید فشار آب کم است این دستگاه‌ها نمی‌توانند آب لازم را تامین کنند. بهتر است از دستگاه‌هایی استفاده کنید که پمپ داشته باشند تا بدون مشکل از آب استفاده کنید.

دچار هواگیری می‌شوند البته اگر دستگاه اورجینال از برند معتبر تهیه کنید این مشکلات فنی به ندرت اتفاق می‌افتند. اما همچنان یکی از مشکلاتی که کاربران بیشتر به آن اشاره می‌کنند هواگیری و یا قطع شدن جریان است. از این جهت باید حتما از مرجع معتبر فروش فیلتر UF دستگاه‌ها و فیلترها را تهیه کنید تا بدون مشکل بتوانید از آن استفاده کنید.
بسیاری از باکتری‌ها، میکروب‌ها و قارچ‌ها از داخل فیلترها عبور می‌کنند. گرچه می‌تواند بخش بزرگی از این میکروارگانیسم‌ها را تصفیه کند اما همچنان برخی از این مواد داخل آب باقی می‌مانند. نمک‌های محلول در آب به خوبی تصفیه نمی‌شوند. برخی نمک‌ها به طور کامل با مولکول‌های آب پیوند می‌دهند و جداسازی آن‌ها تنها با روش غلظت‌سنجی یا همان اسمز معکوس امکان‌پذیر است.

نیاز به تمیز کردن فیلترها دارند، معمولا دستگاه‌های اولترافیلتراسیون به فاضلاب وصل نیستند و باید فیلترها را هر از چند گاهی تمیز کنید. تعویض کردن فیلترها هم کاری است که باید در موعد مقرر شده انجام دهید. به طور مثال فیلترهایی که برای جذب رسوب استفاده می‌شوند باید هر 6 ماه یک‌بار تعویض شوند. البته در اسمز معکوس هم به همین شکل است. اگر می‌خواهید آب باکیفیت داشته باشید باید فیلترها را در زمان مقرر شده تعویض کنید تا کارایی بالاتری داشته باشند.

ترکیباب غیر آلی داخل این فیلترها تصفیه نمی‌شوند و برخی اسیدها می‌توانند از داخل ممبران Ultra-Filtration عبور کنند و این هم یکی از معایب آن است.

 

با روش اولترافیلتراسیون آب چه مواد و آلاینده‌هایی از داخل آب حذف می‌شوند؟

 

  • اندوتوکسین‌ها و مواد سمی که در مسیر آب و فعالیت‌های شیمیایی داخل آب تولید می‌شوند.
  • پلاستیک‌ها که معمولا از داخل مسیر ورودی تصفیه آب صنعتی وارد آب می‌شوند.
  • پروتئین‌ها (آب نباید حاوی پروتئین باشد وگرنه مزه و طعم بدی خواهد داشت.
  • سیلیکا و ترکیباتی که در مسیر لوله‌کشی وارد آب می‌شوند.
  • لای و لجن و ذرات معلق
  • دوده و موادی نظیر کربن دی‌اکسید که از طریق هوا وارد آب می‌شوند.
  • ویروس‌ها و باکتری‌هایی که اندازه‌ی بزرگتری دارند.
  • آرسنیک،بنزن،کلر،آفت‌کش‌ها،گرد و خاک

 

قیمت دستگاه تصفیه آب اولترافیلتراسیون

قیمت اولترافیلتراسیون با توجه به نوع دستگاه‌ها مشخص می‌شود و اینکه دستگاه چند مرحله داشته باشد می‌تواند نشان‌دهنده‌ی خوبی برای قیمت آن باشد. اما این تنها یکی از المان‌های موثر در قیمت دستگاه و قیمت فیلتر UF است. عوامل دیگری هم در این زمینه موثرند که به آن‌ها خواهیم پرداخت.

نوع دستگاه: دستگاه‌های uf انواع مختلفی دارند که انواع زیرسینکی آن همانطور که از نامش پیداست زیر سینک نصب می‌شوند. می‌توان گفت که این دستگاه‌ها پراستفاده‌ترین نوع از UF هستند چرا که دیده نمی‌شوند و به دلیل سروصدای کم‌شان اصلا وجود آن‌ها در آشپزخانه احساس نمی‌شود. انواع رومیزی آن هم وجود دارند. این دستگاه‌ها مکانیزم ساده‌ای دارند. آب از قسمت بالایی وارد مخزن می‌شود و در عبور از فیلترها و غشاهایی که در وسط دستگاه قرار گرفته‌اند به طور کامل تصفیه می‌شود. انواع دیگری هم دارد که روی شیر نصب می‌شوند با این حال قیمت دستگاه‌های uf هم در انواع مختلف‌شان متفاوت است.

تعداد مراحل دستگاه تصفیه آب: در حال حاضر دستگاه‌های 3 و 5 و 6 مرحله ای اولترافیلتراسیون آب در بازار وجود دارند. واضح است که هر چقدر تعداد مراحل آب بیشتر شود متریال‌های مورد استفاده در آن هم افزایش می‌یابد در نتیجه قیمت آن هم بالاتر می‌رود.

برند تولید کننده: هر برندی قیمت‌های خاص خودش را دارد. این قیمت را خود برند با توجه به قیمت تمام شده تولید و همچنین کیفیت دستگاه‌ها مشخص می‌کند. اینکه از چه متریالی در ساخت دستگاه‌ها استفاده شده است. چه نوع فیلترهایی روی دستگاه کار گذاشته شده‌اند و چقدر زمان‌بر بوده است به خود برند بستگی دارد. فروش فیلتر uf هم بر همین مبنا قیمت‌گذاری می‌شود.

این سه مورد مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در قیمت آب تصفیه کن هستند. در حال حاضر برندهای تایوانی مهم‌ترین تولیدکننده دستگاه‌های Ultra-Filtration هستند. دستگاه‌های باکیفیتی تولید می‌کنند که از هر نظر بهینه هستند. بسیار قدرتمند عمل می‌کنند و در اکثر تست‌های کیفیت‌سنجی نتایج خوبی را کسب کرده‌اند. بسیاری از متخصصین هم استفاده از دستگاه‌های تایوانی اصل را پیشنهاد کرده‌اند.

سه برند سی سی کا، سافت واتر و آکوا پرو جزو معتبرترین‌ها در این حوزه هستند. هم دستگاه‌های اسمز معکوس و هم دستگاه‌های اولترافیلتراسیون را با بهترین کیفیت ارائه می‌کنند و بسیار قابل اطمینان هستند. در ضمن قیمت اولترافیلتراسیون و همچنین قیمت فیلتر uf در این سه برند نسبت به برندهای مشابه امریکایی به مراتب کمتر است. البته این قیمت کم به معنای کیفیت کم نیست. کیفیت این دستگاه‌ها در سطح بسیار بالایی قرار دارد و از هر نظر ایده‌آل هستند.

 

دستگاه تصفیه آب الترافیلتراسیون از کجا بخریم؟

رادگسترنوین به عنوان نمایندگی رسمی سه برند سی سی کا، سافت واتر و اکوا پرو دستگاه‌های اورجینال با تکنولوژی uf را در اختیار شما قرار می‌دهد. دستگاه‌هایی با کیفیت بالا و با ضمانت اصل و اورجینال بودن با قیمت مناسب عرضه می‌شوند که می‌توانید مدل‌های مختلف و قیمت‌های آن‌ها را به طور کامل مشاهده کنید و در صورت اطمینان خرید کنید.

در صفحه محصولات تمام مشخصات و ویژگی‌های دستگاه‌‌ها به طور کامل بررسی شده‌اند و تمام نکات لازم که باید در مورد دستگاه‌ها بدانید آورده شده‌اند. با دقت مطالعه کنید و سپس تصمیم بگیرید. در ضمن مشاوره خرید هم به صورت رایگان انجام می‌شود. می‌توانید در ساعات کاری تماس بگیرید و با کارشناسان خبره رادگسترنوین در مورد دستگاه‌های مختلف صحبت کنید و اطلاعات لازم را کسب کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

هزینه نصب و ارسال دستگاه‌ها هم رایگان است. با خرید از رادگسترنوین متخصصین کارآزموده و حرفه‌ای در منزل و یا محل کارتان حاضر می‌شوند و بدون هیچ هزینه‌ای این دستگاه‌ها را در مدت زمان کمی نصب می‌کنند. در نهایت هم کیفیت آب خروجی دستگاه را تست می‌کنند و می‌توانید تغییرات آب را به طور واضح و ملموس مشاهده کنید. دستگاه‌های رادگسترنوین یک سال گارانتی طلایی دارند. یعنی در این مدت زمان اگر هر ایراد و یا عیب فنی برای دستگاه‌ها پیش بیاید بدون پرداخت هزینه‌ای توسط خود رادگسترنوین رفع و رجوع می‌شوند.

اشتراک در واتساپ اشتراک در تلگرام