این روزها به راحتی آب آشامیدنی تمیز و پاکیزه قابل دسترس نیست. رشد جمعیت، توسعه‌ی صنعتی و تخریب محیط‌زیست همه دلایل مهمی هستند که باعث از بین رفتن سلامت آب شده‌اند. هرچند این فاکتوری است که اغلب این روز‌ها روی آن مانور داده می‌شود و چه بسا شاید اگر در زمان‌های گذشته هم آب با این دقت بررسی می‌شد، این مشکلات یعنی سختی آب و برخی از باکتری‌ها و میکروب‌ها همچنان در آب دیده می‌شدند.

اما آنچه که اهمیت دارد این است که نوع آلودگی این روزها قطعاً متفاوت است.
در روزگار ما آب از نظر شیمیایی، با ورود انواع مواد شیمیایی آلوده شده است. آب امروزی سرشار از آفت‌کش‌ها و علف‌کش‌ها است، مواد و آلاینده‌های بسیار سمی کارخانه‌ها وارد آب می‌شود و این موضوع و شناخت این عوامل شاید کل نتیجه‌ی قیاس ما را مشخص نمایند.

از این رو چاره‌ای نیست جز اینکه از تکنیک‌های مختلفی استفاده شود تا آب با بیش‌ترین دقت تصفیه شود. دستگاه تصفیه آب از مؤثرترین راه‌های از بین بردن این آلاینده‌ها بوده است. امروزه شاهد رشد روز افزون این تکنولوژی تصفیه آب خانگی در بسیاری از کشورهای دنیا هستیم و رقابت برای تولید بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی در بین تولیدکنندگان از نظر بالاترین دقت و بهترین کیفیت بسیار بالا گرفته است.

یک تصفیه آب ضمن از بین بردن نمک‌های محلول اضافی در آب، ذرات معلق و سختی آب، میکروب‌ها و باکتری‌های موجود در آب را هم که از عمده‌ترین دلایل بیماری‌های گوارشی و آلرژی‌زا هستند را نیز از بین می‌برد.

اما اگر شما هم به دنبال خرید یک تصفیه آب خانگی باشید و تحقیقاتی را در این زمینه انجام داده باشید، احتمالاً با توصیه‌های فراوانی مبنی بر خرید برندهای مختلف به عنوان بهترین برند مواجه شده‌اید، اما بی‌تردید اغلب فروشندگان و یا حتی خود کارخانه‌های تولید به شما خرید دستگاه تصفیه آب RO یا دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس را پیشنهاد داده‌اند. آنچه که مسلم است این است که تمامی تولیدکنندگان و حتی کارشناسان دستگاه تصفیه آب خانگی اسمز معکوس را به عنوان بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی می‌شناسند.

در ادامه به توضیح این مطلب خواهیم پرداخت که اصلاً یک آب تصفیه کن RO چیست و چه قابلیت‌هایی دارد و اینکه عملکرد آن چگونه است؟

 

تصفیه آب RO چیست؟

 

RO از عبارت REVERSE OSMOSIS به معنی اسمز معکوس گرفته شده است؛ بنابراین به یاد داشته باشید که تصفیه آب RO و دستگاه تصفیه آب خانگی اسمز معکوس یکی هستند و تفاوتی در آن‌ها وجود ندارد.

اما فرآیند اسمز معکوس یک فرآیند کاملاً فیزیکی است که بواسطه‌ی یک غشای فشرده، بالغ بر 98.8 درصد از ناخالصی‌های آب گرفته می‌شود. قدرت و کیفیت تصفیه آب در دستگاه تصفیه آب RO به قدری زیاد و با کیفیت است که تلاش‌ها برای تبدیل آب شور به آب شیرین بصورت زیاد در حجم‌های بالا، با این نوع فیلتر هر روز بیشتر می‌شود.
اساس کار دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس به این صورت است که محلول که همان آب باشد، در دو طرف یک غشای نیمه تراوا با غلظتی متفاوت قرار می‌گیرد بنابراین این موضوع باعث حرکت مقداری از حلال رقیق‌تر به سمت دیگر غشا می‌شود و این موضوع باعث می‌شود تا محلول غلیظ، رقیق‌تر شود. معمولاً غشای اسمز معکوس جنس‌های مختلفی دارد ولی عمدتاً از نوع استات سلولوزی است.

به صورت ساده‌تر باید اینگونه گفت که اگر دو بطری را در نظر داشته باشید که در یکی از آن‌ها آب با غلظت بالا یا همان آب آلوده قرار داشته باشد و در یکی دیگر آب شفاف و سالم قرار داشته باشد و در بین آن‌ها یک غشای اسمز معکوس قرار داده شود، به شکلی که با آب در تماس باشد و البته سطح آب یکی نباشد، در این حالت ابتدا آب سالم وارد آب آلوده می‌شود و سپس به منظور تعادل، سطح آب آلوده از آب تمیز بیشتر خواهد شد. در این مرحله با اعمال فشار بر آب آلوده مولکول‌های سالم و عاری از آلودگی آب، تنها می‌توانند از غشا عبور کنند و وارد آب خالص شوند. این فرآیند که فرآیند اسمز معکوس نامیده می‌شود در اصل تنها به مولکول آب اجازه‌ی عبور از غشا را می‌دهد و این به دلیل فشردگی غشا است. این اعمال فشار باعث می‌شود تجزیه‌ی مولکولی شکل بگیرد و در این حالت تمامی انواع سختی آب از جمله نمک‌ها از آب گرفته می‌شوند و بسیاری از مولکول میکروب‌ها و ویروس‌ها هم به دلیل اینکه بزرگ‌تر از مولکول آب هستند، نمی‌توانند از فیلتر عبور کنند.

 تصفیه آب خانگی اسمز معکوس

عملیات تصفیه آب در اسمز معکوس

 

این حالت در دستگاه تصفیه آب خانگی اسمز معکوس به این صورت است که آب تصفیه شده در مراحل قبلی و توسط سه فیلتر ورودی و کربن فعال وارد هوزینگ فلیتر ممبران می‌شود. در این هوزینگ عملیات اسمز معکوس انجام می‌شود.

فیلتر ممبران به دور لوله‌ای پیچیده و این فیلتر از چندین غشای نیمه تراوا تشکیل شده است.
در این شرایط با اعمال فشار پمپ آب خالص از بین غشا عبور می‌کند و در طرف دیگر غشا از طریق لوله‌ای به سمت آب تصفیه شده هدایت می‌شود و در سمت دیگر آب غلیط شده و آلوده به سمت خروجی فاضلاب هدایت می‌شود.

در واقع روزنه‌های غشا در این فیلتر به اندازه‌ی 0.0001 میکرون هستند و آب نمی‌تواند بدون اعمال فشار از این فیلتر عبور کند؛ بنابراین برای دستگاه تصفیه آب RO باید یک پمپ هم تعبیه شود.

اما همیشه مقداری از آب هم از روی سطح غشا عبور می‌کند و به سمت فاضلاب هدایت می‌شود که این موضوع کاملاً طبیعی است زیرا در مکانیسم دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس به عمد این گزینه برای شستن و از بین بردن رسوبات ناشی از آب آلوده در جریان فاضلاب پیش‌بینی شده است.
یکی از ایرادهایی که به دستگاه تصفیه آب RO گرفته می‌شود، میزان بالای آب فاضلاب آن و یا پساب است. زیرا در اغلب این دستگاه‌ها به ازای هر لیتر آب تصفیه شده سه لیتر آب وارد فاضلاب می‌شود. هرچند با تعبیه‌ی یک محدودکننده‌ی جریان تلاش شده تا کمی از این میزان کاسته شود ولی در کل تصفیه آب خانگی RO بدون این خروجی‌ها معمولاً به خوبی عمل نخواهد کرد.

افرادی که علاقه‌مند به محیط‌زیست و مخالف هدر رفت آب هستند، معمولاً نگران این موضوع هستند که البته می‌توانند خروجی فاضلاب دستگاه را به جای اتصال به فاضلاب به یک منبع اتصال دهند و آب فاضلاب آن را برای مصارف مختلف مانند آبیاری باغ و باغچه، شستشو و نظافت و... ذخیره نمایند.
دستگاه تصفیه آب خانگی اسمز معکوس قادر به حذف بالغ بر 98 درصد از آلاینده‌های آب است ولی در برخی از مواقع برخی از مولکول‌های ریزتر و کوچک‌تر میکروب‌ها و ویروس‌ها همچنان از فیلتر ممبران عبور می‌کنند. بنابراین در دستگاه ‌تصفیه آب خانگی که از فرآیند تصفیه آب RO استفاده می‌کند، معمولاً از یک فیلتر مادون قرمز و یا پست کربن یا کربن خطی هم استفاده می‌شود تا در صورت باقی ماندن مقداری از این میکروب‌ها و ویروس‌ها و باکتری‌ها در آب این فیلترها کار حذف آن‌ها را به صورت کلی انجام دهند.

 

آیا دستگاه تصفیه آب RO مشکلاتی برای آب ندارد؟

 

صادقانه باید گفت که وقتی آب تحت چنین فشاری قرار بگیرد و از روزنه‌هایی به این ریزی عبور کند، قاعدتاً به غیر از املاح و آلاینده‌های موجود در آب بسیار از مواد طبیعی و معدنی خود را نیز از دست خواهد داد. مشکل دیگر اینکه بسیاری از مواقع تصفیه آب RO به دلیل فشار زیاد بر سطح مولکولی آب باعث می‌شود حالت قلیایی آب از بین برود و همانگونه که قبلاً گفته شد آبی که خاصیت قلیایی نداشته باشد، اسیدی است و این حالت اسیدی برای بدن مشکلاتی را فراهم می‌کند.

به همین دلیل آب تصفیه کن RO در اغلب تولیدات جدید به فیلترهای جدیدتری تجهیز شده تا ضمن اینکه آب را بصورت صد در صدی تصفیه می‌کند، بتواند مشکل قلیایی و یونیزه شدن آب را هم مرتفع کرده باشد. از این رو اصطلاح دستگاه تصفیه آب خانگی اسمز معکوس 6 ، 7 و یا 8 مرحله‌ای باب شده است.

تصفیه آب خانگی با قابلیت آب تصفیه کن RO این تضمین را به ما می‌دهد که همه‌ی سختی و آلودگی آب گرفته شده است. اما عمده‌ی تولیدات جدید تصفیه آب خانگی RO پس از اینکه آب را تصفیه کردند با عبور آب از دو فیلتر یونیزاسیون آب و فیلتر قلیایی‌کننده‌ی آب، آب را کاملاً غنی و عالی می‌کنند. از این رو پیشنهاد می‌شود افرادی که خواهان خرید دستگاه تصفیه آب خانگی اسمز معکوس هستند به پارامترهای قلیایی و یونیزه کردن آب هم دقت زیادی داشته باشند.

بنابراین با توجه به مبحث ارائه شده بصورت مختصر و مفید، مزایا و معایب دستگاه تصفیه آب از نوع آب تصفیه کن RO را با هم مرور می‌کنیم.

مزایای آب تصفیه کن RO:

آب تصفیه شده در دستگاه تصفیه آب خانگی اسمز معکوس نیاز به نگهداری زیادی ندارد و تقریباً بصورت کامل تصفیه شده است.
آب تصفیه کن RO بهترین انتخاب برای مناطقی است که آب سخت و آلوده دارند.
فیلتر اسمز معکوس نیاز به تعویض در دوره‌های زمانی کوتاه مدت را ندارد.
هیچ ماده‌ی شیمیایی و یا غیر طبیعی برای تصفیه آب در دستگاه تصفیه آب RO وجود ندارد.

معایب آب تصفیه کن RO:

آب فاضلاب بیشتر از آب تصفیه شده خواهد بود.
نیاز به مصرف برق برای تصفیه آب دارد البته فقط 24 ولت

با توجه به این مسائل به نظر می‌رسد برای خرید تصفیه آب خانگی باید در انتخاب خودمان بیشتر به آب تصفیه کنRO توجه داشته باشیم. تصفیه آب RO در صورتی که با مدیریت خوب شما همراه باشد، نه تنها بهترین آب را برای شما به همراه خواهد داشت بلکه در هزینه‌های طولانی مدت شما هم به عنوان یک ذخیره سرمایه محسوب می‌شود.
تصفیه آب خانگی اسمز معکوس مجهز به فیلترهای قلیایی و یونیزه به شما کمک خواهند کرد که آبی سرشار از آنتی اکسیدان و با درصد بالایی از قلیایی برای از بین بردن بسیاری از بیماری‌های اسیدی بدن خود داشته باشید. اما برای خرید دستگاه تصفیه آب RO شناخت برند و نوع دستگاه هم اهمیت زیادی دارد که کارشناسان ما در شرکت راد گستر نوین به راحتی و تنها با یک تماس به شما مشاوره رایگان خواهند داد.

شرکت رادگستر نوین بزرگترین شرکت وارد کننده و توزیع کننده تصفیه آب خانگی در ایران و با ضمانت خرید اصل و اورجینال بصورت خرید اینترنتی تصفیه آب خانگی و یا حضوری در خدمت همشهریان عزیز می‌باشد.

اشتراک در واتساپ اشتراک در تلگرام