احتمالاً اگر برای خرید دستگاه تصفیه آب اقدام کرده باشید با واژه‌ی تصفیه آب RO زیاد مواجه شده‌اید. در واقع RO همان دستگاه تصفیه آب مجهز به فیلتر اسمز معکوس می‌باشد که به اختصار برخی از افراد آن را RO می‌نامند.فیلتر اسمز معکوس یا RO این روزها یکی از پیشرفته‌ترین و گسترده‌ترین نوع فیلتر بکار گرفته شده در دستگاه‌های تصفیه آب خانگی می‌باشد. تکنولوژی فیلتر RO بصورت یک غشای تصفیه‌کننده‌ی آلاینده‌های آب است.

روش تصفیه آب اسمز معکوس RO

غشایی که نیمه نفوذپذیر شناخته می‌شود و از روزنه‌هایی میکروسکوپی برای حذف ذرات تا بزرگی 0.0005 میکرون در آب کارایی دارد. وجود این نوع فیلتر در دستگاه تصفیه آب باعث می‌شود خیال مصرف‌کننده از خلوص و شفافیت آب تا حدود زیادی راحت شود.

فرآیند تصفیه آب RO یا اسمز معکوس قادر به از بین بردن انواع ذرات و محلول‌های موجود در آب و حتی بسیاری از باکتری‌ها، ویروس‌ها، فلزات سنگین و... می‌باشد.
اسمز در واقع یک فرآیند شیمیایی است که در آن مایع بعنوان مثال آب از ناحیه‌ای غلیظ به محدوده‌ای با غلظت کمتر حرکت می‌کند. غشای نیمه رسانای این فیلتر دارای روزنه‌هایی میکروسکوپی است که اجازه می‌دهد ذرات کوچک‌تر از سوراخ‌های یک طرف عبور کنند و ذرات بزرگ‌تر در طرف دیگر باقی بمانند. در چنین شرایطی وقتی میزان برابری از مایع و ذرات آلاینده در دو طرف غشا نیمه پراکنده باشند، کل سیستم حالت تعادلی به خود می‌گیرد و وقتی این تعادل ایجاد شود انتقال ذرات در غشای نیمه پراکنده متوقف می‌شود.

یکی از اصطلاحات دیگر برای غشای اسمز معکوس و یا RO فیلترینگ است. در فیلتر اسمز معکوس غشای نیمه‌رسانا بعنوان یک فیلتر برای آلاینده‌ها استفاده می‌شود و باعث می‌شود تا آب آلوده در یک طرف غشا یا نیمه‌رسانا باقی بماند. با فشاری که بر آب وارد می‌شود آب از طریق غشای نیمه معلق عبور می‌کند. غشای نیمه‌رسانا پر از سوراخ‌های کوچک است که به مولکول‌های آب اجازه عبور می‌دهد و در واقع تنها ذرات مولوکولی آب می‌توانند از آن عبور کنند و سایر آلاینده‌ها به دام خواهند افتاد و هرچند میزان سرعت تصفیه آب کم می‌شود ولی آب تقریباً با درصد خلوص 98.8 درصد از فیلتر اسمز معکوس عبور می‌کند.

در سیستم‌های اسمز معکوس یا RO پیشرفته از یک سیستم به نام کراس فلو (crossflow) استفاده می‌شود که از گرفتگی غشا جلوگیری می‌کند. در این سیستم متقاطع آب بصورت متناوب از طریق غشا عبور می‌کند تا آلاینده‌ها از غشا جدا و در آب غرق شوند.

در فیلتر اسمز معکوس خانگی دو نوع غشای نیمه‌رسانا بکار می‌رود. برخی از غشا کامپوزیت نازک فیلم (TFC) استفاده می‌کنند و برخی دستگاه‌ها یک غشای سلولز ترایکتات (CTA) را بکار می‌گیرند. به طور کلی غشاهای TFC بهتر از فیلترهای CTA آب را تصفیه می‌کنند، زیرا سوراخ‌های آن‌ها کوچک‌تر هستند و می‌توانند تعداد بیشتری از ذرات را فیلتر کنند. اما به طور کلی نمی‌توان گفت که فیلترهای RO و یا اسمز معکوس هم قادر به حذف همه‌ی ذرات معلق و محلول در آب بخصوص ویروس‌ها و میکروب‌ها هستند. به همین دلیل شرکت‌های معتبر تولیدکننده دستگاه تصفیه آب از این فیلتر در راستای فیلترهای دیگر استفاده می‌کنند که برترین دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس دستگاهی است که از نوع شش فیلتره و یا 8 فیلتره باشد.

 تصفیه اب شش مرحله ای

مراحل دستگاه تصفیه آب شش مرحله‌ای

 

دستگاه‌های تصفیه آب اسمز معکوس که از شش مرحله فیلتر برای تصفیه آب استفاده می‌کنند، عموماً به خریداران تصفیه آب توصیه می‌شود. این دستگاه‌ها از شش مرحله مختلف زیر برای تصفیه آب استفاده می‌کنند:

فیلتر الیافی 5 میکرون: فیلتری ساخته شده از الیاف مصنوعی پروپیلن. این فیلتر به شکلی ساخته شده که منافذ فشرده‌ی آن اجازه عبور ذرات بزرگ‌تر از 5 میکرون را نمی‌دهند و عموماً بعنوان اولین فیلتر در ورودی دستگاه تعبیه می‌شود. گل و لای، شن و ماسه، زنگ لوله‌ها و... از این دست آلاینده‌ها هستند.

فیلتر کربن فعال: نوعی فیلتر زغال چوبی است که خاصیت جذب مواد شیمیایی و بو و طعم آب را دارد. عمده گازهای شیمیایی مانند کلر، مواد شیمیایی آلی، تری هالومتان‌ها، آفت کش‌ها، سموم آب و... در این مرحله از بین می‌روند.

فیلتر الیافی 1 میکرون: این نوع فیلتر هر چند مشابه فیلتر اول می‌باشد ولی روزنه‌های بسیار فشرده‌تر و ریزتر دارد و باعث می‌شود اگر ذراتی در مرحله‌ی اول از آب عبور کرده‌اند و اندازه‌ای بزرگ‌تر از 1 میکرون دارند در این مرحله باقی بمانند. در برخی از دستگاه‌های تصفیه آب این نوع فیلترها جنس سرامیکی دارند.

فیلترRO یا همان فیلتر اسمز معکوس: این فیلتر که در بالا مورد اشاره قرار گرفت و لایه‌های فشرده‌ی غشاها و روزنه‌های میکروسکوپی این فیلتر که اغلب آلاینده‌های باقی‌مانده در آب را که اغلب محلول‌های در آب مانند نیترات، آرسنیک، سرب و جیوه و انواع نمک می‌باشد را تصفیه می‌کند و همانگونه که اشاره شد بالغ بر 98.8 درصد از آلاینده‌ها را تصفیه می‌کند. آب با عبور از این فیلتر بسیار شفاف و سبک می‌شود.

فیلتر پست کربن: این فیلتر نیز نوعی فیلتر کربن فعال همانند فیلتر مرحله‌ی دو است. دانه‌های کربن موجود در این فیلتر فشرده‌تر هستند تا اگر مواد شیمیایی و یا بو و طعمی‌ در آب باقی‌مانده از بین ببرند.

فلیتر UV و یا فیلتر قلیایی: این فیلتر بسته به نظر تولیدکننده متفاوت است. بسیاری از دستگاه‌های شش مرحله‌ای تصفیه آب از فیلتر UV در این مرحله استفاده می‌کنند و برخی از آن‌ها از فیلترهای قلیایی. فیلتر UV نوعی لامپ تولیدکننده‌ی اشعه‌ی ماورای بنفش است که باعث می‌شود تمامی ‌ویروس‌ها و میکروب‌ها و انواع باکتری‌ها از بین بروند.
بدلیل تأثیرات تصفیه آب بر روی PH آب، آب حالت اسیدی پیدا می‌کند و این برای سلامتی مفید نیست. از این رو استفاده از فیلتر قلیایی به منظور تنظیم میزان اسیدی آب و کم کردن آن و بالا رفتن میزان قلیایی آب می‌باشد.
در دستگاه‌های تصفیه آب هشت مرحله‌ای از هر دو نوع فیلتر استفاده شده است.

 

چه برندهایی دستگاه تصفیه آب 6 فیلتر اسمز معکوس می‌زنند؟

در شرایط کنونی و بدلیل استقبال زیاد مصرف‌کنندگان از این نوع فیلتر و دستگاه تصفیه آب، تقریباً تمامی ‌شرکت‌ها دستگاه تصفیه آب شش مرحله‌ای تولید می‌کنند. اما بهترین برندهای دستگاه تصفیه آب شش مرحله‌ای را می‌توان، دستگاه تصفیه آب شش مرحله‌ای آکوا پرو AQUA PRO  و تصفیه آب شش مرحله‌ای سافت واتر SOFT WATER و انواع مختلف برندهای دیگر که با توجه به نوع فیلتر‌ها و کیفیت آن‌ها متفاوت هستند. همواره می‌توانید برای اطلاع از بهترین برند دستگاه تصفیه آب شش مرحله‌ای با کارشناسان ما بصورت آنلاین و یا تلفنی مشورت نمایید.

 

قیمت دستگاه تصفیه آب RO

نوع فیلترهای بکار رفته در دستگاه تصفیه آب شش مرحله‌ای به همراه کارخانه‌ی تولیدکننده و کیفیت و برند دستگاه عمده مواردی هستند که تعیین‌کننده‌ی قیمت دستگاه تصفیه آب RO اسمز معکوس هستند. فیلترهای اسمز معکوس بکار رفته در این دستگاه‌ها یا بصورت مونتاژ و وارداتی هستند و یا تولید خود شرکت تولیدکننده‌ی دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس که همین موارد در قیمت تمام شده دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس دخالت دارد.

برای انتخاب بهترین دستگاه 6 مرحله‌ای بهترین راه مشاوره با کارشناسان فروش شرکت راد گستر نوین که بعنوان بزرگ‌ترین شرکت عرضه‌ی محصولات تصفیه آب در ایران می‌باشد.

اشتراک در واتساپ اشتراک در تلگرام