در دو مقاله‌ی پیشین تحت عناوینانتخاب مناسب­ترین دستگاه تصفیه آب خانگی و ضرورت تصفیه آب بر سلامت انسان در خصوص اهمیت تصفیه آب خانگی صحبت کردیم.

یکی از بهترین اختراعات بشر در عصر حاضر ابداع دستگاه تصفیه آب خانگی محسوب می­شود. از آنجا که جمعیت جهان رو به افزایش است، به همان میزان تقاضا برای آب آشامیدنی تمیز و تصفیه آب افزایش یافته است. آن چیزی که امروز بسیار حائز اهمیت می­باشد نگرانی­های مرتبط با سلامت کلی بشر پیرامون آب­های آلوده است. از همین رو به جای استفاده از بطری­های آب معدنی که بسیار گران قیمت هستند، می­توان بواسطه خرید دستگاه تصفیه آب خانگی و نصب آن از آب آشامیدنی سالم بهره برد.

فرقی نمی­کند دستگاه تصفیه آب خانگی شما چیست، تمامی دستگاه­ها در درجه اول بر اساس اثربخشی در کاهش محتوای آلوده آب طبقه بندی می­شوند. به علاوه نکته دیگری که در میزان و نحوه تصفیه آب نقش دارد محلی است که آب در آن ذخیره می­شود. جوامع روستایی معمولاً در معرض خطر آلودگی آب بالاتری نسبت به جوامع شهری هستند، چرا که به اندازه‌ی جوامع شهری از امکانات و تسهیلات موثری برای تصفیه آب برخوردار نیستند.

مزایا و معایب انواع دستگاه­های تصفیه آب خانگی

آلودگی آب روز به روز در حال گسترش است از همین رو امروزه افراد برای تصفیه آب آشامیدنی به خرید دستگاه­های تصفیه آب خانگی روی آورده­اند. انواع گوناگونی از دستگاه­های تصفیه آب خانگی از جمله دستگاه­های فرابنفش، اسمزمعکوس، فراپالایش(اولترافیلتراسیون) و دستگاه تصفیه آب TDSوجود دارد که در ادامه بدان­ها اشاره شده است. با آگاهی از جوانب مثبت و منفی آنها می­توانید بهترین تصفیه آب خانگی را برای خود برگزینید و خرید دستگاه تصفیه آب خود را بر اساس آن انجام دهید.

  • دستگاه تصفیه­ کننده اسمزمعکوس/ مزایا و معایب آن: رایج­ترین کاربرد تصفیه کننده اسمزمعکوس در کاهش سختی آب و حذف آلاینده­های چون فلوراید، آرسنیک و غیره است. تصفیه­کننده اسمزمعکوس مواد جامد محلول در آب را حذف کرده و آب را به آبی سبک تبدیل می­کند. در این روش آب بواسطه یک پمپ فشار بالا وارد دستگاه شده و سپس از یک غشای نیمه تراوا عبور می­کند. یکی از عمده نقاط ضعف آن تولید فاضلاب بالا است.

مزایا

  1. آب فوق العاده: از آنجا که این دستگاه تصفیه آب خانگی قادر به حذف% 90 تا 95% مواد جامد محلول در آب و فلزات محلول در آبی چون کلر، سولفات و غیره است، قادر به افزایش عطر و طعم و بوی آب خواهد بود.
  2. مقرون به صرفه : افراد می­توانند با صرف هزینه­های بسیار اندک در مقایسه با خرید آب معدنی، آب آشامیدنی سالم مصرف کنند و هزینه­های خود را کاهش دهند.
  3. حفظ و نگهداری آسان: نگهداری این دستگاه بسیار ساده است، صرفاً کافی است طبق دستورالعمل فیلترها و غشاهای دستگاه را به طور مرتبط عوض کنید. بدین ترتیب دستگاه تمیز شده و عمر مصرف آن بالاتر می­رود.
  4. طعم خوب غذا: از آنجا که این دستگاه حجم بالایی از مواد جامد محلول در آب را حذف می­کند، به خوش طعم شدن غذاهای پخته شده با این آب تصفیه شده کمک می­نماید.
  5. بهره وری انرژی: مصرف انرژی در این دستگاه بقدری کم است که برابر با عدم مصرف می­باشد.

            معایب

  1. گرفتگی: غشای اسمزمعکوس از منافذ بسیار کوچکی برخوردار است که ممکن است در صورت عدم تمیزکاری منظم دچار گرفتگی شود. به علاوه گاهی کلر هم می­تواند منجر به تخریب سیستم اسمزمعکوس شود. از همین رو باید نسبت به دستورالعمل پاکسازی و نگهداری آن ملاحظه کار بود.
  2. زمانبر: این فرایند بسیار زمانبر است چرا که در دستگاه­های خانگی از فشار شیر آب برای عبور آب از شیر استفاده می­کنند. در صورتی خالی شدن ناگهانی مخزن آب ، برای پر شدن مجدد آن به زمان نیاز است.
  3. جایگزینی فیلتر: هر چند این دستگاه به مقرون به صرفه است با این وجود جایگزینی فیلتر می­تواند تا حدودی هزینه­بر باشد. پاکسازی و نگهداری این دستگاه آنچنان زیاد نیست اما انجام آن یه بار در سال ضروری است.

تفاوت تصفیه کننده UV و RO

دستگاه تصفیه­کننده فرابنفش/ مزایا و معایب آن: این تصفیه­کننده با کمک اشعه فرابنفش میکرو ارگانیسم­های موجود در آب را از بین می­برد. در این فرایند آب از میان لوله­هایی در معرض اشعه فرابنفش عبور می­کند و آلاینده­ها و میکروب­های موجود در آن از بین می­رود. این سیستم مناسب آب سبک بوده و برای آب سخت کاربرد ندارد.

مزایا:

  1. کارایی جامع در برابر میکروارگانیسم­ها: یکی از بزرگترین مزایای این تصفیه کننده هدف قرار دادن باکتری­ها، قارچ­ها، انگل­هاو دیگر میکروارگانیسم­ها می­باشد. این دستگاه قادر است تمام میکروارگانیسم ها را غیرفعال کند.
  2. سازگاری با محیط زیست: این دستگاه از هیچ محصول شیمیایی در فراینده تصفیه استفاده نکرده و هیچ مواد شیمیایی تولید نمی­کند. به علاوه از آنجا که آب را به لحاظ شیمیایی تغییر نمی­دهد آب سالم خواهد بود.
  3. حفظ و نگهداری بدون دردسر: تنها راه برای نگهداری بهتر این دستگاه تعویض منبع نور فرابنفش در بازه­های زمانی خاص است. هر چند برخی دستگاه­ها از شاخص عمر منبع نور برای آسان کردن کار کاربران برخوردارند.
  4. سازگاری با سایر تکنیک­ها: به سادگی می­توان از فیلترهای فرابنفش به عنوان مکمل فیلترهای کربن فعال و فیلتر اسمزمعکوس استفاده کرد.

    معایب:

  • فیلتر اولیه و ثانویه: به منظور بهره­مندی بهتر از تصفیه کننده­های فرابنفش، منبع آب می­بایست عاری از هر گونه رسوباتی باشد. به همین منظور و برای حذف رسوبات آب باید از یک فیلتر اولیه استفاده شود از طرف دیگر برای اطمینان از حدف فلزات سنگینی چون کلر از شیر آب نیز به یک فیلتر ثانویه نیاز است.
  • دستگاه تصفیه­کننده فراپالایش/ مزایا و معایب آن: این دستگاه تصفیه­کننده برخلاف تصفیه­کننده­های اسمز معکوس و فرابنفش به جریان برق نیازی ندارد. این دستگاه قادر به حذف میکروارگانیسم­ها، کیست­ها، باکتری­ها و سایر ذرات مضر در آب است و نقطه ضعف ان عدم توانایی در حذف ذرات جامد محلول در آب است.

     مزایا:

  1. عاری از برق: این دستگاه نیازی به جریان برق ندارد و می­تواند با استفاده از نیروی حاصل از فشار آب عمل کند.
  2. تصفیه آب گل آلود: از آنجا که منافذ UV بزرگ است، این دستگاه به سادگی قادر به تصفیه آب گل آلود خواهد بود. به علاوه دستگاه قادر به حذف تمام کیست­ها، گرد و خاک و میکروب­ها از آب است.
  3. عدم خطاپذیری: این دستگاه در فرایند تصفیه هرگز شکست نمی­خورد و هرگز به شما آب ناسالم و ناپاک نمی­دهد.
  4. بهره وری بیشتر: نیازی به حفظ و نگهداری چندانی نداشته و طول عمر بسیار بالایی دارد. بواسطه حفظ و نگهداری خوب، دستگاه UF تا ده سال عمر می­کند.

معایب:

  • نامناسب برای آب­های دارای مواد جامد محلول در آب: تنها نقطه ضعف آن عدم توانایی در حذف مواد جامد محلول در آب است. پس مطمئن شوید سطح مواد جامد محلول در آب خوب بوده و آب فاقد عناصر سمی چون کلر، آرسنیک، سرب و کادیوم است.
  • دستگاه تصفیه کننده TDS/ مزایا و معایب آن: وجود حجم بالای مواد جامد محلول در آب چون مواد معدنی، املاح، کلسیم، آهن، سولفات در آب برای سلامت انسان مضر است. این دستگاه این مواد را از آب حذف می کند.

  مزایا:

  • حذف مواد جامد محلول در آب: این دستگاه قادر به حذف تمامی مواد جامد محلول در آب است.
  • سازگار با سایر دستگاه های تصفیه خانگی: این دستگاه با سایر دستگاه­های تصفیه آب خانگی همچون اسمزمعکوس سازگار است.

  معایب:

  • حذف صرف مواد جامد : این دستگاه صرفاً قادر به حذف مواد جامد محلول در آب است. در نتیجه چنانچه قصد دارید بهترین تصفیه آب خانگی را داشته باشید، این دستگاه گزینه خوبی نخواهد بود.

پیش از انتخاب بهترین تصفیه آب خانگی و خرید دستگاه تصفیه آب برای خود بهتر است ابتدا با نقاط منفی و مثبت هر یک آشنا شوید و سپس برای تهیه آن اقدام نمایید.

اشتراک در واتساپ اشتراک در تلگرام