دستگاه تصفیه آب وسیله‌ای مهم است که باعث می‌شود آب شربی سالم‌تر بدست آید و به وسیله‌ی آن کیفیت آب مصرفی و سطح سلامت پیشرفت خواهد داشت. باید دقت داشته باشید که مراحل نصب و نگهداری این دستگاه به درستی توسط شما و یا یک تکنسین حرفه‌ای انجام شود. اگر می‌خواهید خودتان مسئولیت نصب دستگاه را برعهده بگیرید باید به صورت دقیق و کامل تمام موارد لازم را بررسی کنید

نحوه‌ی نصب و راه اندازی دستگاه را مطالعه کرده و به کمک فیلم‌های آموزشی و کاتالوگ و نقشه و ... دستگاه را راه اندازی کرده و مورد استفاده قرار دهید. دقت داشته باشید که اگر توانایی راه اندازی درست دستگاه تصفیه آب را ندارید یا مطمئن نیستید که آموخته‌هایتان برای نصب دستگاه کافی باشد و دانش و توانایی‌های فنی لازم را ندارید، بهتر است کار را به یک تکنسین ماهر بسپارید و فقط بر نحوه‌ی انجام کار نظارت داشته باشید.

چه خود شما دستگاه را نصب کرده باشید و یا از کمک دیگران استفاده کرده‌اید، خوب است تا حدودی با نحوه‌ی نگهداری دستگاه آشنا باشید، اجزای مختلف آن را بشناسید و بتوانید در هنگام خرابی دستگاه، تا حدودی مشکل را شناسایی کنید و حتی مشکلات ابتدایی را بر طرف کرده و اگر تعمیر امکان پذیر نبود، با تعویض قطعات تصفیه آب مشکل را برطرف کنید . البته شما می‌توانید با خیال راحت مراحل نگهداری، سرویس و موارد مشابه را به فردی توانا و متخصص سپرده و با خیال راحت از دستگاه تصفیه آب خود استفاده کنید.

کاربرد و ساختار مخزن دستگاه تصفیه آب

 
مخزن دستگاه تصفیه آب یکی از مهم ترین بخش‌های یک دستگاه تصفیه آب است که نگهداری آن به دلایل مختلفی دارای اهمیت است. آب تصفیه شده در این مخزن نگهداری می‌شود. این آب به این دلیل که هیچ نگهدارنده‌ای نداشته و خالص است درصورتی که نکات بهداشتی در مراحل نگهداری و انتقال آن رعایت نشود به سرعت آلوده می‌شود و عامل ایجاد و انتقال بیماری می‌گردد. رشد باکتری و جلبک و دیگر موارد مشابه در این مخزن‌ها از مسائل رایج است که به دلیل عدم رعایت نکات بهداشتی ایجاد می‌شوند.

شاید شما متوجه این عوامل آلوده کننده‌ی آب نشوید؛ دلیل آن این است که آب هنگام خروج از مخزن به صورت نسبی تصفیه می‌شود و این عمل باعث می‌شود تا شما متوجه آلودگی‌ها نگردید. تا زمانی شما متوجه این آلودگی‌ها نمی‌شوید که فیلتر توانایی حذف بخشی از آن را داشته باشد، بعد از اینکه به دلیل افزایش آلودگی‌ها فیلتر توانایی کنترل آنها را نداشته باشد، آلودگی‌های آب مشخص می‌شود و این آلودگی‌ها از طریق تغییر بو و رنگ و طعم آب پدید می‌آید. این نشانه‌ها بسیار خطرناک بوده و می‌تواند بیماری‌های مختلفی را برای انسان ایجاد کند.

باید دقت داشته باشید تا مخازنی را انتخاب کنید تا از مواد اولیه‌ی مرغوب و بهداشتی ساخته شده باشد و حتی اگر مخزن شما فلزی باشد بسیار مناسب‌تر است. متخصصین و کمپانی‌های سازنده توصیه می‌کنند تا به صورت مداوم و هرساله مخزن را شسته تا از آلودگی‌های احتمالی پاک شده و خطری سلامتی شما را تهدید نکند. مخزن به کار رفته در دستگاه تصفیه آب باید سه لایه و آنتی باکتریال باشد تا مانع ایجاد بو و طعم نامطبوع برای آب شود. همچنین برای اینکه با خیال راحت‌تر از مخزن استفاده شود باید گواهی نامه و تاییدیه NSF را مخزن مورد نظر داشته باشد. در این حالت با خیال آسوده می‌توان از آن استفاده کرد.

مخزن تصفیه آب خانگی
در داخل مخزن‌های تصفیه آب یک کیسه‌ی هوا قرار دارد و این مخزن‌ها تحت فشار هستند. این خاصیت باعث می‌شود تا در صورت قطعی برق بتوان از تمام آب موجود در مخزن استفاده کرد. امکان دارد فشار مخزن تصفیه آب در زمان‌هایی کم شود، این مشکل باعث می‌شود تا فشار آب خروجی کاهش یابد و همچنین امکان کم شدن حجم آب خروجی نیز وجود دارد. این کم شدن حجم و فشار آب مسئله‌ای است که باید بررسی و برطرف شود تا بتوان به راحتی از دستگاه استفاده کرد تا نتیجه‌ی مطلوبی حاصل شود برای برطرف شدن این مشکل باید مخزن دوباره شارژ شود تا فشار به حالت اولیه برگردانده شود.

درحالتی که فشار آب خروجی از مخزن کم می‌شود دو احتمال وجود دارد :

اول اینکه دیافراگم پاره شده باشد و مخزن خراب شده باشد ( دیافراگم شامل بخش ذخیره‌ی آب و هوای فشرده است). در صورت پاره شدن دیافراگم، آب به بخش هوای فشرده وارد می‌شود. برای اینکه مطمئن شوید دیافراگم پاره شده است یا خیر برای چک کردن این بخش قسمت ورودی هوای آن را با یک شی تیز چک کنید درصورتی که به جای هوا آب خارج شود مخزن دستگاه تصفیه آب دچار مشکل شده است و قابل تعمیر نمی‌باشد و باید تعویض شود.

حالت بعدی، کم شدن فشار هوای بخش هوای فشرده است که برای برطرف شدن این مشکل باید مخزن شارژ شود. این کم شدن فشار باعث می‌شود تا فشار آب خروجی از شیر برداشت نیز کاهش یابد و برای رفع آن باید اقدامات لازم انجام شود.

البته باید دقت داشته باشید درصورتی که در زمان‌های درست و بازه‌های زمانی مناسب فیلترها را تعویض کنید و همچنین از فیلترهای با کیفیت استفاده کنید امکان آلودگی آب تا حد زیادی کاهش می‌یابد همچنین شستشوی مداوم و درست مخزن و انتخاب مخزن مناسب نیز بسیار پراهمیت است.

لازم است بدانید نباید هیچ زمانی درون مخزن آب گرم بریزید . همچنین در ابتدای استفاده از مخزن تصفیه آب خانگی دوبار آن را پر و خالی کنید تا داخل مخزن به خوبی شسته و تمیز شود.

انواع منبع تصفیه آب

مخزن‌ها درحال حاضر در سه مدل در بازار وجوددارند : مخزن‌های فلزی - مخزن‌های ترکیب استیل و پلاستیک - مخزن‌های تمام پلاستیک یا فایبر گلاس میباشند. توصیه می‌شود که از مخزن‌های فلزی یا ترکیب استیل و پلاستیک استفاده نشود زیرا ساختار مناسبی ندارند و همچنین سنگین هستند.

بهترین مخزن دستگاه تصفیه آب خانگی مخزن تانک پک تایوان میباشد 

در حال حاضر مخازن با حجم‌ها و فشارهای مختلفی در بازار وجود دارند هر کدام از این منابع و مخازن باتوجه به کاربرد و میزان استفاده و مسائلی از این دست تفاوت‌هایی دارند. شرایط موجود برای استفاده از دستگاه باعث می‌شود تا برای موارد استفاده مختلف ساختار مخزن متفاوت باشد. همین تفاوت در ساختار و مواد اولیه‌ی مخزن و حتی متفاوت بودن ساختار مخزن باعث می‌شود تا قیمت مخزن تصفیه آب نیز متفاوت باشد. باتوجه به میزان مصرف شما در شبانه روز، باید مخزن با حجم متفاوتی را انتخاب کنید. برای مثال خانواده با تعداد اعضای زیاد قاعدتا مصرف آب بیشتری داشته و به دستگاه تصفیه آب با حجم بیشتری احتیاج دارد. مشخص است که هرچقدر ابعاد دستگاه بزرگتر باشد قیمت منبع آب خانگی نیز متفاوت خواهد بود .

همچنین مخزن ها دارای فشارهای مختلفی هستند. میزان فشار مخزن می‌تواند12,16,19 و …پاسکال باشد. انتخاب مخزن تصفیه آب با فشار مناسب شما، بسته به نوع کاربرد و فشار آب مورد نیاز شما دارد. درنظر داشته باشید مواردی مثل بلند بودن طول شیلنگ و... باعث می‌شود تا به مخزن با فشار بالاتری احتیاج باشد.

 خرید منبع تصفیه آب خانگی

تعویض و تعمیر مخزن تصفیه آب

 
یکی از دلایلی که باعث می‌شود تا مخزن تصفیه آب خانگی به تعویض احتیاج داشته باشد بوگرفتن مخزن است. برای جلوگیری از بوگرفتن مخزن در ساختار دستگاه از فیلترهای آب متنوع و مختلفی استفاده می‌شود . برخی ذرات موجود در آب باعث می‌شود تا آب درصورت راکد ماندن بو بگیرد ولی استفاده از فیلترهای مناسب از این امر تا حد زیادی پیشگیری می‌کند.

باید دقت داشته باشید تا به موقع فیلترها را تعویض کنید تا به مرور زمان آسیب کمتری به دستگاه وارد شود و مشکلی برای آن پیش نیاید که به تعمیر مخزن احتیاج باشد.

همچنین باید در هنگام مسافرت یا زمانی که می‌خواهید بیش از 2 روز از دستگاه استفاده نکنید مخزن را کاملا تخلیه کنید.

بهترین زمان برای تعویض مخزن تصفیه آب به تشخیص کارشناسان حدود 3 سال است. البته اگر مخزن به دلایل مختلف دچار مشکلاتی شود تعمیر مخزن آب تصفیه کن خانگی نیز باید در این بین انجام شود ولی درصورتی که خرابی بیش از حد باشد تعمیر مخزن امکان‌پذیر نبوده یا به صرفه نباشد، باید در راستای خرید مخزن دستگاه تصفیه آب و تعویض آن اقدام کرد. ولی درصورتی که مخزن به درستی نگهداری شود، فیلترها به موقع و به درستی تعویض شوند و از فیلترهای باکیفیت استفاده شود و همچنین موارد بهداشتی به درستی رعایت شود عمر مخزن باکیفیت شما طولانی‌تر نیز خواهد بود. توصیه می‌شود در مخزن‌های با عمر بالا از فیلترهای گندزدایی نیز استفاده شود تا کیفیت آب و نتیجه‌ی کار دستگاه بهتر باشد.

همچنین ممکن است به دلیل جذب آلودگی‌های خارجی نیز بوی نامطبوع ایجاد شود. پس باید منبع این آلودگی‌ها شناسایی و برطرف شود و از ایجاد این آلودگی‌ها نیز جلوگیری شود.

قیمت مخزن آب تصفیه کن خانگی

با توجه به دلایل مختلف قیمت مخزن تصفیه آب متفاوت است نوع موادی که مخزن از آن ساخته شده، جنس مخزن، کیفیت آن و برند آن و اورجینال و اصل بودن آن و... در قیمت آن به صورت مستقیم تاثیر دارد. قیمت منبع آب خانگی با توجه به مدل‌های مختلف آن متفاوت است ولی بازه‌ی قیمتی این محصول حدود 150 تا 400 هزار تومان در بازار می‌باشد.

اشتراک در واتساپ اشتراک در تلگرام